مراقبت های بعد از جراحی و کشیدن دندان

لثه و دندان های اطراف بعد از انجام جراحی در حساس ترین وضعیت ممکن قرار دارند که احتمال ایجاد عوارض و مشکلات دیگر در آنها بسیار زیاد می باشد. مشکلاتی مانند خون ریزی های شدید، عفونت دندان، عدم شکل گیری صحیح لثه و … از این دست می باشند. البته بیان این عوارض قرار نیست در بیمار نگرانی را ایجاد کند بلکه اشاره به اهمیت بالای مراقبت های لازم بعد از کشیدن و جراحی دندان دارد. کشیدن دندان از جمله بیماریها و مشکلاتی است که می توان گفت برای تمام افراد دیر یا زود بوجود می آید. پس چه الان در این مرحله قرار داشته باشیم و چه دندان هایمان سالم باشد، خوب است در مورد این مراقبت ها اطلاعات کافی داشته باشی.

شرایط لثه و دهان بعد از کشیدن و جراحی دندان

زمانی که دندان به مقدار زیادی تخریب می شود و یا حجم پوسیدگی بسیار بالا است، امکان ترمیم دندان دیگر وجود نخواهد داشت و نیاز است دندان کشیده شود. در این حالت ممکن است دندان بدون نیاز به جراحی از محل خود خارج شود و در برخی موارد مانند دندان عقل، نیاز به انجام جراحی ضروری و لازم است. حالا شما در محل دندان با یک زخم سر باز روبرو هستید که پوست آن دچار آسیب شده است. مقدار خون ریزی اولیه در این شرایط امری معمول می باشد. اما اگر کنترل نشود ممکن است حجم خونریزی تشدید شود و آسیب زیادی به فرد وارد شود. اولین قدم بعد از جراحی و کشیدن دندان، توسط دندانپزشک انجام می شود که با توجه به موقعیت لثه از بخیه استفاده می کند و یا فقط یک تکه گاز در محل دندان کشیده شده قرار می دهد.

بیمار باید برای مدتی که پزشک اعلام می کند، گاز را در حالت فشار ملایم در محل دندان نگه دارد. بهتر است این فرآیند را تا حدود سه الی ۴ ساعت رعایت کنید.

شرایط لثه و دهان بعد از کشیدن و جراحی دندان

مراقبت های بعد از جراحی و کشیدن دندان خارج از مطب

زمانی که فرآیند دندانپزشکی شما تمام شد، با تکه ای گاز درون دهان از کلینیک خارج خواهید شد. بهتر است با خود یک همراه داشته باشید که نیاز به صحبت با اطرافیان و یا در مسیر برگشت با راننده تاکسی یا مواردی از این دست نداشته باشید.

زمانی که ۴ ساعت نگه داری گاز تمام شد، به آرامی آن را از دهان خارج کنید و یک نوشیدنی خنک میل کنید. این نوشیدنی می تواند انواع آب میوه باشد. در صورت دسترسی خوردن بستنی نیز مناسب است.

عدم صحبت زیاد و خوردن غذاهای جویدنی در شب اول بعد از جراحی و کشیدن دندان، بسیار تاکید می شود و برای سلامتی شما بهتر است. مخصوصا در مواردی که لثه بخیه خورده است و باز و بسته شدن زیاد دهان، باعث فشار آمدن به محل بخیه ها می شود.

مراقبت های مهم در روز های اولیه بعد از جراحی و کشیدن دندان

درست است که روز بعد از مراجعه به دندانپزشک، میزان خونریزی و درد به شدت کاهش پیدا می کند ولی نباید فراموش کنید که همچنان وضعیت لثه در حالت ناپایدار و ضعیف است. کوچکترین فشار و بی توجهی باعث باز شدن زخم و تشدید ناراحتی می شود. پس با انجام مراقبت های زیر در روزهای بعد، به بهبود کامل لثه کمک کنید:

• خون آبه و خون ریزی کم در روزهای بعد محتمل است. اما نباید آب دهان را به شدت به بیرون پرتاب کنید ( تف کنید ). توصیه میشود مقداری آب دهانتان کنید و سپس دهان را بدون اعمال فشار خالی کنید. در مواردی که دسترسی به جایی نبود، بهتر است آب دهان را در این شرایط قورت دهید.
  • ۴۸ ساعت اول بعد از جراحی و کشیدن دندان، محل مورد نظر را مسواک نزنید. اما از روزهای بعد می توانید به صورت ملایم و با احتیاط به تمیز کردن محل زخم با مسواک بپردازید.
  • در ۴۸ ساعت اول بهترین تغذیه برای فرد نوشیدنی های خنک است و از خوردن غذاهای سفت و همچنین نوشیدنی های داغ باید جلوگیری شود.
  • دوره درمان را تکمیل کنید و با توجه به اینکه دیگر درد ندارید، مصرف دارو را قطع نکنید. داروها را متناسب با دوز و زمان مشخص شده توسط پزشک استفاده نمایید. استفاده خودسر از داروهای تجویز نشده یا بیشتر از مقدار تجویز شده، ممنوع می باشد.
  • در صورت تورم شدید بر اثر جراحی های زیاد نیاز است که متخصص برای شما از آمپول ضد التهاب استفاده کند. معمولا بعد از ۳روز از تزریق آمپول، تورم و التهاب برطرف می گردد.

• تغذیه مناسب بعد از جراحی و کشیدن دندان

دوره بیماری و دوره درمان از جمله زمانهایی است که نمی شود زیاد بر اساس علایق برنامه غذایی را تنظیم کرد. در این موارد باید با ایجاد تغییرات، برنامه غذایی را به سمتی برد که به ایجاد سلامتی سریعتر کمک کند. در مورد جراحی دندان، جراحی دندان عقل نهفته و سایر درمان هایی که مربوط به دندان می باشد، توصیه این است که در چند روز اول تمام مواد غذایی با درجه سفتی بالا از برنامه حذف شوند. مواد غذایی نرم و مایع مانند سوپ ها، برنج، ماکارونی، پاستا و .. جایگزین آنها می شوند.

در مورد مایعات و نوشیدنی ها نیز تمام مواردی که دمای بالا دارند حذف می شوند. نوشیدنی های ولرم و خنک در این دوران بیشتر توصیه می شوند مانند انواع آب میوه های طبیعی.

استفاده از غذاهای پر ادویه باید محدود شود و تا حد امکان از خوردن آنها اجتناب کنید.

مصرف نوشیدنی های الکلی در روز بعد از جراحی و کشیدن دندان ممنوع است.

• عدم اعمال فشار

شاید بتوان تمام نکات مربوط به مراقبت های بعد از جراحی و کشیدن دندان را در همین یک مورد خلاصه کرد. شما هر کاری که باعث ایجاد فشار در دندانتان می شود را باید کنار بگذارید. این فشار ممکن است در اثر صحبت زیاد، خندیدن، خوردن غذاهای سفت و … ایجاد شود. حتی کشیدن سیگار نیز یک عامل در زمینه ایجاد فشار بر روی محل زخم است. پس باید بیماران توجه داشته باشند که کشیدن سیگار و قلیان در دوره نقاهت بعد از دندانپزشکی ممنوع است.

• مشکل در باز و بسته کردن دهان

در روزهای اولیه بعد از جراحی و کشیدن دندان، این مشکل طبیعی است. معمولا به سختی می توان دهان را باز و بسته کرد و به قسمت زخم فشار وارد می شود. اما این مورد نگرانی ندارد و بعد از چند روز با ترمیم کامل زخم، برطرف می شود و شما مشکلی برای صحبت نخواهید داشت.

• استراحت کافی

درست است که دوره نقاهت در این شرایط کوتاه است اما نباید خیلی به آن بی توجه باشید. در زمان جراحی بدن خون از دست داده است و به دلیل تغذیه کم ممکن است در روزهای اول بعد از کشیدن دندان دچار ضعف و بی حالی شوید. پس حتما فشار جسمی و روحی خود را باید کنترل کنید و تا حد امکان به استراحت بپردازید. عدم فعالیت های سنگین کاری و همچنین انجام ندادن ورزش های پر فشار برای چند روز سرعت بهبودی فرد را افزایش می دهد.

• تمیز نگه داشتن دهان

محیط زخم بسیار حساس و واکنش پذیر می باشد. هر گونه موادی که از غذا ها و خوراکی ها در اینجا باقی بماند، یک عامل نگران کننده برای ایجاد عفونت یا تشدید وضعیت زخم است. از طرفی این مواد خرده غذاهای باقی مانده مانع می شوند که لثه به خوبی درمان شود و زخم های آن بهبود یابد. بهتر است با مسواک های بسیار نرم و همچنین با قرقره آب نمک، نظافت دهان خود را به خوبی رعایت کنید.

خلاصه مراقبت هایی که باید بعد از جراحی و کشیدن دندان انجام بدهید

1. از تف کردن آب دهانتان خودداری کنید
  2. از کشیدن سیگار خودداری نمایید
  3. از خوردن مایعات با نی خودداری نمایید
  4. یک ساعت گاز استریل را محکم روی محل زخم فشار دهید
  5. خونریزی خفیف تا ۶ساعت بعد از جراحی امری طبیعی است
  6. تورم از عوامل شایع بعد از جراحی است
  7. بعد از ٢۴ساعت دهان خود را با نمک شستشو دهید
  8. ممکن است در باز کردن دهانتان تا چند روز بعد از جراحی مشکل داشته باشید.