تفاوت عمل لیفت سینوس باز و بسته

آنچه در این مطلب میخوانید

تفاوت عمل لیفت سینوس باز و بسته پیش از کاشت ایمپلنت دندان

عمل لیفت سینوس نوعی پیوند استخوان پیش از جراحی کاشت ایمپلنت دندان است که در طی آن مواد پیوندی به کف حفره سینوسی اضافه می شود تا ارتفاع استخوان فک بالا در محل کاشت ایمپلنت افزایش یابد و ایمپلنت وارد فضای سینوسی نشود.

انواع لیفت سینوس

  • لیفت سینوس باز

لیفت سینوس باز

عمل جراحی لیفت سینوس باز که روش کلاسیک این درمان محسوب می شود، رایجترین نوع لیفت سینوس است. تمامی این فرآیند تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی صورت می گیرد.

جراح پس از برش لثه و سوراخ کردن محل کاشت ایمپلنت، با ابزار جراحی مخصوصی با دقت غشای کف سینوس را بالا رانده و مواد پیوندی را به این حفره اضافه می کند. این کار باید با دقت زیادی صورت بگیرد تا غشاء صدمه نبیند. پس از پر کردن سوراخ، باید با بخیه زخم بسته شود.

پس از جراحی لیفت سینوس، ۴ تا ۶ ماه منتظر می مانید تا بافت استخوانی کامل محکم شود. سپس میتوانید ایمپلنت دندان بگذارید.

روش جراحی لیفت سینوس باز در بسیاری از شرایط تنها روش افزایش حجم استخوان فک بالاست.

معایب لیفت سینوس باز چیست؟

مهمترین اشکال این روش زیاد بودن جراحت و عوارض است. پس از این جراحی ممکن است ورم و کبودی زیادی در زیر چشمها، چانه یا ناحیه گردن ایجاد شود.

پس از این جراحی تا مدتی مصرف آنتی بیوتیک و مسکن لازم است.

  • لیفت سینوس بسته

لیفت سینوس بسته

تکنیک بسته در لیفت سینوس کمتر آسیب وارد می کند چرا که نیازی به ایجاد برش خاصی در لثه نیست. در این عمل همه دستکاری ها از طریق سوراخی که برای نصب ایمپلنت در نظر گرفته شده است، صورت می گیرد. با کمک ابزارهای جراحی مخصوصی، غشای کف سینوس بالا کشیده می شود و بالشتک بادی در داخل آن ایجاد می شود تا از پارگی غشاء جلوگیری کرده و سپس حفره با مواد استخوانی پر می شود.

لیفت سینوس بسته زمانی قابل انجام است که حجم اولیه استخوان ۳ تا ۴ میلی متر باشد. سپس ایمپلنت جایگذاری می شود (بلافاصله پس از افزودن پیوند استخوان). در روش بسته بر خلاف روش باز، کبودی و ورم زیادی بر جای نمی ماند و دوره نقاهت پس از عمل بسیار سریعتر و ساده تر است.

معایب لیفت سینوس بسته چیست؟

مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید انتخاب یک جراح ماهر و با تجربه است تا به درستی تشخیص بدهد این تکنیک برای شما بهتر است یا لیفت باز. برخی از جراحان در زمینه لیفت سینوس بسته بیشتر تجربه دارند و برخی دیگر در لیفت سینوس باز.

بنابراین تنها ایراد این تکنیک این است که ممکن است به درستی انجام نشود. به دلیل محدودیت در مشاهده ساختارهای پشت فک، ممکن است دندانپزشک به اشتباه غشای سینوس را پاره کند و در نتیجه کل عمل با شکست مواجه شود و مجبور شوید دوباره مدتی بعد برای انجام آن اقدام کنید.

چه زمانی جراحی لیفت سینوس باز و چه زمانی لیفت سینوس بسته توصیه می شود؟

  • شرایط لازم برای لیفت سینوس باز

لیفت سینوس باز برای کسانی انجام می شود که بافت استخوانی کافی ندارند و استخوان فک آنها نمیتواند ایمپلنت را نگه دارد.

  • شرایط لازم برای لیفت سینوس بسته

لیفت سینوس بسته در صورتی انجام می شود که بیمار حداقل ۳ تا ۴ میلی متر استخوان داشته باشد.

در هر صورت ابتدا باید معاینه کامل دهان و فک صورت بگیرد و بررسی های دقیق انجام شود تا مشخص شود کدام روش برای شما مطمئن تر و مناسب تر است.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا جعفرزاده
رضا جعفرزاده
1 سال قبل

باسلام من جابجایی عصب فک پایین انجام دادم اردبیل الان لبم وچونه ام کاملا بی حس است ودرد شدید دارم حدود یکماه پیش سمت راست الانم سمت چپم جابجایی انجام شده بی حسی سمت چپ برطرف شده ولی راست هنوز است.بنطرم پیوند استخوان بهتر از جابجایی عصب است .خواستم بپرسم آیا بی حسی کاملا خوب خواهد شد یا نه ممنونم.درضمن لیفت لثه هم فک بالا انجام دادم و ایمپلنتها هم کاشته شد ولی واقعا از کاشت ایمپلنت لذت میبرم مثل دندان طبیعی است از آن هم بهتر است .خیلی عذاب می‌کشیدم .دست دکترم درد نکند دکتر جراح فک و صورت آقای خامسی عزیز بود در استان اردبیل قدردانش هستم .

محمد
محمد
2 سال قبل

ممنونم

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x