بیهوشی کودکان در دندانپزشکی

آنچه در این مطلب میخوانید

بی حسی، آرام بخش (سدیشن) و بیهوشی در دندانپزشکی

هنگامی که سخن از دندانپزشکی به میان می آید، برخی افراد به خصوص کودکان از ترس درد دندانپزشکی از مراجعه به دکتر امتناع می کنند. اما امروزه روشهای موثری برای از بین بردن درد درمانهای دندانپزشکی وجود دارد که همگی مورد تایید سازمانهای نظارتی قرار دارند و به کمک آنها به راحتی میتوانید درمانی بدون درد را تجربه کنید.

چیزی که باید بدانید این است که اضطراب و ترس از دندانپزشکی مختص شما نیست، بسیاری از مردم با این مشکل مواجه هستند و با درخواست از دکتر و استفاده از بی حسی، آرام بخش و یا حتی بیهوشی درمان را با موفقیت پشت سر می گذارند. حال در این مقاله به توضیح کامل سدیشن یا بیهوشی در دندانپزشکی می پردازیم.

تفاوت آرام بخش (سدیشن) و بی حسی در دندانپزشکی چیست؟

تفاوت آرام بخش با بی حسی

بی حسی دارویی است که به صورت موضعی بافتهای محل درمان را بی حس می کند تا دردی احساس نکنید. استفاده از بی حسی در دندانپزشکی امری متداول و عادل است.

آرام بخش و بیهوشی عمومی برای بیمارانی انجام می شود که اضطراب شدیدی دارند و نمیتوانند با ترس از دندانپزشکی کنار بیایند. برای آرام کردن اضطراب بیماران و به خصوص کودکان و جلوگیری از درد، گاهی اوقات از آرام بخش در کنار بی حسی استفاده می شود تا شما راحت باشید. آرام بخش باعث احساس راحتی و خواب آلودگی می شود و بر توانایی هماهنگی عضلات و به خاطر آوردن اتفاقاتی که در حال روی دادن است، تاثیر می گذارد. به همین دلیل اگر تحت آرام بخش قرار می گیرید باید از کسی بخواهید شما را به منزل برساند.

آرام بخش در واقع شما را به چرت سبک می برد و شل می کند اگر چه بیدار هستید. در واقع در وضعیت هوشیاری کامل قرار ندارید اما خواب هم نیستید. در این حالت میتوانید مجاری تنفسی خود را باز نگه دارید، به صداها و دستورات واکنش نشان دهید و به محرکهای فیزیکی پاسخ دهید.

آرام بخش چگونه داده می شود؟

ممکن است آرام بخش را از طریق یک ماسک صورت به شما بدهند. از طریق ماسک، گازی به نام اکسید نیتروس وارد مجاری تنفسی شما می شود. همچنین ممکن است دارو به صورت قرص یا تزریق به شما داده شود.

در چه مواردی از بیهوشی برای درمان دندانپزشکی استفاده می شود؟

در بیهوشی به شما دارویی داده می شود که به خواب کامل می روید و هیچ چیزی از روند درمان را متوجه نمی شوید و بعدا به خاطر نمی آورید و به محرکها پاسخ نمی دهید. بیهوشی ممکن است برای کسانی که خیلی اضطراب دارند و آرام و قرار ندارند و یا کودکانی که از دندانپزشکی می ترسند، استفاده شود. در بیهوشی، باید از وسایل کمک تنفسی استفاده شود. به همین علت معمولا در مراکز جراحی، بیمارستان یا کلینیکهای مجهز از این روش استفاده می شود.

در چه مواردی بیشتر از سدیشن (آرام بخش) استفاده می شود؟

در چه مواردی از سدیشن یا بیهوشی در دندانپزشکی استفاده می شود

  • معمولا در موارد درمانهای پیچیده یا دردناک مانند جراحی یا کشیدن دندان عقل در کسانی که خیلی اضطراب دارند، از آرام بخش استفاده می شود.
  • همچنین جراحی های فک و دهان نیز ممکن است با آرام بخش (علاوه بر بی حسی)، انجام شوند.
  • در افرادی که دچار مشکلات پزشکی هستند که با استرس تحریک می شود مانند آسم یا صرع یا اختلالات اضطرابی از آرام بخش استفاده می شود.
  • برای کودکان بالای یک سال که در حین درمان بی تاب می شوند و نمیتوانند روی صندلی دندانپزشکی آرام بنشینند، از سدیشن یا بیهوشی کودکان در دندانپزشکی استفاده می شود.
  • همچنین در همه کسانی که به بی حسی پاسخ نمی دهند، میتوان از آرام بخش استفاده کرد.
  • بیهوشی بیشتر در افرادی که نیازهای ویژه دارند مانند معلولان، مفید است.

خطرات و عوارض آرام بخش چیست؟

به طور کلی بی حسی و آرام بخش، هر دو کاملا ایمن و کم عارضه هستند. با این حال هر دارویی عوارضی ممکن است داشته باشد. مثلا در صورتی که کودک لوزه های بزرگ داشته باشد، استفاده از آرام بخش ممکن است برای او مناسب نباشد چون این افراد بیشتر مستعد انسداد مسیر تنفسی هستند.

علاوه بر این، آریتمی (نامنظم شدن ضربان قلب) و از دست دادن هوشیاری و رفتن به مرحله عمیق تری از خواب یا ناهوشیاری نیز از عوارض نادر آن است.

افراد مسن یا کسانی که بیماریهای زمینه ای دارند ممکن است تحت بیهوشی عمومی، دچار عوارضی مانند سکته یا حمله قلبی شوند. به همین علت در این افراد باید این کار به دقت و در مراکز مجهز صورت بگیرد که متخصص بیهوشی بر وضعیت بیمار نظارت داشته باشد.

کلام آخر

اگر می خواهید درمان را با سدیشن یا بیهوشی در دندانپزشکی انجام بدهید، پیش از آن با دکتر مشورت کنید. هر دارویی که مصرف می کنید یا اگر بیماری زمینه ای دارید، به اطلاع او برسانید. استفاده از آرام بخش در مواردی که مدیریت استرس و اضطراب برایتان دشوار باشد، انجام می شود تا از درمانی که ضرورت دارد، صرفا به خاطر ترس و اضطراب امتناع نکنید. درمانهای دندانپزشکی برای حفظ سلامت دهان و دندانها و کل بدن، لازم است.

برای پیشگیری از بروز مشکلات دندانی و نیاز به درمانهای پیچیده دندانپزشکی، توصیه می شود هر شش ماه یک بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
21 روز قبل

سلام . وقت بخیر
با یک بار بی هوشی چند دندان میشه کشید

رضا
رضا
21 روز قبل

سلام
ایا میشه با یک بار بیهوشی تمام دندانهای فک پایین رو کشید
اخه هم بی حسی روی فک من کار نمیکنه هم هزینه بی هوشی زیاده
ایا هزینه های بی هوشی رو بیمه تکمیلی میده؟

مهسا
مهسا
1 ماه قبل

سلام
برای کاهش استرس و کاهش درد هنگام عصب کشی و کشیدن دندان عقل چه دارویی مصرف کنیم؟

آرام
آرام
1 ماه قبل

بیماری ام اس شامل موارد بیهوشی میشود؟

کاربر
کاربر
4 ماه قبل

آیا درسته که برای هر دندون یکبار بی هوش کنن؟؟این مواد مگه روی مغز تاثیر نداره؟چرا با یکبار بی هوشی تمام دندانهای خراب رو درست نمیکنند؟

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x