عوارض لمینت دندان

آنچه در این مطلب میخوانید

لمینت یا ونیر دندان راه حل خوبی برای بهبود زیبایی دندانها و خوشایندتر کردن لبخند است به خصوص اگر دندانهای جلویی تان اشکالاتی داشته باشند که نیاز به اصلاح دارد. اما درمان لمینت کاملا بدون اشکال نیست بلکه عوارض و مشکلاتی هم میتواند داشته باشد. در مورد خوبیها و مزیتهای لمینت بسیار گفته شده است، اما در اینجا میخواهیم به مشکلات و عوارض لمینت دندان بپردازیم.

عوارض لمینت دندان

لمینت کردن دندان چه عوارضی ممکن است داشته باشد؟

  • صدمه دیدن لمینت

یکی از مشکلات اصلی لمینت این است که ممکن است لب پر شده یا ترک بردارد و یا از دندان جدا شود. اگر از دندانتان برای باز کردن در بطری یا شکستن فندق یا جویدن یخ و از این چیزها استفاده کنید، لمینت ممکن است صدمه ببیند. لمینت ها مقاومت دندان را ندارند و صدمه می بینند. با این حال گاهی اوقات قابلیت ترمیم دارند، به خصوص لمینت کامپوزیتی. اما اگر نتوان لمینت را ترمیم کرد باید تعویض شود.

اطلاعات بیشتر : در صورت شکستن یا افتادن لمینت دندان چه باید کرد؟

  • صدمه دیدن دندان

یکی از عوارض لمینت دندان صدمه دیدن دندان است. برای لمینت کردن دندانها باید یک لایه نازک از مینا تراشیده شود چرا که در غیر این صورت با اضافه شدن ضخامت لمینت، دندان حجیم می شود. به همین علت دندانی که لمینت شده، مینای نازکتری دارد و دیگر بدون لمینت یا روکش دندان نمیتوان آن را رها کرد. فرایند لمینت کردن برگشت پذیر نیست بنابراین باید با توجه بیشتری تصمیم بگیرید. مینای از دست رفته دیگر رشد نمیکند و برنمیگردد. اگر میخواهید لمینت کنید باید بدانید این درمان زیبایی باید مادام العمر ادامه داشته باشد.

  • حساسیت دندان

حساسیت دندان یکی دیگر از عوارض لمینت دندان است. به دلیل تراشیده شدن دندان ممکن است دندانتان به دمای سرد یا گرم حساس شود. با این حال این وضعیت معمولا گذرا است و پس از مدتی برطرف می شود. در برخی افراد هم اصلا چنین چیزی تجربه نمی شود. کسانی که مینای دندانشان نازک است پیش از لمینت کردن بهتر است معایب و مزایای آن را از دندانپزشک بپرسند.

  • تغییر رنگ لمینت

یکی از مشکلات و عوارض لمینت، تغییر رنگ و لکه است. لمینت سرامیکی در مقابل تغییر رنگ مقاومت بیشتری دارد اما باز هم در صورتی که نکات گفته شده مانند مسواک زدن و محدود کردن مصرف خوراکی های پر رنگدانه را رعایت نکنید، ممکن است لمینت تان دچار لکه شود.

چه مقدار از دندان برای لمینت کردن باید تراشیده شود؟

چه مقدار از دندان باید برای لمینت دندان تراشیده شود

در این درمان زیبایی، یک لایه بسیار نازک از سطح جلوی دندان برداشته می شود. ضخامت آن برابر با ضخامت پوسته لمینت است. مقدار دقیق تراشیدن دندان بستگی به ضخامت لمینتی دارد که برای شما انتخاب شده است اما به طور کلی غالبا بین ۰.۵ تا ۰.۷ میلی متر می باشد. این مقدار دو برابر ضخامت پوسته تخم مرغ است.

لمینت کردن دندانها برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • کسانی که مینای دندانشان نازک است یا از بین رفته است.
  • کسانی که دندانشان پرکردگی بزرگ دارد.
  • کسانی که دندان قروچه شدید دارند.
  • دندانهایی که ترک خوردگی بزرگی دارند و ساختارشان ضعیف شده است (برای این موارد روکش کردن بهتر است).

توصیه های پیش از لمینت کردن دندانها

  • یادتان باشد سلامت دندانهای دیگر بر سلامت دندانهای جلو تاثیر می گذارد. پیش از لمینت کردن حتما وضعیت همه دندانها را بررسی کنید و اگر پوسیدگی دارند ترمیم کنید.
  • پیش از لمینت کردن مطمئن شوید وضعیت بایت (تماس دندانها با یکدیگر در هنگام بسته بودن فکها) مناسب باشد. اگر بایت اشکال داشته باشد باعث می شود عمر لمینت کوتاه شود و احتمال لب پر شدن و ترک خوردن آن بیشتر است.
  • شکل و رنگ لمینت را مطابق با طرح و تقارن صورت خود انتخاب کنید. دقت کنید شکل لمینت ها با زنانگی یا مردانگی تان تناسب داشته باشد و مصنوعی به نظر نرسد.
  • تصاویر قبل و بعد از لمینت کردن را از دندانپزشک طلب کنید.

آیا لمینت کردن باعث پوسیدگی دندانها می شود؟

آیا لمینت کردن دندان باعث پوسیدگی دندان می شود

لمینت فقط یک ترمیم است که سطح جلوی دندان را می پوشاند و خود به خود باعث پوسیدگی دندان نمی شود. هر بار که غذا می جوید، ذرات غذا و باکتریها در سطوح دندانها و در مرز لثه جمع می شوند. اگر مرتبا مسواک نزنید، پلاک تشکیل شده سخت می شود و به جرم دندان تبدیل می شود. باکتریها در داخل جرم دندان زندگی می کنند و از ذرات غذای باقی مانده در دهان تغذیه می کنند. با تغذیه باکتریها، اسید تولید می شود و اسید مینای دندان را حل کرده و باعث پوسیدگی می شود.

این فرآیند ارتباطی با لمینت کردن ندارد و در صورتی که بهداشت دهان را مرتبا رعایت نکنید یا دائما بین وعده ها خوراکی بخورید، اتفاق می افتد. تنها تاثیری که لمینت میتواند بر پوسیدگی داشته باشد این است که لبه های آن احتمال جمع شدن پلاک را بیشتر می کند. با مسواک زدن مرتب، پلاک به سادگی پاک می شود و از پوسیدگی دندان جلوگیری می گردد.

چگونه جلوی پوسیدگی دندانهای لمینت شده را بگیریم؟

  • پس از هر بار غذا خوردن مسواک بزنید.
  • هر بار مسواک زدن حداقل دو دقیقه باید زمان ببرد.
  • از مسواکی استفاده کنید که موهای نرم دارد (سافت) وگرنه به مرور باعث ساییدگی دندانها و لمینت می شود.
  • حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.
  • هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا برای لمینت کردن باید دندانهای طبیعی داشته باشم؟

لمینت یک پوسته نازک سفید رنگ است که به سطح جلوی دندان چسبانده می شود بنابراین پاسخ مثبت است. باید دندان داشته باشید تا بتوانید لمینت بگذارید.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

2.4 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Nazanin
Nazanin
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر.دندانی که کشیده شده چی میشه؟ باید دندان مصنوعی گذاشته بشه مثلا بجای ایمپلنت و بعد لمینت روش انجام بشه؟‌
ممنون میشم پاسخ بدید💜

حوریه
حوریه
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر من دندنهای سالم دارم ولی فک صورتم کمی تحلیل رفته ایا میتونم لمینت کنم ودور دهنم کمی جمع شده ایا لمینت لبها را باز تر میکنه

۰۰۰*
۰۰۰*
25 روز قبل

من لمینت کردم و دندون های کرسی یا همون دندون های عقب دندونم بهم دیگه نمیرسه و نمیتونم غذا بجوم تازه لمینت کردم

نازنین
نازنین
5 ماه قبل

خوشم نیومد از لمینت چقدر دردسر داره

8
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x