گامی اسمایل (لبخند لثه ای)

آنچه در این مطلب میخوانید

ویژگی ها و یا به اصطلاح بیماری هایی که در صورت و ظاهر انسان‌ها وجود دارد در بیشتر موارد اختلالی در عملکرد و زندگی روتین فرد ایجاد نمی‌کند، اما از نظر مقبولیت اجتماعی و اعتماد به نفس ممکن است فرد را دچار مشکل کند. یکی از این موارد مشکل گامی اسمایل است که در جامعه به عنوان لبخند لثه‌ای از آن یاد می‌شود. همانطور که از اسم آن مشخص است افرادی که دارای این مشخصه هستند در زمان خندیدن وقتی لبهای خود را باز می‌کنند، لثه آن ها مشاهده می‌شود. به همین منظور افراد زیادی در پی آن هستند که با شناخت و درمان گامی اسمایل (لبخند لثه ای) به رفع و درمان آن بپردازند.

گامی اسمایل (لبخند لثه ای) چیست ؟

لبخند لثه ای چیست

در زمان خندیدن لب های افراد از یکدیگر فاصله می‌ گیرند و قسمتی از فضای دهان و دندان مشاهده می‌شود. حالا اگر فرم لب فرد به گونه‌ای باشد که در زمان خندیدن لثه بالایی محل اتصال لب به لثه مشاهده شود، دارای مشکل گامی اسمایل یا همان لبخند لثه ای است. دیده شدن دندان و لثه به طور کامل برای افراد خوشایند نیست و در بسیاری موارد اعتماد به نفس فرد را کاهش می دهد. معمولا این افراد سعی می کنند در شرایط مختلف به تبسم و یا لبخند کوتاه بسنده کننده و خبری از خنده بلند روی صورت آنها  وجود ندارد.

علت ایجاد گامی اسمایل (لبخند لثه ای)

عوامل گسترده ای وجود دارد که در زمینه پیدایش گامی اسمایل (لبخند لثه ای) بر روی صورت فرد اثرگذار هستند. این عوامل می توانند هم به صورت مادرزاد و در دسته مشکلات ژنتیکی باشند و هم اینکه بر اثر مواردی مانند بیش فعالی عضلات لب، ایجاد صدمه و … به مرور زمان ایجاد شوند.

در واقع لبخند لثه ای که از عدم تناسب بین دندان ها و لثه  نشات می گیرد، یک ویژگی طبیعی در بدن افراد است و از نظر عملکرد فرد برای امورات روزانه مانند صحبت کردن و غذا خوردن مشکلی ایجاد نمی‌کند، پس اگر کودک یا یکی از افراد خانواده شما دچار این مشکل بود، جای هیچ نگرانی وجود ندارد. اما از نظر ظاهری اکثر افراد برای برطرف کردن آن به روش های درمان اقدام می‌کنند. اما عمده دلایل ایجاد گامی اسمایل یا لبخند لثه‌ای موارد زیر می باشد :

  • کوتاهی دندان به دلیل اینکه قسمتی از آنها زیر لثه است.
  • ارتفاع کم دندان نسبت به لثه که به دلایلی چون ژنتیک و ساییدگی دندان‌ها ایجاد می‌شود.
  • کوتاهی لب بالا
  • واکنش زیاد لب‌ بالا در هنگام خندیدن که به مقدار زیادی بالا می رود و فضای لثه مشاهده می شود.
  • بلند بودن لثه ها (هاپیروتروفی لثه)
  • جلو زدگی و رشد زیاد فک بالا که به صورت یک برآمدگی ایجاد می شود (ماگزیلا)

دسته بندی گامی اسمایل

این مشکل همیشه به یک مقدار و به یک شکل در افراد ظاهر نمی شود و ممکن است در یک فرد مقدار کمی از لثه دیده شود و در فرد دیگری تمامی لثه و حتی سطح تماس لب و لثه هم مشاهده شود. به همین خاطر و با توجه به میزان مشاهده شدن لثه نسبت به دندان گامی اسمایل در سه دسته خفیف، متوسط و زیاد قرار می گیرد.

روش های درمان لبخند لثه‌ای

برای درمان گامی اسمایل روش ها و راه های متفاوتی وجود دارد که با توجه به شدت گامی اسمایل و همچنین شرایط دیگر، می توان از این روش ها استفاده کرد. در ادامه تعدادی از راه های درمان گامی اسمایل را مرور می کنیم :

  ۱- درمان گامی اسمایل با ارتودنسی

درمان گامی اسمایل با ارتودنسی

با استفاده از ارتودنسی پزشک به اصلاح دندان ها می پردازد. روشی که طی آن برجستگی لثه از بین می رود. این راه درمان که در دسته راه های درمان غیر تهاجمی قرار می گیرد، زمان زیادی را نیاز دارد و در برخی موارد چندین ماه طول می کشد.

  ۲- درمان لبخند لثه ای با جراحی لب

اگر دلیل ایجاد لبخند لثه ای مربوط به کوتاهی لب و همچنین عملکرد زیاد آن باشد، با جراحی لب قابل درمان است. البته در این حالت ممکن است به جراحی فک نیاز شود، چرا که لب جابجا می شود. اما در موارد زیادی مشکل را با ارتودنسی برطرف می کنند و آن را یک راه ثانویه به جای جراحی فک می دانند.

  ۳- درمان لبخند لثه ای با ایجاد روکش

زمانی که فرد دارای کوتاهی دندان باشد که ممکن است بر اثر ساییده شدن دندان و یا تاثیرات ژنتیکی بوجود آمده باشد، می توان با ایجاد یک روکش دندان مشکل را برطرف کرد. در واقع روکش دندان باعث بلندتر شدن دندان ها می شود و نسبت سطح آن به سطح لثه افزایش پیدا می کند.

  ۴- درمان گامی اسمایل (لبخند لثه ای) با لیزر

درمان گامی اسمایل با لیزر

یکی از دلایل ایجاد گامی اسمایل، سطح زیاد لثه و قرار گرفتن مقدار زیادی از دندان زیر لثه بود، در موارد این چنینی می توان با کمک تکنولوژی لیزر این بافت و سطح اضافی لثه را از روی دندان برداشت تا سطح قابل مشاهده دندان بیشتر شود.

  ۵- درمان گامی اسمایل با جراحی لثه برای افزایش طول تاج دندان

اگر میزان گامی اسمایل شدید است و بخش زیادی از دندان زیر لثه قرار دارد، نیاز به جراحی لثه احساس می شود. در واقع همان اتفاقی که در جراحی لیزر انجام می شد، در این بخش جراحی هم انجام می شود و هدف برداشت سطح لثه از روی دندان است. اما از جراحی لیزر برای شدت گامی اسمایل خفیف یا متوسط استفاده می شد و از جراحی لثه برای حالت شدید استفاده می شود. این روش هم سطح قابل مشاهده دندان را افزایش می دهد و هم اینکه اتصال لب و لثه را بالاتر می برد تا لب به درستی روی لثه ها باشد.

  ۶- درمان گامی اسمایل با جراحی

درمان لبخند لثه ای با جراحی

اگر گامی اسمایل ناشی از برجستگی و جلو زدگی فک باشد، برای درمان روش جراحی ارتوگناتیک فک یا جراحی با چاقو پیشنهاد می شود. در این روش با اصلاح سطح فک بالایی و جا به جایی آن، شرایط ایده آل و طبیعی را برای صورت بوجود می آید. این روش یک درمان سرپایی نیست و باید دقت داشته باشید که برای انجام آن باید در بیمارستان بستری شوید تا تحت بی هوشی عمل جراحی شما صورت پذیرد.

نکته بعدی که باید در مورد درمان گامی اسمایل با روش جراحی در نظر بگیرید این است که بعد از عمل نیاز به ارتودنسی می باشد.

  ۷- درمان گامی اسمایل با بوتاکس

یکی از روش هایی که برای ایجاد تغییرات در اندازه، فرم و … صورت و بدن کاربرد دارد، استفاده از بوتاکس است. بوتاکس معمولا با ایجاد واکنش هایی از تغییرات عضله ها جلوگیری می کند و در واقع عضله را به خواب می برد. بوتاکس گامی اسمایل عاملی است برای کاهش بالا رفتن لب بالایی، به طوری که گستردگی فضای دهان شما در زمان خنده کمتر می شود. به این شکل دیگر در زمان خندیدن لثه های فرد مشاهد نمی گردد.

ماندگاری بوتاکس لبخند لثه ای کمتر از ۴ ماه است و فرد در صورت تمایل باید برای تمدید آن به پزشک مراجعه کند تا با تایید نظر او فرآیند را تکرار کند.

مزیت های درمان لبخند لثه ای

در صورتی که به درمان اقدام کنید، می توانید به مزایای آن که شامل موارد زیر است دست پیدا کنید:

  • حذف بافت اضافی لثه و افزایش زیبایی خنده فرد.
  • اصلاح ناهمواری خط لثه و یکنواخت کردن آن
  • افزایش زیبایی ظاهری فرد
  • افزایش اعتماد به نفس در فرد
  • داشتن دوره نقاهت کوتاه

همچنین بخوانید : اصلاح طرح لبخند چگونه است ؟

درمان لبخند لثه ای مناسب چه کسانی است؟

برای اینکه امکان درمان این مشکل برای شما وجود داشته باشد باید دارای شرایط زیر باشید :

  • افرادی که شرایط جسمی و عمومی سالمی دارند.
  • عدم ابتلا به بیماری خاص (در صورت وجود بیماری با دکتر متخصص مشورت شود)
  • عدم مصرف داروهای خاص (در صورت مصرف دارو با دکتر متخصص مشورت شود)
  • افرادی که در پی زیبایی ظاهری و برطرف کردن لبخند لثه ای هستند.
  • افرادی که دارای مشکلات ژنتیکی در زمینه لبخند لثه ای می باشند.
  • افرادی که در پی درمان نهایی و کامل لبخند لثه ای هستند.

سخن آخر

همانطور که با هم مرور کردیم لبخند لثه ای یک مشکل ظاهری است و اختلالی در عملکرد معمول صورت ایجاد نمی کند و فرد در زمینه انجام کارهای روتین مشکلی ندارد. بنابراین در زمان درمان و عمل نباید عجولانه رفتار کرد و با انجام مشاوره های لازم با متخصصین حرفه ای و همچنین پیدا کردن راه مناسب درمان از میان چندین روش درمانی که برای لبخند لثه ای وجود دارد، این مشکل را برطرف کنید.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هاکان
هاکان
6 ماه قبل

هزینه درمان لبخند لثه ای چقد می‌باشد ؟؟؟

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x