مدت زمان جرمگیری دندان

آنچه در این مطلب میخوانید

جرمگیری دندان از جمله روش هایی است که نه تنها تاثیر درمانی دارد بلکه در زمینه پیشگیری از خیلی مشکلات بسیار اثر گذار می باشد. همین امر سبب می شود که خیلی از افراد ندانند چه زمانی برای انجام جرمگیری به دندانپزشکی باید مراجعه کنند. مورد بعدی که عدم آگاهی از آن سبب می شود افراد برای جرمگیری دندان اقدام نکنند عدم اطلاع از مدت زمان جرمگیری دندان و تعداد دفعات مراجعه برای این درمان است. خیلی از ما شاید فکر کنیم این روش درمانی که عامل مهمی در زیباسازی و سلامت دندان است مانند سایر خدمات دندان پزشکی بسیار زمان بر است و وقت زیادی از برنامه های ما را می گیرد. اما در واقع چنین نیست. در ادامه جزییات کامل فرآیند جرمگیری را مرور می کنیم.

تاثیر درمانی جرمگیری دندان چیست؟

چگونه می توانم متوجه شوم که دندان هایم به جرم گیری نیاز دارد ؟

سوالی که اینگونه نیز مطرح می شود چه زمانی برای انجام جرمگیری باید اقدام کنیم؟

چند مورد می تواند شما را در جریان زمان مناسب قرار دهد. یکی شرایط ظاهری دندان است و دیگری احساس مشکلات جانبی در دندان و لثه می باشد. پس نمی توان زمان مشخص یا تاریخ  دقیقی ذکر کرد که همه باید در فلان زمان به دندان پزشک مراجعه کنند. خیلی از افراد سطح مراقبتی و نظافتی متفاوتی را در مورد دندان های خود انجام می دهند و به همین خاطر در زمان ها و دوره های متفاوتی نیاز به جرمگیری پیدا می کنند. هرچه رسیدگی به دندان در زمینه بهداشت و نظافت بهتر صورت گیرد و مواردی چون مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به صورت اصولی و به موقع انجام شود، شرایط نیاز به جرمگیری عقب می افتد. در زمان هایی که وجود جرم روی دندان کاملا قابل مشاهده است و فرد می بیند دیگر با مسواک زدن این موانع از روی دندان برطرف نمی شود، دندان ها به جرمگیری نیاز دارند. گاهی نیز جرم زیادی در روی دندان قابل مشاهده نیست اما در کناره های دندان و مینای دندان با تجمع آن مواجه هستیم که باعث التهاب لثه می شود. در این شرایط نیز برای درمان و جرمگیری باید اقدام شود.

چگونه می توانم متوجه شوم که دندان هایم به جرم گیری نیاز دارد ؟

تعداد جلسات جرم گیری دندان در سال

باید به این نکته اشاره کنیم که تعداد جلسات جرم گیری بالاتر به معنای رسیدن حتمی به دندان زیبا و سفیدتر نیست. پس با این دید که افزایش تعداد جلسات حتما نتایج بهتری را ایجاد می کند، به این درمان نگاه نکنید. بعد از انجام معاینات اولیه و بررسی شرایط دندان مراجعه کننده، دندانپزشک تعداد جلسات جرمگیری دندان در سال را مشخص می کند. برای اکثر افراد انجام فرآیند به صورت یک بار در سال تجویز می گردد و در مواردی بسیار محدود ممکن است دو بار در سال نیز انجام شود. اما باید بدانید که تکرار بیش از دوبار، علاوه بر اینکه تاثیر پاکسازی و زیبا سازی چندانی نخواهد داشت، احتمال ایجاد آسیب در دندان را بالا می برد و به شدت منع می شود.

مدت زمان جرم گیری دندان چقدر است؟

تحت تاثیر عوامل گوناگون که شامل وضعیت دهان و دندان بیمار و دستگاه های مورد استفاده جهت جرمگیری است، مدت زمان جرمگیری دندان متفاوت خواهد بود. در بررسی جامع مراجعین متعدد، مشاهده می شود که برای برخی مراجعین زمان های ۱۵ دقیقه و برای برخی دیگر تا نزدیک به یک ساعت زمان ثبت شده است. تقریبا تمام مراجعین  در این بازه حداقلی ۱۵ دقیقه الی یک ساعت قرار دارند. تجربه و سرعت کار دندانپزشک را هم باید در مدت انجام تاثیر گذار دانست.

مدت زمان جرم گیری دندان چقدر است؟

چه مواردی بر مدت زمان جرمگیری دندان اثر دارند؟

عواملی که سبب می شوند در زمان کمتر و حداقلی یا در زمان بیشتر و حداکثری جرمگیری به طول بی انجامد شامل موارد زیر می باشد :

  • میزان و حجم جرم تشکیل شده بر سطح دندان
  • شرایط دندان و دهان مراجعه کنند و میزان سلامتی دندان ها، چرا که در صورت وجود دندان های ضعیف و حساس، دندانپزشک باید با دقت و صبوری بیشتری درمان را انجام دهد و زمان بیشتری می برد.
  • سطحی بودن یا سخت بودن جرم روی دندان باعث می شود راحت تر یا با دشوارتر از سطح دهان برطرف شوند.
  • توانایی و تجربه دندانپزشک در تسلط به استفاده از ابزار و همچنین اجرای فرآیند، که هم زمان را کاهش می دهد و هم نتیجه مطلوب تری را برای مراجعه کننده فراهم می کند.
  • نوع دستگاه و روش انجام جرمگیری بسیار گسترده می باشد. همین امر سبب می شود که زمان انجام آن نیز تحت تاثیر استفاده از هریک از این دستگاه ها و روش ها متفاوت باشد.

 

هر چند وقت یک بار باید جرم گیری کرد؟

همانطور که مراجعه اولیه برای انجام جرمگیری تحت تاثیر شرایط دهان و دندان است، مراجعه های بعدی و اینکه بعد از چه فاصله ای از جرمگیری قبلی باید مجدد اقدام شود نیز، به شرایط دندان های افراد بستگی دارد. اگر بعد از مراجعه و انجام اصولی این روش، به خوبی بهداشت دهان و دندان حفظ شود و از مسواک، نخ دندان و دهان شویه  به صورت استاندارد استفاده شود، مراجعه بعدی به تعویق خواهد افتاد، اما در صورتی که این موارد رعایت نشود، شما در زمان نزدیک تری نیاز به دندانپزشک پیدا خواهید کرد. تاکید می شود که تعداد جلسات جرمگیری تا حد امکان نباید بیشتر از دو بار در سال باشد. مگر در شرایط بسیار نادر و خاص که توسط پزشک تایید شود.

چقدر طول می‌کشد تا جرم روی دندان‌ها ایجاد شود؟

اگر بعد از مواردی مانند خوردن و آشامیدن انواع غذا و نوشیدنی ها، فرآیند نظافت انجام نشود، لایه های ظریفی از این مواد روی سطح دندان باقی می مانند. گذر زمان سبب می شود که این لایه ها به صورت جرم و پلاک سخت و سختتر شوند و امکان از بین بردن آنها با مسواک امکان پذیر نباشد. برخی افراد  در مدت دو سه ماه به طور کامل جرم روی دندان را مشاهده می کنند و از وجود آن کلافه می شوند. چرا که علاوه بر سلامتی دندان، زیبایی دهان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در  انجام مراقبت اصولی، می توان مانع سخت شدن سطح های تشکیل شده بر روی دندان شد و زمان ایجاد جرم را تا یک سال به عقب انداخت. در این حالت شما سالیانه یک بار بیشتر به جرمگیری نیاز نخواهید داشت.

جرمگیری دندان با بهترین مواد و بهترین قیمت

آیا می‌توان تعداد جلسات جرم گیری دندان را کاهش داد؟

می توانیم با کمک عوامل و راه های مراقبتی زیر، نیاز دندان به جرم گیری را تا یک بار در سال کاهش داد که دیگر نگرانی بابت تعداد بالای دفعات پاکسازی ندان وجود نداشته باشد.

  • استفاده از مسواک به صورت مرتب و دو بار در روز
  • استفاده از نخ دندان به صورت اصولی و روزانه
  • شستشوی دندان ها به کمک دهانشویه های مناسب
  • مصرف کافی آب آشامیدنی سالم
  • کاهش مصرف غذاها و خوراکی های دارای رنگ دانه زیاد
  • عدم مصرف سیگار و انواع دخانیات
  • کاهش مصرف غذاها و خوراکی های دارای قند بالا
  • مراجعه دوره ای به دندان پزشک و انجام معاینات مراقبتی

جمع بندی جرمگیری دندان

در صورت رعایت بهداشت و انجام مراقبت های کامل، هر فرد یک بار در سال به جرمگیری دندان نیاز دارد که حداکثر یک ساعت وقت خواهد  گرفت. پس انجام جرمگیری زمان زیادی از زندگی روزانه فرد را درگیر نمی کند و به اندازه دیگر درمان های دندان پزشکی برنامه های شما را به خود درگیر نمی کند. از طرفی انجام درست آن در یک کلینیک موفق و زیر نظر دکتر با تجربه، مانع بسیاری از مشکلات دندانی در آینده خواهد شد که به مراتب تاثیر پیشگیری این روش درمانی را نشان می دهد و مدت زمان جرمگیری دندان بیشتر به طول می انجامد.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x