عوارض کامپوزیت دندان

آنچه در این مطلب میخوانید

مشکلات و عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان نوعی درمان ترمیمی و زیبایی در دندانپزشکی است که کاربردهای متعددی دارد. کامپوزیت برای پر کردن پوسیدگی دندان، سفید کردن دندانها و اصلاح عیوب و مشکلات دندان به کار می رود. کاربرد زیبایی کامپوزیت همانند لمینت سرامیکی است با این تفاوت که نیازی به قالب گیری و سپس ساخت ترمیم در آزمایشگاه نیست بلکه محلول رزین کامپوزیت به دندان مالیده شده و شکل دهی می شود و سپس با تاباندن نور مخصوصی سخت می شود. یعنی کل درمان ظرف یک جلسه تمام می شود.

اما این درمان زیبایی و ترمیمی، عوارض و مشکلاتی هم می تواند داشته باشد.

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت؟

بهتر بودن روشی است که انتخاب می کنید بستگی به شرایط دندانهایتان و همچنین ترجیح شخصی شما دارد. کامپوزیت مزیتها و معایبی نسبت به لمینت دارد که به صورت زیر است:

مزایای باندینگ کامپوزیت دندان

  • هزینه کمتر: بنابراین اگر تعداد زیادی از دندانها را می خواهید ترمیم یا زیبا کنید، این روش خیلی مقرون به صرفه تر تمام می شود.
  • طول درمان کوتاه: تنها ظرف یک جلسه تمام می شود. برای کسانی که می خواهند فورا دندانهایشان را زیباتر کنند و فرصت ندارند چند هفته صبر کنند تا لمینت سرامیکی برایشان آماده شود، می توانند از باندینگ بهره ببرند.
  • غیر تهاجمی است: باندینگ کامپوزیت روشی غیر تهاجمی و برگشت پذیر است. دندان تراشیده و دستکاری نمی شود بنابراین هر زمانی هم که بخواهید به درمان زیبایی پایان دهید میتوانید. اما در مورد لمینت چنین نیست و باید تا ابد، نوعی ترمیم روی دندانتان قرار بگیرد چون دندان تراشیده شده است.
  • عدم نیاز به بی حسی: نیازی به تزریق بی حسی ندارد.
  • حساسیت ایجاد نمی کند: بر خلاف لمینت سرامیکی، حساسیت دندان ایجاد نمی شود چون دندان تراشیده نمی شود. با این حال حساسیت دندان در لمینت نیز معمولا موقتی است و برطرف می شود.
  • پر کردن پوسیدگی: کامپوزیت برای پر کردن پوسیدگی ها نیز استفاده می شود.
  • قابلیت ترمیم دارد

اطلاعات بیشتر : توضیح کامل در مورد تفاوت لمینت دندان با کامپوزیت دندان

معایب و مشکلات باندینگ کامپوزیت دندان نسبت به لمینت سرامیکی چیست؟

عوارض باندینگ کامپوزیت دندان نسبت به لمینت سرامیکی

  • مقاومت کم در برابر لثه: باندینگ کامپوزیت در مقابل تغییر رنگ و لکه مقاومت کمتری دارد. اگر چیزهایی که باعث ایجاد لکه در دندانها می شوند مانند چای، قهوه، نوشابه، آب انگور قرمز، شاتوت، انار و از این قبل چیزها را زیاد بخورید احتمال تغییر رنگ کامپوزیت وجود دارد. برای جلوگیری از این اتفاق، پس از خوردن، دهان خود را تمیز کنید.
  • استحکام و مقاومت پایین: این ترمیم استحکام و مقاومت بالایی ندارد و در صورت ضربه دیدن یا فشار بیش از حد، لب پر شده یا ترک برمی دارد. لمینت سرامیکی مقاومت بیشتری دارد و دیرتر می شکند. با این حال کامپوزیت از مزیت قابلیت ترمیم برخوردار است و در بسیاری از مواقع میتوان لب پر شدگی یا ترک آن را ترمیم کرد در حالی که لمینت سرامیکی معمولا باید تعویض شود. هنگامی که دندانهای خودر ا با کامپوزیت لمینت می کنید باید مراقب باشید دندانتان ضربه یا فشار زیاد نبیند. هنگام ورزش محافظ دهان استفاده کنید و از دندانهای خود به عنوان ابزار استفاده نکنید. مراقب باشید چیزهای سخت مثل تهدیگهای سفت، آب نبات، یخ و از این قبیل موارد نجوید.
  • طول عمر کوتاه: طول عمر آن کوتاهتر از لمینت است (به طور متوسط حدود ۵ تا ۷ سال عمر می کند در حالی که لمینت سرامیکی به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می کند). با این حال به دلیل کمتر بودن هزینه کامپوزیت، میتوانید دوباره آن را تجدید کنید.
  • فقط اصلاحات جزئی ایجاد میکند: نمیتواند اشکالات بزرگتر دندان را بپوشاند. کامپوزیت یک لایه نازک رزین کامپوزیت است که روی دندان قرار می گیرد و از لمینت سرامیکی نازک تر است (به همین دلیل اغلب نیازی به تراشیدن دندان نیست). به این سبب اگر مثلا بدرنگی یا ترک دندان فراتر از حد پوشش آن باشد، بهتر است لمینت سرامیکی به جای آن استفاده شود.
  • التهاب لثه: به علت اینکه لثه ها دیرتر با روکش سازگار می شوند، التهاب لثه ایجاد می شود.

بیشتر بدانید : عوارض لمینت دندان

آیا باندینگ کامپوزیت دندان عوارض دارد؟

به طور کلی این درمان غیر تهاجمی است و عوارضی ندارد چون برای کامپوزیت کردن، نیازی نیست دندان تراشیده شود. از آنجایی که دندان دست نخورده می ماند بر خلاف لمینت سرامیکی که ممکن است باعث حساسیت دندان شود، مشکلی برای دندان به وجود نمی آید و صدمه ای به آن وارد نمی شود.

آیا دندان پوسیده را هم میتوان کامپوزیت کرد؟

در واقع کامپوزیت یک ماده پر کننده دندان محسوب می شود و از آن برای پر کردن پوسیدگی ها به خصوص در دندانهای جلویی استفاده می شود چرا که سفید رنگ است و کسی متوجه خرابی دندان نمی شود.

با این حال به دلیل مقاومت کمتر کامپوزیت در مقایسه با آمالگام و سرامیک، برای دندانهای عقبی که تحت فشار زیادی قرار دارند ممکن است آمالگام یا اینلی و یا آنلی سرامیکی توصیه شود.

توجه داشته باشید اگر پوسیدگی دندان گسترده باشد و پرکردگی آن بزرگ باشد، ممکن است دندان ضعیف تر از آن باشد که بتواند لمینت را نگه دارد. در این موارد روکش کردن گزینه بهتری محسوب می شود.

همچنین بخوانید: قیمت کامپوزیت دندان

چه کسانی می توانند دندانهایشان را با باندینگ کامپوزیت ترمیم یا زیباتر کنند؟

دندانی که کامپوزیت می شود نباید تحت فشار زیادی باشد بنابراین برای دندانهای عقبی یا در شرایطی که دندان قروچه شدید دارید یا مشکل ارتودنسی باعث می شود برخی از سطوح دندان تحت ساییدگی زیاد قرار بگیرد، بهتر است کامپوزیت انجام نشود.

اگر قصد دارید دندان هایتان را کامپوزیت کنید، با دندانپزشک مشورت کنید.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
42 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نوشین نقی نژاد
نوشین نقی نژاد
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر
من دو دندان جلو و دندان ۲ و ۳ فک راست رو کامپوزیت کردم دندان ۱ فک چپ پشت دندان زرد مایل به قهوه ای شده؟ علت چی هست؟ میشه کلا کامپوزیت رو برداشت بدون نیاز به ترمیم؟

42
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x