روشهای درمان درد عصب دندان در خانه

روشهای درمان درد عصب دندان در خانه

عصب کشی یا درمان ریشه (اندودنسی) یک درمان دندانپزشکی برای رفع عفونت از مرکز دندان است. عصب کشی باعث می شود دندانتان نجات پیدا کند و لازم نباشد آن را بکشید.

عصب کشی دندان یا درمان ریشه

در چه مواقعی عصب کشی باید انجام شود؟

عفونت بخش مرکزی دندان که به آن پالپ می گوییم، در اثر نفوذ باکتریها اتفاق می افتد. نفوذ باکتریها به پالپ دندان ممکن است به یکی از دلایل زیر روی دهد:

• پوسیدگی دندان
  • نشت پر کردگی
  • صدمه دیدن دندان در اثر ضربه و جراحت

آیا عصب کشی دندان در دوران بارداری می توان انجام داد؟

به طور کلی انجام عصب کشی در بارداری خطری ندارد اما شرایط هر فرد متفاوت است و باید ابتدا این موضوع را با دکتر خود مطرح کنید. توصیه می شود در صورت امکان عصب کشی را به سه ماهه دوم موکول کنید. در سه ماهه اول به طور کلی خطرات برای جنین بیشتر است و در سه ماهه سوم هم ممکن است نشستن بر روی صندلی دندانپزشکی مشکل باشد.

بیشتر بخوانید : ورم و التهاب لثه در بارداری را جدی بگیرید

در مورد مصرف مسکن اگر چه توصیه می شود مادر باردار تا حد ممکن مصرف داروها را محدود کند اما باید بدانید دندان درد در بارداری فشار زیادی بر مادر و جنین در حال رشد ایجاد می کند و کنترل آن مهم است. همچنین جلوگیری از عفونت نیز اهمیت دارد بنابراین داروهای آنتی بیوتیک مناسب در بارداری، تجویز می شود تا خطر گسترش عفونت به جنین برطرف شود.

به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، تزریق بی حسی برای درمانهای دندانپزشکی در بارداری هیچ خطر و ضرری برای جنین ندارد. ممکن است از داروهای بی حسی حاوی اپی نفرین در بارداری استفاده شود.

در چه صورت برای دندان درد به دکتر باید مراجعه کنیم؟

اگر علائمی مثل حساسیت یا درد دندان بیش از چند روز طول کشیده است یا تکرار می شود، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. با این حال موقتا می توانید با روشهایی در خانه دندان درد را آرام کنید تا زمان نوبتتان فرا برسد.

روشهای برطرف کردن درد عصب دندان در خانه چیست؟

تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید، برای آرام کردن دندان درد (به اصطلاح عصب کشی در خانه) روشهای زیر را امتحان کنید:

شستشوی دهان با محلول آب نمک
  • شستشوی دهان با محلول آب نمک

محلول آب نمک اولین اقدامی است که برای درمان دردهای ناحیه دهان توصیه می شود. آب نمک یه ماده ضد عفونی کننده طبیعی است و به خارج شدن ذرات غذا و ذرات دیگر باقی مانده در دهان نیز کمک می کند و از طرفی التهاب را کاهش می دهد. برای درست کردن محلول آب نمک نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و آن را به صورت دهانشویه استفاده کنید.

• محلول پروکسید هیدروژن

پروکسید هیدروژن به برطرف کردن درد و التهاب کمک می کند. این دهان شویه باکتریها را از بین برده و میتواند پلاک جمع شده روی دندانها را نیز کاهش دهد و خونریزی لثه را التیام بخشد. فقط دقت کنید پیش از استفاده باید آن را رقیق کنید. برای درست کردن محلول پروکسید هیدروژن در خانه، پروکسید هیدروژن ۳ درصد را با مقدار مساوی آب ترکیب کنید و آن را به صورت دهانشویه استفاده کنید. نباید محلول را ببلعید.

طرز مصرف صحیح دهانشویه

محلول پروکسید هیدروژن برای کاهش درد عصب دندان
کمپرس آب سرد برای کاهش درد عصب دندان در خانه
  • سرما دهی

برای آرام کردن بیشتر انواع درد از جمله دندان درد می توانید ناحیه مورد نظر را با کمپرس سرد در معرض سرما قرار بدهید. این کار باعث می شود رگهای خونی منقبض شوند و شدت درد کاهش یابد. همچنین سرما باعث کاهش ورم و التهاب می شود. برای سرما دهی، تعدادی قطعه یخ را داخل حوله یا دستمال بپیچید و بیست دقیقه آن را روی جایی که درد می کند بگذارید. چند مرتبه در روز این کار را تکرار کنید.

• سیر

هزاران سال است که از سیر برای درمان مشکلات مختلف پزشکی استفاده می شود. سیر نه تنها باکتریهای عامل پوسیدگی دندان را از بین می برد بلکه خاصیت ضد درد نیز دارد. برای برطرف کردن درد دندان یک حبه سیر را له کنید و آن را روی ناحیه مورد نظر بگذارید. می توانید کمی نمک هم به آن بفزایید و یا حبه خام سیر را به آرامی بجوید.

سیر یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
نعنا باعث کاهش درد عصب دندان در خانه می شود
  • نعنا

چای کیسه ای نعنا را نیز میتوان برای بی حس کردن و کاهش درد لثه استفاده کرد. برای این کار، برگهای نعنا یا چای کیسه ای نعنا را بگذارید سرد شود و سپس آن را روی لثه بگذارید.

• میخک

میخک یکی از درمانهای سنتی دندان درد است. چون روغن میخک خاصیت بی حس کنندگی دارد و التهاب را نیز کاهش می دهد. این ادویه دارویی حاوی اوژنول (eugenol) است که خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد.

برای استفاده از این روش درمان دندان درد، مقدار کمی روغن میخک را روی تکه کوچکی پنبه یا گوش پاک کن بچکانید و آن را روی ناحیه مورد نظر بگذارید. می توانید روغن میخک را با چند قطره روغن زیتون و یا آب رقیق کنید. چند مرتبه در روز این کار را تکرار کنید. همچنین می توانید روغن میخک را در یک استکان آب بریزید و آن را به صورت دهانشویه استفاده کنید.

میخک یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
آویشن یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
  • آویشن

آویشن یک گیاه دارویی با قدرت ضد باکتری و آنتی اکسیدانی قوی است که به رفع درد دندان کمک می کند.

برای استفاده از آن، چند قطره روغن آویشن را در چند قطره آب بریزید و تکه ای پنبه را به آن آغشته کنید و سپس آن را روی ناحیه مورد نظر بگذارید.همچنین می توانید یک قطره روغن آویشن را در یک استکان آب بریزید و آن را به صورت دهانشویه استفاده کنید.

• روغن درخت چای

روغن درخت چای یک عامل ضد باکتریایی قدرتمند است که باکتریهای دهان را نیز از بین می برد. اما این درمان خانگی به قدری قوی است که هرگز نباید مستقیما آن را روی دندان بریزید. روغن درخت چای را ابتدا با روغن نارگیل یا یک روغن ضد باکتریایی دیگر ترکیب کنید و سپس آن را روی لثه ملتهب بگذارید تا باکتریهای این ناحیه را از بین ببرد. روغن درخت چای را نباید ببلعید، دقت کنید حتما همه مواد باقی مانده آن را فورا از دهان بیرون بریزید.

روغن درخت چای یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
زنجبیل یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
  • زنجبیل

یک تکه دو سانتیمتری ریشه گیاه زنجبیل را بشویید و پوست بگیرید و به آرامی شروع به جویدن آن با دندانی که درد دارد، کنید. بگذارید آب زنجبیل بیرون بیاید و در تماس با دندان قرار بگیرد. این کار را یک یا دو ساعت ادامه بدهید تا درد و ورم کاهش یابد.

• پیاز

یک تکه پیاز را ببرید و آن را بین دندانها بگذارید و به آرامی بجوید. خاصیت ضد میکروبی آن زود تاثیر می گذارد. همچنین ورم اطراف دندان کاهش می یابد.

پیاز یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
عصاره وانیل یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
  • عصاره وانیل

عصاره وانیل واقعی حاوی الکل است و به از بین بردن میکروبها و بی حس کردن بافتهای اطراف دندان کمک می کند. عصاره وانیل را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را روی ناحیه ای که درد می کند بگذارید تا موقتا درد آرام شود.

• زردچوبه

زردچوبه به خاصیت التیام بخشی شناخته شده است و تاثیر ضد التهابی دارد. با پودر زردچوبه و آب خمیری درست کنید و آن را روی دندان بگذارید. همچنین می توانید آن را با کمی عسل مخلوط کنید.

زردچوبه یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
لیمو یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
  • لیمو

لیمو سرشار از ویتامین “ث” است که برای دندانها خوب است. یک برش لیمو را بین دندانها بگذارید و آن را بمکید.

• موم زنبور یا پروپولیس

موم زنبور به برطرف کردن درد دندان ممکن است کمک کند. اگر از کپسول موم استفاده می کنید، کپسول را باز کنید و پودر داخل آن را داخل یک لیوان آب گرم بریزید و به صورت دهان شویه مورد استفاده قرار دهید.

موم زنبور یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
برگ گواوا یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
  • برگ گواوا

برگ گواوا خاصیت ضد میکروبی دارد و درد و ورم را کاهش می دهد. برگهای تازه گواوا را بشویید و مستقیما با دندانی که درد می کند بجوید یا به صورت دهانشویه استفاده کنید.

• آلوئه ورا

آلوئه ورا برای آرام کردن درد و التهاب اطراف دندان می تواند موثر باشد. همچنین در موارد خراشیدگی یا بریدگی لثه به التیام آن کمک می کند. میتوانید ژل خالص آلوئه ورا را مستقیم روی دندان بگذارید.

آلوئورا یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
روغن پونه کوهی یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
  • روغن پونه کوهی یا مرزنگوش

روغن پونه کوهی یا مرزنگوش یک التیام بخش قوی است که باکتریها را از بین برده و به جلوگیری از عفونت کمک می کند. در یک پژوهش در سال ۱۹۹۶ که بر روی موشها صورت گرفت مشخص شد این گیاه دارویی ترکیبات ضد دردی به نام کارواکرول دارد. روغن پونه کوهی (پونه کوهی با نام علمی Origanum vulgare  که در زبان انگلیسی به Oregano  شهرت دارد را با گیاه پونه Pennyroyal با نام علمی Mentha pulegium اشتباه نگیرید) بسیار قوی است و همیشه باید پیش از استفاده به خوبی رقیق شود. یک قطره روغن پونه کوهی را در یک قاشق چای خوری روغن حامل (مثلا روغن نارگیل یا زیتون) بریزید و روی دندان یا لثه بمالید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

• کپسسین فلفل

کَپسِسین (capsaicin) ترکیب فعال فلفل است که تصور می شود التهاب و درد را کاهش می دهد. گاهی اوقات این ماده خاصیت بی حس کنندگی بر رشته های عصبی دارد. از طرفی باید توجه داشته باشید که کپسسین می تواند تحریک کننده هم باشد بنابراین حتما ابتدا مقدار بسیار کمی از آن را امتحان کنید تا ببینید بدنتان به آن چگونه واکنش نشان می دهد. اگر مشکلی نبود می توانید چند قطره عصاره کپسسین یا روغن آن را در یک لیوان آب بریزید و سپس با تکه پنبه ای که به این محلول آغشته کرده اید دندان و لثه را درمان کنید و یا این محلول را به صورت دهان شویه استفاده کنید.

کپسسین فلفل یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
روغن اسطخدوس یکی دیگر از روش های درمان درد عصب دندان در خانه است
  • روغن اسطخودوس

روغن عصاره ای اسطخودوس یک التیام بخش قوی است که می تواند در آرام کردن درد و کاهش جمعیت باکتریها و رفع التهاب موثر باشد. در یک پژوهش در ۲۰۱۵ که بر روی حیوانات صورت گرفت خاصیت ضد التهابی و ضد درد روغن اسطخودوس تایید شد اما پژوهشهای بیشتری لازم است تا قدرت درمانی اسطخودوس را روشنتر کند.

یک قطره روغن اسطخودوس را در یک قاشق چای خوری روغن نارگیل یا روغن دیگری ترکیب کنید تا رقیق شود. سپس با انگشت یا یک تکه پنبه آن ر ا به ناحیه مورد نظر بمالید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. همچنین می توانید دو قطره از این روغن را در یک لیوان آب گرم بریزید و به صورت دهان شویه سه بار در روز مورد استفاده قرار دهید.

در تمامی روشهای بالا اگر آلرژی به گیاه دارویی گفته شده دارید، از درمان دندان درد با آن صرف نظر کنید.