علت و درمان درد بعد از کشیدن دندان

پوسیدگی، خراب شدن و شکستن دندان از مواردی است که باعث ایجاد درد شدیدی برای دندان فرد می شود و در موارد بسیاری درمان این نوع خرابی و پوسیدگی، کشیدن دندان است. اما خود کشیدن دندان نیز تحت تاثیر عواملی با درد همراه است و باعث می شود افراد نسبت به انجام درمان مقاومت داشته باشند. افرادی که سابقه کشیدن دندان داشته باشند به خوبی با درد بعد از کشیدن دندان آشنایی دارند و می دانند در خیلی مواقع این نوع درد اجتناب ناپذیر است. شدت درد، مدت درد، درمان آن و … به شرایط دندان، موقعیت آن و وضعیت جسمی بیمار بستگی دارد.

به تاخیر انداختن درمان و کشیدن دندان خود می تواند میزان درد را به مراتب تشدید کند، چرا که وضعیت پوسیدگی و عفونت دندان وخیم تر می شود و محدوده بیشتری را تحت تاثیر قرار می دهد. با شناخت دلایل و نکات مربوط به درد بعد از کشیدن دندان که در این مطلب به آنها می پردازیم، به خوبی خواهیم توانست آن را مدیریت کنیم.

درد بعد از کشیدن دندان چیست؟

تحت تاثیر عواملی مانند التهاب و تورم، عفونت شدید، بیماری لثه، شکستگی دندان، پارگی لثه و … احتمال وجود درد بعد از کشیدن دندان وجود دارد. زمانی که با توجه به تشخیص دندانپزشک و یا به درخواست خود با توجه به شرایط تصمیم به کشیدن دندان می گیرید باید بدانید که قرار نیست بلافاصله بعد از کشیدن دندان درد آن از بین برود. عفونت ایجاد شده در محل دندان پوسیده در زمان کشیدن نواحی بیشتری را تحت تاثیر قرار می دهد و در مواردی نیز ممکن است با تورم همراه باشد.

درد ایجاد شده پس از کشیدن دندان در کوتاه مدت طبیعی و ناشی از شرایط طبیعی موقعیت دندان است.

درد بعد از کشیدن دندان تا چند روز طبیعی است؟

درد بعد از کشیدن تا چند روز طبیعیست

بازه ۳ تا ۵ روز برای درد بعد از کشیدن دندان طبیعی است و معمولا اکثر افراد در دو سه روز اول دچار درد هستند و به مرور این درد کاهش پیدا می کند و به طور کامل از بین می رود. در موارد محدود به خاطر حجم عفونت بالا و پوسیدگی زیاد دندان یا التهاب لثه، تا یک هفته امکان احساس درد وجود دارد و اگر بیشتر از این موارد شد، نیاز است که سریعا به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید و تحت معاینه قرار بگیرید.

درد بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول می کشد؟

کشیدن دندان عقل به سادگی سایر دندان های فرد نمی باشد و در برخی موارد نیاز به انجام جراحی دندان عقل وجود دارد. اینکه دندان به صورت معمول کشیده شود و یا با انجام جراحی، مدت زمان درد بعد از آن متغیر خواهد بود. در حالت معمول بعد از ۲۴ ساعت اول درد شدید ناشی از جراحی و کشیدن دندان عقل فروکش می کند و در سه روز بعد از آن التهاب و تورم نیز کمتر می شود. در مواردی ممکن است درد به صورت صعودی باشد و روز اول بعد از جراحی دندان عقل بیشترین درد را احساس کنید. این درد در ۷۲ ساعت بعدی کمتر می شود و رو به بهبودی می رود. اگر درد کاهش پیدا نکرد باید به متخصص دندان پزشکی خود مراجعه نمایید.

علت درد بعد از کشیدن دندان

اگر شرایط لثه و ریشه دندان در حالت طبیعی و سلامت کامل باشد، درد دندان نباید زیاد دوام بیاورد و بعد از کشیدن آن از بین می رود. اما اگر درد بعد از کشیدن دندان وجود داشت نشان از وجود دلایل مختلف است که عامل این درد هستند. با توجه به اینکه دلیل درد دندان بعد از کشیدن چه موردی باشد، مدت درد و شدت آن نیز متفاوت خواهد بود. برخی از مهمترین دلایل درد عبارتند از:

بعد از کشیدن دندان باید مراقب چه چیزهایی بود؟

هر فردی که اقدام به کشیدن دندان می نماید با توجه به شرایط فک و دندان خود مجموعه ای از باید و نبایدهای مراقبتی را نیاز است که رعایت کند. برخی از این مراقبت ها جنبه عمومی دارند و در تمام افرادی که دندان خود را کشیده اند لازم است و برخی با توجه به وضعیت به صورت اختصاصی توسط دندان پزشک به بیمار توصیه می گردد. مهمترین باید و نبایدهای بعد از کشیدن دندان عبارتند از:

• باید بعد از کشیدن دندان تمام فعالیت های کاری و ورزشی سنگین خود را متوقف نمایید.
  • باید بعد از عمل جراحی یا کشیدن دندان پد گاز را در محل نگه دارید تا با لخته شدن مانع خونریزی زیاد شوید.
  • باید بعد از کشیدن دندان به مقدار کافی آب با دمای محیط استفاده کنید.
  • باید نظافت دهان را با آب نمک مخصوصا برای ناحیه دندان کشیده شده رعایت کنید.
  • باید غذا و خوراکی های نرم مصرف کنید.
  • باید داروهایی را که مصرف می کنید به اطلاع متخصص دندانپزشکی خود برسانید.
  • باید از کمپرس آب یخ برای کاهش سریعتر تورم استفاده کنید.
  • نباید از نوشیدنی ها، غذاها و خوراکی های سرد یا داغ استفاده کنید.
  • نباید در ۴۸ ساعت اول بعد از کشیدن دندان از غذا و خوراکی سفت استفاده کنید.
  • نباید انواع دخانیات از جمله سیگار و همچنین مشروبات الکلی مصرف نمایید.
  • نباید خوراکی هایی که به صورت ریز و سفت هستند استفاده کنید، چرا که وارد محل دندان کشیده شده می شوند و به آن ناحیه فشار وارد می نمایند.
  • نباید به مقدار زیاد در محیط های گرم قرار بگیرد و تا حد امکان نباید فعالیت بدنی زیادی داشته باشید.

مسکن قوی برای درد بعد از آن

قوی ترین مسکن هایی که در این زمینه تجویز می شود با نظارت متخصص دندانپزشکی فاقد عوارض شدید می باشند که شامل مسکن های ایبوپروفن، ژلوفن، ناپروکسن و …. می باشد.

درمان درد و خونریزی بعد از کشیدن دندان

درد و خونریزی بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان ممکن است با دو مشکل روبرو شویم که شامل درد و خونریزی می باشند. معمولا متخصص برای بیمار توصیه هایی را بیان می کند تا در صورت بروز چنین مشکلاتی بتواند شرایط را کنترل کند. این روش های درمانی شامل داروهای تجویزی و همچنین نحوه انجام مراقبت های بعد از کشیدن دندان می باشد. با رعایت موارد زیر می توانیم درد را تا مقدار زیادی کاهش دهیم و خونریزی بعد از کشیدن دندان را متوقف نماییم:

• استفاده از مسکن های تجویزی توسط متخصص دندانپزشکی شامل ایبوپروفن، ژلوفن، ناپروکسن و …
  • استفاده از مواد طبیعی و با کمک کمپرس یخ
  • نگه داشتن پد استریل در محل دندان کشیده شده به مدت کافی برای جلوگیری از خونریزی
  • بالا نگه داشتن سر
  • عدم مصرف سیگار و یا هر نوع دخانیاتی که همراه با کشیدن نفس با شدت بالا به درون شش می باشد.
  • عدم استفاده از نی برای نوشیدنی ها.
  • عدم صحبت زیاد یا جویدن خوراکی به مدت طولانی
  • عدم فشار به محل دندان کشیده شده توسط انگشت یا زبان.

رعایت این موارد در کنار استفاده از مسکن های تجویز شده، کمک می کند درد از بین برود. اگر در نهایت درد از بین نرفت و شدت آن بیشتر شد، نیاز است که به متخصص دندانپزشکی مراجعه نمایید تا تحت درمان قرار بگیرید و با کمک روش های پزشکی و تخصصی از جمله لیزر، درد شما درمان گردد.

درمان درد فک بعد از کشیدن دندان

کشیدن برخی از دندان ها از جمله دندان عقل با درد شدید در ناحیه فک همراه خواهد شد که فرد در انجام امورات روزانه خود دچار مشکل می شود. این درد در اثر تغییراتی که درون لثه و فک ایجاد می شوند نمود پیدا می کند و جدای دردی است که در محل ریشه دندان بعد از کشیدن وجود دارد. افرادی که دچار درد فک بعد از کشیدن دندان می شوند نمی توانند به طور کامل دهان خود را باز کنند و در ناحیه فک خود احساس سفتی عضلات یا همان تریسموس را دارند.

درد فک موضوع نگران کننده ای نیست و مشکل غیر طبیعی به حساب نمی آید، معمولا این نوع درد در چند روز اول بعد از کشیدن دندان رو به بهبودی می رود و فرد دیگر آن را احساس نمی کند.

برای افرادی که درد آنها کاهش پیدا نمی کند و یا رو به افزایش است، در کنار درمان های دارویی نیاز به مراجعه به متخصص دندانپزشکی نیز وجود خواهد داشت. در چنین مواردی ممکن است فک دچار در رفتگی و یا شکستگی شده باشد.

گوش درد بعد از کشیدن دندان

گزارشات نشان می دهد که برخی افراد بعد از کشیدن دندان دچار درد در ناحیه گوش می شوند. این درد جای نگرانی خاصی ندارد و نباید در مورد آن به خود اضطراب بدهید. زمانی که فرد به کلینیک مراجعه می کند، در طول معاینه و کشیدن دندان، به مدت زیادی دهان او باز است. این باز بودن دهان و فک، باعث ایجاد فشار در ناحیه کناری سر و گوش ها می باشد. این فشار عاملی برای ایجاد در گوش هاست که برای درمان آن باید از حوله یا یک پارچه گرم استفاده کنید. کافی است حوله گرم را در کنار گوش ها قرار دهید تا عضلات تحت فشار قرار گرفته این ناحیه آزاد شوند.

چقدر بعد از آن باید مسکن بخوریم؟

با توجه به بی حسی انجام شده دهان برای کشیدن دندان، همان ابتدا استفاده از مسکن توصیه نمی شود. معمولا متخصصان برای شروع مصرف مسکن زمان احساس اولین درد بعد از کشیدن دندان را زمان اولیه در نظر می گیرند و از آن لحظه در بازه های تعیین شده توسط متخصص (مانند هر ۶ ساعت یا هر ۸ ساعت) باید مصرف مسکن به مدت حداقل ۷۲ ساعت انجام شود.

آیا ممکن است بعد از کشیدن دندان فک دچار شکستگی شود؟

بله، در برخی موارد ممکن است بعد از کشیدن دندان فک دچار شکستگی شود و گزارش ها نیز این عارضه را ثابت کرده اند. تجربه و توانایی متخصص در جلوگیری از این مشکل بسیار اهمیت دارد و قبل از مراجعه حتما در انتخاب دکتر متخصص دندانپزشک خود بیشترین دقت را داشته باشید. دیگر دلایل ایجاد شکستگی در فک شامل ضعف یا نارسایی استخوان فک، ضربه به فک یا فشار زیاد در زمان کشیدن دندان بر روی فک باشد. در صورتی که شکستگی فک رخ دهد، باید به سرعت به پزشک مراجعه کرده و با انجام معاینات به صورت کامل، درمان مناسب را شروع کنید.

علائم عفونت محل دندان کشیده شده

از دلایل ایجاد درد بعد از کشیدن دندان عفونت می باشد. این عامل سبب بیشترین مقدار درد می شود و در صورت عدم مراقبت و درمان کامل، می تواند بسیار خطرناک باشد. از نشانه های عفونت دندان کشیده شده می توان اشاره کرد به:

• درد دندان کشیده شده
  • بوی بد دهان همراه با بد طعم شدن دهان
  • وجود حساسیت به خوراکی ها و نوشیدنی های گرم و سرد.
  • ورم شدید در ناحیه ریشه دندان کشیده شده.
  • حساس شدن زیاد لثه همراه با ایجاد زخم بر روی سطوح آن.
  • ورم شدید همراه با تب در عفونت های بسیار قوی
  • سر دردهای شدید و خستگی بیش از اندازه