بریج بهتر است یا ایمپلنت

آنچه در این مطلب میخوانید

عوامل مختلفی سبب می شود که دندان ها آسیب دیده و یا حتی از دست بروند. از آنجایی که دندان نقش به سزایی در زیبایی ظاهری دارد، باید هرچه سریعتر فکری به حال دندان از دست رفته کنیم. روش های مختلفی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته وجود دارند که بر اساس شرایط مختلف، می توانند انتخاب شوند. دو مورد از رایج ترین روش ها برای جایگزین کردن دندان از دست رفته، پل دندان یا بریج و ایمپلنت هستند. هر کدام از این موارد، مزایا و معایبی دارند که در نهایت بر اساس تشخیص پزشک انتخاب خواهند شد. در ادامه، به مقایسه بریج با ایمپلنت با یکدیگر می پردازیم.

مقایسه عوارض و مزایا بریج و ایمپلنت

برای مقایسه پل دندان و ایمپلنت، در ابتدا باید به تعریف هر کدام از این موارد بپردازیم. در روش پل دندان یا بریج، دندان های کناری به عنوان پایه دندان از دست رفته، مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع دندانپزشک برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته، از بریج استفاده می کند. بریج نوعی دندان مصنوعی ثابت است که از یک یا چند دندان و دو روکش در دو سمت آنها تشکیل شده است.

این روکش ها با قرارگیری بر روی دندان های اطراف دندان از دست رفته، می توانند ثبات دندان مصنوعی را حفظ کنند. برای ساخت پل دندان، از مواد مختلفی مانند سرامیک، طلا، چینی و … استفاده می شود که نوع سرامیک آن به دلیل شباهت ظاهری زیاد به دندان طبیعی، طرفداران بیشتری دارد. بریج ها انواع مختلفی دارند که شامل سنتی یا ساده، کانتیلور یا معلق، بریج مریلند و همراه با ایمپلنت می شوند. حال ایمپلنت نیز به پل دندانی شباهت زیادی دارد؛ با این تفاوت که در بریج ها پایه دندان، همان ریشه اصلی دندان است.

اما در ایمپلنت، با ایجاد یک ریشه مصنوعی، یک پایه برای روکش دندان تشکیل می دهند. این روزها ایمپلنت، یکی از بهترین راهکارها برای جبران دندان از دست رفته است. این روش، تاثیر به سزایی در ظاهر، تکلم و بهبود جویدن غذا دارد. کاشت ایمپلنت دندان، انواع مختلفی دارد که شامل ایمپلنت های تک دندان، دندان فوری، بر اساس پونتیک، جراحی های لیفت سینوس و جراحی بازسازی استخوان فک می شود. هر کدام از این دو روش، دارای مزایا و معایبی هستند.

مزایا و معایب پر دندان

فواید پل دندان

مشکلات پل دندان

ترمیم، بازسازی و پر کردن جای دندان های از دست رفته

امکان ایجاد پوسیدگی در دندان های زیرین در صورت عدم انجام صحیح

راحت تر شدن خوردن و جویدن غذا

محدود شدن ساختار دندان سالم

جلوگیری از کج شدن سایر دندان ها

عدم انجام صحیح کار در صورت قوی نبودن دندان های سالم

بهتر شدن تکلم

نیاز به تعویض بریج در برخی موارد

سرعت بالا در بهبودی (حدود ۲ یا ۳ هفته)

داشتن عمر کوتاه (در صورت نگهداری صحیح نهایتاً تا ۱۵ سال)

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

فواید ایمپلنت

مشکلات ایمپلنت

کمک به سلامت فک

نیاز به انجام چند مرحله جراحی های جدی و حساس

ظاهر بهتر و طبیعی تر و پر شدن جای دندان از دست رفته

دوره بهبودی طولانی مدت حدود یک ماه
داشتن حسی شبیه به دندان واقعی

تحت تاثیر قرار گرفتن دندان های مجاور در صورت عدم انجام صحیح کار

دوام و ماندگاری بسیار بالا تا حدود ۲۵ سال

احتمال ایجاد آسیب عصبی و بی حسی دهان در صورت عدم انجام صحیح کار

بهتر شدن جویدن غذا و تکلم

احتمال پس زدن ایمپلنت توسط فک و لثه

جلوگیری از کج شدن سایر دندان ها

مقایسه مراحل ایمپلنت و بریج دندان

مقایسه مراحل ایمپلنت و بریج دندان

در روش پل دندان، بر روی هر دندان یک تاج گذاشته می شود که این تاج ها به کمک یک روکش به یکدیگر وصل خواهند شد؛ این روکش در واقع همان دندان مصنوعی خواهد بود. مراحل انجام پل دندان، شامل موارد زیر می شود:

  • معاینه دهان و دندان ها و استفاده از روش عکسبرداری با اشعه ایکس برای تشخیص و درمان پوسیدگی دندان و بیماری های لثه (راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان)
  • بررسی و اندازه گیری دهان و دندان ها و اطمینان از قوی بودن دندان های کناری
  • گرفتن قالب برای ساختن پل
  • سوهان کشی دو دندان سالم در اطراف دندان از دست رفته
  • قرار دادن پل موقت تا زمان آماده شدن پل دائم
  • استفاده از سیمان دندانی برای تثبیت بریج به دندان ها
  • اتصال دندان مصنوعی به یک قاب فلزی کوچک
  • تثبیت قاب در پشت دندان ها

برای انجام ایمپلنت دندان نیز پس از تزریق بی حسی، مراحل زیر انجام می شوند:

  • ایجاد یک برش در لثه ها توسط جراح، برای قرار دادن ایمپلنت (با این کار استخوان زیرین، در معرض دید جراح قرار خواهد گرفت)
  • استفاده از ابزارهای تخصصی و ایجاد شکاف در استخوان فک (این شکاف تا جایی که قطری مناسب برای کاشت ایمپلنت ایجاد کند، ادامه خواهد داشت)
  • قرار دادن ایمپلنت در داخل فک
  • بستن برش ها با کمک بخیه

مقایسه هزینه ایمپلنت و بریج

مقایسه هزینه ایمپلنت و بریج

هزینه ایمپلنت دندان و پل دندانی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ عواملی مانند وضعیت فک و دهان بیمار، تخصص و میزان سابقه پزشک، دستمزد پزشک، موقعیت مکانی مطب، تعداد جراحی های لازم و … ؛ بنابراین برای هر کدام از این موارد، نمی توان رقم ثابتی را بیان کرد. اما اگر بخواهیم مقایسه ای بین این دو انجام دهیم، باید بگوییم هزینه ایمپلنت در مقایسه با پل دندانی بالاتر است، اما در مقابل، ماندگاری بالاتری نیز دارد؛ در نتیجه برای بیمار در بلندمدت، از نظر اقتصادی به صرفه تر خواهد بود؛ زیرا بریچ ها معمولاً پس از گذشت چند سال باید تعویض شوند.

آیا همه افراد کاندید انجام بریج و ایمپلنت هستند؟

متاسفانه همه افراد با هر شرایطی نمی توانند از ایمپلنت و بریج استفاده کنند؛ به خصوص کاشت ایمپلنت با محدودیت های بیشتری در مقایسه با بریج همراه است. افراد سیگاری، مبتلایان به دیابت، مصرف کنندگان الکل و بیماران نقص سیستم ایمنی، کاندیدای مناسبی برای کاشت ایمپلنت نیستند؛ زیرا پروتز ایمپلنت باید در استخوان فک کاشته و به مرور زمان با آن ادغام شود. اما اگر دهان و دندان فرد از بهداشت مناسبی برخوردار نبوده و یا خونرسانی و سیستم ایمنی با نقص مواجه باشند، این فرایند دچار اختلال خواهد شد. البته باید بگوییم در چنین افرادی انجام بریج در مقایسه با ایمپلنت، نتیجه مطلوب تری دارد.

بریج بهتر است یا ایمپلنت؟

بریج بهتر است یا ایمپلنت؟

این موضوع که بریج بهتر است یا ایمپلنت، به انتخاب بیمار بستگی ندارد؛ بلکه این موضوع به تشخیص پزشک بستگی دارد. پزشک با معاینه دهان و دندان بیمار، تصمیم می گیرد که کدام یک از این روش ها را اجرا کند. انتخاب هر کدام از این روش ها به شرایط فک و دهان بیمار، وضعیت سلامتی او و تعداد دندان های از دست رفته بستگی دارد.

نتیجه گیری

در این مطلب به مقایسه مختصری میان ایمپلنت و پل دندانی پرداختیم. به طور کلی این دو روش، دو مورد از بهترین روش ها برای جایگزینی دندان از دست رفته هستند. اما روش کاشت ایمپلنت در مقایسه با بریج، مزایای بیشتر و عوارض کمتری دارد. شاید بتوان گفت مهمترین مزیت این روش نسبت به بریج، ماندگاری بالا و جلوگیری از تحلیل استخوان فک است.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x