برندهای کامپوزیت دندان

آنچه در این مطلب میخوانید

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان چیست

کامپوزیت دندان مواد سنتزی است که در آن زمینه پلیمری با ذرات شیشه، مواد معدنی یا ذرات پر کننده رزین و یا فیبرهای کوتاه ترکیب شده است. کامپوزیت همانند آمالگام برای ترمیم دندان هایی که در اثر پوسیدگی و کرم خوردگی، جراحت و شکستگی یا بیماریها و مشکلات دیگر صدمه دیده اند، استفاده می شود. همچنین از آن جهت زیباتر کردن دندانها و لبخند استفاده می شود.

کامپوزیت دندان از چه موادی ساخته شده است؟

کامپوزیت همان طور که از نام آن پیداست ترکیبی از مواد مختلف است. کامپوزیت دندان از ماتریکس الیگومر بر پایه رزین مانند بیسفنول ای گلایسیدیل متاکریلات (BISGMA، اورتان دی متاکریلات (UDMA)) یا پلی سرام نیمه متبلور (PEX) و پر کننده های غیر آلی مانند دی اکسید سیلیکون (سیلیس) ساخته شده است.

ویژگیهای بهترین برند کامپوزیت دندان چیست؟

اگر به دنبال بهترین برند کامپوزیت دندان هستید، باید ویژگیهای زیر را در نظر داشته باشید:

  • سهولت کار و شکل پذیری مناسب داشته باشد.

کامپوزیتی مناسب کارهای دندانی است که به راحتی بتوان با آن کار کرد و از طرفی شکل خود را نیز حفظ کند و وا نرود. مواد کامپوزیتی که دندانپزشک با آن کار می کند نباید خیلی آبکی و روان باشد و از طرفی نباید خیلی چسبنده باشد که به ابزارها بچسبد.

  • بتوان دقیقا رنگی مطابق راهنمای رنگ درست کرد.

هنگام انتخاب رنگ مورد نظر برای دندانهای بیمار، باید راهنمای رنگ دقیق باشد و رنگ آن با رنگی که در عمل درست می شود کاملا مطابقت داشته باشد.

  • طیف کامل رنگ و شفافیت را داشته باشد.

بسیاری از برندهای کامپوزیت امروزی دوازده رنگ مختلف مینا و عاج را ارائه می کنند. هر چه دامنه رنگهایی که ارائه شده گسترده تر باشد، شما حق انتخاب بیشتری در رنگ دندان دارید و دستتان بازتر است. با وجود رنگهای گوناگون کامپوزیت برای مینا و عاج، دندانپزشک میتواند کامپوزیت دندانتان را به صورت لایه به لایه و با دقت کار کند تا به بهترین نتیجه برسید.

  • دوام خوبی داشته باشد.

همه برندهای کامپوزیت دندان کیفیت و مرغوبیت یکسان ندارند. کامپوزیت با کیفیت و بادوام را میتوان برای دندانهای عقبی نیز استفاده کرد و از مقاومت آن مطمئن تر بود. هنگام انتخاب برند کامپوزیت باید سختی آن در مقابل خراش و ساییدگی، تحمل آن در مقابل فشار و کاهش حجم آن را در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید : انواع و بهترین برند لمینت دندان

بهترین برند کامپوزیت دندان کدام است؟

برندهای مختلفی برای کامپوزیت دندان وجود دارد که از جمله بهترین های آن میتوان به Gradia Direct ،Geanial ،kuraray برند ژاپنی ،Bisco ،Cosmedent  ۳M برند آمریکایی و سارمکو یک برند سوئیسی اشاره کرد. برای انتخاب بهترین برند کامپوزیت موجود، از دندانپزشک مشورت بگیرید.

انواع برندهای دیگری از جمله Coltene، DMG America، DMP Dental، Ivoclar Vivaden، Kerr، Tokuyama Dental America و SDI در بازار وجود دارند اما بهترین مارک کامپوزیت دندان، اسامی بود که در بالا ذکر شد.

انواع مواد سازنده کامپوزیت دندان چیست؟

  • کامپوزیتهای درشت دانه یا ماکروفیل: اولین کامپوزیتهایی که وارد بازار شدند کامپوزیتهای درشت دانه بودند. این مواد ترمیمی ذراتشان از ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر می باشد.
  • کامپوزیتهای ریز دانه یا میکروفیل: ابتدا از دهه هفتاد میلادی وارد بازار شد و پس از آن به وفور مورد استفاده قرار گرفت. ذرات این مواد ترمیمی کوچکتر از ۱۰۰ نانومتر هستند.
  • کامپوزیتهای هیبریدی، میکروهیبریدی و نانوهیبریدی
  • کامپوزیت نانوفیل: جدیدترین نسل کامپوزیت دندان است و توسط شرکت ۳M ESPE به ثبت رسیده است.

دانه بندی انواع برندهای کامپوزیت دندان

دانه بندی انواع کامپوزیت. به ترتیب از بالا سمت چپ (در جهت عقربه های ساعت) کامپوزیت ریزدانه، میکروهیبریدی، نانو و درشت دانه نشان داده شده اند. در هر کدام به دو شکل متفاوت ممکن است شکل و آرایش دانه ها انجام شود.

اطلاعات بیشتر : تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان در چیست ؟

معایب و مزایای انواع کامپوزیت دندان

معایب و مزایای کامپوزیتهای درشت دانه یا ماکروفیل

  • ذرات بزرگ باعث می شوند کامپوزیت قدرت و استحکام عالی داشته باشد.
  • زیبایی آن چندان خوب نیست و پولیش زدن و شکل دهی آن سخت است چون اندازه ذرات بزرگ است و گاهی اوقات به قدری اندازه آن ممکن است بزرگ باشد که با چشم غیر مسلح نیز دیده شود. این باعث می شود ساییدن سطح کامپوزیت باعث شود مثلا جدا شدن یک ذره بزرگ از آن محسوس باشد.
  • به دلیل ضعیف بودن قابلیت پولیش این نوع کامپوزیت، امروزه دیگر زیاد از این مواد استفاده نمی شود اما هنوز میتوانید ترمیمهای قدیمی از این نوع ترمیم را ببینید.

معایب و مزایای کامپوزیت ریز دانه یا میکروفیل

  • به دلیل ریز بودن ذرات، قابلیت پولیش بالایی دارد و از این رو زیبایی نتیجه کار، کاملا مناسب است.
  • به دلیل ریز بودن ذرات، استحکام بالایی ندارد و نمیتواند فشارهایی که به دندانهای عقبی وارد می شوند را تحمل کند. چند برند معروف از این نوع کامپوزیت عبارتند از نسخه هایی از هلیومولار (Heliomolar) از آیوکلار ویوادنت (Ivoclar Vivadent) و رِنامل (Renamel) از کازمِدِنت (Cosmedent).

معایب و مزایای کامپوزیتهای هیبریدی، میکروهیبریدی و نانوهیبریدی

این مواد ترمیمی قدرت کامپوزیتهای درشت دانه و قابلیت پولیش کامپوزیتهای ریزدانه را در کنار هم جمع کرده اند چرا که حاوی ترکیبی از ذرات درشت بین ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر و همچنین ذرات ریزی در اندازه ۴۰ نانومتر هستند. شرکت Coltene توانسته است با تکنولوژی نانوهیبریدی کامپوزیت های ونیر را تولید و به بازار عرضه نماید.

معایب و مزایای کامپوزیت نانو

کامپوزیت نانو حاوی ذراتی در ابعاد ۲۰ نانومتر است. ویژگی منحصر به فرد این مواد ترمیمی این است که گروهی از ذرات در کنار هم گرد آمده اند و خوشه های نانو را تشکیل داده اند. این باعث می شود ذرات کوچکتر کنار هم جمع شوند و همانند یک ذره بزرگ عمل کنند و استقامت داشته باشند در حالی که قابلیت پولیش کامپوزیت نیز حفظ می شود.

چه عواملی باعث می شوند درمان کامپوزیت دندان در بلند مدت موفق باشد؟

موفقیت درمان کامپوزیت دندان به چه عواملی بستگی دارد

  • قدرت و استحکام در مقابل فشار: مقاومت مواد در مقابل شکستن تحت فشار در عمر کامپوزیت مهم است. این به خصوص در ترمیمهای جلوی دهان اهمیت دارد.
  • انطباق و قابلیت شکل دهی و دستکاری: این که کامپوزیت با دیواره های دندان چقدر منطبق می شود اهمیت دارد. مشاهده نتیجه کامپوزیت کردن در عکس رادیولوژی کمک می کند دندانپزشک متوجه شود مواد خوب به دندان چسبیده است یا نه. این که دندانپزشک با چه موادی کار کند بستگی به مهارت و ترجیح شخصی او دارد. بنابراین اگر می خواهید درمان موفقی داشته باشید دندانپزشک مطمئن و ماهر انتخاب کنید.
  • شفافیت کامپوزیت: مواد کامپوزیت باید مقدار مشخصی شفافیت داشته باشند تا شباهت بیشتری به مینای دندان واقعی پیدا کنند.
  • روانی مواد ترمیمی: این که مواد چقدر روان حرکت می کنند و در دیواره های دندان جای می گیرند و نفوذ می کنند در نتیجه و دوام درمان تاثیر دارد. اگر کامپوزیت کامل به دیواره های دندان نچسبیده باشد ممکن است زودتر از آن جدا شود یا راه نفوذ باکتریها فراهم شود.
  • مقدار جمع شدن کامپوزیت هنگام خشک شدن: یک عامل محدود کننده در طول عمر و موفقیت طولانی مدت کامپوزیت، پیش بینی مقدار کاهش حجم آن در فرآیند پلیمری شدن و سخت شدن است. چون اگر این امر درست پیش بینی نشده باشد و مواد بیش از حد انتظار منقبض شوند، در برخی نقاط حاشیه ای ممکن است از دندان جدا شود و احتمال پوسیدگی دندان، ایجاد لکه در حاشیه ها و جدا شدن ترمیم افزایش می یابد.
  • قابلیت پولیش: کامپوزیتهای ریزدانه (میکروفیل) قابلیت پولیش بالایی دارند. کامپوزیتهای هیبریدی نیز قابلیت پولیش شان بالاست اما کامپوزیتهای جدیدتر نانو حتی از هیبریدی ها نیز قابلیت پولیش شان بیشتر است. وقتی کامپوزیت قابلیت پولیش بالایی دارد، درخشندگی و شفافیت خود را به مرور زمان از دست نمی دهد و حفظ می کند.
مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x