آیا با وجود پوکی استخوان می توان ایمپلنت کاشت؟

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از بیماری های شایع در بزرگسالان و افراد مسن پوکی استخوان است. مشکلات این بیماری محدود به سیستم حرکتی بدن مانند دست و پا نیست و در خیلی موارد بر روی سایر درمان های جانبی نیز اثرگذار می باشد. از طرفی باید بدانید که در اکثر موارد پوکی استخوان به صورت موضعی ایجاد نمی شود و اغلب ساختار اسکلتی و استخوانی بدن را در بر می گیرد. پس شامل استخوان فک نیز می شود و از طرفی درمان ایمپلنت به استخوان فک مربوط است. حالا با این سوال مواجه می شویم که آیا کاشت ایمپلنت با وجود پوکی استخوان امکان پذیر است؟

هزینه کاشت ایمپلنت و درمان کامل آن بالا می باشد و مهم است بدانیم نتیجه نهایی مطلوب است و بازدهی خوبی ایجاد می کند. اگر مشکلی مانند پوکی استخوان نیز در سر راه وجود دارد اطلاع از شیوه درمان و عملکرد ایمپلنت در این شرایط بسیار مهم است.

پوکی استخوان چیست؟

osteoporosis یا همان پوکی استخوان مربوط به ساختار داخلی بافت استخوان ها می شود. در این بیماری با افزایش سن، از دست رفتن برخی منابع ویتامینی و معدنی، ابتلا به بیماری های مختلف، ورود به دوره یائسگی در زنان و … تراکم بافتی استخوان کاهش می یابد و به اصطلاح دچار پوکی می شود. زمانی که فرد دچار این بیماری شود استخوان های او در ضعیف ترین حالت ممکن خود قرار می گیرند که با کمترین اعمال فشار و ضربه ای دچار شکستگی می شوند. کاهش تراکم استخوانی همراه با پوکی استخوان در سراسر بافت اسکلتی ایجاد می شود. به طوری که محدوده فک نیز از این امر جدا نیست و دچار آسیب های مختلف می گردد.

برای پیشگیری از پوکی استخوان در سنین بالا متخصص درمان ها و داروهایی را تجویز می کند که می توان در این زمینه به داروی بیس فسفونات (Bisphosphonates) اشاره کرد.

ارتباط بین پوکی استخوان و ایمپلنت چیست؟

ارتباط بین پوکی استخوان و ایمپلنت چیست؟

برای اینکه بدانیم آیا پوکی استخوان به عنوان یک محدودیت بر سر راه کاشت ایمپلنت قرار دارد یا خیر باید ارتباط این دو را با هم بررسی کنیم. با ایجاد پوکی استخوان در فرد سطح تراکم بافت استخوانی کاهش می یابد. در این زمینه داروهایی تجویز می گردد که کمک زیادی برای کاهش پوکی استخوان و به تعویق انداختن آن می کند.

پس نیاز است که حتما متخصص ایمپلنت قبل از شروع درمان، معاینات کاملی را انجام دهد و با بررسی وضعیت پزشکی مراجعه کننده در صورت وجود پوکی استخوان اقدامات لازم را در نظر بگیرد.

تنوع دارویی برای درمان پوکی استخوان گسترده می باشد که باید داروی مصرفی حتما متناسب با شرایط استخوان فک نیز باشد. برخی داروها عملکرد متفاوتی را ایجاد می کنند.

تحقیقات و همچنین عمل های ایمپلنت ثبت شده برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان نشان می دهد که نتایج موفق بوده اند و تضادی بین ایمپلنت و پوکی استخوان وجود ندارد. هرچند که سطح توانایی متخصص ایمپلنت، دانش و تجربه و در کنار آن تجهیزات مورد استفاده بسیار تاثیرگذار می باشند.

اگر تمام فرآیند درمان به خوبی انجام شود، با توجه به تحریک پذیری بافت استخوان که در ناحیه فک ایجاد می شود، در مواردی حتی افزایش تراکم استخوان در این ناحیه اتفاق افتاده است و شرایط استخوان فک بهتر شده است.

بیشتر بدانید: انواع ایمپلنت دندان کدام اند؟

در چه مواردی کاشت ایمپلنت توصیه نمی شود؟

در چه مواردی کاشت ایمپلنت توصیه نمی شود؟

نظریه های پزشکی بررسی شده و شرایط موجود در مورد استخوان فک افراد مبتلا به پوکی استخوان نشان می دهد که در این زمینه محدودیتی برای انجام کاشت ایمپلنت وجود ندارد. پس به تنهایی نمی تواند دلیلی برای عدم انجام جراحی ایمپلنت باشد. زمانی که این بیماری در کنار بیماری های دیگری در فرد قرار داشته باشد و متخصص ایمپلنت درمان را مناسب سلامتی مراجعه کننده نداند، انجام جراحی را توصیه نمی کند. از جمله این موارد عبارتند از:

  • اگر فرد سابقه سکته قلبی داشته باشد
  • اگر برای فرد عمل جراحی دریچه مصنوعی قلب انجام شده باشد
  • اگر فرد دچار بیماری ها کلیوی از نوع حاد باشد
  • وجود اختلالات هورمونی در فرد
  • وجود بیماری دیابت در فرد از نوع مقاوم در برابر درمان و عدم امکان پایداری سطح قند خون
  • وجود بیماری نرمی استخوان در فرد با عدم امکان درمان
  • اعتیاد شدید فرد به مصرف انواع دخانیات
  • اعتیاد شدید فرد به مصرف نوشیدنی های الکلی و مواد شیمیایی
  • مصرف کنندگان داروی خوراکی بیس فسفونات در دراز مدت
  • مصرف کنندگان داروی تزریقی بیس فسفونات در دراز مدت

کاشت ایمپلنت با وجود پوکی استخوان یا استخوان تحلیل رفته چگونه است؟

کاشت ایمپلنت با وجود پوکی استخوان یا استخوان تحلیل رفته چگونه است؟

بعد از کشیدن دندان، به علت فشاری که در زمان خوردن غذا و خوراکی به لثه ها وارد می شود، فک دچار تحلیل می شود. اگر فرد مبتلا به پوکی استخوان باشد، سرعت تحلیل فک به مراتب بیشتر است و هرچه زمان بگذرد، برای انجام کاشت ایمپلنت شرایط نامناسب می شود. از این رو توصیه بهترین متخصص ایمپلنت این است که در صورت عدم بیماری خاص و یا نداشتن مشکل، بلافاصله بعد از کشیدن دندان برای انجام ایمپلنت اقدام شود تا از تحلیل استخوان فک و لثه جلوگیری شود.

اگر مدت زیادی از کشیدن دندان بگذرد و برای ایمپلنت اقدام نشود، نیاز به انجام درمان های جانبی و ترمیم استخوان فک برای کاشت ایمپلنت وجود خواهد داشت.

بیشتر بدانید: آیا افراد دیابتی می توانند ایمپلنت کنند؟

پیشگیری از پوکی استخوان فک و تحلیل رفتن آن چگونه است؟

بیماری پوکی استخوان به صورت موضعی نیست و در سراسر بدن ایجاد می شود، بنابر این بهترین روش برای اینکه از تحلیل رفتن استخوان فک و پوکی آن جلوگیری کنیم، این است که مانع ابتلا به پوکی استخوان شویم. درست است که در اغلب موارد پوکی استخوان مانعی برای انجام درمان ایمپلنت نیست، اما روند درمان را کند می کند، شرایط درمان را حساس تر می کند، نگرانی بیمار افزایش می یابد و … پس می توان با پیشگیری از پوکی استخوان، به مقدار زیادی مانع تمام این موانع و مشکلات شد. برای این کار نیاز است موارد زیر رعایت شود:

  • افزایش سطح فعالیت های جسمی و فیزیکی از نوع سالم
  • قرار دادن برنامه ورزشی مناسب جهت سلامتی به صورت منظوم و استاندارد
  • رعایت برنامه غذایی سالم که دربرگیرنده مهمترین نیازهای بدن باشد و ساختار بدن با کمبود ویتامین خاصی مواجه نشود. حتما در برنامه غذایی لبنیات و سبزیجات در نظر گرفته شود.
  • حذف مصرف مواد مخدر در انواع مختلف آن
  • عدم مصرف نوشیدنی های الکلی و مشروبات
  • عدم مصرف زیاد نوشابه، چای، ماء الشعیر و …
  • حفظ بهداشت دهان و دندان در بالاترین سطح ممکن با کمک نخ دندان، مسواک زدن و دهان شویه

برای اطلاعات بیشتر: پیوند استخوان فک برای کاشت ایمپلنت دندان

بهترین راه کارها برای کاشت ایمپلنت دندان در افراد مبتلا به پوکی استخوان چیست؟

بهترین راه کارها برای کاشت ایمپلنت دندان در افراد مبتلا به پوکی استخوان چیست؟

در مواردی که متخصص با انجام معاینات متوجه پوکی بیش از اندازه استخوان فک مراجعه کننده شود و تشخیص دهد این استخوان برای انجام ایمپلنت ضعیف است، از درمان های مناسب برای افزایش استحکام استخوان فک استفاده می کند. مهم ترین درمان در این زمینه انجام پیوند استخوان می باشد. برای انجام پیوند استخوان از دو منبع استفاده می شود:

  • استفاده از بافت استخوانی فرد در نواحی دیگر بدن
  • استفاده از استخوان مصنوعی

سرعت ترمیم و بهبودی در منبع اول یعنی استفاده از بافت استخوانی خود فرد بسیار بالاتر است. اما به دلیل وجود بیماری پوکی استخوان ممکن است شرایط دریافت از سیار نقاط بدن نیز وجود نداشته باشد و یا بافت تهیه شده از نظر مواد معدنی و ساختار توانایی تقویت استخوان فک را نداشته باشد. در این موارد منابع مصنوعی که با استفاده از مواد مورد نیاز ساخته شده اند بهترین راه حل هستند. قدرت استحکامی و درمانی منابع استخوان مصنوعی بسیار پایین تر می باشد.

با انجام ترمیم فک و عمل پیوند استخوان شرایط برای کاشت ایمپلنت فراهم است. متخصص با توجه به نتایج پیوند ممکن است انجام ایمپلنت را در سریع ترین زمان ممکن تجویز کند و یا توصیه گند چند ماهی از عمل پیوند بگذرد بعد ایمپلنت انجام شود.

برای اطلاعات بیشتر: جراحی لیفت سینوس

آیا مصرف داروهای پوکی استخوان برای سلامتی دهان و دندان مضر است؟

تحت شرایط مختلف و موقعیت های درمانی گوناگون از جمله وجود سرطان برای فرد داروهای پوکی استخوان تجویز می شود که زیر نظر مستقیم متخصص و پزشک باید مصرف شود. در صورتی که این داروها مطابق با برنامه زمان بندی پزشک و به صورت درست مصرف گردند هیچ گونه عوارض و خطری را برای فرد به همراه نخواهند داشت، اما در صورت مصرف خود سرانه دارو، وجود عوارض احتمالی امکان پذیر می باشد. زمانی که برای درمان ایمپلنت اقدام می کنید باید تمام برنامه دارویی مصرفی را به متخصص ایمپلنت اطلاع دهید.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x