جرم گیری لثه چیست

آنچه در این مطلب میخوانید

بهداشت دهان و دندان در کنار ایجاد زیبایی، عاملی برای حفاظت از دندان ها و مراقبت از آنان در دراز مدت می باشد. به همین خاطر نه تنها باید به خود دندان توجه کرد که باید به لثه ها، لب، شرایط ظاهری زبان، بوی دهان و … نیز اهمیت بدهیم. اما یکی از مواردی که در زمینه بهداشت دهان و دندان به آن توجه می شود و جنبه زیبایی هم دارد، جرم گیری لثه است. خیلی از ما عبارت جرم گیری را به تنهایی شنیده ایم و یا در مورد جرم گیری دندان مواردی را می دانیم، اما ممکن است پزشکی برای شما جرم گیری لثه را تجویز کند. اینکه جرم گیری لثه چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد، آیا جرم گیری لثه درد داد؟ و عوارض جرم گیری لثه چیست، از مواردی می باشند که در این مطلب به آنها خواهیم پرداخت تا در این زمینه شناخت بیشتری داشته باشید.

جرم گیری لثه چیست؟

جرم گیری لثه چیست

برای اینکه باکتری ها و همچنین پلاک های ایجاد شده در حد فاصل و یا میان دندان ها و لثه از بین برده شود، از روش درمانی به نام جرم گیری لثه استفاده می شود. چرا که در برخی موارد فاصله و فضای بین دندان و لثه بسیار زیاد و عمیق می شود و این امر موجب می شود که جرم زیادی وارد آن شود و بخاطر ماندگاری در این فضا، بافت های لثه و دندان را دچار آسیب نماید. در چنین مواردی با انجام جرم گیری لثه ابتدا رسوبات را بر طرف می کنند و در نهایت به از بین بردن فضای ایجاد شده می پردازند.

مزایای جرم گیری لثه

حالا که با تعریف اولیه جرمگیری لثه آشنا شدیم، باید ببینیم مزایای این روش در همین سطح برطرف کردن جرم است و یا موارد بسیار بیشتری را شامل می شود؟ از مهمترین این مزایا می توان موارد زیر را نام برد:

  • درمان لثه : در واقع می توان گفت که با جرم گیری به نحوی شما لثه را از شرایط بحرانی که در آن قرار گرفته است نجات می دهید. چرا که در زمان بروز مواردی مانند عفونت لثه و سایر بیمارهای پریودنتال، پزشک فورا برای فرد جرمگیری لثه را تجویز می کند. این فرآیند کمک می کند که جرم و رسوب زیر لثه که عامل عفونت هستند، از بین بروند.
  • جلوگیری از خراب شدن دندان ها : مورد بعدی که حاصل نتیجه جرم گیری لثه است، جلوگیری از خراب شدن دندان ها می باشد. چرا که با حذف عامل عفونت زا در محل لثه، مانع آن خواهید شد که عفونت وارد ریشه و اطراف دندان شود. انتقال عفونت به ریشه دندان، استخوان فک و سطح دندان، می تواند مشکلات بسیار ناگواری را برای فرد بوجود بیاورد که نیاز به عصب کشی و حتی کشیدن دندان احساس شود.
  • ایجاد زیبایی : لثه های صاف، یک دست و با رنگ شفاف به زیباتر دیده شدن دندان ها کمک می کند. اینکه این لثه ها دچار عفونت باشند و از شفاف به تیره تغییر رنگ بدهند، نه تنها زیبایی دهان فرد را دستخوش تغییرات می کنند، که اعتماد به نفس فرد نیز پایین می آید.
  • برطرف کردن بوی بد دهان : برای ایجاد بوی بد دهان عوامل مختلفی وجود دارد مانند وضعیت تغذیه و عملکرد دستگاه گوارش، وضعیت سلامتی بدن، عفونت های مختلف در مسیر گلو تا معده و … که عفونت های ایجاد شده در دهان نیز از جمله این موارد می باشد. یکی از این عفونت ها، عفونت لثه است که هرچند به مقدار کم اما عاملی است تاثیرگذار و با انجام جرم گیری لثه این عفونت و بوی آن برطرف خواهد شد.

هزینه جرم گیری لثه چقدر است؟

جرمگیری لثه از جمله روش های درمانی خدماتی می باشد که برای افراد مختلف با توجه به شرایط ایجاد شده، متفاوت است. در واقع میزان هزینه انجام این کار با توجه به شرایطی مانند نوع بیماری و عفونت، میزان رشد آن، وضعیت بیماری پریودنتال که اتفاق افتاده است، شرایط مطب و کلینیک، توانایی متخصص و مواردی مانند منطقه و شهر کلینیک، تعیین می گردد.

در کنار موارد گفته شده، اینکه فرد برای رسیدن به نتیجه نهایی درمان، چند جلسه مراجعه باید داشته باشد و آیا استفاده از روش های درمانی جانبی نیز در کنار جرم گیری لثه الزامی و ضروری است یا خیر از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روی هزینه جرم گیری لثه می باشد.

جرمگیری لثه چگونه انجام می‌شود؟

جرمگیری لثه چگونه انجام می‌شود

طبق تعریفی که بیان شد، در مواردی که فاصله و فضای بین لثه و دندان عمیق شود و امکان قرارگیری جرم در آن به همراه دیگر رسوبات فراهم باشد، فرآیند جرم گیری لثه تجویز می شود که به صورت مراحل زیر این کار توسط متخصص انجام می گردد :

۱- ایجاد بی حسی موضعی

جرمگیری لثه نیاز به بیهوشی ندارد و به صورت سرپایی و با تزریق ماده بی حسی انجام می شود. از آنجایی که ممکن است به دلیل عفونت و همچنین برای ایجاد سطح صاف و برداشتن جرم ها، فرآیند همراه با درد و ناراحتی لحظه ای باشد، از بی حسی موضعی استفاده می شود. بنابراین اگر بعد از چند ساعت، همچنان لب و لثه شما دچار بی حسی بود نگران نباشد.

۲- تراش دادن و تخلیه جرم و رسوب

بعد از اینکه بی حسی مورد نظر ایجاد شد، با کمک تجهیزات و ابزار مخصوص، متخصص اقدام به تراشیدن جرم ها و رسوبات باقی مانده در حد فاصل لثه و دندان می نماید. این کار بسیار حساس است و نیاز به آن می باشد که با ابزار مخصوص اسکیلر و آلتراسونیک انجام شود. بعد از تراشیدن و جدا سازی رسوب از محل چسبندگی، تمام آن محیط به طور کامل توسط متخصص پریو پاکسازی می شود. تمام این اقدامات هم بافت لثه را به طور کامل تمیز می کند و هم اینکه باعث بهداشت ریشه دندان می گردد.

۳- استفاده از فیبر آنتی بیوتیک در محل جرم گیری

زمانی که جرمگیری به طور کامل انجام شود و متخصص تشخیص داد که فرآیند تمیزکاری پاکت های بوجود آمده به صورت صحیح انجام شده است و هیچ گونه جرم، پلاک و عفونتی در ریشه دندان باقی نمانده است، محل های مورد نظر را با فیبر آنتی بیوتیک پر می کند. این فیبرها عاملی برای جلوگیری از عفونت، کاهش درد و تسریع کننده زمان بهبودی می باشند. البته توجه داشته باشید که بعد از یک هفته باید برای برداشتن این فیبر به دندانپزشکی مراجعه شود.

۴- معاینه نهایی در جهت تایید فرآیند درمان

در نهایت متخصص برای فرد یک جلسه معاینه نهایی در نظر می گیرد، تا با بررسی کامل وضعیت لثه ها از انجام جرمگیری به طور کامل مطمئن شود. اما در موارد محدودی که در این معاینه مشاهده جرم و پاکت اتفاق بیافتد برای درمان نهایی، روش های دیگری تجویز خواهد شد.

با طی کردن این مراحل فرآیند جرمگیری لثه مراجعه کننده پایان می یابد.

آیا خطر دارد؟

این عمل به خودی خود خطرناک نیست و مشکلی را برای فرد به وجود نمی آورد، پس دلیلی برای نگرانی نخواهد بود. در کنار این با توجه به هدف قرار گرفتن باکتری ها و عفونت ها، معمولا دندانپزشک برای قبل و بعد از عمل، آنتی بیوتیک تجویز می کند تا در مواردی اگر عفونت از طریق بزاق یا … وارد بدن و خون شد، مشکلی برای فرد بوجود نیاید.

اطلاعات بیشتر: جراحی لثه چگونه است؟

اما ذکر این نکته برای افرادی که دارای بیماری خاصی هستند، ضروری است که حتما در مورد بیماری با دندانپزشک خود صحبت کنند. چرا که برخی بیماری ها در کنار اینکه سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند، عاملی برای تشدید میزان عفونت بوجود آمده خواهند بود. از جمله بیماری های مهم در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هرگونه مشکل در سیستم ایمنی
  • مشکلات قلبی
  • قرار داشتن در دوره درمان بیماری خاص
  • سابقه جراحی یا استفاده از تجهیزات مصنوعی در بدن

آیا همراه با درد است؟

همانطور که در اولین مرحله از فرآیند جرم گیری توضیح دادیم، برای این عمل از بی حسی موضعی استفاده می شود. بنابراین فرآیند جرم گیری بدون درد اتفاق می افتد و هیچ گونه ناراحتی را در فرد ایجاد نمی کند. در موارد محدودی بعد از اینکه اثر بی حسی از بین رفت، ممکن است احساس ناخوشایندی و درد کمی وجود داشته باشد. در چنین مواردی با توصیه پزشک می توانید از داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده به همراه قرقره محلول آب نمک استفاده کنید.

احتمال ایجاد آسیب در لثه بر اثر جرم گیری وجود دارد؟

به هیچ وجه این عمل آسیبی وارد لثه نمی کند و فقط در جهت درمان و بهبود وضعیت لثه انجام می شود. همچنین عفونت های ایجاد شده را برطرف می کند و مانع ایجاد پلاکت، جرم و رسوب بر روی بافت لثه می گردد. البته در انتخاب پزشک و متخصص باید دقت زیادی شود.

عوارض جرم گیری لثه

عوارض جرم گیری لثه

این عمل یک روش درمانی می باشد و بخاطر مزایایی که ایجاد می کند، مورد استقبال است. پس به خودی خود نباید هیچ گونه عوارضی ایجاد کند. اما در صورت مراجعه به کلینیک هایی که از اعتبار خوبی برخوردار نباشند و تجهیزات مناسبی نداشته باشند، ممکن است برای مراجعه کننده مشکلاتی بوجود بیاید. البته در کنار این سطح تخصص و توانایی پزشک نیز بسیار اهمیت دارد. از جمله عوارضی که عدم توجه به این موارد ممکن است بوجود بیاورند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • فراگیر شدن عفونت و ایجاد خطر برای مراجعه کننده
  • ایجاد آسیب در ریشه دندان به همراه لق شدن دندان ها
  • افزایش عفونت و مشکلات موجود در لثه
  • افزایش هزینه های بی مورد برای درمان و همچنین هزینه چند باره

مراقبت‌های ضروری پس از جرم گیری لثه

با توجه به یک دسته از نکات و همچنین انجام مراقبت های توصیه شده توسط پزشک می توانید هم روند بهبودی را تسریع کنید، هم از مانع عوارض جانبی شوید و در نهایت از ایجاد مجدد جرم لثه جلوگیری نمایید. مهمترین این مراقبت ها شامل نکات زیر می باشد :

  • مصرف به موقع و کامل داروهای تجویز شده

دندانپزشک با توجه به شرایط عمل و وضعیت جسمی مراجعه کننده داروهایی را تجویز می کند. فرد باید این داروها را بدون زیاد و کم و به طور مرتب مصرف نماید. از مصرف داروهای دیگر بدون مشورت پزشک نیز باید خودداری کنید.

  • حفظ بهداشت دهان و دندان همراه با مراقب ویژه

با رعایت نکات مربوط به بهداشت دهان و دندان و همچنین مراقبت در زمینه آسیب های احتمالی، نه تنها دندان های سالم تری خواهید داشت که احتمال ایجاد پلاکت لثه بسیار پایین می آید. از جمله این مراقبت ها، استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب، استفاده از نخ دندان، برنامه غذایی سالم و عدم مصرف دخانیات می باشد.

  • انجام معاینات بعدی سر موقع

بعد از تمام شدن فرآیند جرم گیری، پزشک برای مراجعه کننده وقت معاینه بعدی را مشخص می کند. در این معاینه همانطور که گفتیم وضعیت نهایی درمان بررسی می شود تا در صورت ماندگاری پلاکت یا جرم و یا ایجاد مشکلات دیگر، سریعا اقدام به درمان آنها نماید. پس حتما به موقع جهت معاینه مراجعه شود تا مانعی برای ایجاد مشکلات ثانویه شود.

همچنین بخوانید : درمان التهاب لثه چیست؟

دوره نقاهت بعد از آن چقدر است؟

شکل گیری بافت جدید و ایجاد سلامتی در لثه از همان بعد از عمل آغاز می شود و حدود ۱۵ روز بعد از عمل برای فرد قابل مشاهده و حس کردن می باشد. کم کم رنگ تیره لثه، خون ریزی های موقتی و حساسیت ها از بین می رود و لثه های روشن و شفاف برای فرد نمود پیدا می کند. با این حال توصیه می شود در دو ماه اول بعد از انجام جرم گیری، از خوردن و آشامیدن غذا و نوشیدنی های داغ و سرد خودداری کنید چرا که تا حدی بافت ایجاد شده حساسیت خود را دارد و ممکن است برای فرد ایجاد ناراحتی کند.

امکان جرم گیری لثه در منزل وجود دارد؟

در قسمت مربوط به مراحل جرم گیری بیان کردیم که این عمل با تجهیزات و ابزار دقیق و خاصی باید انجام شود. همچنین نیاز به ایجاد بی حسی موضعی وجود دارد، بنابراین امکان انجام آن در منزل وجود ندارد و به هیچ وجه نباید چنین اقدامی انجام شود.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x