لمینت دندان طرح لبخند

آنچه در این مطلب میخوانید

لمینت دندان از جمله روش هایی است که متخصص دندانپزشکی برای درمان و زیبایی تجویز می کند. از منظر زیبایی چندین کاربرد دارد. در حالت معمول و ساده با ایجاد سطحی درخشان، سفید و زیبا بر روی دندان ها عیوب موجود مانند کدر بودن، زرد بودن، سیاه شدن دندان ها، وجود فاصله و ترک، شکستگی و … را می پوشاند. اما در بعد وسیع تر با انجام لمینت به صورت ویژه، چهره فرد دارای ویژگی های خاصی از جمله لبخند زیباتر می شود که به لمینت دندان طرح لبخند معروف است. شرایط انجام این نوع لمینت، تعداد دندان ها، الزام برای یک فک یا هر دو فک و … از مواردی است که باید قبل از اقدام برای لمینت طرح لبخند نسبت به آنها آگاهی مناسبی داشته باشیم.

ویژگی طرح لبخند زیبا چیست؟

چهره هر شخص ویژگی های منحصر به فردی دارد که در حالت عادی او را زیبا و متفاوت با دیگران قرار می دهد. متدهای زیبایی و تغییرات دنیای امروز سبب شده است که خیلی از افراد علاقه مند به طرح هایی خاص و متفاوت با آنچه در چهره دارند باشند. لبخند و نحوه خندیدن یکی از این زیبایی هاست که در چهره فرد نمایان می شود. مهم ترین ویژگی طرح لبخند تناسب کامل بین فرم لب، خط دندان ها، مقدار قابل مشاهده دندان ها در لبخند، شکل و ظاهر دندان ها و … می باشد که باعث می شود زیباترین لبخند ممکن اتفاق افتد. قسمت هایی از این تناسب را می توان با تغییراتی در فرم دندان ها، ظاهر و رنگ دندان ها، لثه، فاصله و برجستگی دندان ها و .. ایجاد کرد که برای آن از روش های درمانی مختلفی مانند ارتودنسی، کامپوزیت، لمینت و … استفاده می شود.

یک متخصص دندانپزشکی زمانی می تواند چنین تناسبی را ایجاد کند که با توانایی و تجربه ای که دارد رابطه بین اجزا دهان و دندان و فرم زیبایی آنها را بشناسد.

اصلاح طرح لبخند با لمینت چیست و چگونه انجام می شود؟

قسمتی از تناسب مورد نیاز برای ایجاد لبخند زیبا را که متخصص دندانپزشکی با کمک لمینت فراهم می کند، به عنوان لمینت طرح لبخند شناخته می شود. لمینت طرح لبخند محدود به شرایط بیماری یا وجود مشکلات دندانی نمی شود و برای افراد با دندان سالم نیز صورت می گیرد. چرا که تصمیم مراجعه کننده افزایش زیبایی لبخند خود است.

در طرح لبخند با کمک لمینت پوسته سفید یا رنگی خاصی روی دندان ها نصب می شود که برای تغییر رنگ، تغییر اندازه، متناسب سازی، ایجاد خط یک راستا در دندان ها و … استفاده می شود. حالا نه تنها عیوب دندان فرد پوشانده شده است که سایز دندان ها و یکنواختی آنها یک لبخند زیبا را ایجاد می کند.

کاربرد لمینت طرح لبخند چیست؟

کاربرد لمینت دندان طرح لبخند چیست؟

زمانی که فرد جلو آینه لبخند بزند و خود متوجه عیوب ظاهری مانند تغییر رنگ دندان ها، فاصله غیر طبیعی بین دندان ها، بالا و پایین بودن دندان ها، وجود شکستگی و ترک در دندان ها و … شود می تواند برای انجام لمینت به متخصص مراجعه کند تا ظاهر لبخند او زیبا و خاص شود. مهمترین مواردی که لمینت طرح لبخند کاربرد دارد عبارتند از :

  • وجود ترک در دندان های جلویی فک که در زمان لبخند دیده می شوند.
  • زردی و کدر شدن دندان ها یا هر نوع تغییر رنگی که نتوان با سایر روش ها آن را برطرف کرد.
  • شکستگی دندان یا لپ پر شدن قسمتی از آنها
  • غیر هم راستا بودن دندان ها که شامل کوتاه بودن برخی دندان ها در طرح لبخند می باشد.
  • انحراف و کج بودن جزیی دندان هایی جلویی دهان

برخی از این عیوب اگر دارای شدت بسیار بالاتری باشند، نیاز است که اول روش های درمانی دیگر استفاده شود. مانند انحراف شدید دندان ها که یک ناهنجاری به حساب می آید و شاید نیاز به انجام ارتودنسی وجود داشته باشد.

لمینت طرح لبخند برای کدام دندان ها انجام می شود؟

باید توجه داشته باشید که انجام این نوع لمینت برای تمام دندان ها صورت نمی گیرد. متخصص با قالب گیری دندان های جلویی صورت و همان محدوده ای که در لبخند قابل مشاهده هستند، از لمینت استفاده می کند. دندانهای انتهایی در لبخند و صحبت کردن قابل مشاهده نیستند و ایجاد تغییر رنگ یا اندازه آنها تاثیری در ظاهر فرد نخواهد داشت. به همین خاطر برای دندان های خلفی و انتهایی دهان از لمینت طرح لبخند استفاده نمی شود.

بیشتر بدانید: ایمپلنت اقساطی در شهریار

لمینت طرح لبخند برای فک پایین

در زمان لبخند برای اکثر افراد این دندان های فک بالا هستند که مشاهده می شوند ولی برای برخی خط لبخند بزرگتر است و همین موضوع سبب می شود که در موقع لبخند زدن و خندیدن مقداری از دندان های فک پایین نیز مشاهده شود. متخصص بعد از انجام معاینات و بررسی وضعیت طرح لبخند فرد، در صورت نیاز، انجام لمینت فک پایین را نیز تجویز می کند و فرآیند قالب گیری و آماده سازی لمینت ها را انجام می دهد.

اینکه فک پایین مراجعه کننده نیاز به انجام لمینت طرح لبخند داشته باشد یا نه با بررسی پارامتر هایی مانند خط لثه، اندازه دندان ها، وضعیت لبخند، وجود عیوب در قسمتی از دندان های فک پایین که دیده می شوند، تغییر رنگ و … مشخص می شود و در جلسه معاینه و مشاوره اولیه متخصص لمینت نظر خود را در این مورد بیان می کند.

کاربرد لمینت در دندان های فک پایین

تمام مواردی که برای فک بالا در نظر گرفته می شود تا درمان لمینت انجام شود، برای فک پایین نیز اهمیت دارد. اگر دندان های فک پایین که در لبخند و صحبت کردن مشاهده می شوند، کوچک باشند، شکاف داشته باشند، بین آنها فاصله باشد، تیره شده باشند، کج نا هموار باشند، دچار پوسیدگی باشند، انحراف جزیی داشته باشند  … لمینت بیشترین کاربرد را خواهد داشت و کمک زیادی به زیبایی و افزایش اعتماد به نفس فرد می کند.

قبل و بعد از اصلاح لبخند

هزینه اصلاح طرح لبخند با لمینت

تعداد دندان ها، وضعیت دندان ها از نظر کوتاهی بلندی (تراز نبودن)، نوع لمینت، تجهیزات کلینیک، دانش و تجربه متخصص و … از جمله مواردی است که سبب می شود هزینه انجام لمینت در افراد مختلف یکسان نباشد. گاهی نیاز است که تراشکاری بیشتری در سطح دندان ها انجام شود و گاهی میزان انحراف جزیی دندان ها، قالب گیری را سخت تر می کند.

اگر فک پایین هم نیاز به انجام لمینت داشته باشد، هزینه نهایی نسبت به انجام لمینت یک فک بیشتر خواهد شد.

زمانی که برای معاینه و مشاوره مراجعه کنید، متخصص با بررسی تمام عوامل هزینه نهایی انجام لمینت را به شما اعلام می کند.

بیشتر بدانید: عوارض لمینت دندان چیست؟

ماندگاری اصلاح طرح لبخند با لمینت چقدر است؟

در صورتی که تمام نکات مربوط به اجرای لمینت به خوبی توسط متخصص رعایت شود، کیفیت مواد لمینت مناسب باشد و فرد مراقبت های بعد از انجام لمینت را به خوبی رعایت کند، می تواند از ماندگاری طولانی لمینت که بعضا تا ۲۰ سال هم دوام می آورد بهره ببرد. پرهیز از خوردن غذاها و خوراکی های سفت و سخت، فشار وارد نکردن به لمینت ها، رعایت بهداشت دهان و … در طول عمر و ماندگاری لمینت اصلاح طرح لبخند بسیار اثر گذار است.

مزایای لمینت طرح لبخند چیست؟

ابتدایی ترین و در عین حال مهمترین مزیت این فرآیند ایجاد زیبایی ظاهری و افزایش اعتماد به نفس فرد برای حضور در اجتماع و محیطهای مختلف از جمله کاری، دوستانه، مهمانی و … می باشد.

  • لبخند فرد زیبا تر می شود.
  • فضای بین دندان ها به صورت یک نواخت تقسیم می شود.
  • دندان ها در یک راستا قرار می گیرند.
  • تیرگی، زردی و کدری دندان ها پوشیده می شود.
  • شکستگی، پوسیدگی و خرابی دندان ها دیده نمی شود.
مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x