کشیدن دندان

هر آنچه قبل از کشیدن دندان باید بدانید

گاهی اوقات از کشیدن دندان ناگزیر هستیم. دلایل کشیدن دندان متفاوت است. دندانهای دائمی را تا جایی که میتوانیم سعی می کنیم حفظ کنیم اما در صورتی که به قدری آسیب دیده باشند که نتوان آنها را نگه داشت یا به دلایل پزشکی دیگر مانند درمان ارتودنسی ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد.

همه چیز در مورد کشیدن دندان

دلایل کشیدن دندان چیست؟

• برای درمان ارتودنسی : گاهی اوقات هدف از کشیدن دندان، آماده کردن فضا برای درمان ارتودنسی است. هنگامی که فضای فک برای صاف و مرتب شدن همه دندانها جای کافی نداشته باشد، برای این که کجی و نامرتبی دندانها را بتوان اصلاح کرد، متخصص ارتودنسی یک یا چند دندانی که اهمیت کمتری دارند را می کشد تا جا برای بقیه باز شود.
  • به دلیل عفونت : اگر پوسیدگی یا آسیب دیدگی دندان به پالپ رسیده باشد، عصبهای دندان تحت تاثیر قرار می گیرند. پالپ، هسته زنده دندان است که حاوی رگهای خونی، عصب و بافت همبند می باشد. اگر پالپ دچار عفونت شود عصب کشی باید صورت بگیرد. اما اگر عفونت به قدری شدید باشد که با آنتی بیوتیک یا عصب کشی درمان نشود، ناچار به کشیدن دندان برای پیشگیری از گسترش عفونت هستیم.
  • به دلیل خطر عفونت : اگر سیستم ایمنی به دلیلی ضعیف باشد مثلا در کسانی که در دوره شیمی درمانی قرار دارند یا پیوند عضو انجام داده اند، خطر عفونت بالاست در نتیجه اگر دندانی خطر عفونت را به دنبال داشته باشد دندانپزشک ترجیح می دهد آن را بکشد تا از عواقب آن در امان بمانید.
  • به علت عفونت لثه : اگر عفونت لثه که بافتهای اطراف رسیده باشد و استخوان اطراف دندان را تخریب کرده باشد، دندان لق شده و دیگر پشتیبانی ندارد بنابراین ممکن است کشیدن آن اجتناب ناپذیر باشد.

کشیدن دندان چگونه است؟

دندانپزشک یا جراح دهان پیش از کشیدن دندان، دهانتان را بی حس می کند تا اذیت نشوید. در برخی موارد ممکن است از بیهوشی استفاده شود چون جراحی پیچیده تری نیاز است.

کشیدن دندان نهفته چگونه است؟

کشیدن دندان نهفته

اگر دندانتان نهفته باشد، دندانپزشک لثه را برش میزند تا به استخوان احاطه کننده دندان برسد. اگر استخوان روی دندان را پوشانده باشد آن را نیز برش میزند و با استفاده از ابزار مخصوص دندان را به عقب و جلو هل می دهد تا شل شده و بتواند آن را از استخوان بیرون بکشد. گاهی که دندان لق نمی شود و نمیتوان آن را بیرون کشید، جراح آن را به چند تکه تقسیم می کند و تکه تکه بیرون می آورد.

کشیدن ریشه دندان در چه صورت لازم نیست؟

برای این که  نوک ریشه شکسته دندان را بگذاریم بماند، باید کوچک بوده و در عمق استخوان باشد و هیچ عفونتی هم نداشته باشد.

عوارض کشیدن دندان

پس از کشیدن دندان چند روز بهبودی بافتها طول می کشد. برای به حداقل رساندن درد و ناراحتی و خطر عفونت و همچنین بهبودی سریعتر نکات زیر مفید هستند:

• مسکن ها را طبق دستور مصرف کنید.
  • گاز استریل روی دندان را گاز بگیرید تا خونریزی کاهش یافته و لخته تشکیل شود. هنگامی که گاز استریل پر از خون شد آن را عوض کنید. در غیر این صورت بگذارید سه تا چهار ساعت پس از کشیدن دندان همانجا بماند.
  • بلافاصله پس از کشیدن دندان، یک کیسه یخ روی محل درمان بگذارید تا ورم را کم کند. هر بار حداقل ده دقیقه بگذارید بماند و سپس بردارید.
  • حداقل تا ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان استراحت کنید و فعالیت زیادی نداشته باشید.
  • از شستن یا تف کردن شدید تا ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان خودداری کنید چون ممکن است باعث کنده شدن لخته خون شود.
  • پس از ۲۴ ساعت، با محلول آب نمک دهان خود را شستشو دهید.
  • سیگار نکشید.

پس از کشیدن دندان چگونه از آن مراقبت کنم

پس از این که دندان کشیده شد، در حفره دندان خون لخته می شود. دندانپزشک با گاز استریل روی حفره دندان را پانسمان می کند و از شما می خواهد آن را گاز بگیرید تا خونریزی متوقف شود. گاهی ممکن است چند بخیه هم زده شود که غالبا جذبی است و نیازی به کشیدن ندارد. این کار برای دوختن لثه پاره شده اطراف دندان است. باید مراقب باشید لخته خون حفره دندان کنده نشود. اگر لخته خون کنده شود، استخوان بیرون میزند و وضعیت دردناکی به نام خشکی حفره دندان اتفاق می افتد.

پیش از کشیدن دندان چه نکاتی را باید بدانم؟

اگر چه این درمان کاملا ایمن است اما ممکن است باکتریهای مضر از محل برش وارد گردش خون شوند. همچنین لثه در خطر عفونت قرار می گیرد. اگر بیماری یا وضعیت پزشکی داشته باشید که خطر عفونت شدید را به وجود آورد، داروی چرک خشک کن (آنتی بیوتیک) پیش و پس از کشیدن دندان برایتان تجویز می شود. پس سابقه کامل پزشکی خود را در اختیار دندانپزشک قرار بدهید.

هر یک از مشکلات زیر را اگر دارید، حتما به اطلاع دندانپزشک برسانید:

• آسیب دیدگی دریچه قلب یا داشتن دریچه قلب مصنوعی
  • نقص قلبی مادرزادی
  • ضعف سیستم ایمنی
  • بیماری کبد
  • مفصل مصنوعی مثلا تعویض مفصل ران
  • سابقه اندوکاردیت باکتریایی

سوالات متداول :

۱. پس از کشیدن دندان در چه صورت با دندانپزشک تماس بگیرم؟

اگر جای دندان کمی درد می کند نگران نشوید، کاملا طبیعی است. انتظار کمی خونریزی و ورم را هم باید داشته باشید. اما اگر خونریزی یا درد با گذشت بیش از چهار ساعت هنوز شدید است باید با دندانپزشک تماس بگیرید. همچنین در صورتی که هر یک از علائم زیر را دارید با دندانپزشک تماس بگیرید:

• علائم عفونت مانند تب و لرز
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ترشح زیاد یا ورم زیاد محل دندان کشیده شده
  • سرفه، تنگی نفس، درد سینه یا حالت تهوع شدید

۲. پس از کشیدن دندان چقدر طول می کشد خوب شوم؟

معمولا یک یا دو هفته طول می کشد دهانتان کامل خوب شود. بافت لثه و استخوان جدید رشد می کند. به مرور زمان جای خالی دندان از دست رفته باعث می شود دندانهای دیگر به سمت آن کج شده و از ردیف خارج شوند. در نتیجه ممکن است پس از مدتی جویدن غذا سخت تر شود یا دائما ذرات غذا لای دندانهایتان گیر کند. از این رو برای جایگزینی دندان از دست رفته بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.

۳. آیا کشیدن دندان جلو راحت تر است؟

در مورد دندان جلویی بالایی، ریشه دندان معمولا مخروطی شکل است پس مقاومت زیادی در مقابل بیرون کشیدن بروز نمی دهد. پس از کشیدن دندانهای جلو باید به فکر جایگزینی دندان باشید. روشهای مرسوم برای پر کردن جای خالی دندان جلو عبارتند از بریج، دندان مصنوعی فلیپر و ایمپلنت دندان.

۴. چقدر طول می کشد که جای خالی دندان کشیده شده جلوی دهان، خوب شود؟

بهبودی اولیه معمولا یکی، دو هفته طول می کشد. با اقداماتی مثل شستشوی دهان با محلول گرم آب و نمک میتوانید بهبودی را تسریع کنید.

۵. آیا پس از کشیدن دندان میتوان ریشه دندان را در داخل لثه جا گذاشت؟

نه لزوما اما در بعضی موارد مجبور به این تصمیم می شوید. برخی از ریشه های دندانها خیلی به عصب داخل فک نزدیک هستند و بیرون کشیدن ریشه ممکن است باعث آسیب دیدن همیشگی عصب شود. به همین خاطر برخی دندانپزشکان گاهی تصمیم می گیرند در هنگام کشیدن دندان، ریشه دندان را در لثه بگذارند بماند.

کشیدن دندان عقل

آیا کشیدن دندان عقل درد دارد؟

اصولا نباید دردی در حین کشیدن دندان عقل احساس کنید چون اگر چه ممکن است کشیدن آن سخت تر باشد اما بافتها پیش از شروع کار، بی حس می شوند. با این حال اگر در حین کشیدن دندان درد می کشید به دندانپزشک بگویید تا بی حسی بیشتری برایتان بزند. طول مدت درمان بستگی به موقعیت و شرایط دندان دارد.

کشیدن دندان عقل

آیا لازم است دندان عقل را بکشم؟

اگر دندان عقل نیمه نهفته باشد، دائما ذرات غذا و پلاک و باکتریها در اطراف آن جمع می شوند و تمیز کردن کامل آن سخت است. بنابراین احتمال عفونت لثه یا پوسیدگی دندان زیاد می شود. از این رو بهتر است چنین دندانی کشیده شود. اما دندان عقلی که صاف و مرتب بیرون زده است و عملکرد درستی دارد را نباید کشید. در واقع تا زمانی که دندان عقل به نظر نمی رسد مشکلی به وجود بیاورد، بهتر است به کار خود ادامه بدهد.

آیا کشیدن دندان نیاز به عمل جراحی دارد؟

کشیدن دندان به دو صورت ممکن است انجام شود: کشیدن ساده دندان و کشیدن دندان با عمل جراحی. در صورتی از عمل جراحی استفاده می شود که به سادگی نتوان دندان را بیرون کشید مثلا اگر دندان زیر لثه نهفته باشد، برای دسترسی به آن به بریدن لثه و استخوان نیاز است.