فرق جرم گیری و بلیچینگ دندان

آنچه در این مطلب میخوانید

تمیزی و سفیدی دندان ها از جمله مواردی است که در زیبایی چهره فرد بسیار اثرگذار است و از طرفی باعث سلامتی دندان ها می شود. در خیلی موارد استفاده از مسواک و خمیردندان به همراه نخ دندان برای تمیز کردن دندان ها کفایت می کند. اما برای برخی افراد که در نظافت دندان های آنها وقفه ایجاد شده باشد و یا جنس دندان مناسبی نداشته باشند، دیگر نمی توان با این روش ها زیبایی دندان ها را برگرداند. به همین خاطر در ان موارد متخصص برای فرد روش های درمانی مانند جرم گیری و بلیچینگ را تجویز می کند. اما اینکه این روش ها چگونه هستند و تفاوت جرم گیری با بلیچینگ چیست؟ اهمیت بسیار بالایی دارند.

چرا که در برخی مراجعین کارایی و نتایج این دو روش تفاوت چشمگیری دارند. از طرفی برای برخی افراد نیاز است که با توجه به شرایط از یکی از این دو روش به صورت اختصاصی استفاده شود.

قبل از اینکه بررسی ویژگی ها و تفاوت های جرم گیری و بلیچینگ بپردازیم، بهتر است یک شناخت کوتاه نسبت به آنها داشته باشیم.

جرم گیری چیست؟

تعریف این درمان در نام آن جای گرفته است. در فرآیند جرم گیری دندان متخصص با تجهیزات و امکانات تخصصی پلاکت ها، رنگدانه ها و جرم های ایجاد شده در سطح دندان را حذف می کند. اگر فرد از دندان های سالم و خوش رنگی برخوردار باشد ولی به مرور زمان روی آنها را جرم گرفته باشد، می توان با کمک جرم گیری زیبایی دندان ها را برگرداند. افرادی که به دلیل مصرف نوشیدنی ها و غذاها، مصرف مواد مخدر و سیگار دچار تغییر رنگ در دندان شده اند می توانند برای این درمان اقدام کنند.

با این حال اگر رنگ خود دندان های فرد کدر باشد، با جرم گیری رنگ آن روشن و سفید نمی شود.

بلیچینگ چیست؟

سفید کردن دندان ها که با نام تخصصی بلیچینگ دندان معرفی می شود روشی پیشرفته برای روشن تر کردن و سفیدتر کردن دندان ها می باشد. از این روش می توان برای افرادی که رنگ طبیعی دندان آنها زرد و تیر است استفاده کرد. همچنین اگر با افزایش سن مینای دندان از بین رفته باشد و زردی مشاهده شود می توان با کمک نفوذ بلیچینگ به دندان آنها را سفید و روشن کرد.

گاهی بدون اینکه جرمی در سطح دندان ایجاد شود، رنگدانه های موجود در نوشیدنی ها و غذاها به درون ساختار دندان نفوذ می کنند و باعث تغییر رنگ آنها می شوند، در این حالت جرم گیری دندان را سفید نمی کند، اما با کمک بلیچینگ دندان ها سفید و روشن می شوند.

در بلیچینگ دندان از موادی مانند پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود.

برای اطلاعات بیشتر: هزینه بلیچینگ دندان

تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان در چیست؟

تفاوت های جرمگیری و بلیچینگ

تعریف دو روش بلیچینگ و جرم گیری نشان از عملکرد متفاوت آنها داد. در یک مقایسه اجمالی بین این دو روش می توانیم آنها را از ابعاد مختلف بررسی کنیم:

۱- فرآیند اجرا و درمان

برای اجرای جرم گیری متخصص دندانپزشکی از تجهیزاتی مانند ابزار دستی، لیزر، دستگاه اولتراسونیک و … استفاده می کند تا جرم و لایه ایجادی بر سطح دندان را حذف کند. برای انجام بلیچینگ دندانپزشک از مواد حاوی پراکسید مانند هیدروژن پراکسید، کارباماید پراکسید و … استفاده می کند و آنها را در سطح دندان قرار می دهد. سپس برای فعال سازی این مواد نور لیزر مخصوصی را به آنها می تاباند.

۲- هدف

جرم گیری به منظور حذف پلاک، جرم و لایه های تشکیل شده بر روی دندان استفاده می گردد و جنبه بهداشتی و درمانی نیز دارد تا از پوسیدگی و عفونت دندان و لثه جلوگیری کند. مهمترین کارایی و هدف بلیچینگ ایجاد زیبایی و سفیدی بر سطح دندان می باشد تا رنگ زردی و تیرگی دندان از بین برود.

۳- عملکرد درمانی

بلیچینگ یک فرآیند درمانی نیست و بیشتر به عنوان فرآیند زیبایی شناخته می شود. جرم گیری دندان برای جلوگیری از مشکلات زیادی مانند عفونت لثه، پوسیدگی دندان و … استفاده می شود. پلاک و رسوب روی دندان بر روی بیماری های دیگر مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی و … نیز اثر می گذارد.

بیشتر بخوانید: بلیچینگ در خانه چگونه است؟

 ۴- تاثیر بر سفیدی دندان ها

با کمک جرم گیری لایه ایجاد شده بر روی دندان که می تواند تیره، زرد و کبود باشد حذف می شود و رنگ اصلی دندان نمایان می شود که تا حدودی سفید تر و روشن تر از حالتی است که جرم روی آن قرار داشت. اما رنگ اصلی دندان تغییر پیدا نمی کند. زمانی که بر روی دندان فرد بلیچینگ استفاده شود، زردی و لکه های خود دندان نیز از بین می روند و رنگ طبیعی دندان ها سفید تر و درخشان تر می گردد.

۵- هزینه

فرآیند جرم گیری قیمت مناسب تری نسبت به بلیچینگ دارد و از آن ارزانتر است.

شباهت جرم گیری و بلیچینگ دندان چیست؟

شباهت جرم گیری و بلیچینگ دندان چیست؟

در کنار تفاوت هایی که وجود دارد بلیچینگ و جرم گیری از جهاتی به هم شبیه هستند از جمله:

  • بی خطر بودن: هر دو روش ایمنی خوبی در اجرا و درمان دارند و مشکلات، عوارض و خطری را برای مراجعه کننده بوجود نمی آورند.
  • اجرای سریع: زمان انجام هر دو روش کوتاه و سریع است و متخصص در یک جلسه روش درمانی انتخاب شده را برای فرد انجام می دهد. در موارد محدود که شرایط جرم دندان بسیار شدید باشد احتمال نیاز به جلسه دوم وجود دارد.
  • موقتی بودن درمان: چه برای فرد جرم گیری انجام شود و چه بلیچینگ استفاده شود، بعد از مدتی اثرات درمان از بین می رود و مانند تمام روش های زیبایی و درمانی نتایج این ها دائمی و همیشگی نیست.
  • مراقبت بعد از درمان: باید بعد از درمان مراقبت هایی مانند عدم خوردن غذاهای دارای رنگدانه، عدم مصرف سیگار و مواد مخدر، عدم مصرف نوشیدنی هایی مانند نوشابه و چای، کاهش استفاده از غذاها و خوراکی های اسیدی، را انجام دهید. این مراقبت ها در جرم گیری و بلیچینگ مشابه هم هستند.

بلیچینگ دندان بهتر است یا جرم گیری؟

بلیچینگ دندان بهتر است یا جرم گیری؟

این دو روش عملکرد متفاوتی را ارائه می دهند و باید با توجه به هدف و نتیجه ای که مد نظر است، روش درمانی یا زیبایی انتخاب شود. اگر شرایط جرم و لایه ایجاد شده بر روی سطح دندان بسیار شدید باشد، متخصص جرم گیری را برای فرد تجویز می کند تا نتیجه بهتری در سلامتی دریافت کند و لثه و دندان روشن شوند. اگر سطح دندان ها بدون جرم و پلاک باشد ولی رنگ طبیعی آنها زرد باشد، بلیچینگ برای روشن کردن و سفید کردن دندان ها درمان بهتری است.

مزایای جرم گیری و بلیچینگ چیست؟

در مورد جرم گیری بالاترین مزیت و هدف درمان آن بر طرف کردن لایه روی سطح دندان ها، روشن شدن دندان ها، جلوگیری از عفونت و پوسیدگی، کاهش بوی بد دهان و … می باشد.

بلیچینگ بیشترین نتیجه و مزیتی را که برای فرد ایجاد می کند شامل زیبایی دندان ها است. بعد از بلیچینگ دندان های فرد به مقدار قابل توجهی سفید و درخشان می شوند.

جرم گیری دندان ‌ها را سفیدتر و درخشان ‌تر می کند یا بلیچینگ؟

جرم گیری دندان ‌ها را سفیدتر و درخشان ‌تر می کند یا بلیچینگ؟

ابتدا باید معاینات کاملی توسط متخصص بر روی دندان فرد انجام شود. اگر زردی و تیرگی روی دندان ناشی از جرم و پلاک بود، پس جرم گیری می تواند نتایج بسیار مناسب و درخشانی را ایجاد کند و کیفیت مورد قبولی را به فرد ارائه کند. اما اگر سطح دندان ها و لثه تمیز است و رسوبی بر روی آنها قرار ندارد، بلیچینگ سفید کنندگی بهتری را در دندان ها ایجاد می کند.

متخصص دندانپزشکی در این زمینه بهترین مشاوره را می تواند به شما ارائه کند.

آیا جرم گیری و بلیچینگ دردناک است؟

هر دو روش فاقد درد می باشند و مراجعه کننده احساس نارحتی در مورد آنها نخواهد داشت. زمانی هم که حجم جرم و رسوب روی دندان بسیار زیاد باشد، برای جلوگیری از حساسیت و درد در فرد از بی حسی موضعی استفاده می شود.

آیا می توان بعد از بلیچینگ دندان غذا خورد؟

با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، مشکلی در غذا خوردن بعد از جرم گیری یا بعد از بلیچینگ وجود ندارد. مهمترین نکته ای که در این رژیم غذایی باید رعایت کنید، عدم مصرف غذاها و نوشیدنی های شامل رنگ دانه در دو روز بعد از عمل می باشد. بهتر است در ۲۴ ساعت اول بعد از درمان از خوردن غذا و نوشیدنی بسیار داغ و یا بسیار سرد خودداری کنید.

بیشتر بدانید: فرق جرم گیری لثه با جرم گیری دندان در چیست؟

آیا جرم گیری و بلیچینگ باعث ضعیف شدن دندان ها می شوند؟

جرم گیری یک روش درمانی برای ایجاد سلامتی بیشتر در دندان هاست که با حذف لایه موجود در سطح دندان باعث جلوگیری از عفونت و پوسیدگی آنها می شود و به نحوی دندان را تقویت می کند. اما مهم است که توسط بهترین متخصص انجام شود و به مینای دندان آسیب وارد نشود.

بلیچینگ نیز مورد تایید جامعه دندانپزشکی است و باید توسط متخصص با تجربه اجرا شود. چرا که میزان ماده استفاده شده و غلظت آن بسیار اهمیت دارد تا به دندان ها آسیب وارد نشود.

آیا جرم گیری و بلیچینگ عوارض دارند؟

در صورتی که فرد به بهترین متخصص در یک کلینیک مجهز مراجعه کند، نگرانی بابت عوارض جانبی بلیچینگ و جرم گیری وجود نخواهد داشت. معمولا حساسیت جزیی در برخی افراد بعد از این درمان ها ایجاد می شود که با کمک دارو برطرف می شود.

آیا مسواک زدن شدید دندان‌ ها، آنها را سفیدتر می کند؟

فشار شدید مسواک به سطح دندان ها نمی تواند کمکی در زمینه سفید تر شدن دندان ها به فرد کند. مساله ای که در حفظ بهداشت دهان و دندان اهمیت دارد رعایت منظم بهداشت به صورت روزانه، مسواک زدن استاندارد، رژیم غذایی مناسب و انجام معاینات دوره ای زیر نظر متخصص است. در مواردی که بهداشت دندان نتواند سفیدی دندان را فراهم کند با توجه به شرایط دندان ها متخصص استفاده از جرم گیری یا بلیچینگ را تجویز می کند.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x