مراقبتهای بعد از جراحی لیفت لثه

آنچه در این مطلب میخوانید

لیفت لثه (که به آن کانتورینگ لثه یا جِنجیوُ پِلاستی هم می گویند) یک عمل جراحی زیبایی در لثه است که برای اصلاح شکل و ابعاد لثه و به طور کلی زیباتر کردن لبخند و دندانها انجام می شود. با این حال در برخی افراد لیفت لثه برای جلوگیری از پیشروی بیماری لثه انجام می شود.

برای اطلاعات بیشتر از لیفت لثه: کانتورینگ یا لیفت لثه چیست

لیفت لثه چگونه است ؟

لیفت لثه چگونه است

جالب است بدانید این عمل جراحی لثه نسبتا ساده و سریع است و عوارض چندانی ندارد. درمان لیفت لثه را می توانید در مطب انجام بدهید. ابتدا لثه با بی حسی موضعی بی حس می شود.

دندانپزشک با لیزر یا چاقوی جراحی بافت اضافی لثه را برمی دارد و خط لثه را صاف و همتراز می کند و سپس برای جلوگیری از خونریزی و یا نگه داشتن بافتها در جای خود، ممکن است بخیه بزند. کل فرآیند لیفت لثه در یک جلسه تمام می شود.

پس از لیفت لثه چقدر طول می کشد تا لثه خوب شود؟

مدت زمان بهبودی در عمل جراحی کانتورینگ لثه کوتاه است چرا که این عمل ساده است. به طور کلی چند روز تا چند هفته طول می کشد تا لثه کاملا بهبود یابد. بلافاصله پس از عمل ممکن است کمی درد و ناراحتی داشته باشید که تا چند روز طول می کشد. این درد و ناراحتی به راحتی با رعایت دستورالعمل مراقبتهای پس از عمل قابل کنترل است.

قبل و بعد از جراحی لیفت لثه

قبل و بعد از لیفت لثه

مراقبتهای بعد از جراحی لیفت لثه

پس از لیفت لثه توصیه هایی برای کاهش درد و اذیت لثه، بهداشت دهان و شدت تحرک به شما گفته می شود.

  • درد پس از لیفت لثه

توصیه می شود اگر درد دارید مسکن بدون نسخه مصرف کنید. با این حال از مصرف مسکن هایی مانند آسپیرین که خون را رقیق کرده و احتمال افزایش خونریزی را به دنبال دارند پرهیز کنید.

  • تمیز نگه داشتن لثه

پس از لیفت، باید لثه مرتبا تمیز شود تا بدون اختلال بهبود یابد. دندانپزشک ممکن است برای این منظور توصیه کند محلول آب نمک مصرف کنید. یک قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و به اندازه یک درب بطری پروکسید هیدروژن نیز در آن بریزید. از این محلول به صورت دهانشویه استفاده کنید تا دهانتان ضد عفونی شود.

  • بهداشت دهان پس از لیفت لثه

هر روز باید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا لثه و دندانها تمیز بمانند. با این حال ممکن است لازم باشد با ملایمت بیشتری مسواک را روی لثه بکشید.

  • غذاهایی که نباید پس از لیفت لثه بخورید.

از خوردن هر گونه غذایی که لثه را تحریک می کند باید خودداری کنید. غذاهای سفت و ترد ممکن است باعث حساسیت لثه شوند. چند روز اول پس از لیفت، فقط غذاهای نرم مثل ماست، برنج، شیر برنج، سبزیجات نرم و از این قبیل خوراکیها بخورید تا لثه فرصت بهبودی داشته باشد و کمتر اذیت شوید.

  • فعالیت و تحرک پس از لیفت لثه

پس از هر جراحی باید از فعالیت شدید خودداری کنید و این امر در مورد لیفت لثه نیز صادق است. به خصوص چند روز اول پس از لیفت، از فعالیتهایی مثل دویدن و ورزش باید خودداری کنید. تحرک شدید باعث افزایش گردش خون می شود در نتیجه خون بیشتری وارد ناحیه تحت درمان می شود. این باعث افزایش درد، ورم و حتی ایجاد خونریزی می شود.

آیا در لیفت لثه بخیه لازم است؟

گاهی اوقات اگر از روش چاقوی جراحی برای لیفت استفاده شود از بخیه برای نگه داشتن بافت لثه یا بستن زخم استفاده می شود. در این صورت غالبا از بخیه قابل جذب استفاده می شود.

همچنین بخوانید: گامی اسمایل (لبخند لثه ای)

آیا نتایج درمان لیفت لثه دائمی است یا موقتی؟

آیا لیفت لثه موقتی است و یا دائمی

نتایج این درمان ماندگار است و خوشبختانه از آن دست درمانهای زیبایی دندان نیست که لازم باشد چند ماه یک بار تجدید شود.

اگر نتیجه کانتورینگ لثه همان چیزی شده است که می خواستید، می توانید تا آخر عمر از آن لذت ببرید. فقط باید بهداشت دهان را رعایت کنید تا دچار بیماری لثه یا پسروی لثه نشوید.

به دلیل فوری بودن و راحت بودن کانتورینگ لثه و تاثیر چشمگیری که در برخی افراد بر لبخند می گذارد روز به روز بر متقاضیان این عمل زیبایی افزوده می شود. خوشبختانه در این روش زیبایی هیچ چیز مصنوعی به بدن اضافه نمی شود و فقط بافت لثه خودتان است که تغییر شکل پیدا می کند.

درد جراحی لیفت لثه چند روز طول می کشد؟

درد بعد از جراحی معمولا یک الی چهار روز طول می کشد، همانطور که گفته شد اگر روش های مراقبت را رعایت کنید این درد زودتر فروکش می کند.

آیا لیفت لثه دائمی است؟

بله این روش درمانی کاملا دائمی و همیشگی است.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

2 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
28 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Bayan
Bayan
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من پنج روزه لیفت لثه انجام دادم و یکم پایین لثه م سفید شده احتمال هست عفونت باشه یا طبیعیه؟

حسین زاده
حسین زاده
1 ماه قبل

چن روز بعد از لیفت لثه باید بری قالبگیری برای لمینت؟؟

حسین زاده
حسین زاده
1 ماه قبل

سلام دو روزه لیفت لثه انجام دادم هیچ دردی ندارم بخیه هم از زیر دندان زده ولی لثه بالای یه دندون خونریزی داره طبیعیه؟؟؟

سمیه ملکی
سمیه ملکی
پاسخ به  حسین زاده
1 ماه قبل

سلام منم یه هفتس این عمل رو انجام دادم ولی به جای اینکه دردم کم بشه داره بیشتر میشه ولثه هام داره قرمز میشه

28
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x