ماندگاری بلیچینگ چقدر است؟

آنچه در این مطلب میخوانید

وقتی صحبت از دندان ها در میان است علاوه بر سلامت آنها از نظر پوسیدگی و خرابی، تمیزی و سفید بودن آنها نیز بسیار مورد توجه می باشد. در زمینه سفید کردن دندان ها روش ها و شیوه های مختلفی استفاده می شود که هر کدام شرایط خاص خود را دارد و برای فرد مزایا و معایبی را به همراه می آورد. یکی از روش های بسیار گسترده و پر طرفدار در زمینه سفید کردن دندان بلیچینگ می باشد. وجود زردی و تیرگی روی دندان نه تنها باعث مشکلات بعدی و ایجاد عفونت می گردد که زیبایی لبخند شما را نیز کاهش می دهد و سطح اعتماد به نفس را پایین می آورد. با روش بلیچینگ می توانید این موارد را برطرف نمایید و برای خود احساس بهتری را ایجاد کنید. سوالی که در مورد این روش بسیار تکرار می شود، میزان ماندگاری بلیچینگ است که در این مطلب آن را به طور کامل بررسی می نماییم.

چه زمانی دندان های ما به بلیچینگ نیاز دارند؟

چه زمانی دندان های ما به بلیچینگ نیاز دارند

قبل از اینکه به توضیحات مربوط به بلیچینگ و ماندگاری آن بپردازیم، خوب است بدانیم در چه زمانی نیاز است که برای انجام این روش به متخصص مراجعه نماییم که عبارت است از :

  • زرد شدن دندان بر اثر افزایش سن و تغییرات طبیعی دندان
  • زرد شدن و تیره شدن دندان در اثر مصرف نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه و نوشابه
  • زرد و تیره شدن دندان بر اثر مصرف دسته غذایی خاص که شامل غذاهای رنگ دار می باشد.
  • زرد و تیره شدن دندان در افراد مصرف کننده انواع دخانیات شامل سیگار و قلیان.

در ادامه این قسمت باید اشاره کنیم که دسته نوشیدنی و غذایی مانند نوشابه های بی رنگ، لبنیات مانند خامه، پنیر و ماست، سیب زمینی، نان سفید، سس های سفید، سیب و موز و … از جمله موارد مناسب برای بعد از بلیچینگ می باشند.

انواع بلیچینگ

اینکه وضعیت دندان های شما به چه شکل است و نیازمند چه درمانی می باشد، موردی است که متخصص تشخیص می دهد و بر مبنای یکی از روش های بلیچینگ استفاده می کند. این روش دارای دو نوع کلی هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ می باشد. هر کدام از این روشها عملکرد و نتیجه خود را دارد و فرآیند درمانی آن نیز متفاوت می باشد.

  • هوم بلیچینگ Home bleaching

در این روش شما برای انجام معاینات و قالب گیری اولی به متخصص مراجعه می کنید. متخصص قالب گیری کامل دندان شما را انجام می دهد و زمانی که آن آماده شد، به شما تحویل داده می شود. حالا با دستورالعملی که متخصص به شما ارائه می کند از این قالب در خانه برای سفید کردن دندان ها استفاده می کنید. شاید استفاده از این روش برای خیلی افراد که مشکل زمان و رفت و آمد دارند بهتر باشد. چرا که فرآیند تکرار درمان را در منزل پیگیری می کنند.

  • آفیس بلیچینگ Office bleaching

آفیس بلیچینگ Office bleaching و ماندگاری بلیچینگ

همانطور که از اسم این روش مشخص است، فرد طول درمان را درون کلینیک می گذراند و به نتایج بهتری در زمان کمتر دست پیدا می کند. این روش درمانی دارای دقت بالا و امکانات کامل تری است و با توجه به وضعیت دندان های فرد در هر مرحله، متخصص تغییرات مورد نظر را اعمال می کند. از طرفی چون تمام فرآیند زیر نظر متخصص انجام می شود، خیال فرد راحت تر است که مشکلی برای دندان ها بوجود نمی آید و فرآیند درمان به صورت کامل و دقیق طی می گردد.

مورد بعدی که در این روش می توان به آن توجه داشت، سطح و درجه سفیدی دندان هاست که شما با توجه به رضایت خود می توانید فرآیند درمان را متوقف نمایید یا اینکه از متخصص بخواهید تا درجه سفیدی بالاتری، درمان را ادامه دهد.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که در کنار انجام درمان، پیگیری مراقبت های بهداشتی به سفیدتر شدن دندان ها کمک می کند.

تفاوت دو روش هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ

با توجه به تفاوت در نحوه اجرا و استفاده این دو روش، تفاوت های گسترده ای در آنها وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد :

  • زمان آفیس بلیچینگ کمتر است و در دو جلسه به درجه سفیدی مناسبی دست پیدا می کنید در صورتی که برای هوم بلیچینگ نیاز به طی کردن دو هفته درمان می باشد.
  • دوام و ماندگاری درجه سفیدی که توسط روش آفیس بلیچینگ بدست می آید به مراتب بیشتر است.
  • از نظر هزینه، روش هوم بلیچینگ به صرفه تر است و برای فرد ارزان تر از آفیس بلیچینگ است.
  • سطح روشنایی طبیعی و مناسب دندان در روش آفیس بلیچینگ بیشتر می باشد، چرا که امکانات و تخصص دندانپزشک را به همراه دارد.

مزایای بلیچینگ دندان

اشاره کردیم که در چه مواردی و با توجه به شرایط چه نوع بلیچینگی را استفاده کنیم، اما خوب است بدانیم انجام این درمان مزایای بسیار مهمی را برای ما ایجاد می کند که عبارتند از :

  • ساده بودن روش درمان
  • سفید شدن دندان ها در زمان کم
  • عدم آسیب رسانی به دندان ها
  • قابلیت انجام روش هوم بلیچینگ در منزل
  • افزایش اعتماد به نفس فرد با سفیدی دندان
  • به صرفه بودن از نظر اقتصادی نسبت به دیگر روش های سفید کردن دندان

معایب بلیچینگ دندان

این روش نکات منفی جزیی نیز دارد که باید قبل از انجام درمان به آنها توجه کنیم:

  • غیر دائمی بودن روش بلیچینگ در سفید کردن دندان
  • ایجاد حساسیت در افراد بعد از انجام بلیچینگ
  • عدم دستیابی به نتایج مناسب و خوب در برخی موارد که شامل زردی ارثی، لک دندان یا سن بالا می باشد.

لازم به ذکر است که تاثیر مراقبت و نگهداری در طول عمر روش بلیچینگ موثر است و اینکه چه نوع برنامه غذایی داشته باشید، باعث می شود زودتر یا دیرتر دندان ها مجدد زرد شوند.

طول عمر و دوام بلیچینگ دندان

طول عمر و دوام بلیچینگ دندان

حالا که به یک شناخت در مورد این روش درمانی و نکات مربوط به آن دست پیدا کردیم، می دانیم که نتایج ناشی از بلیچینگ دائمی و همیشگی نیستند. اما این بدان معنا نیست که ماندگاری بلیچینگ پایین و زودگذر باشد. بسته به اینکه از کدام روش بلیچینگ استفاده کنید و به چه سطحی از سفیدی دندان برسید و در کنار آن، فرآیند مراقبتی و نگهداری دندان را بعد از بلیچینگ چطور رعایت کنید، دوام و ماندگاری سفیدی ناشی از بلیچینگ متفاوت خواهد بود.

اگر بخواهیم یک بازه زمانی ماندگاری برای اکثر افراد بیان کنیم، این بازه در مدت ۶ ماه تا دو سال متغیر است. اگر شما مراقبت ها را به طور کامل و دقیق انجام دهید، تا دو سال دندان سفید و زیبایی خواهید داشت و بعد از آن که دندان مجدد دچار زردی شد، می توانید فرآیند بلیچینگ خود را تکرار کنید.

در برخی موارد که افراد از جنس دندان خوبی برخوردارند و زردی روی دندان آنها ممکن است بر اثر گذر زمان باشد و در روش بلیچینگ از بین برود، ماندگاری این روش بیشتر خواهد بود و حتی متفاوت از این بازه زمانی، بازهم دندان های شما ممکن است سفید و درخشان باقی بماند.

عوامل موثر در افزایش ماندگاری بلیچینگ دندان

اگر فردی بخواهد به بیشترین ماندگاری ناشی از بلیچینگ دست پیدا کند، باید در زندگی روزانه خود نکاتی را رعایت کند و به مراقبت های ویژه ای از دندان بپردازد. مراقبت هایی که شامل موارد زیر می باشند :

  • شستشوی دندان ها با مسواک مناسب به صورت منظم و همیشگی
  • استفاده از نخ دندان به صورت اصولی
  • عدم مصرف دخانیات مانند قلیان و سیگار
  • عدم نوشیدن زیاد قهوه، نوشابه و چای، در صورت مصرف اینها بلافاصله مسواک بزنید.
  • تغییر در برنامه غذایی و حذف غذاهای دارای رنگدانه و استفاده از موارد غذایی که بیان شد.
  • مراجعه به دندانپزشک به صورت دوره ای و اطلاع از وضعیت سلامتی دندان

رعایت این نکات سفیدی دندان شما را بعد از بلیچینگ ماندگارتر خواهد کرد.

هزینه انجام بلیچینگ

بسته به اینکه از چه نوع روش بلیچینگ استفاده شود و همچنین مواردی مانند، نوع متخصص، محل و تجهیزات کلینیک، تعداد جلسات مورد نیاز برای انجام بلیچینگ، هزینه درمان متفاوت خواهد بود و نمی توان مبلغ قطعی و نهایی برای آن بیان کرد. با این حال با مراجعه به متخصص و انجام معاینات اولیه، هزینه فرآیند درمانی به اطلاع شما خواهد رسید و با توجه به آن می توانید تعداد جلسات را مشخص کنید.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x