آیا می توان در حین ارتودنسی، دندان را عصب کشی کرد؟

آنچه در این مطلب میخوانید

خرابی دندان و مشکلات ریشه دندان جزء موارد غیر قابل پیش بینی است که نمی توان برای آن زمان مشخصی تعیین کرد و ممکن است شما در طول درمان و یا امور زیبایی دیگر دچار آن شوید. یکی از مواردی که برای افراد اتفاق می افتد، نیاز به عصب کشی اورژانسی در طول دوره ارتودنسی است. در چنین شرایطی با این سوال مواجه می شویم که آیا می توان در حین ارتودنسی دندان را عصب کشی کرد؟ یا عصب کشی دندان در زمان ارتودنسی امکان پذیر است ؟ ارتودنسی به همین راحتی این امکان را برای ما فراهم نمی آورد. با این حال از درد دندان هم نمی توان گذشت، بنابراین باید با شرایط انجام عصب کشی در مراحل قبل، حین و بعد از ارتودنسی آشنا شویم.

کاربرد عصب کشی دندان

فرآیند عصب کشی سبب می شود بافت عفونت کرده دندان خارج شود و از خرابی کامل دندان جلوگیری شود. در عصب کشی دندان که به درمان ریشه نیز شناخته می شود، قسمتی از دندان پوسیده یا شکسته شده، باز می شود و تمام عفونت موجود در ریشه دندان خارج می شود. بعد از خارج کردن عفونت، محل ریشه شستشو داده می شود و با مواد مخصوص قسمت ریشه و کف دندان پر می شود. در چنین شرایطی نیاز است که بعد از مدتی دندان به طور کامل پر شود و برای همیشه از آسیب در امان بماند.

عصب کشی در زمینه برطرف کردن درد ناشی از پوسیدگی دندان بیشترین کاربرد را دارد و مانعی برای تخریب دندان است. زمانی که شما علائمی چون تغییر رنگ در دندان، حساسیت به گرما و سرما، احساس درد در زمان جویدن غذا، پوسیدگی قسمتی از دندان و تورم لثه را دیدید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا پیش از تخریب بیشتر و ایجاد صدمه زیاد به دندان، مشکل را به وسیله عصب کشی برطرف کند.

خراب شدن کامل دندان، نه تنها از نظر هزینه ساخت دندان جدید و ایمپلنت برای شما گران تمام خواهد شد که خالی بودن جای آن باعث ایجاد مشکل در سایر دندان ها می شود.

تأثیر ارتودنسی بر دندان عصب کشی شده

تأثیر ارتودنسی بر دندان عصب کشی شده

در بعضی موارد، زمانی که پزشک می خواهد دندان‌های شما را برای ارتودنسی معاینه کند، متوجه می شود که دارای دندان معیوبی هستید که نیاز به عصب کشی دارد یا در موارد دیگر شما به دلیل درد مجبور به عصب کشی قبل از انجام ارتودنسی می شوید. در چنین شرایطی این نگرانی برای فرد بوجود می آید که آیا می توان ارتودنسی را برای دندان عصب کشی شده هم انجام داد؟ باید گفت که بله می شود و نیاز نیست نگرانی در این زمینه داشته باشید. چه دندان شما بعد از عصب کشی پر شده باشد و چه روکش شده باشد، امکان اجرای ارتودنسی برای دندان های شما به صورت کامل وجود دارد و می توانید زیر نظر متخصص به صورت کامل آن را اجرا کنید.

عصب کشی قبل از ارتودنسی

با توجه به توضیحاتی که داده شد و اینکه فهمیدیم می شود برای دندان های عصب کشی شده هم فرآیند ارتودنسی را اجرا کرد، بهتر است قبل از انجام ارتودنسی به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید و بخواهید تمام دندان های شما را معاینه کند. این کار باعث می شود که هر دندانی که مشکل داشت، قبل از ارتودنسی عصب کشی شود و در زمانی که شما ارتودنسی را انجام داده اید نیاز به درمان ریشه دندان برای شما بوجود نیاید. در مواردی که بعد از عصب کشی و در زمان ارتودنسی احساس درد کردید، باید به این نکته توجه کنید که درمان ریشه دندان به صورت کامل انجام نشده است و نیاز است عصب کشی مجدد انجام شود.

بهتر است در کنار درمان ریشه دندان، هر کدام از علائم و نشانه های التهاب و عفونت لثه، پوسیدگی شدید دندان، پالپ آسیب دیده و حساسیت دندان را اگر دارا هستید، قبل از ارتودنسی برطرف کنید.

آیا امکان حرکت دندان های عصب کشی شده طی درمان ارتودنسی وجود دارد؟

می دانیم که برای انجام ارتودنسی نیاز است دندان ها مقداری در جای خود تکان بخورند و حرکت اندکی داشته باشند. حالا با این چالش روبرو هستیم که آیا می توان دندان عصب کشی شده را نیز حرکت داد؟

انجام این کار بسیار حساس و خاص می باشد، اما غیر ممکن نیست. فقط از آنجایی که ریشه دندان و خود دندان عصب کشی شده بسیار حساس است و امکان مواردی چون شکستگی در آن وجود دارد، باید یک متخصص بسیار حرفه ای ارتودنسی دندان عصب کشی شده را انجام دهد.

در صورتی که عصب کشی با دقت بالا و به درستی انجام شده باشد و متخصص اجرای ارتودنسی هم خود از توانایی بالایی برخوردار باشد، انجام ارتودنسی برای دندان عصب کشی شده مشکل و محدودیتی نخواهد داشت.

در مواردی که عصب کشی درست و دقیق باشد، اما دندان ضعیف باشد و احتمال شکسته شدن دندان در اثر فشار براکت وجود داشته باشد، باید از حلقه هایی با نام بند استفاده گردد. این حلقه ها در اطراف دندان عصب کشی قرار می گیرند. حالا حرکت دندان عصب کشی شده بهتر صورت می گیرد. انتخاب درمان به روش براکت یا بند با توجه به تشخیص متخصص صورت می گیرد.

یکی از مشکلاتی که در ارتودنسی ممکن است بوجود بیاید، کوتاه شدن ریشه یا ساییده شدن ریشه در بعضی دندان ها است. احتمال ایجاد این مشکل در دندان های عصب کشی شده بیشتر است. بنابراین نیاز است که متخصص وضعیت دندان ها را با استفاده از تصاویر رادیوگرافی مورد بررسی قرار دهد. اگر میزان تحلیل زیاد و وخیم باشد، احتمال از دست رفتن دندان وجود دارد. این مورد خیلی به ندرت پیش می آید. اگر متخصص تشخیص دهد که احتمال تحلیل وخیم ریشه دندان وجود دارد شیوه درمان را تغییر می دهد.

آیا می توان در حین ارتودنسی، روکش دندان هم استفاده کرد؟

آیا می توان در حین ارتودنسی، روکش دندان هم استفاده کرد

اگر می خواهید روکش دندان دریافت کنید بهتر است آن را به بعد از جدا کردن براکت ها محول کنید. چرا که دریافت روکش در زمان ارتودنسی احتمال اینکه فرآیند کانتور به خوبی انجام نشود را ایجاد می کند و بعد از دوره ارتودنسی هنوز دندان ها نامرتب و کج باشند.

در مورد روکش هایی که از قبل روی دندان وجود دارد مشکلی نیست و نیازی به برداشته شدن هم ندارند. متخصص برای چنین دندان هایی که روکش دارند از برچسب های خاص و متفاوتی استفاده می کند.

آیا ارتودنسی بر روی دندانی که عصب کشی شده خطر دارد؟

تنها در صورتی که انجام عصب کشی به درستی صورت نگرفته باشد، احتمال خطر در زمان ارتودنسی وجود دارد که اغلب منجر به عفونت می شود. بنابراین می توان گفت خود فرآیند ارتودنسی عامل خطرناکی برای دندان های عصب کشی شده نیست. بلکه عدم عصب کشی صحیح است که منجر به مشکل می شود.

در زمانی که عصب کشی به صورت صحیح انجام نشده باشد، عفونت دوباره ایجاد می شود و باعث درد و مشکلات جانبی می گردد که بدون عصب کشی هم بعد از مدتی خود را نشان می دهند. اما عصب کشی باعث می شود این مشکلات و عفونت سریعتر خود را نمایان کند و میزان آن تشدید شود.

در موارد این چنینی معمولا عصب کشی مجدد دندان تجویز می شود. این را نیز در نظر بگیرید که احتمال این اتفاق بسیار پایین و محدود می باشد. باز هم تاکید می کنیم که قبل از هر کاری روی دندان های خود، حتما به متخصص باتجربه مراجعه کنید تا به طور کامل وضعیت دندان های شما را معاینه کند و بهترین تصمیم را اتخاذ نماید.

انجام عصب کشی در حین ارتودنسی چگونه است؟

اما یکی از مشکلاتی که افراد در طول دوره ارتودنسی با آن رو برو می شوند، عفونت و خراب شدن دندان در حین ارتودنسی است. چرا که ممکن است شما معاینات اولیه را انجام داده باشید و دندان ها سالم باشند، ولی بعد از ارتودنسی و گذشت زمان، دچار عفونت شوند. با توجه به اینکه دندان پوسیده و عفونت کرده، درد زیادی را ایجاد می کند و روز به روز وضعیت آن بدتر می شود، نیاز است که حتما عصب کشی در همین دوره ارتودنسی انجام شود و اولویت و اهمیت عصب کشی بسیار بالاتر از هر چیزی است.

برای عصب کشی دندان ارتودنسی شده، نیاز نیست براکت ها باز شوند و مانعی برای عصب کشی ایجاد نمی کنند. متخصص در این شرایط برای عصب کشی از سطح دندان منفذ و ورودی ایجاد می کند تا به ریشه دسترسی پیدا کند. در این شرایط عصب کشی و درمان ریشه دندان انجام می شود.

اما باید در نظر داشته باشید که اگر ارتودنسی مانعی برای انجام عصب کشی بود، باید بریس های ارتودنسی از روی دندان برداشته شود و فرآیند درمان ریشه دندان کامل انجام شود. بعد از اینکه عصب کشی انجام شد و فرآیند درمان پیش رفت، بریس هایی را که از روی دندان جدا کرده اند دوباره در محل خود قرار می دهند.

انجام عصب کشی به نوع ارتودنسی ربطی ندارد و از هر روشی که استفاده شده باشد، می توان عصب کشی را انجام داد.

انجام عصب کشی در حین ارتودنسی چگونه است

انجام عصب کشی پس از ارتودنسی

زمانی که دوره ارتودنسی تمام شد، دیگر هیچ محدودیت و مشکلی برای عصب کشی و درمان ریشه دندان وجود ندارد. توصیه می شود بعد از ارتودنسی حتما برای معاینه کامل دندان های خود به متخصص مراجعه کنید و وضعیت دندان های خود را بررسی نمایید.

سوالات متداول

۱- آیا با داشتن دندان عصب کشی شده می‌توان درمان ارتودنسی را شروع کرد؟

همانطور که گفتیم، دندان عصب کشی شده اگر به درستی درمان شده باشد، مشکلی برای ارتودنسی ایجاد نمی کند. فقط باید متخصص در مورد دندان های عصب کشی شده دقت بیشتری نماید و از روش مناسب استفاده کند.

۲- اگر دندان عصب کشی شده دارای درد باشد آیا مجاز به حرکت دندان برای ارتودنسی هستیم؟

به هیچ وجه نباید چنین دندانی را حرکت بدهید. چرا که این درد نشان می دهد عصب کشی به طور صحیح انجام نشده است و در ریشه دندان عفونت وجود دارد. بنابراین ابتدا باید عصب کشی مجددا انجام شود.

۳- آیا برای ارتودنسی بین دندان عصب کشی شده و نشده تفاوت وجود دارد؟

امکان حرکت و ارتودنسی در هر دو حالت یکسان است. اما از نظر آسیب پذیر بودن و شکننده بودن دندان عصب کشی شده با نشده، تفاوت وجود دارد. جایی که باید متخصص با دندان عصب کشی شده با احتیاط برخورد کند.

۴- اگر دندان عصب کشی شده را با ارتودنسی حرکت دهیم، احتمال آبسه وجود دارد؟

در صورتی که عصب کشی به طور صحیح و کامل انجام شده باشد، حرکت دندان باعث مشکل نمی شود و ایجاد آبسه نخواهد کرد.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x