فرق جرمگیری لثه با جرمگیری دندان

آنچه در این مطلب میخوانید

واژه جرمگیری از مواردی است که برای زیبایی و درمان در امور دندانپزشکی بسیار کاربرد دارد. در بیشتر مواقع نیز با شنیدن این عبارت، ذهن افراد به سمت جرمگیری دندان می رود. در حالیکه باید گفت علاوه بر جرم گیری دندان، جرمگیری لثه نیز داریم. این دو نوع جرم گیری، علاوه بر اینکه باعث زیبایی و تمیز شدن دندان ها و لثه ها می شوند، در برطرف کردن عوامل عفونت زاه، پلاکت ها و رسوب باقی مانده در حد فاصل دندان و لثه نیز بسیار اثر بخش هستند. برای اینکه با کاربرد این دو نوع جرم گیری بیشتر آشنا شویم و بدانیم در چه مواقعی به کدام حالت از جرم گیری نیاز داریم، در این مطلب علاوه بر معرفی آنها، فرق جرمگیری لثه با جرمگیری دندان را نیز بیان خواهیم کرد.

فرق جرمگیری لثه با جرمگیری دندان

فرق جرمگیری لثه با جرمگیری دندان

هر دو روش به منظور حذف پلاک ها و رسوبات استفاده می شوند، با این تفاوت که روش جرمگیری دندان برای از بین بردن پلاک های ایجاد شده روی قسمت های قابل مشاهده دندان استفاده می گردد و روش جرمگیری لثه برای از بین بردن رسوبات و پلاک های تشکیل شده در موارد عمیق تر، نواحی بین لثه و دندان، زیر لثه و خط مرزی دندان و لثه کاربرد دارد. هر دو روش اهمیت و کاربرد خاص خود را دارند. برای آشنایی بیشتر با این دو روش در ادامه به تعریف و مزایا و معایب هر یک پرداخته شده است.

جرم گیری لثه به چه صورت است؟

در اثر خوردن و آشامیدن، همچنین برای بعضی از افراد در اثر مصرف دخانیات، بر روی دندان ها در محل اتصال به لثه، پلاک هایی ایجاد می شود. این پلاک ها باید در رسیدگی های روزانه به وسیله نخ دندان، مسواک و خمیر دندان برداشته شوند. اگر فردی برای مدتی اقدامی جهت برداشتن پلاک ها نکند، کم کم آنها تبدیل به یک لایه آهکی به صورت جرم و رسوب می شوند که امکان حذف آن به وسیله خمیر دندان و مسواک وجود ندارد. این لایه ایجاد شده علاوه بر اینکه به دندان آسیب وارد می کند، بخاطر رنگ زرد و تیره ای که دارد، ظاهر و زیبایی دهان و دندان و لثه را نیز به مقدار زیادی تحت تاثیر قرار می دهد.

جرم هایی که به این شکل در حد فاصل دندان به لثه ایجاد می شوند، به عنوان جرم لثه شناخته می شوند و با مراجعه به دندان پزشک می توانید آنها با فرآیند جرم گیری لثه حذف کنید. در واقع محل های عمیق و فرورفتگی هایی که در نزدیک ریشه دندان و روی لثه وجود دارد، محل انباشت این رسوبات می باشد.

در موارد محدودی، جرم به ناحیه زیر لثه، درست قسمتی که لثه اطراف دندان را در برگرفته است وارد می شود. چنین مواقعی میزان خطر بسیار بیشتر است و در صورتی که به موقع رفع نشود، با ایجاد عفونت به ریشه دندان و استخوان فک نیز صدمه وارد می شود.

مزایا و معایب جرم گیری لثه

مزایا و معایب جرم گیری لثه و تفاوتش با جرمگیری دندان

در حالت کلی می توان بیان کرد که جرم گیری لثه، نباید هیچگونه عارضه ای داشته باشد و باید یک عمل مفید و درمانی جهت برطرف کردن عفونت ها و جرم های تشکیل شده در نواحی لثه، زیر لثه و سطوح عمیق آن باشد. اما به علت مراجعه دیر هنگام، عدم استفاده از تجهیزات مناسب و یا ضعف در توانایی های متخصص ممکن است مشکلاتی را بوجود بیاورد.

از مهمترین مزایای جرم گیری لثه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برداشتن و حذف رسوب و لایه های تشکیل شده جهت زیبا سازی لثه و دندان
  • تخلیه عفونت ایجاد شده بر اثر پلاکت ها و رسوب ها
  • محافظت از ریشه دندان در مقابل عفونت ناشی از جرم لثه
  • جلوگیری از خراب شدن دندان ها و آسیب به استخوان فک در اثر انتقال عفونت

در کنار این موارد اگر متخصص به خوبی کار خود را بلد نباشد و در انجام این کار دقت بالایی نداشته باشد، با عوارض زیر روبرو خواهید شد :

  • عدم انجام جرم گیری به صورت کامل
  • انتقال عفونت به مناطق دیگر دهان و بدن
  • وارد شدن صدمه و آسیب به بافت لثه
  • گسترش عفونت به محل ریشه دندان و اطراف استخوان فک
  • عدم ماندگاری نتیجه جرم گیری که با عفونت مجدد لثه در کوتاه مدت همراه می شود.

بنابراین توصیه می شود حتما در انتخاب کلینیک و متخصص دندانپزشکی برای انجام جرم گیری لثه بیشترین دقت را داشته باشد.

همچنین بخوانید : انواع روش های سفید کردن دندانها

جرم گیری دندان به چه صورت است؟

همانطور که از اسم این جرم گیری مشخص است و به دانستن تفاوت جرم گیری لثه و دندان به ما کمک می کند، باید بگوییم که جرم دندان بیشتر روی سطح بالایی دندان اتفاق می افتد که با انباشت موارد مختلف همراه است و این نوع جرم خیلی روی لثه و ریشه دندان نفوذ نمی کند. عوامل مختلفی به شکل گیری جرم دندان کمک می کنند که در کنار خوردن، آشامیدن و مصرف دخانیات، عدم مسواک زدن نیز عامل اصلی می باشد. لایه های ایجاد شده رنگ دندان فرد را از سفید به زرد تغییر می دهند و باعث می شوند حس رضایت و اعتماد به نفس فرد به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

زمانی که مدت ها به دندان رسیدگی نکرده باشید و با رسوب هایی کهنه و قدیمی در سطح دندان مواجه باشید، دیگر امکان برطرف کردن آنها به وسیله خمیر دندان و مسواک وجود ندارد و باید برای اینکه آنها را به طور کامل از بین ببرید، جهت جرم گیری دندان به متخصص دندانپزشکی مراجعه نمایید.

مزایا و معایب جرم گیری دندان

مزایا و معایب جرم گیری دندان و تفاوت آن با جرمگیری لثه

در مورد جرم گیری دندان نیز به همین شکل است که در کنار مزایای بسیار مهم و خوبی که دارد، کوچکترین سهل انگاری و عدم توجه، باعث مشکلاتی خواهد شد.

مزایایی که یک جرم گیری اصولی برای دندان فراهم می کند شامل موارد زیر است:

  • سفید و شفاف شدن دندان ها
  • جلوگیری از خرابی دندان در اثر عفونت های رسوبی
  • افزایش اعتماد به نفس و زیبایی
  • کاهش بوی بد دهان
  • افزایش طول عمر و سلامت دندان ها

اگر فرآیند جرم گیری دندان به درستی انجام نگیرد و تجهیزات استاندارد نباشد با مشکلات زیر روبرو می شوید :

  • ضعیف شدن سطح دندان
  • وارد شدن آسیب و صدمه به مینای دندان
  • زخم شدن لثه
  • خونریزی شدید

 درست است که این عوارض ممکن است شما را نگران کند، اما باید بدانید که بسیار محدود می باشند و با یک انتخاب دندانپزشک درست، با هیچ کدام از این موارد روبرو نخواهید شد.

راه های جرم گیری لثه و دندان

برای از بین بردن جرم دندان و لثه، دندانپزشک بعد از معاینه کامل، متناسب با شرایط چند جلسه درمانی را در نظر می گیرد. تعداد این جلسات برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. امکان انجام جرم گیری در منزل وجود ندارد و نیاز به تجهیزات خاص همراه با بی حسی موضعی می باشد.

دندانپزشک برای فاصله بین جلسات درمان به فرد توصیه هایی می کند که باید به طور کامل تا جلسه درمانی بعد انجام شود. می توان از جمله این توصیه ها به استفاده از دهان شویه و رعایت بهداشت دهان و دندان اشاره کرد.

ابزارهای جرمگیری لثه و دندان

برای جرمگیری لثه و دندان گفتیم که نیاز به تجهیزات و ابزار خاصی می باشد، از جمله :

۱- ابزارهای دستی برای جرم گیری

از سنتی ترین ابزار می باشد که توسط دندانپزشک استفاده می شود و با کمک ابزار و به صورت کاملا دستی، فرآیند جرم گیری برخی نواحی انجام می شود. در مواردی که حجم جرم گیری پایین باشد، معمولا از این ابزار استفاده می کنند.

۲- ابزارهای اولتراسونیک

یک دسته از ابزارهای پیشرفته در زمینه جرم گیری به حساب می آیند که با کمک یک سری فلزی، فرآیند حذف رسوب و پلاک ها از سطح انجام می گیرد. در ادامه بعد از استفاده ابزار اولتراسونیک، با کمک اسپری و سرد کردن، پلاک هایی از سطح دندان و لثه شستشو داده می شوند و محل به طور کامل تمیز می شود. استفاده از این دستگاه همراه با سه مرحله از بین بردن جرم، بروساژ دندان و صیقل دادن دندان صورت می گیرد.

۳- جرم گیری با لیزر

با توجه به اینکه فرق جرمگیری لثه و دندان زیاد است، اما برخی روش ها به صورت تعادلی می تواند به جرم گیری بینابینی کمک کند. از جمله استفاده از روش جرم گیری دندان با لیزر به عنوان یک روش نوین که کمک می کند تا جرم گیری به صورت عمق همراه با سطح پاکسازی بالا در دندان و لثه انجام شود. لیزر علاوه بر اینکه یک روش درمانی برای پلاک ها و رسوبات به حساب می آید در زمینه پاک سازی و احیای بافت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

اینکه چه روش درمانی برای جرم گیری استفاده شود با توجه به عمق پاکت ها و میزان رسوبات تشکیل شده، تعیین می گردد. هرچه عمق پاکت بیشتر باشد، نیاز به استفاده از روش قوی تری وجود خواهد داشت.

همچنین بخوانید : راههای تقویت مینای دندان

دلایل جرم گرفتن دندان و لثه

دلایل جرم گرفتن دندان و لثه

فرق بین جرمگیری لثه و دندان بیشتر به محل جرم گیری مربوط می شود تا اینکه به عوامل جرم گرفتن یا نوع رسوب مربوط باشد. در واقع می توان گفت عوامل ایجاد جرم لثه و دندان تقریبا با یکدیگر مشترک هستند و با توجه به میزان تماسی که با سطح دهان دارند، برای افراد مختلف، در محل های مختلفی از سطح دندان و لثه رسوب می کنند.

  • عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان به صورت منظم
  • عدم استفاده از نخ دندان
  • استفاده کم و نادرست از مسواک و خمیر دندان
  • خوردن بیش از اندازه نوشیدنی های دارای قند و گاز
  • خوردن خوراکی های چسبناک و شیرین
  • عدم مراجعه به دندانپزشک برای معاینات دوره ای
  • بخاطر انجام ارتودنسی
مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
6 ماه قبل

مفید بود ممنون

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x