مراقبت های بعد از عصب کشی و پست و روکش

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از درمان های بسیار شایع در زمینه درد دندان و امور دندانپزشکی، انجام عصب کشی دندان می باشد. این فرایند درمانی در ناحیه بسیار حساس و ریشه دندان انجام می گیرد. از همین رو، نیاز به مراقبت های بعدی مهمی دارد و باید به نکات مربوط به آن دقت کنید. شما بعد از عصب کشی، از نظر جسمی کاملا سالم خواهید بود، اما بدن در موقعیت خاص، در حال طی کردن یک دوره بهبودی می باشد. اطلاع از مراقبت های بعد از عصب کشی و پست و روکش کمک می کند در کنار رسیدن به نتایج بهتر، از این دوره نقاهت به خوبی عبور کنید و حس خوشایندی از درمان داشته باشید.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

شرایط دهان و دندان ها بعد از عصب کشی

بعد از اینکه اثر بی حسی انجام شده برای عصب کشی از بین برود، دردهای خفیفی را احساس خواهید کرد که ناشی از فرآیند عصب کشی و باز بودن دهان به مدت طولانی است. متخصص دندانپزشکی برای شما داروها و مسکن هایی تجویز می کند که باید با دقت و به صورت کامل استفاده شوند. در کنار این دردهای خفیف، احساس متفاوتی در محل عصب کشی خواهید داشت که شاید شبیه باقی ماندن چیزی در محل دندان باشد و برخی افراد ناخواسته به آن زبان بزنند. در فرآیند درمان ریشه دندان این مورد نیز طبیعی است و با گذشت زمان برطرف می شود. در صورتی که درد رو به کاهش نرفت و بعد از چند روز درد بیشتری احساس کردید، نیاز است با متخصص خود آن را در میان بگذارید.

نکات مراقبتی بعد از عصب کشی دندان

رعایت این نکات کمک می کند هم دوره نقاهت سریع طی شود و هم فرآیند درمان بهترین بازدهی ممکن را برای فرد ایجاد کند. از جمله مهم ترین مراقبت هایی که متخصص به شما توصیه خواهد کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • عدم مصرف نوشیدنی یا خوردن انواع خوراکی تا زمان برطرف شدن کامل بی حسی عمل عصب کشی. در این زمان امکان گاز گرفتن کناره های دهان و یا زبان وجود دارد و به همین دلیل افراد را از خوردن و آشامیدن منع می کنند.
  • استفاده از نخ دندان و مسواک زدن از امور تاکیدی بعد از عصب کشی می باشد. در مواردی که عصب کشی همراه با پانسمان نیز باشد محدودیت هایی در این موارد خواهید داشت.
  • عدم خوردن خوراکی و غذاهای سفت در زمانی که ترمیم دندان انجام نشده است. بین عصب کشی و ترمیم کامل دندان یک وقفه و فاصله زمانی وجود دارد که در آن احتیاط در خورد خوراک، ضروری است.
  • در مواردی که عصب کشی همراه با پانسمان است، نسبت به از بین رفتن مقداری از آن نگران نباشید، اما اگر پانسمان به طور کامل از محل خود خارج شد، نیاز است به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • روز اول بعد از عصب کشی بهتر است به صورت نیم خیز استراحت کنید تا گردش خون و فشار در صورت و سر کمتر باشد.
شرایط دهان و دندان ها بعد از عصب کشی

عوارض احتمالی بعد از عصب کشی دندان

در صورت مراجعه به متخصص معتبر بعد از عصب کشی، با عوارض ماندگار یا سختی مواجه نخواهید بود و فقط یک سری عوارض کوتاه مدت برای شما ایجاد می شود. برخی از شایع ترین عوارض بعد از عصب کشی عبارتند از:

  • درد : زمانی که تاثیر بی حسی از بین می رود، درد کمی در ناحیه دندان عصب کشی شده و اطراف آن احساس خواهید کرد. دندانپزشک برای تحمل راحت تر این درد، برای شما داروها و مسکن هایی را تجویز می کند.
  • عفونت : در صورت عدم استفاده از آنتی بیوتیک های تجویز شده، احتمال ایجاد عفونت در محل عصب کشی وجود دارد.
  • شکسته شدن تاج دندان : در مواردی که دندان برای عصب کشی خالی شده است، دیواره آن آسیب پذیر است و باید از روکش برای آن استفاده شود.

روکش دندان

برای دندان های آسیب دیده، شکسته شده، عصب کشی شده و … قالب هایی تحت عنوان روکش دندان استفاده می شود که به طور کامل سطح دندان تا خط لثه را پوشش می دهد. این قالب ها شکل و ظاهر مناسب و زیبایی را به دندان می بخشند. استفاده از روکش ها با استقبال بالایی همراه است و نیازمند مراقبت و توجه می باشند. چرا که میزان عمر این روکش ها در گرو نگهداری درست و انجام مراقبت بعد از روکش می باشد.

دلیل اهمیت مراقبت از روکش دندان

درست است که این روکش ها بسیار قوی و مستحکم هستند به طوری که در موارد معمولی که با دندان طبیعی انجام می دهیم، کارایی دارند، اما یک لایه خارجی هستند که بر روی دندان اصلی قرار گرفته اند. همین امر سبب می شود که حساسیت مراقبتی از آنها بالا باشد. ایجاد هرگونه عفونت، خراب شدن دندان و … آسیب های زیادی را در سطح تماس دندان با روکش ایجاد خواهد کرد. بخصوص افرادی که مستعد این موارد هستند از جمله افرادی که به پریودنتال و پوسیدگی دندان مبتلا هستند.

عوارض احتمالی بعد از عصب کشی دندان

مراقبت های بعد از روکش

رعایت بهداشت دهان و دندان با کمک نخ دندان، مسواک و دهان شویه بهترین و اصلی ترین روش مراقبت از روکش می باشد.

یکی از مواردی که بر روی مراقبت از روکش تاثیر دارد، نوع روکش مورد استفاده است. روکش ها از نظر عملکردی در دو دسته کلی روکش موقت و روکش دائمی تقسیم می شوند.

روکش های موقت از جنس فلز یا رزین به صورت کوتاه مدت استفاده می شوند تا روکش های اصلی و دائمی در آزمایشگاه آماده شوند. روکش های دائمی دارای جنس های متفاوتی هستند که می توان به روکش طلا، پالادیوم، روکش پرسلن، روکش رزینی، روکش های سرامیکی و … اشاره کرد.

در مورد روکش های موقت، علاوه بر رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان، از خوردن غذاهای سفت و چسبنده جدا خودداری کنید. در این دسته می توان جویدن آدامس را نام برد که بسیار مضر است.

جویدن غذا و خوردن میوه با سمت دیگر دهان نیز کمک می کند فشار کمتری به دندان دارای روکش وارد شود.

حواستان باشد دندان هایی را که دارای روکش هستند به آرامی نخ دندان بکشید. فشار زیاد نخ به این روکش ها، احتمال کندن آن ها را ایجاد می کند.

در مورد روکش دائمی دندان، مراقبت ها به صورت روکش موقت است و شما نیاز است در ماه های اولیه حساسیت بیشتری به خرج بدهید. چرا که از نظر هزینه، قالب گیری و وقت، روکش موقت شرایط خاص خود را دارد.

مراقبت های بعد از روکش

عوارض بعد از روکش دندان

در مواردی که روکش های موقت یا دائمی برای فرد استفاده می شود، عوارض محدود و کم خطری ایجاد می شود که قابل برطرف کردن هستند. برخی از مهم ترین عوارض بعد از روکش دندان شامل موارد زیر هستند:

ایجاد حساسیت :

بعضی از دندان هایی که برای آنها روکش استفاده می شود، تحت شرایط مختلف در مقابل سرما و گرما حساس می شوند و نیاز است که توجه بیشتری در این زمینه شود. خمیردندان های مخصوص برای دندان های حساس، گزینه مناسبی برای بهداشت دهان این افراد است.

حساسیت و درد در زمان جویدن غذا :

معمولا این مشکل زمانی ایجاد می شود که ارتفاع دندان زیاد باشد. باید این مسئله را با متخصص خود در میان بگذارید تا در کمترین زمان ممکن آن را برطرف نماید.

ترک خوردن روکش :

برخی از روکش ها شکننده هستند و برخی دیگر مانند دسته روکش های تمام پرسلن، تحت فشار یا بخاطر عوامل دیگر دچار ترک می شوند. بسته به نوع ترک، اگر ریز باشد با رزین ترمیم می شود و اگر ترک عمیق با فاصله باشد نیاز است که روکش عوض شود.

افتادن روکش :

اگر قالب گیری روکش به درستی انجام نشده باشد یا چسبندگی آن ضعیف باشد، از دندان جدا می شود. در این شرایط، چسب دندان استفاده می شود و اگر زیاد این مورد تکرار شود، قالب باید مناسب سازی شود.

شل شدن روکش :

اگر سیمان زیر روکش از بین برود یا به اصطلاح شکسته شود، یک فضای خالی بین روکش و دندان ایجاد می شود که باعث شل شدن آن می گردد. در صورت بروز این اتفاق، باید سریعا به متخصص مراجعه کنید تا آن را برطرف کند. فضای خالی ایجاد شده اگر درمان نشود، بستر مناسبی برای باقی ماندن مایعات و خوردنی هاست و احتمال عفونت و خرابی دندان را بالا می برد.

حساسیت آلرژیک :

جنس روکش ها متفاوت از جنس طبیعی دندان و استخوان است. این روکش ها معمولا از سرامیک، فلز و پلیمر ساخته می شوند. در موارد بسیار کم، عدم سازگاری روکش با بافت دندان عاملی برای ایجاد حساسیت آلرژیک می گردد.

سوالات پر تکرار

معمولا بعد از یک یا دو ساعت، اثر بی حسی از بین می رود و در مواردی ممکن است قسمت های نزدیک به محل عصب کشی تا چند ساعت حالت بی حسی خود را حفظ کنند. بنابر این بهتر است در زمان های اولیه بعد از عصب کشی، از خوردن و آشامیدن خودداری کنید تا به زبان، لب ها و اطراف دهان خود آسیب وارد نکنید.

زمانی که عصب کشی انجام می شود، به وسیله پر کننده موقت، محل بسته می شود. اما این مواد موقتی هستند و برای مراقبت بهتر از دندان عصب کشی شده، باید بعد از یک الی دو هفته به متخصص مراجعه کنید تا درمان دندان و روکش دائمی آن انجام شود.

مواد پر کننده به حجم زیادی استفاده نمی شوند، چرا که بعد از مدت کوتاهی باید با مواد دائمی و تاج دندان جایگزین شوند. به همین خاطر، ممکن است در محل دندان عصب کشی شده، کمی احساس فرورفتگی داشته باشید.

تا زمانی که درمان دندان کامل نشده است و پر کنندگی دائمی یا روکش دائمی برای آن ایجاد نشده است، باید با سمت مقابل دهان خود، به خوردن غذا و خوراکی بپردازید و فشاری به دندان عصب کشی شده وارد نکنید.

برای انجام امور معمول زندگی از جمله رفتن به سر کار، رانندگی و … مشکلی نخواهید داشت و بعد از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت از انجام عصب کشی در صورتی که شرایط پایداری داشتید می توانید به انجام آنها بپردازید.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
26 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلام
سلام
23 روز قبل

من شیش ماه پیش عصب کشی کردم الان خیلی درد داره نمیدونم فک کنم یه ذرشم ریخته ، باید حتما برم روکش کنم؟

دکتر عطاللهی
پاسخ به  سلام
20 روز قبل

سلام وقت بخیر
ابتدا باید علت درد بررسی شود و بعد اگر مشکلی نبود برای جلوگیری از ریزش مواد روکش شود. اینکه بعد از ۶ ماه درد دارید نشانه عصب کشی ناقص است.

محمد
محمد
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید من دندونم روعصب کشی کردم دوماه چنین گذشته ولی وقتی دندونهام بهم میخوره دردمیکنه ودندونم هم دکترگفته نیاز به روکش داره ممنون میشم راهنمایی کنید

دکتر عطاللهی
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر
اگر با فشار و غذا خوردن درد می گیرد و یا با گذاشتن دندانها بر روی یکدیگر درد می گیرد یعنی آن دندان بلندتر از سایر دندانهاست و باید کمی سطح آن را تراش دهید. در غیر این صورت نیاز به بررسی دارد. نباید تا دو ماه درد داشته باشید.
بله برای استحکام دندان و جلوگیری از شکستگی بهتر است دندان را روکش کنید.

26
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x