لمینت دندان خرگوشی و کج

آنچه در این مطلب میخوانید

بسیاری از ما به دلایل مختلف، دندان های کج و نا مرتب داریم و یا ابعاد دندان هایمان مناسب نیست مثلا دندان خرگوشی یکی از مشکلاتی است که ممکن است زیبایی لبخند را کاهش دهد و نیاز به اصلاح طرح لبخند را ایجاب کند. یکی از راه های اصلاح دندان های کج و دندان های خرگوشی، استفاده از لمینت می باشد.

 علت کجی و نامرتبی دندان ها

چه عواملی باعث کجی و نامرتبی دندان ها می شود

  • اندازه فک: عوامل متعددی باعث می شوند اندازه فک های ما با اندازه دندان هایمان متناسب نباشد. اگر اندازه فک نسبت به دندان ها کوچک باشد، فضای کافی برای هم ردیف قرار گرفتن دندانها وجود ندارد و برخی دندانها ممکن است کج شده یا بچرخند یا بالا و پایین شوند تا در ردیف دندانها جای بگیرند.
  • عادت های دهانی نامناسب: برخی از عادت ها مانند انگشت مکیدن، پستانک یا شیشه شیر مکیدن به مدت طولانی (به خصوص در دوران رشد دندان های دائمی)، فشار دادن زبان به دندان های جلویی و نفس کشیدن از راه دهان باعث کج شدن دندانها به خصوص دندانهای جلویی می شوند.

اطلاعات بیشتر : تاثیر مکیدن انگشت بر دندان های کودکان

  • ناهمراستایی فک ها: مثلا جلوزدگی فک پایین یا فک بالا باعث بهم ریختن ارتباط بین دندانها و وارد آمدن نیروی نامناسب به آنها می شود که در نتیجه اینها، دندانها کج می شوند.
  • ژنتیک و وراثت: در بسیاری از موارد ژنتیک نقش پررنگی در اندازه فک و دندان ها و به هم ریختگی دندان ها دارد.
  • عدم رعایت بهداشت مناسب: در این موارد به دلیل بروز بیماری لثه یا پوسیدگی دندان در موارد پیشرفته، ممکن است دندانها پشتیبانی خود را از دست داده و کج شوند و یا ناچار به کشیدن آنها شوید که در این صورت دندانهای اطراف آن شروع به کج شدن می کنند.
  • سوء تغذیه: عدم تغذیه مناسب به خصوص در کودکان میتواند منجر به عدم رشد درست دندانها و پوسیدگی دندان شود که زمینه را برای کجی دندانها فراهم می نماید.
  • جراحات دهان: بر اثر ضربه و جراحات مختلف ممکن است به دندان ها و لثه فشار وارد شود.

عوارض کجی دندان ها

در برخی موارد کجی دندان ها بر کیفیت زندگی تاثیر می گذارد. مثلا ممکن است باعث شود نتوانید غذا را خوب بجوید در نتیجه پس از غذا خوردن، دل درد بگیرید. مشکلات نسبتا شایعی که کجی دندان ها به وجود می آورد، عبارتند از:

  1. بیماری پریودنتال (مانند عفونت لثه): چون تمیز کردن لا به لای دندانهای کج و منحرف، سخت است احتمال جمع شدن پلاک و باکتریها و بروز التهاب و عفونت بیشتر است.
  2. مشکل در جویدن: گاهی کجی دندانها باعث می شود درست نتوانید غذاها را بجوید.
  3. ساییدگی شدید: کجی دندانها باعث می شود برخی از سطوح دندان یا برخی از دندانها بیش از حد تحت فشار قرار بگیرند و ساییده شوند. همچنین عضلات فک و مفصل فک نیز تحت فشار قرار می گیرد و به مرور درد فک و مشکلات مفصل فک ایجاد می شود.
  4. مشکل در تلفظ: ادای برخی حروف در صورتی که دندانها کج و معوج باشند درست انجام نمی شود و تکلم تحت تاثیر قرار می گیرد.
  5. اعتماد به نفس: کجی دندانها به خصوص دندانهای جلو بر زیبایی چهره و اعتماد به نفس افراد تاثیر می گذارد.

در چه مواردی می توان از لمینت برای اصلاح دندان ها استفاده کرد ؟

چگونگی لمینت دندان خرگوشی و کج

لمینت برای زیباتر کردن دندان های کج و چرخیده به کمک شما می آید. در موارد زیر میتوان از لمینت برای اصلاح شکل دندان استفاده کرد:

  • کجی یا ناهمراستایی جزئی دندان
  • فاصله کم بین دندان ها
  • چرخیدگی یا بدشکلی دندان ها

ارتودنسی فوری چیست؟

لمینت کردن دندان ها برای اصلاح کجی و نامرتبی آنها را، به اصطلاح ارتودنسی فوری می گویند. اما باید بدانید در واقع لمینت کار ارتودنسی دندان را انجام نمی دهد بلکه فقط شکل ظاهری دندان را تغییر می دهد تا زیباتر به نظر برسد . اگر کجی دندانها مشکل عملکردی یا بهداشتی ایجاد کرده است ارتودنسی راه حل ماندگار این مشکلات است نه لمینت.

لمینت دندان خرگوشی و دندان کج

لمینت دندان خرگوشی و کج چگونه است

ابتدا دندان باید اندکی تراشیده شود تا با اضافه شدن لمینت، حجیم نشود و ابعاد آن بزرگتر از بقیه دندانها نشود. پس از برداشتن یک لایه نازک از مینا، قالب گیری می شود و بر اساس آن، پوسته لمینت در آزمایشگاه ساخته می شود. پس از آن دوباره مراجعه می کنید تا لمینت روی دندانتان چسبانده شود.

معایب لمینت دندان خرگوشی و دندان کج

لمینت دندان خرگوشی و کج مشکل ارتودنسی شما را حل نمی کند و تغییری در موقعیت دندان ایجاد نمی کند. در واقع دندان زیر لمینت کج و نامرتب باقی می ماند. در نتیجه اگر هدفتان برطرف کردن مشکل عملکرد دندان ها است، بهتر است با متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

مزایای لمینت دندان خرگوشی و دندان کج

  • این کار فوری و تنها ظرف یک یا دو جلسه انجام می شود در حالی که درمان ارتودنسی طولانی مدت و زمان بر است.
  • لمینت کردن علاوه بر صاف و مرتب نشان دادن دندان، اشکالات دیگر مانند بدرنگی و لکه، بدشکلی لبه ها، نامسطح بودن، نامتناسب بودن ابعاد و یا فاصله بین دندان ها را نیز اصلاح می کند و اگر لب پر شدگی یا شکستگی نیز داشته باشد آن را می پوشاند.

همچنین بخوانید: کامپوزیت دندان چیست

دلایل خرگوشی شدن دندان ها

  • بزرگ بودن دو دندان جلویی وسطی به دلیل وراثت و ژنتیک
  • کوچک بودن دندانهای اطراف که باعث بزرگ به نظر رسیدن دندانهای جلویی می شود.
  • کوتاه بودن لثه اطراف دندانهای جلویی وسطی و یا بلند بودن بیش از حد لثه دندانهای جلویی کناری (مجاور دندانهای خرگوشی) که باعث بزرگ به نظر رسیدن دندانهای جلویی می شود.

روش های اصلاح دندان خرگوشی

بسیاری از مردم عاشق دندان های بزرگ در جلوی دهان هستند چون این باعث می شود چهره جوانتر به نظر برسد و لبخند جذابتر و متمرکز بر مرکز دهان باشد. به خصوص اگر کسی دندانهای کوچکی داشته باشد احتمالا بیشتر از دندانهای بزرگ خوشش می آید. با این حال اگر بزرگی دندانهای جلو برای شما جالب نیست و از این وضعیت راضی نیستید، میتوانید آن را اصلاح کنید.

روش های اصلاح دندان خرگوشی

اصلاح دندان خرگوشی بستگی به علت بزرگ دیده شدن دندان ها دارد:

  • اگر علت دندان خرگوشی، بزرگ بودن دندانهای جلویی است راهکار آن تراش دادن و شکل دهی این دندانهاست.
  • اگر دندان خرگوشی به دلیل کوچکتر بودن دندانهای مجاور است با لمینت این مشکل برطرف می شود. این دندانها را میتوان با لمینت بزرگتر کرد تا نسبت آنها با دندانهای جلویی، متناسب شود. اغلب توصیه می شود هر چهار دندان جلویی اصلاح و شکل دهی شوند تا در کل فضای کافی برای ایجاد تغییرات و متناسب سازی اندازه دندانها فراهم باشد.
  • اگر علت خرگوشی بودن دندانها، لثه است، باید با کانتورینگ لثه (عمل جراحی زیبایی لثه) مشکل برطرف شود.

برای اطلاعات بیشتر: کاربرد لمینت طرح لبخند چیست؟

عوارض دندان خرگوشی

اگر علت دندان خرگوشی، واقعا بزرگی دندان های جلویی باشد گاهی اوقات ممکن است مشکلات دیگری به جز زیبایی نیز به وجود بیاورد. اگر دندان های جلویی خیلی بزرگ باشند ممکن است تماس درستی با بقیه دندان ها نداشته باشند و در نتیجه فشار فک بر دندان ها به درستی توزیع نشود. از طرفی فک ممکن است خوب بسته نشود یا به دلیل جلو کشیده شدن فک بالا، فک پایین عقب تر بماند و دندان ها بر هم جفت نشوند. این اختلالی که در بایت (تماس دندانها با هم) به وجود می آید، مشکلاتی مانند موارد زیر را به دنبال دارد:

  • ساییدگی شدید برخی سطوح دندان ها
  • ترک خوردگی یا لب پر شدن دندان ها
  • اختلال مفصل فک و در نتیجه درد فک یا سردرد
  • کاهش توازن صورت

عوارض و معایب اصلاح دندان خرگوشی با لمینت

  1. شکل دهی و تراش دندان هایی که بزرگ هستند ممکن است باعث شود وضعیت تماس دندانها با یکدیگر تغییر کند و این توازن بین آنها از بین برود.
  2. ممکن است با تغییر ابعاد دو دندان جلویی، تناسب این دندانها به هم ریخته و نسبت عرض به ارتفاع آنها بیشتر شود.
  3. تراشیدن دندان ممکن است باعث شود لایه های آسیب پذیر داخل دندان بیرون بزند. این وضعیت منجر به حساسیت دندان شده و احتمال ترک خوردن و همچنین پوسیدگی دندان را بیشتر می کند. با افزوده شدن پوسته لمینت به دندان، این مشکل تا حدی اصلاح می شود و دندان تقویت و پوشیده می شود و احتمال حساسیت آن کاهش می یابد.
مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x