بلیچینگ در خانه

آنچه در این مطلب میخوانید

سفید کردن دندانها با بلیچینگ چه در خانه انجام شود چه در مطب دندانپزشکی، با عامل بلیچینگ بر پایه پروکسید صورت می گیرد. در سیستم بلیچینگ در خانه از پروکسید با غلظت ۳ تا ۲۰ درصد استفاده می شود (پروکسید هیدروژن یا کاربامید) اما در مطب دندانپزشکی از پروکسید غلظت ۱۵ تا ۴۳ درصد استفاده می شود.

عامل سفید کننده هر چه مدت طولانی تری در تماس با دندانها قرار بگیرد دندانها سفیدتر می شوند و هر چه غلظت پروکسید آن بیشتر باشد تاثیر لکه بری آن نیز بیشتر است. اما غلظت بالاتر و مدت زمان بیشتر تماس با این مواد باعث حساسیت دندان و از بین رفتن مینا نیز می شوند بنابراین محصولات سفید کننده دندان را طبق دستور دکتر یا بروشور داخل جعبه محصول استفاده کنید.

روشهای سفید کردن دندانها در خانه با بلیچینگ

روش های بلیچینگ در خانه

 

  • ژل و چسب سفید کننده

ژل یا چسب سفید کننده را مستقیما روی دندان می مالید. این محصولات بلیچینگ را به صورت چسب یا با فرچه مخصوص را باید یک یا دو بار در روز به مدت ۱۰ روز تا دو هفته استفاده کنید. نتایج آن چهار ماه یا بیشتر (بر اساس مراقبتهایی که انجام می دهید) دوام دارد.

  • بلیچینگ با ژل و پلاک

در این روش سفید کردن دندانها، یک تری یا پلاک شبیه به محافظ دهان شبانه به شما داده می شود که دندانها را در بر می گیرد. ژل بر پایه پروکسید را روی پلاک می ریزید و در تماس با دندانها قرار می دهید. بسته به نوع محصول یک تا چند ساعت در روز باید بگذارید ژل روی دندانها بماند. این کار را تا چهار هفته میتوانید انجام بدهید. سیستم ژل و پلاک را میتوانید به صورت آماده از داروخانه تهیه کنید یا این که نزد دندانپزشک بروید تا پلاک مخصوص شما را بسازد. اگر پلاک دقیقا اندازه و فرم دهان شما را نداشته باشد ژل از آن بیرون زده و با لثه تماس پیدا می کند و باعث التهاب یا حتی سوختن آن می شود.

  • خمیر دندان سفید کننده

از آنجایی که خمیر دندانها کمی ساینده نیز هستند، به پاک کردن لکه های سطح دندان کمک می کنند اما خمیر دندانهای سفید کننده حاوی مواد شیمیایی یا عامل پولیش نیز هستند که به پاک کردن لکه ها بیشتر کمک می کند. خمیر دندان سفید کننده روشی نسبتا ارزان است که یک درجه رنگ دندانها را روشنتر می کند. برخی از این خمیر دندانها حاوی پروکسید هستند.

  • قلم سفید کننده دندان

قلم های سفید کننده دندان حاوی پروکسید کاربامید (کارباماید) هستند که مستقیما روی دندان استعمال می شوند تا لکه های سطح دندان را تجزیه و پاک نمایند. هر قلم حاوی ژل برای بیش از ۱۵ جلسه درمان است. قلم را باید دو بار در روز استفاده کنید.

مزیتهای بلیچینگ در خانه

  • دیگر نیازی به مراجعه به دندانپزشک نیست یا دفعات آن خیلی کمتر است.
  • معمولا از نظر مالی خیلی مقرون به صرفه تر است.
  • میتوانید دندانها را به روش مورد پسند خود سفید کنید.
  • برای برخی افراد که تحمل ورقه لاستیکی رابر دم که در مطب دندانپزشکی برای جلوگیری از مالیده شدن ژل به لثه ها استفاده می شود را ندارند، روش خانگی قابل تحمل تر است.

معایب و عوارض سفید کردن دندانها در خانه

  • فرقی نمی کند از کدام نوع محصول بلیچینگ استفاده می کنید، اگر مراقب نباشید و مواد شیمیایی با لثه تماس پیدا کند، باعث تحریک و حساسیت آن می شود. به خصوص اگر از قبل حساسیت دندان داشته اید این وضعیت ممکن است بدتر شود.
  • احتمال سوختن لثه وجود دارد.
  • برخی محصولات سفید کننده دندانها در خانه ممکن است برای مینای دندان ضرر داشته باشند و باعث از بین رفتن آن شوند.
  • یکی از معایب روش خانگی سفید کردن دندانها این است که کل مسئولیت درمان بر عهده خودتان است و دندانپزشک بر کار شما نظارت ندارد.
  • این روش دندانها را فورا سفید نمی کند بلکه باید چند هفته درمان را ادامه بدهید تا تاثیر بگذارد. بنابراین برای کسانی که می خواهند دندانهایشان فورا سفید شوند مناسب نیست.
  • در روش ژل و پلاک، اگر از پلاک آماده استفاده کنید احتمال این که اندازه دندانهایتان نباشد و مقداری از ژل بلیچینگ بیرون زده و با لثه تماس پیدا کند زیاد است. در این صورت ممکن است لثه حساس شده یا تاول بزند.

بلیچینگ دندانها در خانه برای چه کسانی موثر است؟

بایچینگ در خانه برای چه کسانی موثرتر است

سفید کردن دندانها در کسانی که دندانهایشان زرد شده است بهترین کارایی را دارد و در کسانی که دندانهایشان قهوه ای شده است کمترین تاثیر را می گذارد. اگر دندانهایتان به رنگ خاکستری یا بنفش در آمده است احتمالا این درمان اصلا برای شما موثر نیست و باید با روشهای دیگری بدرنگی دندان را اصلاح کنید.

کدام روش سفید کردن دندانها در خانه مطمئن تر است؟

مطمئن ترین روش، روشی است که یا غلظت عامل بلیچینگ در آن خیلی کم باشد و یا تحت نظر دندانپزشک انجام شود. برای این منظور باید برای مشورت به دندانپزشک مراجعه کنید.

در روش ژل و پلاک که تحت نظر دندانپزشک انجام می شود، چون پلاک اختصاصی برای شما ساخته می شود احتمال بیرون زدن ژل بسیار کمتر است. همچنین دندانپزشک ژل بلیچینگ مناسبی به شما می دهد و دستورات لازم را می دهد تا مطمئن شود کار را درست انجام می دهید. با این حال پیش از همه این مراحل، دهان شما را کامل معاینه می کند تا مطمئن شود این درمان برای شما مناسب است و لکه های دندانهای شما از نوعی است که با بلیچینگ برطرف می شود. در غیر این صورت بهتر است از روشهای دیگری مانند لمینت یا باندینگ کامپوزیت استفاده کنید.

روش استفاده از ژل سفید کننده و پلاک چیست؟

  • ابتدا ژل را داخل پلاک تزریق می کنید. تنها مقدار کمی ژل بریزید تا احتمال بیرون زدن آن کمتر شود. میتوانید ژل را فقط در قالب دندانهایی بریزید که می خواهید سفید شوند.
  • سپس پلاک را روی دندانها می گذارید.
  • با دقت هر گونه ژل بیرون زده را باید با پنبه مرطوب یا مسواک پاک کنید.
  • پلاک را به اندازه مدت زمانی که دکتر به شما گفته است بگذارید در دهان بماند.
  • پس از پایان کار و در آوردن پلاک، آن را خوب با مسواک و آب گرم تمیز کنید.
  • یادتان باشد پیش از بلیچینگ و پس از آن مسواک بزنید.

آیا نتیجه بلیچینگ در خانه دائمی است؟

خیر. کلا تاثیر بلیچینگ دندانها همیشگی نیست. دندانها تا مدتی سفید می مانند اما پس از چند ماه یا چند سال (بسته به مراقبت شما) دوباره دچار لکه و تغییر رنگ می شوند.

برای حفظ سفیدی دندانها پس از بلیچینگ چه باید کرد؟

پس از این که دندانهایتان سفید شد، برای افزایش عمر درمان باید مرتبا مسواک بزنید و هر روز نخ دندان بکشید. از خوردن غذاهای اسیدی و تانن دار مانند چای، قهوه، نوشابه و غیره پرهیز کنید یا مصرف آنها را محدود نمایید. همچنین در صورت مصرف بهتر است بلافاصله دهان خود را با آب شستشو دهید.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x