انواع روش های سفید کردن دندان

آنچه در این مطلب میخوانید

در شرایطی که زیبایی ظاهری در جامعه امروز معنای دیگری پیدا کرده است و تبدیل به یک اصل فراگیر شده است، مطمئنا یکی از مشکلاتی که افراد مختلف با آن روبرو هستند، زرد و کدر شدن رنگ دندان ها می باشد. اما جای نگرانی نیست چرا که روش های مختلفی از جمله روش های سریع دندانپزشکی و روش های دراز مدت خانگی موثر برای سفید کردن دندان وجود دارند.

زرد شدن دندان ها اتفاقی که به صورت ناگزیر با افزایش سن و بر اثر غذا و نوشیدنی برای دندان ها می افتد و بسته به جنس دندان افراد برای فردی مقدار آن بسیار زیاد و برای فرد دیگری کمتر می باشد. در ادامه علاوه بر اینکه علت زرد شدن و تغییر رنگ دندان ها را مرور خواهیم کرد، به بیان انواع روش های سفید کردن دندان نیز می پردازیم.

علت زرد شدن دندان ها

علت زرد شدن و روش های سفیدکردن دندان ها

همانطور که تمام قسمت های بدن انسان با افزایش سن و بر اثر شرایط و موقعیت دچار تغییر می شوند و ویژگی های اولیه خود را از دست می دهند، دندان ها نیز دچار تغییرات مختلف از جمله تغییر در رنگ و استحکام می گردند. اما اینکه چه عواملی باعث می شود این تغییرات رنگ، زودتر و با شدت بیشتری بر روی دندان ایجاد شود، شامل موارد زیر می باشد:

  • عدم رعایت بهداشت: عدم انجام نظافت مناسب برای دندان ها و استفاده از مسواک و نخ دندان.
  • رژیم غذایی نا مناسب: مصرف بی رویه مواد غذایی نامناسب و رنگی، مانند چای، نوشابه، شربت های صنعتی و آماده و …
  • استعمال دخانیات:  انواع مختلف دخانیات از جمله سیگار، قلیان و … باعث تیرگی رنگ دندان ها می شوند.
  • استفاده از دهانشویه نامناسب: وجود ترکیبات کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید در انواع مختلف دهانشویه ها.
  • افزایش سن: با بالا رفتن سن کم کم لایه بیرونی دندان از بین رفته و لایه زیرین که به صورت طبیعی رنگ آن زرد است آشکار می شود.
  • ارتودنسی دندان: افراد معمولا هنگام ارتودنسی دندان به علت وجود براکت نمی توانند به خوبی بهداشت را رعایت کنند و دندان ا زرد می شوند.

انواع تغییر رنگ دندان

در حالت کلی شاید فکر کنید بحث تغییر رنگ فقط از نظر ظاهری ایجاد مشکل می کند و به آن توجهی نکنید. اما باید بگوییم که تغییر رنگ ها انواع مختلفی دارند و همیشه فقط یک زرد شدن ساده در سطح دندان نیستند. از طرفی بسته به اینکه تغییر رنگ بوجود آمده در روی دندان از چه نوعی باشد، روش درمانی متفاوتی خواهد داشت. برای همین است که بعضی وقت ها هر کاری که انجام می دهید تغییر رنگ از بین نمی رود و از برطرف شدن آن نا امید می شوید. چرا که نوع تغییر رنگ با روش درمانی که در نظر گرفته اید متفاوت است.

انواع تغییر رنگ دندان

اگر بخواهیم این تغییر رنگ ها را دسته بندی کنیم، به سه حالت کلی دست پیدا می کنیم :

  • تغییر رنگ خارجی

این نوع تغییر رنگ در سطح خارجی دندان بوجود می آید و همان زردی و کدری است که در میان جامعه مرسوم است و بیان می کنند دندان زرد شده است. تغییر رنگ خارجی فقط در سطح دندان تشکیل می شود و آسیبی به بافت دندان نمی زند و نمی تواند از مینای دندان عبور کند. روش های سفید کننده مرسوم برای این نوع تغییر رنگ بسیار کاربردی است و به راحتی می توانید آن را از بین ببرید. آنچه به عنوان روش های درمان خانگی تغییر رنگ نیز معرفی می کنند مربوط به تغییر رنگ خارجی دندان است.

  • تغییر رنگ داخلی

عامل ایجاد چنین تغییر رنگی متفاوت با عامل تغییر رنگ خارجی است و بیشترین ناحیه ای را که درگیر می کند عاج دندان و لایه داخلی آن می باشد. گاهی این تغییر رنگ همراه با ساییده شدن مینای دندان می باشد که نشان از مشکلات جدی برای دندان های فرد خواهد داشت. برای برطرف کردن این نوع تغییر رنگ دیگر نمی توان از روش های تغییر رنگ خارجی مانند بلیچینگ استفاده کرد. معمولا متخصصان روش هایی مانند ونیر لمینت، لومینرز و باندینگ را در مورد تغییر رنگ داخلی استفاده می کنند.

  • تغییر رنگ بر اثر افزایش سن

با افزایش سن کیفیت سطحی دندان در نواحی مختلف چه داخلی و چه خارجی کاهش پیدا می کند و این باعث می شود که با تغییر رنگ ناشی از افزایش سن همراه باشد. به بیان دیگر می توانیم بگوییم که این نوع تغییر رنگ ترکیبی از دو دسته تغییر رنگ قبلی است که با ایجاد لکه های زرد و کدر بر روی دندان ها مشاهده می گردد. درمان مناسب برای تغییر رنگ بر اثر افزایش سن روش ونیر و باندینگ می باشد.

انواع روش های پزشکی سفید کردن دندان

برای سفید کردن دندان می توانید از راه های مختلفی استفاده کنید که با توجه به نوع تغییر رنگ دندانتان بهترین نتیجه را برای شما فراهم کند. از نظر دسته بندی کلی روش های سفید کردن دندان در دو گروه یکی تخصصی زیر نظر دندان پزشک و دیگری به صورت روش های عمومی و خانگی قرار می گیرند، که هر کدام از این دسته بندی ها چندین راه برای سفید کردن دندان فراهم می کنند.  مهمترین اینها عبارتند از:

۱- سفید کردن دندان با روش بلیچینگ

یکی از روش های سفیدکردن دندان ها با بلیچینگ

یکی از پرکاربردترین روشهای سفید کردن دندان، روش بلیچینگ است که در آن دندانپزشک با استفاده از یک ژل مخصوص که دارای پراکسید در ترکیب خود است برای سفید کردن دندان ها استفاده می کند. برای اینکه میزان تاثیرگذاری و همچنین سرعت فرآیند عملکردی ژل بیشتر شود، از پرتوهای لیزری نیز در این روش استفاده می شود. چرا که پرتوهای لیزری کمک می کنند میزان نفوذ ژل بیشتر شود و باعث سریعتر حل شدن لکه ها در ژل شوند. بعد از زمان مشخصی دندانپزشک لایه ژل قبلی را از سطح دندان بر می دارد و لایه دیگری از ژل را روی آنها قرار می دهد.

فرآیند سفید کردن دندان با روش بلیچینگ به صورت چند مرحله ای انجام می شود، اما این چند مرحله معمولا در کمتر از یک ساعت و در یک بار حضور در مطب دکتر صورت می گیرد.

انجام بلیچینگ دندان در کلینیک بابکان 

از ویژگی های بسیار خوب روش بلیچینگ می توان به سریع بودن آن و میزان بالای سفید کنندگی اشاره کرد. البته باید در مدتی که از این روش استفاده می کنید، تمام مواردی را که منجر به زرد شدن دندان می شود، رعایت کنید. همچنین در نظر داشته باشید میزان حساسیت دندان ها بعد از بلیچینگ به زرد شدن بیشتر است.

تفاوت بلیچینگ بدون لیزر و با لیزر، بیشتر در سریعتر انجام شدن و ایجاد درجه بالاتری از سفیدی بر روی دندان است. بعضی افراد از ژل پراکسید در منزل استفاده می کنند که بدون در نظر گرفتن میزان حساسیت دندان کار اشتباهی است، اما بلیچینگ با لیزر به هیچ وجه امکان اجرا در منزل را ندارد.

اینکه برای انجام بلیچینگ با لیزر، از چه نوع لیزری استفاده شود، توسط دندانپزشک و با توجه به شرایط دندان فرد تعیین می شود.

مزایا: روش بلیچینگ در زمان کم و بدون خطر انجام می شود، میزان ماندگاری خوبی دارد و در صورت رعایت مراقبت های بعدی، دندان دچار حساسیت نمی شود و به مینای دندان آسیبی وارد نمی گردد.

۲- سفید کردن دندان با روش ونیر لمینت

یکی از روش های سفیدکردن دندان ها با لمینت

در روش لمینت دندان با کمک لایه های نازک سرامیکی که به صورت تخصصی برای امور دندانپزشکی استفاده می شود، سطح جلوی دندان را می پوشانند. در واقع لایه های سرامیکی به سطح روبرویی دندان چسبانده می شوند و عیوب موجود بر روی دندان مانند تغییر رنگ، تیرگی، ترک خوردگی، لب پریدگی و … را می پوشانند.

معایب: این روش عملا  زردی دندان یا تیرگی را از بین نمی برد و فقط آن را مخفی می کند. بعضا ممکن است دندان از درون دچار عفونت شود و به دلیل وجود این پوشش در سطح دندان، متوجه آن نشوید. هزینه این روش بالا می باشد و اینکه بیشتر مناسب تغییر رنگ داخلی دندان است.

برای اطلاعات بیشتر: عوارض لمینت دندان

۳- سفید کردن دندان با روش باندینگ دندان

یکی از روش های سفیدکردن دندان ها با باندینگ کامپوزیت

تقریبا مانند روش ونیر لمینت، این روش هم با ایجاد یک پوشش رویی در سطح دندان، باعث مخفی کردن رنگ و عیوب دندان می باشد. در روش باندینگ کامپوزیت به جای لایه سرامیکی از رزین کامپوزیتی که دارای رنگی مشابه دندان است استفاده می شود. این رزین باعث می شود که همه دندان ها به صورت همرنگ و سفید در بیایند. برای تغییر رنگ داخلی، خارجی و تغییر رنگ بر اثر افزایش سن استفاده از روش باندینگ مناسب است و می توانید با کمک آن دندان های خود را سفید کنید.

مزایا: به عنوان مزایای روش باندینگ می توان به کم هزینه بودن آن و انجام در یک مرحله مراجعه به دندانپزشکی اشاره کرد.

معایب: در مورد معایب این روش نیز باید بدانید که طول عمر بسیار طولانی ندارد، آسیب پذیری آن در مقابل سایر روش ها بیشتر است و همچنین زودتر از روش های دیگر دندان دچار رنگ پذیری و تغییر رنگ می شود.

۴- با استفاده از روکش دندان

یکی از روش های سفیدکردن دندان ها با روکش دندان

برای اینکه نقص ها و عیوب دندان، مانند ترک خوردگی، تغییر رنگ و لب پریدگی پوشانده شود از روکش دندان استفاده می شود. این روش یکی از مناسب ترین روش های پوششی برای دندان به حساب می آید که در آن با استفاده از یک محافظ و روکش سرامیکی ساخته شده به رنگ دندان، سطح دندان ها را می پوشانند. نسبت به روش ونیر لمینت و باندینگ عملکرد بهتری دارد، اما هزینه این روش بیشتر از هزینه باندینگ می باشد. از طرفی این سرامیک ها آسیب پذیر هستند و باید مراقبت زیادی از آنها صورت بگیرد. از خوردن غذاها و میوه های سفت نیز باید خودداری کنید.

معمولا از روکش دندان زمانی استفاده می شود که ترمیمی مانند عصب کشی بر روی دندان صورت گرفته باشد زیرا بعد از عصب کشی، دندان ضعیف شده و برای افزایش عمر نیاز به روکش دارد همچنین باعث تغییر رنگ داخلی دندان شده است.

در مجموع می توان گفت روش های متفاوتی برای سفید کردن دندان در زمان کم وجود دارد که باید با توجه به نوع دندان، حساسیت آن و مواردی که دندانپزشک در معاینه تشخیص می دهد، از روشی مناسب و مشخص استفاده کرد.

 روش های خانگی سفید کردن دندان

در کنار روش های تخصصی که با مراجعه به دندانپزشک استفاده از آنها برای سفید کردن دندان امکان پذیر است، روش های خانگی نیز وجود دارد که می توانید با کمک آنها به سفید کردن دندان خود بپردازید. البته این روش ها نیاز به حوصله دارد و مدت زمان بیشتری نیاز است تا نتیجه مناسب را دریافت کنید. از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روش های خانگی سفید کردن دندان

  • استفاده از شوینده ها و خمیر دندان های سفید کننده : برخی از شوینده ها و خمیر دندان ها عاملی برای سفید نگه داشتن دندان ها هستند و درواقع خود اینها توانایی زیادی برای سفید کردن دندان و از بین بردن لکه ها ندارند. از این موارد می توانید برای مراقبت های بعد از انجام سفید کردن دندان در دندانپزشکی استفاده کنید.
  • نوارهای سفید کننده : دسته ای از مواد سفید کننده هستند که با کمک پراکسیدها، عاملی برای از بین بردن لکه ها و رنگ زرد دندان ها می شوند. اثر بخشی این نوارها قابل قبول و مناسب است.
  • تری ها و کیت های خانگی : می توانید با مراجعه به دندانپزشک درخواست تری همراه با قالب مناسب دندانتان را داشته باشید. استفاده از این تری همراه ژل سفید کننده، برای سفید شدن دندان ها مناسب است.
  • استفاده از روغن های گیاهی : برخی از روغن های گیاهی عاملی برای از بین بردن باکتریها، عفونت ها و کثیفی ها می باشند. البته استفاده از خمیر دندان سر جای خود باقی است. از جمله این روغن ها می توان به روغن نارگیل، روغن کنجد و روغن آفتابگردان اشاره کرد.
  • استفاده از سرکه سیب : نگه داشتن سرکه سیب درون دهان برای زمانی کمتر از سه دقیقه به سفید شدن دندان کمک می کند. بعد از این کار با استفاده از مسواک دهانتان را بشویید.
  • استفاده از جوش شیرین: این مورد نیز مانند سرکه سیب برای از بین بردن لکه ها و تیرگی دندان کمک کننده می باشد و آسیب جدی به لثه و مینای دندان وارد نمی کند، اما ممکن است در بعضی افراد دچار التهاب لثه شود.

نگهداری دندان پس از سفید کردن

اگر با هر کدام از روش های معمول اقدام به سفید کردن دندان ها نموده اید، برای اینکه از زرد شدن مجدد آنها جلوگیری کنید و مانع آن شوید که دوباره دندان هایتان دارای ظاهری تیره شوند، رعایت موارد زیر ضروری می باشد :

  • عدم استفاده بسیار زیاد از محصولات دارای فلوراید
  • عدم استفاده نوشیدنی هایی مانند نوشابه و چای
  • ترک کردن سیگار و انواع دخانیات
  • پرهیز از خوردن غذاهایی که عامل تغییر رنگ هستند از جمله غذاهایی که ادویه زیاد دارند.
  • شستشوی دندان بلافاصله پس از مصرف قهوه، چای، نوشابه و خوراکی هایی مانند شکلات و …
  • انجام عصب کشی در مورد دندان هایی که دچار مشکل شده اند، برای جلوگیری از تغییر رنگ داخلی دندان

هزینه سفید کردن دندان

آیا امکان سفید کردن دندان های حساس وجود دارد؟

با توجه به اینکه روش های سفید کردن دندان بسیار متنوع و گسترده می باشد و هریک از این روش ها خود، میزان و سطح بندی دارد، هزینه نهایی سفید کردن دندان نیز برای افراد مختلف متفاوت می باشد. اینکه با توجه به شرایط دندان، از چه روشی برای سفید کردن دندان شما استفاده شود، قیمت و هزینه را مشخص می کند.

مورد بعدی که بر هزینه سفید کردن دندان اثرگذار است، نوع کلینیک، سطح پزشکان، منطقه و شهر محل مراجعه است. پس اینکه به کجا برای انجام سفید کردن دندان مراجعه کنید نیز مهم است.

سوالات متداول

امکان سفید کردن دندان های حساس وجود دارد؟

ابتدا میزان حساسیت باید توسط متخصص به صورت کامل بررسی شود. زمانی که مشخص شد دندان فرد در چه حالتی است و چقدر نسبت به مواد سفید کننده حساس است، از روش های متفاوتی استفاده می کنند. در واقع قرار نیست بخاطر حساس بودن دندان به موارد خاص فرآیند سفید کردن دندان کلا انجام نگیرد. برای مثال در مواردی که فیزیولوژیک دندان نشان از حساسیت آن داشته باشد، برای بلیچینگ کردن دندان از مواد ضعیف تر استفاده می شود و یا ممکن است با در نظر گرفتن دوره های درمان طولانی تر فاصله مراحل انجام بلیچینگ را بیشتر کنند تا به دندان آسیبی وارد نشود.

البته امکان استفاده از روش های دیگر سفید کردن دندان نیز برای حساسیت های بالا، امکان پذیر است.

روش های درمانی سفید کردن دندان خطرناک هستند؟

مطمئن باشید اگر یکی از راه های سفید کردن دندان دارای خطر زیادی بود، به عنوان روش درمانی در نظر گرفته نمی شد و مجوز انجام آن توسط سازمان های بهداشت جهانی صادر نمی گردید. بنابراین به روش های سفید کردن دندان از جمله بلیچینگ، لمینت، کامپوزیت و … به تنهایی خود خطری برای فرد نخواهند داشت.

اما در مواردی ممکن است عدم تجربه و توانایی بالای پزشک یا بیماری های زمینه ای و پوسیدگی های قبلی موجود در دندان، باعث مشکلات بعدی شوند که تا زمان سفید کردن دندان، از آنها بی خبر بودید.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
31 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناس
ناشناس
7 ماه قبل

من دندونام زرده چیکار کنم سفید بشن
با روش های خانگی جوش شیرین خوبه بزنم به دندونام

پریسا
پریسا
پاسخ به  دکتر عطاللهی
6 ماه قبل

توی متن خودتون نوشتید که جوش شیرین باعث آسیبی به دندان نمیشه اما توی کامنت ها میگید میشه!!

سارا
سارا
7 ماه قبل

سلام من میخوام دندونام رو سفید کنم اما روکش فلان نمیخوام خود دندونام میخوام سفید کنم چیکار باید بکنم؟

معصومه
معصومه
8 ماه قبل

سلام
برای جلوگیری از زرد شدن دندان ها چیکار کنیم

31
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x