تفاوت متخصص ایمپلنت و دندانپزشک

آنچه در این مطلب میخوانید

هر آنچه که نیاز است درباره تفاوت متخصص ایمپلنت و دندانپزشک بدانید

هنگامی که می خواهید دندان از دست رفته خود را جایگزین کنید، غالبا ایمپلنت دندان به عنوان بهترین راه حل پیشنهاد می شود. اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که برای کاشت ایمپلنت، نزد دندانپزشک عمومی باید بروید یا متخصص ایمپلنت و اصلا این دو چه تفاوتی با هم دارند. برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با درمان کاشت ایمپلنت دندان بیشتر آشنا شوید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت یک پروتز مصنوعی شبیه به پیچ کوچک است که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک قرار می گیرد تا به استخوان جوش بخورد و بعد روی آن تاج دندان که معمولا روکش دندان سرامیکی یا سرامیکی فلزی است، متصل می شود.

تفاوت متخصص ایمپلنت دندان و دندانپزشک

ایمپلنت دندان چگونه جایگذاری می شود؟

مهمترین چیزی که باید بدانید این است که کاشت ایمپلنت دندان نیاز به جراحی در استخوان فک دارد بنابراین دکتری که این کار را برای شما انجام می دهد باید با عمل جراحی دهان و فک آشنایی داشته باشد، ساختارهای دهان را خوب بشناسد و بتواند پیش بینی خوبی از نتیجه درمان در ذهن داشته باشد و در صورتی که شرایط به نحوی است که احتمال موفقیت درمان کاهش می یابد، اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت انجام دهد تا نتیجه درمان تحت تاثیر قرار نگیرد.

معمولا کاشت ایمپلنت نیاز به بیهوشی ندارد و با بی حسی انجام می شود. سپس جراح ایمپلنت، سوراخی با دریل دندانپزشکی در استخوان ایجاد می کند و ایمپلنت را داخل آن فرو می کند و سپس لثه را دور آن و یا روی آن پوشانده و بخیه می زند.

تفاوت متخصص ایمپلنت و دندانپزشک چیست؟

دندانپزشک ها تنها تحصیلات دندانپزشکی عمومی را پشت سر می گذارند که حدود شش سال زمان می برد. پس از آن موفق به دریافت مدرک دندانپزشکی می شوند و یا میتوانند وارد دوره های تخصصی شوند. دوره های تخصصی دندانپزشکی سه یا چهار سال طول می کشد. بنابراین متخصص ایمپلنت، علاوه بر دندانپزشکی عمومی، چند سال نیز صرف آموزش و یادگیری در زمینه جراحی های دهان و کاشت ایمپلنت کرده است.

تخصص های رشته دندانپزشکی عبارتند از:

  • اندودنسی یا درمان ریشه: این متخصصان دندانپزشکی در درمانهایی مانند عصب کشی، عصب کشی اصلاحی و کلیه جراحی های مربوط به ریشه تخصص دارند. دندانپزشک عمومی نیز میتواند موارد ساده عصب کشی را انجام بدهد اما در موارد پیچیده، بهتر است به متخصص اندودنسی مراجعه شود.
  • پریودنسی یا درمان لثه: این دکترها به تشخیص و درمان بیماریهای لثه و سایر بافتهای نرم دهان می پردازند. کار کاشت ایمپلنت دندان را هم این متخصصان انجام می دهند.
  • ارتودنسی: دکتر ارتودنسی در صاف و همراستا کردن دندانها و فکها و برطرف کردن اختلالات مربوط به فکها و بایت (جفت شدن دندانها روی هم) تخصص دارد.
  • پروستودنسی یا متخصص پروتزهای دندانی: در زمینه کلیه پروتزهای دندانی از جمله دندان مصنوعی، روکش و غیره تخصص دارند.
  • ترمیمی و زیبایی: در زمینه درمانهای زیبایی دندانپزشکی و طراحی لبخند تخصص دارند.
  • پاتولوژی یا آسیب شناسی فک و دهان و صورت: این متخصصان به تشیخص بیماریهای مربوط به دهان و دندان و فک می پردازند و معمولا نمونه های آزمایشگاهی را بررسی می کنند.
  • جراحی فک و صورت و دهان : این دکترها در تشخیص و جراحی مشکلات دهان و دندان و فک از جمله کار جراحی کاشت ایملپلنت دندان تخصص دارند.

سایر تخصصهای دندانپزشکی عبارتند از:

  • رادیولوژی فک و دهان و صورت
  • کودکان

آیا دندانپزشک می تواند ایمپلنت انجام دهد؟

تخصص های دندانپزشکی نیاز به گذراندن تحصیلات خاص خود را دارند که حدود سه الی چهار سال به طول می انجامد و در این زمینه های تخصصی، امکان فعالیت دندانپزشک عمومی وجود ندارد. مواردی مانند ایمپلنت که نیاز به انجام جراحی نیز دارد، در دسته بسیار حساس قرار می گیرد، بنابراین دندانپزشک نمی تواند فرآیند ایمپلنت را انجام دهد و نباید در این حوزه فعالیت کند. اگر شما قصد انجام ایمپلنت را دارید باید به متخصص ایمپلنت مراجعه کنید تا در یک شرایط ایمن و سلامت فرآیند درمانی شما انجام گیرد.

متخصص جراحی دهان و متخصص درمان ریشه دندان از جمله مواردی هستند که با متخصص ایمپلنت تا حدودی هم پوشانی دارند و امکان انجام ایمپلنت برای آنها وجود دارد. توصیه نهایی این است که برای درمان ایمپلنت به متخصص حرفه ای ایمپلنت با بهترین ویژگی ها مراجعه کنید.

متخصص ایمپلنت کیست و چه کاری انجام می دهد؟

متخصص ایمپلنت کیست و چه کاری انجام می دهد و تفاوت آن با دندانپزشک عمومی چیست

ایمپلنتولوژیست یا همان متخصص ایمپلنت یک دندانپزشک متخصص است که بعد از دوره عمومی دندانپزشکی در رشته جراحی فک و کاشت دندان، دوره تخصصی آموزشی را به مدت ۴ سال گذرانده باشد. این متخصص می تواند به طور کامل فرآیند ایمپلنت را در شرایط ایمن و استاندارد برای مراجعه کننده انجام دهد و بهترین نتیجه را همراه با ماندگاری بالا برای او به همراه بیاورد.

دوره تخصصی کمک می کند که متخصص ایمپلنت بر فرآیند جراحی لثه، کاشت ریشه ایمپلنت و قرار دادن تاج دندان بر روی آن، مسلط باشد.

مهمترین خدماتی که یک متخصص ایمپلنت به مراجعین خود ارائه می کند عبارتند از :

  • انجام کامل انواع پروتزهای دندانی شامل ایمپلنت، پروتزهای زیبایی، پروتزهای فکی و …
  • انجام انواع درمان ایمپلنت چه به صورت ایمپلنت یک دندانی و چه به صورت ایمپلنت های پیچیده و چند تایی
  • اجرای پروتزهای ایمپلنت ثابت و متحرک
  • استفاده از روکش های مختلف سرامیکی و فلزی
  • درمان مشکلات دندانی فرد با کمک دست دندان کامل (اوردنچر) با استفاده از پایه های ایمپلنتی یا بر اساس دندان های طبیعی
  • درمان های زیبایی پر استفاده از جمله لمینت دندان با انواع روکش، لمینت های موضعی و …
  • تشخیص و درمان دردهای مربوط به فک، گیجگاه و لثه

ویژگی های متخصص ایمپلنت مناسب

یکی از نکاتی که پیش از شروع فرآیند درمان ایمپلنت باید به آن توجه زیادی داشته باشید، انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت می باشد. هزینه بالایی که قرار است بپردازید، وقت و سلامتی که قرار است در اختیار متخصص بگذارید و … همه بسیار با ارزش است و از آنجایی که یک ایمپلنت استاندارد، ماندگاری بالایی دارد، با انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت می توانید، مناسب ترین درمان را داشته باشید.

  • دانش متناسب و تخصصی : فردی که در حوزه ایمپلنت فعالیت می کند باید تحصیلات تخصصی آن را گذرانده باشد و نسبت به روش های جدید و محصولات حوزه ایمپلنت آگاهی و دانش کاملی داشته باشد.
  • تجربه بالا و حسن سابقه : به متخصصی مراجعه کنید که بازخورد بیماران از او در بالاترین سطح رضایت قرار داشته باشد و همچنین از سابقه و تجربه مناسبی در حوزه ایمپلنت برخوردار باشد.
  • استفاده از بهترین تجهیزات : یکی از موارد کمک کننده در کیفیت درمان، تجهیزات مورد استفاده است. بنابراین یک متخصص خوب با بهترین و استانداردترین تجهیزات فرآیند ایمپلنت را انجام می دهد.
  • مطب یا کلینیک مناسب : زمانی می توان با خیال آسوده به یک متخصص ایمپلنت مراجعه کرد که محیط فعالیت او به صورت مطب و یا کلینیک کاملا استاندارد، با دسترسی مناسب و همچنین پرسنل منظم و متعهد همراه باشد. زمانبندی درست در طول درمان بسیار مهم می باشد.

ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

چند عامل در ماندگاری ایمپلنت نقش بسیار مهمی دارند، از جمله توانایی متخصص ایمپلنت که نباید دندانپزشک عمومی باشد، کیفیت ایمپلنت استفاده شده، شرایط فک و جسمی مراجعه کننده، عدم مصرف دخانیات، حفظ بهداشت دهان و دندان، عدم اعمال فشار زیاد به دندان و … می باشد. در صورت رعایت این عوامل تاثیرگذار دندان ایمپلنت شده شما می تواند چندین سال به صورت مناسب و درست کارایی داشته باشد.

دندانپزشک عمومی کیست و چه کاری انجام می دهد؟

دندانپزشک عمومی کیست و تفاوت آن با متخصص ایمپلنت

دندانپزشک عمومی فردی است که دوره اولیه دندانپزشکی به مدت شش سال را گذرانده است و در این حوزه از دانش کافی برخوردار است. تمام متخصصین دندانپزشکی می توانند فعالیت های یک دندانپزشک عمومی را انجام دهند چرا که به صورت پیش نیاز این دوره عمومی را گذرانده اند ولی دندانپزشکان عمومی در حوزه های تخصصی دانش کافی را ندارند.

یک دندان پزشک عمومی در زمینه مشاوره و معاینه اولیه، چکاپ های دوره ای، تشخیص مشکلات دهان و دندان، ارائه راهنمایی و معرفی بیمار به متخصصی با حوزه کاری مناسب و … فعالیت می کند. برخی دیگر از فعالیت های دندانپزشک عمومی عبارتند از :

  • مجوز امکان گرفتن عکس های ایکس ری یا همان اشعه ایکس در مورد دندان و دهان
  • کشیدن دندان های پوسیده
  • کشیدن دندان عقل
  • ارائه برنامه درمانی و مسیر درمانی یا به عبارتی بیان ترتیب درمان و مراجعات به متخصص های مختلف
  • اجرای روکش دندان
  • اجرای پل دندانپزشکی
  • مشاوره بهداشتی در مورد دهان و دندان
  • بررسی وضعیت بوی بد دهان تحت تاثیر عوامل دندانی
  • درمان مشکلات رایج مانند دندان قروچه

کلام آخر

اگر نیاز به ایمپلنت دندان دارید، بهتر است به دکتری مراجعه کنید که در زمینه عمل جراحی ناحیه دهان و فک تخصص داشته باشد. برای کاشت ایمپلنت دندان میتوانید به متخصص پریودنسی و یا جراح فک و دهان مراجعه نمایید.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

1 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هادی
هادی
5 ماه قبل

دندانپزشک هم قادر و هم مجاز به انجام کلیه امور میباشد.
مقاله مغرضانه بود.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x