پیوند استخوان فک برای کاشت ایمپلنت دندان

آنچه در این مطلب میخوانید

ایمپلنت دندان دنیای دندانپزشکی مدرن را دگرگون کرده است. از دست دادن دندان اتفاقی است که احتمالا همه ما در طول عمر خود تجربه می کنیم. علت از دست دادن دندان معمولا پوسیدگی دندان و عفونت، بیماری لثه و یا جراحات و حوادث است. بسیاری از ما با کاشت ایمپلنت دندان آشنایی داریم اما ممکن است ندانیم گاهی اوقات برای داشتن ایمپلنت دندان باید پیوند استخوان فک انجام بدهیم.

پیوند استخوان فک (برای کاشت ایمپلنت دندان) چیست؟

پیوند استخوان فک برای کاشت ایمپلنت دندان

پیوند استخوان تکنیکی است که در طی آن به استخوان افزوده می شود تا استخوان تقویت شود. این کار به ما امکان می دهد پی مستحکمی برای پشتیبانی ایمپلنت داشته باشیم. بدون پیوند استخوان در بسیاری از موارد استخوان استحکام یا حجم کافی برای نگه داشتن ایمپلنت را ندارد.

هدف نهایی از کاشت ایمپلنت، داشتن دندانی مستحکم، مقاوم و بی دردسر است. پس از پیوند استخوان فک باید مدتی فاصله زمانی تا کاشت ایمپلنت باشد تا استخوان فرصت التیام و سخت شدن داشته باشد اگر چه گاهی اوقات در مواردی که پیوند جزئی است، ممکن است نیازی به این کار نباشد.

با پیوند استخوان شکل و انحنای استخوان فک دوباره به حالت قبل برمی گردد و بخش از دست رفته پر می شود تا علاوه بر پشتیبانی ایمپلنت، ساختار صورت را نیز جوانتر و پرتر کند.

برای اطلاعات بیشتر: انواع ایمپلنت دندان کدامند؟

چرا گاهی اوقات پیش از کاشت ایمپلنت به پیوند استخوان نیاز داریم؟

پیوند استخوان معمولا زمانی توصیه می شود که جراحتی در ناحیه فک ایجاد شده و یا به دلیل عفونت عمیق لثه، ساختار فک از دست رفته است و یا پس از کشیدن دندان، به تدریج استخوان بازجذب شده و کوچک شده است.

تحلیل رفتن بافت استخوان خواه به دلیل جراحت باشد یا عفونت و یا تحریک نشدن از طرف دندان، باعث می شود استخوان کوچک شود و استحکام قبل را نداشته باشد. در این صورت هنگامی که ایمپلنت در استخوان فک می گذارید و فشار شدید فک به آن وارد می شود، استخوان نمیتواند ایمپلنت را سفت و ثابت نگه دارد و خطر شکست درمان وجود دارد. اگر ایمپلنت کوچکترین حرکتی بکند، درمان موفق نخواهد بود و به مرور ایمپلنت از استخوان اطراف جدا می شود و لق می شود. در این صورت باید آن را بکشید و با پیوند استخوان دندان، ساختار محکمتری برای کاشت ایمپلنت فراهم کنید و سپس از یک ایمپلنت جدید استفاده کنید.

هنگامی که متخصص ایمپلنت می گوید استخوان مناسبی برای پشتیبانی ایمپلنت ندارید، معمولا اولین توصیه برای حل این مشکل، پیوند استخوان فک است. در این درمان، استخوان اهدایی از بدن خودتان یا منشا دیگر، برداشته می شود و به محل مورد نظر پیوند می خورد.

آمادگی پیش از انجام پیوند استخوان فک

آمادگی پیش از انجام پیوند استخوان فک

نیاز به آمادگی زیادی نیست، معمولا یک دستورالعمل به شما داده می شود تا با بایدها و نبایدهای پیش از عمل آشنا شوید. معمولا این موارد را باید رعایت کنید:

  • از خوردن یا آشامیدن هر چیزی از ۸ الی ۱۲ ساعت پیش از عمل پرهیز کنید (بسته به این که تحت چه نوع بی حسی قرار می گیرید)
  • اگر دارویی مصرف می کنید، آن را با دکتر در میان بگذارید به خصوص داروهای رقیق کننده خون که عارضه خونریزی در جراحی را افزایش می دهند.
  • برای برگشت از مطب، برنامه ای بریزید که نیازی نباشد خودتان رانندگی کنید چرا که ممکن است تحت تاثیر آرام بخش باشید.

مراحل انجام پیوند استخوان در دهان 

  1. دریافت بی حسی : پیش از شروع، بی حسی دریافت می کنید و بر علائم حیاتی شما در تمام طول عمل نظارت می شود.
  2. شست و شوی دهان : دهان کاملا تمیز می شود و ناحیه مورد عمل، آماده می شود.
  3. ایجاد برش در لثه : جراح برشی در لثه ایجاد می کند و آن را بالا میزند تا به استخوان زیر آن دسترسی پیدا کند.
  4. قرار دادن مواد استخوان داخل لثه : مواد استخوانی پیوندی در داخل استخوان قرار داده می شوند.
  5. چسباندن مواد استخوان به لثه : پیوند استخوان با چسب قابل حل یا غشای مخصوص یا پیچ مخصوصی در جای خود ثابت می شود.
  6. بخیه زدن : محل برش بخیه می شود تا جوش بخورد.

انواع روش پیوند استخوان فک

پیوند حفره دندان برای پیوند استخوان ایمپلنت

پیوند حفره دندان

متداولترین نوع پیوند استخوان پیش از ایمپلنت، پیوند در حفره دندان است که در آن از استخوان آلوئولار محافظت می شود و از تخریب آن پس از کشیدن دندان جلوگیری می شود. در این روش مواد پیوندی، مستقیما در داخل حفره دندان کشیده شده قرار می گیرند و قاعده سختی برای ایمپلنت فراهم می کنند. معمولا چهار تا شش ماه پس از این پیوند، استخوان کاملا سخت می شود.

پیوند قطعه استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان

پیوند قطعه استخوان

هنگامی که جراحت بزرگی در فک (در اثر حادثه یا ضربه) به وجود آمده باشد، نقص فک را میتوان با پیوند یک قطعه استخوانی بزرگ که از عقب فک ممکن است برداشته شود، جبران کرد. در این روش استخوان با پیچ تیتانیومی در جای خود ثابت می شود تا به مرور به استخوان اطراف جوش بخورد. سپس بعد از جوش خوردن و التیام کامل، ایمپلنت را میتوان در این ناحیه جایگذاری کرد.

پیوند ستیغ فک برای کاشت ایمپلنت دندان

پیوند ستیغ فک

گاهی اوقات فک به اندازه کافی پهنا ندارد که ایمپلنت را نگه دارد. در این موارد استخوان انسانی برای افزایش پهنای ستیغ فک استفاده می شود.

لیفت سینوس لثه برای کاشت ایمپلنت دندان

لیفت سینوس

معمولا فک بالا به اندازه کافی سخت نیست که بتواند ایمپلنت را نگه دارد. هنگامی که نیاز به ایمپلنت فک بالا باشد، معمولا از استخوان اسب برای پیوند استفاده می شود چرا که بسیار مشابه استخوان انسان است و به سرعت استخوان انسانی، حل نمی شود. استخوانی که به فک بالا افزوده می شود پشتیبانی خوبی برای ایمپلنت فک بالا فراهم می کند. به دلیل حساسیت آناتومی حفره سینوس، ممکن است چهار تا نه ماه زمان ببرد تا استخوان کامل التیام یابد.

جراحی لیفت سینوس چیست و چگونه انجام می شود ؟

بهترین نوع پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

اگر انجام ایمپلنت برای فک پایین است و فک پایین دچار تحلیل شده است با توجه به وضعیت مراجعه کننده، هر یک از انواع پیوند ویژگی و مزایای خاصی ارائه می دهند که متخصص بهترین آن را معرفی می کند. در مورد پیوند برای فک بالا جراحی سینوس لیفت به عنوان بهترین نوع پیوند معرفی می گردد.

برای پیوند استخوان در دهان از چه موادی استفاده می شود؟

  • پیوند اتوگرافت: پیوند اتوگرافت به برداشت استخوان از بدن خود بیمار گفته می شود. معمولا از ستیغ استخوان تهیگاهی ران برداشت می شود.
  • پیوند آلوگرافت: استخوان آلو گرافت از یک اهدا کننده (معمولا یک جسد) به دست می آید.
  • پیوند زنوگرافت: استخوان از یک حیوان (اغلب گاو) برداشت می شود.
  • پیوند آلوپلاست: از مواد سنتزی (مصنوعی) برای پیوند استفاده می شود که حاوی مواد معدنی طبیعی هستند.

پیوند استخوان قبل از ایمپلنت برای چه کسانی مناسب است؟

برای همه افرادی که نیاز به انجام ایمپلنت دارند، درمان پیوند استخوان ضروری نمی باشد. این روش درمانی برای دسته ای از مراجعین که دارای شرایطی خاص هستند توسط متخصص تجویز می شود تا بهترین نتیجه درمان ایمپلنت اتفاق بیافتد. دسته ای از مراجعین که انجام پیوند استخوان فک برای آنها مناسب است عبارتند از :

  • مراجعینی که مدت زیادی است دندان خود را از دست داده اند و برای هیچ گونه درمانی اقدام نکرده اند.
  • بیمارانی که با از دست دادن دندان به تحلیل لثه و استخوان فک مبتلا شده باشند.
  • مراجعینی که دارای بیماری پریودنتال باشند.
  • افرادی که دارای بیماری های استخوانی هستند و تراکم استخوان فک در آنها بسیار پایین باشد.
  • مراجعینی که دچار حادثه و آسیب شدید در لثه و فک شده باشند.
  • افراد دارای مشکلات و نقص های ژنتیکی و مادر زادی

این موارد پرشمارترین افرادی هستند که به جراحی پیوند استخوان فک نیاز دارند. لزوما نمی توان بدون انجام معاینات دقیق شرایط درمانی را شرح داد و متخصص در زمینه پیوند نظر نهایی را می دهد.

برای اطلاعات بیشتر: آیا با وجود پوکی استخوان می توان ایمپلنت کاشت

کدام نوع پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت، بهتر است؟

  • انتخاب پیوند اتوگرافت : یعنی از بدن خودتان استخوان برداشته شود، بیشترین احتمال موفقیت وجود دارد.اشکال پیوند اتوگرافت در این است که در محل دیگری از بدنتان نیز باید جراحی صورت بگیرد تا استخوان برداشته شود. با این حال به دلیل کوچک بودن استخوانی که برداشته می شود، معمولا درد خفیفی پس از عمل تجربه می کنید و دوره نقاهت کوتاه است.
  • انتخاب پیوند آلوگرافت: در این روش از بانک استخوان استفاده می شود و همه مواد استریل و فرآوری شده هستند.
  • انتخاب پیوند زنوگرافت: استخوان گاوی یا حیوانات دیگر نیز پیش از استفاده کاملا فرآوری می شوند و به مواد کلسیتی تبدیل می شوند. هنگامی که پیوند می خورند، استخوان بدنتان از این مواد برای رشد استفاده می کند.
  • انتخاب پیوند آلوپلاست: مواد سنتزی یا مصنوعی شامل سرامیک بر پایه فسفات کلسیم (مانند هیدروکسی آپاتیت یا تری کلسیم فسفات) است. از آنجایی که این مواد زیست فعال هستند، در بدن به صورت طبیعی شکل می گیرند و استخوان با کمک آنها خود را تقویت و بازسازی می کند. استفاده از مواد مصنوعی پیوندی، امکان انتقال بیماری را نیز به کلی برطرف می کند.

هر روش پیوند برای شرایط خاصی ممکن است بهتر باشد. بنابراین در این زمینه باید نظر جراح ایمپلنت را بپرسید.

مزایای جراحی پیوند استخوان فک

مزایای جراحی پیوند استخوان فک

این روش درمانی برای آماده سازی فرد جهت انجام ایمپلنت مزایای ویژه ای دارد که سبب می شود متخصص ایمپلنت قبل از انجام درمان، جراحی پیوند استخوان را تجویز کند. مهمترین ویژگی ها و مزایای پیوند استخوان فک عبارتند از :

  • افزایش تراکم استخوان فک که سبب بالارفتن مقاومت و استحکام آن می شود.
  • انجام موفق ایمپلنت و پایداری و ماندگاری طولانی تر آن برای فرد
  • کمک به ایجاد تناسب در ساختار فک و بلند تر شدن تاج دندان که باعث زیباتر شدن چهره می شود.
  • جلوگیری از تحلیل مجدد لثه و مشکلاتی که در اثر تراکم پایین استخوان فک در لثه ایجاد می شود.
  • امکان ایجاد طرح لبخندی زیبا و مورد رضایت مراجعه کننده
  • قابلیت استفاده راحت تر از دندان مصنوعی در هنگام جویدن غذا و افزایش مقاومت دندان
  • عدم بیرون زدگی یا برجسته شدن پایه های ایمپلنت در نمای جلویی لثه و فک

عوارض پیوند استخوان فک برای کاشت ایمپلنت

به طور کلی پیوند استخوان عملی ایمن محسوب می شود. با این حال عوارضی ممکن است داشته باشد. عوارض پیوند استخوان فک شامل موارد زیر است :

  • عفونت
  • خونریزی
  • لخته شدن خون
  • صدمه دیدن عصب
  • عوارض ناشی از بی حسی
  • عفونت محل برداشت استخوان (بسیار نادر)
  • پس زدن پیوند

آیا عمل پیوند استخوان درد دارد؟

آیا پیوند استخوان دندانی برای کاشت ایمپلنت درد دارد

عمل پیوند استخوان فک که پیش از کاشت ایمپلنت صورت می گیرد، اگر با استفاده از مواد پیوندی از بدن خودتان نباشد درد جزئی ایجاد می کند. در حین عمل با بی حسی و آرام بخش هیچ دردی احساس نمی کند. پس از برطرف شدن تاثیر بی حسی، درد شروع می شود اما معمولا با مسکن های معمولی قابل کنترل است. تا چند روز احتمالا نیاز به مسکن دارید. در مواردی ممکن است دکتر برایتان مسکن قوی تری تجویز کند.

برای اطلاعات بیشتر: نکات بهداشتی دهان پس از جراحی ایمپلنت

بسته به این که گستردگی عمل جراحی چقدر بوده است، ممکن است تا چند هفته ناراحتی داشته باشید. اگر استخوان از بدن خودتان برداشته شده باشد، در دوره نقاهت پس از عمل درد بیشتری دارید چرا که در دو ناحیه تحت جراحی قرار گرفته اید. به طور کلی معمولا استخوان برداشتی بسیار کوچک است بنابراین دوره درد یا ناراحتی هم کوتاه خواهد بود.

انجام این عمل جراحی چون به صورت تهاجمی انجام می شود و با برش و بخیه تکمیل می گردد عوارض محدود و جانبی مانند درد، تورم و خونریزی دارد. این عوارض در یک محدوده مشخص طبیعی است و اگر شرایط وخیم بود فرد باید برای معاینه و درمان سریعا به متخصص مراجعه کند.

مراقبت ‌های ضروری بعد از پیوند استخوان فک

زمانی که برای درمان ایمپلنت فرد پیوند استخوان فک را انجام می دهد باید یک دوره نقاهت و مراقبتی را در بالاترین سطح حساسیت طی کند و بیشترین توجه را به شرایط فک خود داشته باشد. در صورتی که این مراقبت به درستی انجام شود عوارض جانبی اولیه شامل ناراحتی، درد، خونریزی های جزیی، تورم و کبودی به سرعت بهبود می یابد و از بین می روند. با بهبود عوارض و طی شدن هفت تا ده روز از عمل پیوند امکان برداشتن بخیه ها وجود دارد. در این دوران باید مراقبت های زیر را انجام دهید:

مراقبت ‌های ضروری بعد از پیوند استخوان فک

  • تا یک هفته بعد از پیوند استخوان فک از خوردن غذا و خوراکی جامد و سفت که نیاز به جویدن وجود دارد خودداری نمایید.
  • داروهای تجویز شده توسط متخصص را به درستی و دقیق سر زمان خود مصرف کنید.
  • استفاده از کمپرس سرد در روزهای اولیه به کاهش تورم و درد کمک می کند.
  • از خوردن نوشیدنی، غذا و خوراکی گرم و سرد در هفته اول بعد از عمل پرهیز شود.
  • برنامه غذایی شامل انواع سوپ، آب میوه های طبیعی، غذاهای نرم و له شده مانند سیب زمینی آب پز، پوره سیب زمینی و … مصرف شود. خوردن ماست، شیر، شیر موز، شیر موز خرما و … به تامین نیازهای بدن در این دوران کمک می کند.
  • از انجام کارهای فیزیکی سنگین و ورزش در ۱۵ روز اول بعد از عمل خود داری کنید.
  • بعد از عمل پیوند استخوان تا یک هفته نباید از دهانشویه استفاده کنید.
  • زمان مسواک زدن مراقب باشید که مسواک با محدوده پیوند استخوان تماس پیدا نکند و با کمی فاصله از این محدوده باقی دندان ها را مسواک بزنید.
  • از مصرف انواع دخانیات و مشروبات الکلی در ۱۵ روز اول بعد از عمل پیوند استخوان فک خودداری کنید.

در صورتی که فرد به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون و … مبتلا باشد، متخصص مراقبت های ویژه ای را برای او تجویز می کند که رعایت آنها نیز الزامی و ضروری است.

هزینه پیوند استخوان فک برای ایمپلنت

این نوع درمان در روش های مختلف و با شرایط متفاوت انجام می شود. همین موارد سبب می شود که قیمت و هزینه نهایی درمان در افراد مختلف متفاوت باشد. عوامل دخیل در هزینه پیوند استخوان فک شامل روش پیوند، تجربه و توانایی متخصص، شرایط بیمار، محل کلینیک، سطح تجهیزات، نیازمندی ها و مراقبت های قبل و بعد از عمل و …. بستگی دارد.

برای اطلاعات بیشتر: هزینه ایمپلنت دندان

توصیه می شود به هیچ عنوان بخاطر هزینه از مراجعه به بهترین متخصص پیوند استخوان فک خودداری نکنید. این درمان بسیار حساس است و در صورت عدم انجام صحیح نیاز به درمان های ثانویه وجود خواهد داشت که هزینه و زمان زیادی را از فرد می گیرد.

جراحی پیوند استخوان فک برای ایمپلنت دندان چه مدت طول می کشد؟

شرایط در مراجعین متفاوت است و محدوده مورد نیاز برای پیوند نیز یکسان نمی باشد. همچنین نوع و روش پیوند و اینکه فک بالا باشد یا پایین نیز به صورت جزیی در زمان انجام عمل تاثیر گذار است. به طور معمول زمان انجام جراحی پیوند استخوان فک بین یک تا دو ساعت می باشد.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

2 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
53 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Jamal Abbasi moghaddam
Jamal Abbasi moghaddam
6 ماه قبل

سلام واتساپتون بالا نمیاد
۰۹۱۵۳۰۰۶۵۹۹شماره منه ممنون میشم جراحی فک دارم

آزاده
آزاده
10 ماه قبل

سلام جناب دکتر
مادر من خانم۶۹ ساله هستن، دندوناشون برای پروتز کامل کشیدن، لثه شون هم تحلیل رفته، به شدت هم پوکی استخوان دارن، آیا میشه براشون تزریق پودر استخوان از روشی بجز بدن خودش انجام بشه
من منتظر پاسخ شما هستم.

53
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x