مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

آنچه در این مطلب میخوانید

در شرایطی زندگی می کنیم که به زیبایی صورت، همراه با لبخندی زیبا اهمیت زیادی داده می شود. یکی از این زیبایی ها با دندان های مرتب و خوش رنگ و لعاب نشان داده می شود. طی تحقیقات اخیر، افرادی که دارای دندان های زیبا و مرتب نیستند، از اعتماد به نفس کمتری برخوردار هستند. همین مورد باعث شده تا به لطف علم دندانپزشکی، کامپوزیت دندان انجام شود. اما نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان می باشد که در ادامه صحبت خواهیم کرد.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان در کوتاه مدت

بعد از کامپوزیت دندان، به دو دسته مراقبت نیاز است که یکی از آن ها مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان در کوتاه مدت می باشد. در صورتی که مراقبت های اولیه به خوبی انجام شود، شکل و ظاهر کامپوزیت بهتر حفظ می شود و زمان بیشتری ماندگاری پیدا خواهد کرد.

  • انتخاب نوع ونیر: یکی از این مراقبت ها، مربوط به ونیر است. در حقیقت ونیر به نوعی از روکش  گفته می شود که بر روی دندان هایی که نیاز به کامپوزیت دارند، قرار می گیرند تا شکل دندان ها را عوض کند. پس در مرحله اول، نوع ونیر انتخاب شده به مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان در دوره کوتاه مدت کمک زیادی می کند.
  • نحوه جایگذاری ونیر: اما دندانپزشک ونیر را در برخی از نواحی باید به کار ببرد که برای خوردن و یا گاز گرفتن غذا از دندان ها کمتر استفاده می شود.
  • استفاده از بی حسی: یکی دیگر از مراقبت های اولیه بعد از کامپوزیت دندان مربوط به بی حسی می شود. حتماً شما هم اطلاع دارید که کامپوزیت دندان بیمار با بی حسی باید انجام شود و  تا قبل از آن که قسمت بی حسی به طور کامل از بین برود، بیمار وظیفه دارد تا احتیاط های لازم مانند جویدن و یا گاز گرفتن غذا را انجام دهد تا کامپوزیت دندان وی دچار مشکل نشود.
  • خشک کردن کامل دهان بیمار: از مراقبت های بعد از آن در زمان کوتاه مدت به متد و اجرای صحیح کامپوزیت باید اشاره کرد. در مرحله اول دندان بیمار باید کاملاً  خشک شود و به هیچ عنوان ذرات آب دهان بر روی دندان باقی نماند که توسط دندانپزشک و با ابزارهای مخصوص انجام می شود.
  • انجام معاینه های اولیه: سپس قرار دادن کامپوزیت شروع و طی مراحلی انجام می شود. اما با اتمام کار، یکی دیگر از مراقبت های اولیه بعد از کامپوزیت دندان نیز وجود دارد که مربوط به معاینه‌ های اولیه می شود تا در صورت بروز مشکل و یا شکل نامناسب، بررسی های لازم انجام و اصلاحات صورت گیرد.
  • عدم دندان قروچه کردن: در صورتی که بیمار دندان های خود را کامپوزیت کرده باشد، به هیچ عنوان در مراقبت های کوتاه مدت، نباید دندان ها را روی هم فشار دهد و یا دندان قروچه کند.
  • عدم استفاده از مسواک و نخ دندان تا ۲۴ ساعت: فرد بر خلاف این که از مسواک و نخ دندان همیشه استفاده می کند، به مدت یک شبانه روز در استفاده از آنها جداً پرهیز کند.
  • عدم مصرف نوشیدنی های گرم و سرد: مصرف مایعات سرد و خودداری از نوشیدن مایعات داغ نیز به مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان در مراحل اولیه کمک بزرگی می کند.
  • عدم استفاده از سفید کننده دندان: یکی دیگر از مراقبت های اولیه بعد از کامپوزیت دندان، استفاده نکردن از هر گونه مواد سفید کننده برای دندان ها می باشد
  • عدم نوشیدن الکل: در روزهای اولیه نوشیدن الکل به هیچ عنوان توصیه نمی شود و در زمان های بعد نیز به مراتب کمتر باید نوشیده شود.
  • عدم مصرف غذاهای گوشتی سفت: همچنین، در روزهای اولیه به هیچ عنوان غذاهایی مانند استیک و یا شنسل مصرف نشود.

مراقبت های بعد از کامپوزیت در بلند مدت

مراقبت های بعد از کامپوزیت در بلند مدت

بر خلاف تصور عده ای که فکر می کنند، مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان تنها به مراحل ابتدایی و اولیه نیاز دارد، باید گفت که مراقبت های بعد از کامپوزیت در بلند مدت نیز بسیار حائز اهمیت می باشد تا سالم و بی عیب و نقص باقی بماند.

  • استفاده صحیح از نخ دندان: یکی از مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان طرز به کار بردن صحیح از نخ دندان و مسواک می باشد، البته استفاده مرتب از این وسایل را بعد از هر وعده غذایی نباید فراموش کرد. ضمن آن که غذا و یا نوشیدنی های مناسب و سالم باید مصرف کرد و غذا و یا نوشیدنی هایی که دارای رنگ های غیره مجاز و یا رنگ طبیعی مانند چای، قهوه و غیره هستند را به مراتب کمتر باید مصرف کرد.
  • عدم مصرف دخانیات: افرادی که دارای کامپوزیت دندان هستند از سیگار، قلیان و یا مواد مخدر کمتر باید استفاده کنند، به دلیل آن که کامپوزیت از رنگ طبیعی خود خارج و رفته رفته زرد و بد رنگ می شود. در برخی از موارد افراد زیادی مشاهده شده اند که برای دندان های خود از ابزارهای نادرستی مانند ناخن، خلال دندان و یا غیره استفاده می کنند که به کامپوزیت دندان آسیب جدی وارد می شود.
  • عدم شکستن خوراکی های سفت با دندان: از مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت دندان به این مورد نیز باید اشاره کرد که با این مدل دندان پسته، تخمه و یا از این قبیل موارد که دارای جنس سفت و سختی هستند را نباید شکست.
  • عدم استفاده از مسواک ها ی برقی: به هیچ عنوان از مسواک های برقی استفاده نشود، به دلیل آن که این نوع مسواک به دندان ها فشار زیادی وارد می کند.
  • عدم انجام ورزش هایی که با صورت ارتباط مستقیم دارند: انجام ورزش هایی از قبیل بسکتبال، فوتبال، کشتی و یا غیره که با صورت ارتباط مستقیمی دارد، به هیچ عنوان توصیه نمی شود و یا اگر این نوع ورزش ها را انجام می دهید باید خیلی مراقب باشید تا توپ و یا ضربه ای به دندان ها و صورت شما برخورد نکند.
  • استفاده از دهانشویه فاقد الکل: اگر از دهانشویه استفاده می کنید باید مدل هایی که فاقد الکل هستند را مصرف کنید.
  • عدم مصرف قند: در مراقبت های بعد از آن، از مصرف قند، شکلات های سفت، آب نبات و یا از جویدن چیزهای چسبناک مانند آدامس و غیره جداً خودداری شود.
  • عدم مصرف نوشابه: در نوشابه های گازدار و یا آب میوه های غیره طبیعی، نوعی اسید وجود دارد که با نوشیدن آن به کامپوزیت دندان ها آسیب جدی وارد می شود مصرف آنها را کاهش دهید و یا در صورت امکان خودداری کنید.
  • عدم مصرف نان خشک: از خوردن نان خشک دوری کنید.
  • عدم مصرف غذاهای سفت: در صورتی که خواهان نگهداری طولانی مدت دندان های کامپوزیت خود هستید، مصرف سبزیجات سفت مانند هویج، کلم و یا غیره را کنار بگذارید.
  • عدم مصرف خوراکی ها با رنگ مصنوعی: مصرف به مقدار کم پفک و یا تنقلاتی که با رنگ های مضر تولید شده اند، در مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان حرف اول را می زند.

بعد از کامپوزیت دندان از چه خمیر دندانی استفاده کنیم؟

بعد از کامپوزیت دندان باید خیلی به مسواک و خمیر دندانی که استفاده می کنید دقت کنید، باید از خمیر دندان هایی که ساینده نیستند استفاده کنید.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان در بلند مدت

تغذیه مناسب بعد از کامپوزیت

حالا که این همه در مورد مراقبت های لازم بعد از این امر صحبت شد. برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که تغذیه مناسب پس از کامپوزیت دندان به چه تغذیه ای گفته می شود؟ چه چیز هایی باید خورد و چه چیز هایی نباید خورد.

  • در پاسخ به این سوال باید گفت که فرد به طور مرتب و در طول شبانه روز، نوشیدن آب را نباید فراموش کند. به دلیل آن که با نوشیدن آب اگر غذا دارای رنگدانه های رنگی باشد، اثر رنگی بر روی دندان ها کاملاً از بین می روند.
  • یکی دیگر از مراقبت های لازم بعد از آن که با تغذیه انجام می شود، مصرف غذاهای نرم مانند سوپ و یا آش می باشد. به دلیل آن که با دندان های کامپوزیت شده، هرچه غذاهای سفت کمتر جویده شود، بهتر است. از غذاهایی مانند فرنی و یا شیر برنج نیز می توان استفاده کرد. در صورتی که فرد به مصرف برنج علاقه دارد، سعی کند تا برنج به صورت کته و نرم استفاده شود.
  • از غذاهای دیگری که در مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان به کار می آید، از ماکارانی و یا تخم مرغ آب پز می توان نام برد. ضمن آن که آب میوه های طبیعی و بدون مواد نگه دارنده را باید مصرف کرد. در مواقعی که دندان کامپوزیت می شود، مراقبت های بعد از آن الزامی است که مصرف انواع ماهی نیز پیشنهاد می شود. البته نباید فراموش کنید که تیغ و یا پوست ماهی به هیچ عنوان نباید زیر دندان ها برود.
  • در تغذیه مناسب بعد از کامپوزیت دندان، مصرف سبزیجاتی که بخارپز می شوند به فرد کمک بزرگی می کند و یا سیب زمینی که توصیه می شود، حتماً به صورت پوره مصرف شود. علاوه بر آن که مصرف میوه های نرم مانند موز و غیره را نباید فراموش کرد. لازم به یادآوری است که اگر جنس میوه ای سفت می باشد، بهتر است به شکل کمپوت مصرف شود.
  • اما غذاهای دیگری در مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت دندان وجود دارد، مانند مرغ که به صورت آب پز و تکه های کوچک باید مصرف شود. در صورتی که فرد غذاهای با نان را مصرف می کند، بهتر است از نان تست و یا نان های نرم استفاده کند و یا اگر خوردن گوشت را دوست دارد، از تکه های ریز گوشت که کاملاً پخته و نرم شده است، استفاده کند تا هنگام جویدن لای دندان ها باقی نمانند.
  • مصرف بیسکویت ها با دندان های کامپوزیت شده مانعی ندارد، فقط باید گفت حتماً از بیسکویت نرم و ترد استفاده کنید. در مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت دندان، مصرف غذاهای بیش از حد شیرین را به حداقل برسانید.
  • در تغذیه مناسب بعد از کامپوزیت دندان از گاز زدن جوجه هایی که دارای استخوان هستند، پرهیز جدی کنید.

همچنین بخوانید: قیمت کامپوزیت دندان

تا چند ساعت بعد از کامپوزیت نباید غذا خورد؟

بعد از انجام کامپوزیت می توان بلافاصله غذا خورد، اما باید غذاهای نرم و مناسب مصرف کرد.

روش های افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان

روش های افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان

پس از آن که کامپوزیت دندان به اتمام می رسد، یکی از دغدغه های فرد روش های افزایش ماندگاری کامپوزیت می باشد. یکی از این روش ها مراجعه به دندانپزشک متخصص و ماهر است و یا استفاده از مواد درجه یک و با کیفیت که تاثیر به سزایی می گذارد.

یکی دیگر از عواملی که به ماندگاری کامپوزیت کمک زیادی می کند، مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت دندان می باشد که حتماً در مراحل اولیه و پس از آن باید انجام شود. ضمن آن که چکاپ و بررسی که هر چند ماه یک بار انجام می شود را نباید فراموش کرد.

در صورتی که کامپوزیت دندان فرد به مشکلی از قبیل لب پر شدن و یا غیره برخورد کرده است، مراجعه سریع به دندانپزشک باعث می شود تا کامپوزیت دندان بهتر و زمان طولانی تری حفظ شود که مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان کمک زیادی می شود. علاوه بر آن که در روزهای اولیه مصرف چای و یا قهوه را توصیه می شود با نی انجام دهید و یا سس قرمز را کمتر مصرف کنید.

در مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت دندان که به ماندگاری طولانی کمک زیادی می کند، استفاده از مسواک های مخصوص است که در مقایسه با مسواک های دیگر از جنس نرمتری برخوردار هستند و یا خمیردندان که بهتر است از خمیردندانی استفاده شود که باعث نرمی دندان ها نمی شوند و مواد تشکیل دهنده آنها بدون جوش شیرین، سدیم کربنات و با فلوراید کم هستند.

یکی دیگر از مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت دندان که در ماندگاری آن نیز تاثیر به سزایی دارد، استفاده از نخ دندان نازک و مخصوص می باشد. این نخ دندان ها به گونه ای هستند که از بین دندان های کامپوزیت شده به راحتی رد می شوند و نیاز به کشیدن نخ دندان به سمت پایین و یا بالا ندارد. در برخی از مواقع  قرقره کردن دهان با آب نمک نیز بسیار موثر است.

همچنین بخوانید: برندهای کامپوزیت دندان

آیا مراقبت بعد از کامپوزیت دندان با ونیر سرامیکی متفاوت است ؟

دنیای دندانپزشکی به قدری پیشرفت کرده است که در برخی از مواقع ونیر سرامیکی دندان (لمینت) جایگزین کامپوزیت دندان می شود. همین مورد باعث می شود تا برای افراد این سوال پیش آید که آیا مراقبت بعد از کامپوزیت دندان با ونیر سرامیکی متفاوت است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که از نظر دندانپزشکان متخصص، مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت دندان با نوع ونیر سرامیکی بسیار متفاوت است. به طور معمول  دندان هایی که با ونیر سرامیکی روکش می شوند، محکم تر و سخت تر از کامپوزیت دندان ها هستند، همین مورد باعث می شود تا مراقبت ها نیز فرق کند.

در صورتی که بیمار از کامپوزیت استفاده کند، مراقبت های لازم بعد از آن بسیار سخت و با دقت کافی باید انجام شود به دلیل آن که نوع و روش کار گذاشتن کامپوزیت با ونیر سرامیکی بسیار فرق می کند و کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت ظرافت بیشتری دارد. علاوه بر آن که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان با ونیر سرامیکی بسیار آسان تر است. به طوری که از مسواک و یا خمیر دندان مخصوص نباید استفاده شود.

اگر برای دندان های خود از لمینت استفاده کنید، دوام و مقاومت بیشتری وجود دارد. به خاطر همین مورد در نوشیدن و مصرف غذا و مایعات رنگی مانعی ایجاد نمی شود و یا انجام ورزش هایی که با صورت ارتباط مستقیمی دارد، مشکلی ندارد. دندان هایی که با ونیر سرامیکی (لمینت) روکش شده اند، جویده شدن راحت تری در مقایسه با دندان های کامپوزیت شده دارند و یا گاز زدن مواد غذایی سفت مانعی ندارد.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

آیا کامپوزیت دندان نیاز به مراقبت ویژه ای دارد؟

اگر می خواهید، دندانهای خود را کامپوزیت کنید در مورد این موضوع که آیا کامپوزیت دندان نیاز به مراقبت ویژه ای دارد؟ اطلاعاتی به دست آورید تا با این اطلاعات، دندان های کامپوزیت شده شما دچار مشکل نشوند.

در پاسخ به این سوال باید گفت که بله مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت دندان، امری لازم و ضروری به شمار می آید. در صورتی که این مراقبت ها به موقع و طرز صحیح انجام نشود، نه تنها باعث می شود که کامپوزیت دندان زودتر از آن چه که فکر می کنید از بین برود، بلکه به دهان و دندان و لثه نیز آسیب جدی وارد می شود.

در صورتی که  مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت دندان انجام نشود، دندان ها زیبایی و حالت طبیعی خود را از دست می دهند. ضمن آن که دندان هایی که کامپوزیت شده و مراقبت ویژه نداشته باشند، ترمیم آنها به سختی صورت می گیرد.

مراقبت های ویژه ای باید انجام شود تا دندان و دهان دچار ویروس و یا باکتری نشوند. علاوه بر آن که دندان ها به پوسیدگی و خرابی زودرس مبتلا نمی شوند و یا رنگ دندان ها بد رنگ و زرد نمی شوند.

مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت دندان باعث می شود تا دندان ها فرو نریزند. ضمن آن که با مراقبت درست و به جا، حساسیتی در دندان ها به وجود نمی آید. در صورتی که به درستی انجام شوند، از هزینه های اضافه و گزاف جلوگیری می شود.

همچنین بخوانید: عوارض کامپوزیت دندان

نتیجه گیری کلی

با این همه توضیحاتی که داده شد، اگر بخواهیم به یک نتیجه گیری کلی برسیم. باید گفت که در برخی مواقع حوادث ناگواری مانند تصادف، افتادن بر روی زمین و یا از این قبیل حوادث رخ می دهد که باعث می شود، دندان ها شکل و زیبایی خود را از دست بدهند. پس توصیه می شود از کامپوزیت دندان استفاده کنید. با این تفاوت که مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت دندان را نباید فراموش کنید.

البته لازم به یادآوری می باشد که برای گذاشتن کامپوزیت به دندانپزشکان متخصص و با تجربه مراجعه کنید تا با مهارت لازم و کافی، به دندان ها زیبایی زیادی بخشیده شود و بعدها دچار مشکل نیز  نشوید. در زمان مراجعه این نکته را نباید فراموش کنید که قیمت کامپوزیت دندان با نوع و جنس به کار رفته ارتباط دارد.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
9 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حوریا
حوریا
2 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر کامپوزیت واحدی چند؟

مهدیه
مهدیه
3 ماه قبل

سلام لطفا بگید از چه خمیر دندانی استفاده کنیم؟ اکثر خمیر دندان ها دارای فلوراید و سدیم کربنات هستند راهنمایی کنید

مهدیه
مهدیه
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من به تازگی کامپوزیت کردم لطفا بگید از چه خمیردندانی استفاده کنم؟ اخه در مقاله بالا ب ترکیباتی که در خمیردندان ها استفاده شده اشاره داشتید و این ترکیبات در اکثر خمیرداندن ها مشاهده میشه اکثر خمیر دندان ها فلوئوراید دارن لطفا راهنماییم کنید…

پری
پری
6 ماه قبل

خیلی مفید بود مرسی

اا
اا
1 سال قبل

مرسی

9
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x