علت درد بعد از عصب کشی دندان

از درمان های رایج در حوزه دندانپزشکی عصب کشی می باشد که باید زیر نظر متخصص درمان ریشه انجام شود. این نوع درمان مقدمه ای برای درمان های تکمیلی مانند پر کردن دندان می باشد. در شرایط کلی اینطور رواج پیدا کرده است که با انجام عصب کشی ریشه دندان درمان می شود و دیگر انتقال درد توسط عصب های ناحیه لثه انجام نمی شود، پس نباید دیگر دردی را در این ناحیه احساس کنیم. از نظر علمی این نکته درست است اما در نظر داشته باشید محل عصب کشی دندان خود دچار آسیب است و این آسیب دیدگی ممکن است دردهای جانبی را برای فرد بوجود بیاورد. پس احساس و علت درد بعد از عصب کشی دندان یک امر طبیعی است و دلیل بر عدم انجام صحیح درمان ریشه نیست. اما اینکه دلایل این درد چیست، چقدر طول می کشد و راه های کنترل آن چگونه است، از جمله مواردی است که در این مطلب به آنها می پردازیم.

علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی

درد موجود در ناحیه ریشه دندان بعد از درمان عصب کشی، یک امر طبیعی است که نمی توان گفت به دلیل عدم درمان صحیح ریشه دندان همیشه ایجاد می شود. در خیلی از موارد علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی عبارت است از:

• عفونت قدیمی در ریشه دندان : گاهی بیمار پس از عفونی شدن دندان، برای درمان آن اقدام می کند. در این شرایط، بعد از درمان ریشه و انجام عصب کشی دندان، احتمال باقی ماندن باکتری های عفونت در اطراف ریشه دندان وجود دارد که می توانند عامل درد در این ناحیه باشند. متخصص عصب کشی برای کاهش درد در این مورد، آنتی بیوتیک تجویز می کند.
  • آلوده شدن کانال ریشه دندان : احتمال عفونی شدن کانال ریشه دندان بنابر دلایلی مانند عدم ترمیم کامل، در برخی موارد رخ می دهد و باعث ایجاد درد می شود.
  • تنوع کانال های دندان : تشخیص صحیح کانال و مجاری دندان بسیار اهمیت دارد، در شرایطی که این کانال ها به دلیل قابل تشخیص نبودن از روی عکس رادیوگرافی دندان به درستی انتخاب و درمان نشوند، احتمال باقی ماند کانال عفونی وجود دارد. حساسیت به نوشیدنی های گرم و سرد از جمله نشانه های وجود عفونت در کانال های دیگر است.
  • پر کردن بیش از حد دندان : ممکن است برای فردی درد ایجاد شده در ریشه دندان تحت تاثیر باکتری های عفونی نباشد و ناشی از حجم زیاد مواد پر کننده باشد که بیشتر از شرایط مورد نیاز توسط دندانپزشک برای پرکردن دندان استفاده شده است. پرکردن بیش از حد دندان در کنار مواردی چون بزرگ بودن روکش دندان می توانند از دلایل ایجاد درد در درمان ریشه دندان شده باشند.
  • نشتی سدیم هیپوکلوزیت : این ماده که برای شستشوی کانال ریشه دندان و برطرف کردن عفونت اطراف عصب استفاده می شود اگر به خوبی کنترل نشود و به صورت صحیح استفاده نگردد می تواند یک عامل درد باشد. معمولا درد ناشی از نشتی سدیم هیپوکلوزیت زمانی رخ می دهد ماده استفاده شده به محل ریشه نشت کند و فضای اطراف کانال را تحت تاثیر قرار دهد.
  • آسیب به بافت اطراف : در زمان استفاده از تجهیزات برای انجام عصب کشی این احتمال وجود دارد که به بافت های اطراف دندان نیز آسیب های جزیی وارد شود. هرگونه آسیب در بافت کناری دندان، برای فرد یک عامل درد می باشد و بعد از عصب کشی درد آن را احساس خواهد کرد و در انجام اموری مانند مسواک زدن و … نیز با مشکل روبرو می شود چرا که بافت مجدد آسیب می بیند. در دوره نقاهت بعد از عصب کشی باید مراقبت های توصیه شده توسط متخصص را به درستی انجام دهید.

احساس درد بعد از عصب کشی دندان تا چه زمانی طبیعی است؟

برای یک عصب کشی با فرآیند معمولی، درد اولیه به مدت یک شبانه روز وجود خواهد داشت و در مواردی امکان دارد درد تا روزهای دوم و سوم و یا حتی تا ۱۰ روز نیز ادامه یابد. این درد که در کوتاه مدت ایجاد می شود، ناشی از عدم توانایی متخصص دندانپزشکی نمی باشد و تحت تاثیر پاک سازی ریشه دندان است، اما اگر درد بعد از این مدت ادامه داشت و شدت آن به گونه ای باشد که زندگی فرد دچار اختلال شود، باید به متخصص مراجعه کند تا دلایل ایجاد آن به طور کامل بررسی و درمان شود.

اگر کانال ریشه دندان به صورت اصولی درمان نشود، به دلایلی مانند تجربه پایین دندانپزشک یا عدم دقت کافی عکس رادیوگرافی کانال های دیگری پاکسازی شده باشد، بعد از عصب کشی درد دندان نه تنها کمتر نخواهد شد بلکه بیشتر هم می شود.

در مواردی گسترش شدید عفونت همچنان عامل درد است که باید دوره مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده توسط متخصص را تکمیل نمایید.

درمان درد بعد از عصب کشی

درد اولیه و طبیعی درمان ریشه دندان و عصب کشی که می تواند تا ۷۲ ساعت ادامه داشته باشد، توسط مسکن های تجویز شده برای بیمار قابل درمان است و نیاز به مراجعه به متخصص و یا استفاده از داروی دیگری وجود ندارد. در کنار مسکن ها، آنتی بیوتیک ها نیز برای دوره درمان تجویز می شوند تا عفونت پخش شده و باقیمانده در کانال های دندان به صورت کامل برطرف گردد.

برای برخی بیماران که تمام کانال های ریشه دندان عصبی کشی نشده باشد و یا درد همچنان نشان دهد که درمان ریشه دندان کامل نیست، برای درمان درد نیاز به عصب کشی مجدد وجود خواهد داشت. با انجام عصب کشی مجدد، درمان ریشه دندان به صورت کامل انجام می شود و درد آن کاهش پیدا می کند.

مراقبت های بعد از عصب کشی برای کاهش درد

با انجام یک سری از امور مراقبتی و رعایت نکات تغذیه ای می توانید تا مقدار قابل توجه ای درد بعد از این درمان را کم کنید. مانند :

• استفاده از کیسه یخ : کیسه های یخ قابل تهیه از داروخانه ها می باشند و برای کاهش تورم و کم کردن درد بسیار تاثیرگذار هستند.
  • عدم انجام ورزش : در طول هفته اول بعد از عصب کشی توصیه می شود که ورزش نکنید تا فشارهای ناشی از آن موجب افزایش درد نشود. این فشارها حتی ممکن است روند درمان و بهبود درد را کاهش دهد.
  • عدم مصرف دخانیات : موادی که در انواع دخانیات از جمله سیگار وجود دارند یک عامل تحریک کننده هستند که روند درمان را کاهش می دهند.
  • استراحت کافی : با افزایش زمان استراحت به بدن کمک می کنید تا تحت فشار کمتری قرار بگیرد و سیستم ایمنی با سرعت بالاتری فرآیند بهبود بیماری را انجام دهد.
  • برنامه غذایی مناسب : بعد از عصب کشی، دندان شما و همچنین بافت اطراف آن دچار حساسیت می باشند، پس باید از خوردن غذاها و میوه های سفت و چسبنده خودداری نمود.

شدت درد چقدر است؟

فرآیند عصب کشی یک روش درمانی است و در جهت از بین بردن درد و فشار ناشی از دندان درد انجام می شود. بعد از درمان احساس درد در اطراف ریشه درمان شده احساس می شود که در حالت طبیعی خیلی زیاد نیست و با کمک مسکن های معمولی و حتی ضعیف قابل تحمل می باشد. این درد در لحظات اول بعد از عصب کشی در بیشترین مقدار خود قرار دارد و با گذر زمان کاهشی می باشد.

در مواردی که درد افزایشی باشد یا ماندگاری طولانی داشته باشد، از ردیف درمان طبیعی عصب کشی خارج است و نباید به صورت خودسرانه مسکن مصرف کنید. در چنین مواردی بلافاصله باید به متخصص عصب کشی مراجعه نمایید.

عصب‌ کشی مجدد چیست؟

در صورتی که ادامه پیدا کند و متخصص تشخیص دهد که درد مربوط به آن دسته از کانال های ریشه است که در عصب کشی پاک سازی نشده اند، انجام عصب کشی مجدد را تجویز می کند. پیچیدگی شرایط ریشه چنین وضعیتی را ایجاد می کند و گاهی اطلاعات رادیولوژی و عکس های پزشکی به خوبی شرایط تشخیص کانال های ریشه دندان را فراهم نمی کنند.

تمیز نشدن و انجام نشدن پاکسازی دندان در قسمت انتهایی ریشه دندان نیز با خود درد به همراه دارد و فرد برای درمان نیاز دارد به صورت مجدد عصب کشی را انجام دهد. فرآیند درمانی و روش انجام عصب کشی مجدد تفاوتی با عصب کشی اولیه ندارد.