مراقبتهای بعد از جراحی لیفت سینوس

آنچه در این مطلب میخوانید

مراقبتهای بعد از جراحی لیفت سینوس که برای آماده سازی استخوان فک جهت کاشت ایمپلنت دندان صورت می گیرد، اهمیت زیادی در موفقیت درمان دارد.

گاهی اوقات جراحی پیچیدگی زیادی ندارد و مراقبت زیادی پس از آن لازم نیست اما گاهی پیوند استخوان گسترده تر و حساس تر است و باید بیشتر مراقب باشید.

مراقبتهای بلافاصله پس از عمل جراحی لیفت سینوس

  • پانسمان و خونریزی

گاز استریلی که روی محل جراحی قرار داده شده است باید به مدت نیم ساعت بماند و سپس اگر جراح از شما خواسته است، مرتبا آن را عوض کنید تا خونریزی فروکش کند.

معمولا ظرف ۴۵ دقیقه تا یک ساعت باید خونریزی کاهش یابد.

پس از فروکش کردن خونریزی، میتوانید گاز استریل را بردارید.

  • شستشوی دهان

از شستشوی شدید دهان یا لمس کردن محل زخم بلافاصله پس از جراحی، باید پرهیز شود. این کار ممکن است باعث شروع مجدد خونریزی شود. شب میتوانید با ملایمت دهان را آب کشی کنید. ممکن است برایتان کلرهگزیدین تجویز شود که با آن دهان را بشویید.

پس از عمل لیفت سینوس چه کارهایی نباید انجام بدهم؟

کارهایی که نباید بعد از جراحی لیفت سینوس انجام داد

  • هیچ فشاری بر بینی وارد نکنید.
  • مراقب باشید تا چهار هفته باید مراقب عطسه و سرفه های خود باشید. اگر مجبور هستید عطسه کنید دهانتان را باز کنید تا بیشتر فشار آن از دهان خارج شود.
  • از نواختن آلات موسیقی بادی خودداری کنید.
  • با فشار فین نکنید.
  • فعالیتهایی که امکان ضربه دیدن دهان در آن وجود دارد انجام ندهید.
  • تحرک و ورزش را محدود کنید.

در روزی که جراحی انجام داده اید فعالیتهای خود را محدود کنید و از زمانی که دیگر احساس راحتی می کنید میتوانید دوباره فعالیتهای معمولی خود را از سر بگیرید.

اما معمولا هفت تا ده روز طول می کشد تا به وضعیتی برسید که بتوانید فعالیتهای بدنی زیاد انجام بدهید و برنامه غذایی عادی خود را از سر بگیرید. بهتر است چند هفته برای از سر گرفتن فعالیتهای ورزشی صبر کنید.

  • سیگار را کنار بگذارید.

سیگار کشیدن احتمال موفقیت پیوند استخوان را کاهش می دهد و همچنین اگر ایمپلنت گذاشته باشید، احتمال عدم موفقیت آن را نیز بیشتر می کند.

  • در روزهای اول خوراکیهای سفت مانند چیپس و تخمه نخورید.

چه داروهایی پس از عمل لیفت سینوس تجویز می شود؟

  • داروهای مسکن

برای درد خفیف استامینوفن قوی یک یا دو عدد هر چهار ساعت یک بار ممکن است توصیه شود.

برای دردهای در حد متوسط، ایبوپروفن ۸۰۰ میلی گرم ممکن است تجویز شود یا به جای آن چند ایبوپروفن دوز پایینتر توصیه شود. توجه داشته باشید نباید بیشتر از ۲۴۰۰ میلی گرم ایبوپروفن در ۲۴ ساعت مصرف کنید.

برای دردهای شدید، مسکن های تخدیری (نارکوتیک) تجویز می شوند. این مسکن ها باعث خواب آلودگی و کند شدن سرعت واکنش می شوند. بنابراین باید از رانندگی کردن خودداری کنید. از مصرف نوشیدنیهای الکلی نیز پرهیز کنید چرا که تاثیر مخدری داروها را افزایش می دهند. این ترکیب میتواند خطرناک باشد.

  • آنتی بیوتیک (چرک خشک کن)

آنتی بیوتیک ممکن است به صورت شربت یا قرص داده شود. حتما طبق دستور دوره درمان آنتی بیوتیک را تمام کنید. فقط در صورتی که بدنتان به دارو واکنش نشان داد مصرف را متوقف کنید و با دکتر تماس بگیرید.

گاهی اوقات مصرف آنتی بیوتیک همراه با ماست از اسهال ناشی از آنتی بیوتیک جلوگیری می کند.

توجه داشته باشید اگر قرص ضد بارداری مصرف می کنید، داروهای آنتی بیوتیک تاثیر آنها را کم می کنند بنابراین از روش دیگری هم برای اطمینان استفاده کنید.

  • دهانشویه کلرهگزیدین

صبح که بیدار می شوید و شب پیش از این که بخوابید دهانشویه استفاده کنید.

بعد از عمل لیفت سینوس چه غذاهایی نمیتوانم بخورم؟

  • پس از بیهوشی، باید ابتدا با مایعات تغذیه را شروع کنید و به تدریج غذاهای جامد بخورید. از نی نباید استفاده کنید بلکه با لیوان آب بخورید. عمل مکیدن میتواند خونریزی را بدتر کند.
  • هر غذای نرمی را میتوانید بخورید اما سعی کنید از جویدن با محل جراحی خودداری کنید.
  • مصرف پروتئین برای التیام یافتن بافتها لازم است.
  • مایعات زیاد بخورید تا بدنتان کم آب نشود.
  • در چند روز اول احتمالا غذایتان محدود می شود. در این مدت با افزایش مصرف مایعات باید کمبود تغذیه را جبران کنید.
  • حداقل ۶ لیوان مایعات در روز باید بخورید. جلوگیری از کم آب شدن بدن به پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ نیز کمک می کند.
  • سعی کنید یک وعده غذایی را حذف نکنید بلکه دفعات خوردن بیشتر و کم حجم تر باشد بهتر است.
  • در ۲۴ ساعت اول پس از عمل، از خوردن غذاهای داغ خودداری کنید.
  • از خوردن غذاهایی که سفت هستند یا ممکن است ذرات آن زیر لثه در محل جراحی گیر کند مانند آجیل، ذرت بو داده، چیپس و تخمه پرهیز کنید.

آیا سرگیجه بعد از عمل طبیعی است؟

سرگیجه بعد از جراحی لیفت سینوس

اگر از حالت دراز کشیده ناگهان بلند شوید بنشینید یا بایستید ممکن است احساس سرگیجه کنید. اگر دراز کشیده اید پیش از این که ناگهان بلند شوید و بایستید، حداقل یک دقیقه بنشینید. به تدریج برخیزید تا بدنتان بتواند خود را تطبیق دهد. اگر هنگام ایستادن یا نشستن سرگیجه دارید، فورا دراز بکشید تا غش نکنید.

چقدر خونریزی بعد از جراحی سینوس لیفت طبیعی است؟

بلافاصله پس از عمل لیفت سینوس باید انتظار مقداری خونریزی را داشته باشید. خونریزی کم، ترشح یا قرمز شدن بزاق تا ۷۲ ساعت پس از جراحی طبیعی است.

اگر خونریزی شدید است ممکن است با خشک و تمیز کردن لخته قبلی و سپس گذاشتن یک گاز استریل جدید بر روی زخم و گاز گرفتن آن به مدت نیم ساعت، خونریزی کاهش یابد.

اگر لازم است گاز عوض شود، باید گاز جدید را با آب سرد مرطوب کنید و آن را بچلانید تا گاز اندکی رطوبت داشته باشد. سپس آن را در دهان بگذارید. گاز خشک لخته تشکیل شده را جذب می کند و باعث تحریک خونریزی می شود.

با فروکش کردن خونریزی، هر گازی را که برمی دارید به خون کمتری آغشته شده است. اگر خونریزی ادامه پیدا کرد، میتوانید نیم ساعت چای کیسه ای مرطوب را روی آن بگذارید و گاز بگیرید. اسید تانیک موجود در چای با منقبض کردن رگهای خونی به تشکیل لخته و منعقد شدن خون کمک می کند.

برای به حداقل رسیدن خونریزی آتی، صاف بنشینید و از فعالیت بدنی خودداری کنید. از خم شدن و برداشتن هر وزن بیش از ۱.۵ کیلوگرم خودداری کنید.

سیگار نکشید، با فشار آب دهان را بیرون تف نکنید و از نی استفاده نکنید چون این کارها میتوانند موجب خونریزی مجدد شوند.

دقت داشته باشید ممکن است از بینی خونریزی کنید. این وضعیت بیش از سه یا چهار روز ادامه پیدا نمی کند. اگر ادامه یافت، تحرک را کنار بگذارید و روی صندلی بنشینید و در حالی که سر خود را به صندلی تکیه داده اید، کیسه یخ روی محل بگذارید. اگر با این کار خونریزی بند نیامد با دکتر تماس بگیرید.

آیا بعد از عمل صورتم ورم می کند؟

ورم پس از عمل لیفت سینوس طبیعی است. باید انتظار ورم اطراف دهان، گونه، چشمها و دو طرف صورت را داشته باشید اگر چه تنها گاهی اوقات در این حد ورم ایجاد می شود.

ورم کردن واکنش طبیعی بدن به جراحی و شروع فرآیند ترمیم است. ورم از روز اول پس از جراحی مشهود می شود و ظرف دو سه روز به اوج خود می رسد.

با این حال میتوانید با سرما دهی (کمپرس یخ) ورم را به حداقل برسانید. حتما قطعات یخ را داخل حوله یا دستمال تمیز بپیچید و مستقیم آن را روی صورت نگذارید. بیست دقیقه کمپرس یخ را روی صورت بگیرید و بیست دقیقه استراحت بدهید.

این کار را در ۴۸ ساعت اول پس از جراحی انجام بدهید. پس از ۴۸ ساعت، میتوانید کمپرس گرم نیز استفاده کنید.

اگر سفتی فک تا چند روز پس از عمل اتفاق می افتد نگران نباشید، این واکنش طبیعی به جراحی است.

سی و شش ساعت پس از جراحی میتوانید حرارت مرطوب در دو طرف صورت استفاده کنید تا ورم کاهش یابد. توجه داشته باشید تا دو سه روز نباید محل جراحی را حرارت بدهید.

آیا عمل لیفت سینوس درد دارد؟

عمل لیفت سینوس درد دارد

در حین عمل به دلیل بی حسی هیچ دردی احساس نمی کنید. پس از عمل درد خفیفی تجربه می کنید که با مسکن هایی که دکتر برایتان تجویز کرده است قابل کنترل است. ممکن است از شما خواسته شود هر چهار ساعت یک قرص بخورید.

درد یا ناراحتی پس از عمل لیفت سینوس، باید ظرف سه یا چهار روز اول کاهش یابد. اگر درد همچنان اذیتتان می کند بهتر است با دکتر خود تماس بگیرید. با این حال در برخی افراد سه تا هفت روز پس از عمل درد شدیدی احساس می شود که ممکن است نشان دهنده خشکی حفره دندان (کنده شدن لخته خون) باشد.

بعد از این عمل میتوانم دهانم را تمیز کنم؟

از شب میتوانید دندانهای خود را با مسواک تمیز کنید اما نباید با فشار، دهان خود را بشویید. با ملایمت آب را در دهان بریزید و بگذارید در دهان بچرخد و سپس بیرون بریزید. نباید تف کنید چون ممکن است محل جراحی خونریزی کند.

با آب گرم یا محلول آب نمک (نصف قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب) دهان خود را شستشو دهید. این کار را دو یا سه مرتبه در روز باید تکرار کنید به خصوص پس از این که چیزی خوردید.

علاوه بر این، دهانشویه کلرهگزیدین نیز ممکن است تجویز شود. برای مسواک زدن با ملایمت مسواک را به دندانها بکشید. برای روزهای اول استفاده از مسواک خیلی نرم برای تمیز کردن محل جراحی مفید است. تمیز نگه داشتن محل جراحی بسیار مهم است پس حتما این کار را انجام بدهید.

اطلاعات بیشتر در مورد روش صحیح مسواک زدن

آیا کبودی یا تغییر رنگ پوست بعد از عمل لیفت سینوس طبیعی است؟

در برخی موارد پس از کبودی، رنگ پوست تغییر می کند. تغییر رنگ پوست به سیاه، آبی، سبز یا زرد به دلیل پخش شدن خون در زیر این بافتهاست. در برخی افراد ممکن است دو یا سه روز بعد از عمل این اتفاق تجربه شود.

در بیماران جوانتر کبودی به ندرت اتفاق می افتد و گاهی به جای آن، تغییر رنگ ملایم پوست به زردی ایجاد می شود اما در افرادی که سن بالاتری دارند به خصوص در سالمندان، کبودی ممکن است زیاد باشد و به رنگ سیاه یا آبی در بیاید. ممکن است کبودی حتی ناحیه گردن و بالای سینه را نیز در بر بگیرد. کبودی که در این حد گسترده است تقریبا دو هفته طول می کشد تا برطرف شود.

با حالت تهوع یا استفراغ بعد از عمل سینوس لیفت چه باید کرد؟

در این موارد حداقل نباید تا یک ساعت چیزی (حتی داروهای تجویز شده را) بخورید. پس از آن میتوانید دمنوش زنجبیل یا چای بنوشید. نوشیدنی ها را جرعه جرعه طی ۱۵ دقیقه بنوشید. پس از برطرف شدن حالت تهوع، کم کم خوردن غذاهای جامد و داروهای تجویز شده را شروع کنید. اگر حالت تهوع ظرف ۳ ساعت برطرف نشد با دکتر تماس بگیرید. برخی داروهای بدون نسخه در کنترل حالت تهوع خیلی موثر هستند.

آیا ممکن است بعد از عمل تب کنم؟

اندکی افزایش دمای بدن پس از جراحی عجیب نیست. اما اگر تب ادامه پیدا کرد و قطع نشد با مطب تماس بگیرید.

علت گلو درد پس از عمل چیست؟

گلو درد بعد از جراحی لیفت سینوس

برخی افراد پس از این جراحی گلو درد در هنگام بلعیدن را تجربه می کنند. عضله ها متورم شده اند به همین علت عمل بلعیدن ممکن است درد داشته باشد. این وضعیت ظرف دو سه روز برطرف می شود.

آیا سفتی فک و سختی باز کردن دهان پس از عمل لیفت سینوس طبیعی است؟

در چند روز پس از جراحی سفتی عضلات فک باعث می شود باز کردن دهان سخت شود. این اتفاق برای همه نمی افتد. اگر دهانتان سخت باز می شود با زور سعی نکنید آن را باز کنید. ماساژ عضلات اطراف دهان و کمپرس گرم (مانند کیسه آب گرم) میتواند مفید باشد. پس از مدتی این وضعیت خود به خود برطرف می شود.

اگر بخیه های عمل در آمد چه باید کرد؟

بخیه ها برای جلوگیری از خونریزی و کمک به جوش خوردن زخم هستند. اگر بخیه ای جدا شد نگران نشوید. فقط آن را از دهان بیرون بیاورید و دور بیندازید. همه بخیه ها ظرف یک هفته جذب می شوند.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

3.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
56 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرزانه
فرزانه
25 روز قبل

سلام وقتتون به خیر
مصرف مکمل کلسیم قبل و بعد از عمل لیفت سینوس مانعی ندارد؟
بعد از چه مدت از جراحی میشه شنا کرد؟
سه هفته بعد از جراحی، احساس سنگینی روی گونه مخصوصا وقتی سر رو به پایین خم میشه طبیعی هست؟

فرزانه
فرزانه
1 ماه قبل

ممنون از توضیحات کاملتون و وقتی که برای جواب به سوالات میگذارید. امیدوارم همیشه سلامت باشید

ندا دولتی
ندا دولتی
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر
من یک هفته ست لیفت سینوس و پیوند پودر استخوان و همزمان ایمپلنت انحام دادم الان از لابلای بخیه ها کمی مواد ریز سفید پیداست البته بیرون نمیریزه ومشگلی ندارم آیا پودر استخوان خارج شده و مشکلی هست؟
لطفا پاسخم رو بدین یک دنیا ممنون

ندا دولتی
ندا دولتی
پاسخ به  دکتر عطاللهی
1 ماه قبل

سپاسگزارم از شما

ندا دولتی
ندا دولتی
26 روز قبل

سلام وقت بخیر سه روز است لیفت سینوس و پیوند استخوان و همزمان کاشت پین ایمپلنت انجام دادم درد شدیدی دارم با خوردن مسکن آرام میشود ولی تا کی این درد ادامه خواهد داشت محبت بفرمایید راهنمایی کنید ممنونم

1 3 4 5
56
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x