خونریزی لثه

خونریزی لثه شایعترین نشانه بیماری لثه است اگر چه گاهی میتواند نشان دهنده مشکل پزشکی دیگری باشد. بیماری لثه بسیار شایع است و بسیاری از ما در طول عمر خود آن را تجربه می کنیم.

خونریزی لثه چیست ؟

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه به التهاب یا عفونت لثه گفته می شود که با ورم، قرمزی، درد یا خونریزی لثه مشخص می شود.

از کجا بدانیم بیماری لثه داریم؟

اگر موارد زیر را تجربه می کنید ممکن است بیماری لثه داشته باشید:

• خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • باد کردن لثه
  • درد لثه یا حساسیت دندان
  • قرمز شدن لثه
  • پسروی لثه

اگر عفونت لثه را درمان نکنم چه می شود؟

اگر بیماری لثه در مرحله ژنژیویت که مرحله خفیف آن است درمان نشود، ممکن است پیشروی کرده و به وضعیتی به نام پریودنتیت تبدیل شود. در پریودنتیت عفونت به بافتهای اطراف از جمله استخوان پیرامون دندان می رسد و آنها را تخریب می نماید. اگر پریودنتیت را به موقع درمان نکنید، فاصله بین لثه و دندان بیشتر شده و شیاری ایجاد می شود که در آن ذرات غذا و باکتریها جمع می شوند. عفونت عمیق می شود و استخوان فک تحلیل می رود . اگر تحلیل رفتن استخوان فک ادامه پیدا کند دندان لق شده و در نهایت از دست می رود.

عوارض بیماری لثه چیست؟

عوارض خونریزی لثه

• تجمع چرک در کیسه هایی به نام آبسه لثه
  • پسروی لثه
  • لق شدن دندان
  • تحلیل رفتن استخوان فک
  • از دست دادن دندان

راههای پیشگیری از بیماری لثه و خونریزی لثه چیست؟

پیش از بیماری لثه و حتی در موارد خفیف بیماری لثه، با رعایت بهداشت دهان و نخ دندان کشیدن میتوان از بدتر شدن آن جلوگیری کرد.

• حداقل روزی دو بار مسواک بزنید. (روش صحیح مسواک زدن)
  • دست کم روزی یک بار بین دندانها را نخ بکشید.
  • برای معاینه هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • در صورت توصیه دندانپزشک، جرمگیری کنید.

چه عواملی باعث بیماری لثه می شوند؟

بیماری لثه در اثر تجمع پلاک در سطح دندانها ایجاد می شود. پلاک لایه ای بسیار چسبنده اما نرم است که باکتریها در آن زندگی می کنند. برخی از باکتریهای موجود در پلاک بی ضرر هستند اما برخی دیگر زیان آور هستند.

اگر پلاک از سطح دندان پاک نشود، لثه را تحریک کرده و باعث عفونت آن می شود.

چه عواملی منجر به خونریزی لثه می شوند؟

• بیماری لثه که به معنی التهاب و عفونت لثه است.
  • سفت مسواک زدن یا استفاده از مسواکی با موهای سفت.
  • به تازگی شروع به نخ دندان کشیدن (به دلیل عادت نداشتن لثه به آن).
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون.
  • التهاب لثه ناشی از بارداری.
  • اندازه نبودن دندان مصنوعی.
  • نقایص پروتزها یا ترمیمهای دندانی.

سایر عواملی که ممکن است منجر به خونریزی لثه شوند عبارتند از :

دیابت: خونریزی یا ورم لثه میتواند یکی از نشانه های دیابت نوع یک یا دیابت نوع دو باشد. هنگامی که دچار دیابت می شوید، دهان قدرت کافی برای مقابله با میکروبهای مضر را ندارد در نتیجه احتمال ابتلا به عفونتهای دهانی زیاد می شود. بالا بودن قند خون در دیابت باعث می شود التیام بافتها نیز برای بدن سخت تر شود و همین امر بیماری لثه را بدتر می کند.

لوسمی: خونریزی لثه یکی از نشانه های لوسمی (لوکمی) نیز میتواند باشد. لوسمی نوعی سرطان است که در آن پلاکتهای خون کم است. در حالت عادی پلاکتها جلوی خونریزی را می گیرند اما در لوکمی، به دلیل کم بودن پلاکت خونریزی بیشتر اتفاق می افتد.

ترومبوسیتوپنی: اگر لثه تان هنگام مسواک زدن خون می افتد و خونریزی آن، خود متوقف نمی شود یا زیاد است، ممکن است لثه تحریک شده یا شما دچار ترومبوسیتوپنی شده اید. اگر دچار ترومبوسیتوپنی باشید، بدنتان نمیتواند پلاکت کافی برای انعقاد خون تولید نماید. این وضعیت منجر به خونریزی زیادتر از حد نرمال در بخشهای مختلف بدن از جمله لثه می شود.

هموفیلی: اگر لثه تان خیلی خونریزی می کند یا حتی با بریدگیهای کوچک یا کارهای دندانپزشکی خونریزی آن بند نمی آید، امکان ابتلا به هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند نیز وجود دارد. در این وضعیت خون به درستی منعقد نمی شود بنابراین خونریزی ادامه پیدا می کند.

کمبود ویتامین “ث”: این ویتامین به رشد و ترمیم بافتها کمک می کند، زخمها التیام می یابند و استخوانها و دندانها قویتر می شوند. اگر بدن ویتامین “ث” کافی دریافت نکند، ممکن است احساس ضعف و تحریک پذیری کنید. به مرور زمان ممکن است لثه تان ورم کرده و به سهولت خونریزی کند.

اسکوروی: در موارد نادر کمبود شدید ویتامین “ث” منجر به اسکوروی می شود. اسکوروی بیماری مربوط به سوء تغذیه است و باعث ضعیف شدن بدن، کم خونی و خونریزی های زیر پوستی می شود. خونریزی لثه یکی از علائم اسکوروی است.

کمبود ویتامین “کا”: اگر خونریزی شدیدی از لثه دارید ممکن است علت آن کمبود ویتامین “کا” باشد. این ویتامین به منعقد شدن خون کمک می کند. همچنین برای سلامت استخوانها لازم است. اگر ویتامین کای کافی از طریق غذا دریافت نکنید یا خوب جذب نشود، باعث مشکلات خونریزی در بدن می شود.

در چه صورت به دندانپزشک مراجعه کنم؟

ایجاد آبسه به دلیل بیماری لثه

اگر چه خونریزی لثه شایعترین نشانه مشکلات دندان و لثه است اما علت دیگری هم میتواند داشته باشد. در هر صورت خواه علت آن سلامت دهان و دندان باشد یا بدن، باید ابتدا به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامت دهان و دندانتان بررسی شود و علت خونریزی لثه مشخص شود. با معاینه دهان دندانپزشک متوجه می شود آیا لثه مشکلی دارد یا نه. در بسیاری از مواقع تنها با جرمگیری و حفظ بهداشت دهان این مشکل برطرف می شود.

اگر بیماری لثه شدید باشد معمولا نیاز به دو یا چند جلسه مراجعه وجود دارد. در برخی موارد عمل جراحی برای تخلیه چرک یا ترمیم لثه وجود دارد.

اگر به موقع برای مشکلات دندانی مراجعه کنید، با درمانهای ساده تر، کم هزینه تر و راحت تر مشکل برطرف می شود.