چسباندن روکش دندان با چسب قطره ای

آنچه در این مطلب میخوانید

بدیهی است که مراقبت از دندان‌ ها و حفظ سلامت آنها بسیار مهم است. پس اگر روکش دندانتان افتاده است بهتر است به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کند و روکش دندان را با استفاده از مواد و روش های مناسب مجددا نصب کند. به هیچ عنوان استفاده از چسب ‌های صنعتی مانند چسب قطره ای، چسب دو قلو، چسب ۱۲۳ و چسب آهن، برای چسباندن روکش دندان توصیه نمی‌ شود. زیرا چسب ‌های مورد استفاده برای روکش دندان ‌ها باید بی‌ خطر و زیست سازگار باشند. بنابراین ترکیبات مورد استفاده در ساخت چسب‌ های صنعتی، مناسب برای چسباندن روکش دندان نیستند.

اگر روکش دندان افتاده را با چسب غیرپزشکی چسبانده شود چه اتفاقی می افتد؟

چسباندن روکش دندان با چسب غیرپزشکی می ‌تواند منجر به مشکلات جدی دندانی شود. زیرا چسب‌ های غیرپزشکی برای مصارف دیگری طراحی شده ‌اند و استفاده آنها در دهان ممکن است عوارض جدی به همراه داشته باشد که برخی از این عوارض عبارتند از:

  • عدم چسبندگی مناسب: چسب غیرپزشکی روکش دندان را به‌ طور کامل و مطمئن نمی چسباند. این موضوع باعث ایجاد فضای خالی بین روکش و دندان می شود که در نتیجه باعث نفوذ غذا و باکتری‌ ها به زیر روکش می‌ شود و مشکلات دیگری را ایجاد می‌ کند.
  • عفونت: استفاده از چسب غیرپزشکی ممکن است منجر به عفونت‌ های دندانی یا لثه ‌ای شود که نیاز به درمان پزشکی دارد.
  • آسیب به بافت ‌های دهانی: ترکیبات و مواد موجود در چسب غیرپزشکی ممکن است بافت ‌های دهانی را آسیب برساند و منجر به التهابات یا آسیب‌ های دیگر شود.

چسب دندانپزشکی چیست؟

چسب دندانپزشکی یا چسب تاج دندان یک ماده خاص است که در حوزه دندانپزشکی استفاده می ‌شود. این چسب‌ ها برای محکم کردن ایمپلنت ‌ها و ترمیم ‌های دندانی به‌ کار می ‌روند. چسب دندانپزشکی باید قادر به ایجاد پیوند قوی بین دندان و مواد ترمیمی باشد. در واقع این پیوند باید به گونه ‌ای باشد که استحکام ترمیم را تضمین کند و از جدا شدن مواد ترمیمی از دندان جلوگیری کند. یکی از ویژگی‌ های چسب دندانپزشکی مناسب این است که نباید پالپ را تحریک کند و باید ایمنی را فراهم کند. این به این معنی است که چسب نباید باعث تحریک یا درد در دندان شود.

انواع چسب دندانپزشکی

چسب ‌های دندانپزشکی بر اساس مدت دوام و ترکیبات مختلف سازنده آن دسته بندی می شوند.

انواع چسب بر اساس دوام

چسب دندانپزشکی بر اساس مدت زمان استفاده (دوام) به انواع زیر دسته بندی می شوند:

۱- چسب دندان موقت:

چسب دندان موقت، نوعی چسب دندانپزشکی است که برای ثابت کردن روکش ‌ها و ترمیم‌ ها به صورت موقت استفاده می ‌شود. از چسب دندان موقت در مواردی استفاده می‌ شود که نیاز به نصب تاج یا پروتز موقت بر روی دندان وجود دارد تا زمانی که ترمیم نهایی آماده شود. علاوه بر این، این سمان موقت به دندانپزشک کمک می‌ کند تا واکنش و عملکرد دندان‌ ها را در مقابل ترمیم مشاهده و ارزیابی کند. معمولا پس از ۳ تا ۶ هفته استفاده از چسب دندان موقت باید آن را با چسب دائمی جایگزین کرد.

مواد تشکیل دهنده چسب دندان موقت معمولا شامل اوژنول، روغن زیتون و پراکسید روی است. این مواد باعث می ‌شوند چسب دندان به دندان‌ ها و روکش ‌ها بچسبد و تحمل بالا در بافت ‌های اطراف دندان داشته باشد.

۲- چسب دندان دائمی:

چسب دندان دائمی، روشی برای ثابت کردن ترمیم ‌های دندان، با استفاده از مواد سخت و نشکن است. این نوع سمان قابلیت ایجاد اتصال دائمی و پیوند قوی بین ترمیم و دندان را دارد. از این نوع چسب دندان معمولا برای چسباندن تاج ‌ها و پل‌ های سیمانی استفاده می شود.

با استفاده از چسب دندان دائمی، فضای بین دیواره‌ های داخلی تاج دندان و دندان آماده شده پر می ‌شود. این عمل باعث ایجاد یک پیوند قوی و محکم میان آنها می ‌شود.

انواع چسب بر اساس ترکیبات

چسب های دندانپزشکی براساس ترکیبات و موارد سازنده شامل انواع زیر هستند:

۱- سمان گلاس آینومر:

این نوع سمان، از ترکیب پودر شیشه و اسید تشکیل شده است. سمان گلاس آینومر معمولا برای بریج ‌ها و روکش ‌هایی که از آلیاژهای فلزی ساخته شده اند، کاربرد دارد. همچنین می ‌توانید از آن برای پر کردن دندان ‌های شیری کودکان استفاده کنید.

۲- سمان بیوسرامیک:

سمان بیوسرامیک، یک نوع سمان دندانی است که برای ترمیم کانال ریشه استفاده می ‌شود. این سمان دندانی دارای خاصیت چسبندگی دائمی است و در عکس برداری با اشعه X (پرتو کدر)، مشاهده می‌ شود. خاصیت سازگاری زیستی بالایی دارد که به آن اجازه می ‌دهد عملکردی مشابه بافت طبیعی داشته باشد.

۳- چسب اکسید روی:

نوعی چسب روغنی است که پالپ دندان ‌های شکسته را تسکین می دهد. این سمان قدرت چسبندگی قوی برای ترمیم‌ های دندانی ندارد. به همین دلیل در مواردی که نیاز به دوام طولانی مدت وجود دارد، از این سمان استفاده نمی ‌شود و معمولا برای چسباندن روکش‌ های موقت بیشترین کاربرد را دارد.

۴- چسب زینک فسفات:

سمان زینک فسفات، اگر چه با سطح دندان ها پیوند شیمایی ایجاد نمی کند، اما یکی از اولین سمان‌ های دائمی بوده است که برای چسباندن روکش های فلزی و باندهای ارتودنسی مورد استفاده قرار گرفت. با این حال محبوبیت این نوع سمان در حال کاهش است زیرا دارای اسیدیته بالایی است که باعث تحریک پالپ دندان می شود.

۵- سمان رزینی چسبنده:

چسب دندان دائمی سمان رزینی چسبنده، برای روکش های ایمپلنت، لمینت (ونیر)، ترمیم های رزینی غیر مستقیم و بریج ها قابل استفاده نیستند. اما به جز این موارد برای اغلب ترمیم های سرامیکی و آلیاژی مناسب هستند.

۶- چسب رزینی زیبایی:

این نوع چسب دارای رزین های شفاف در رنگ های متنوع است که می توانید آن را با رنگ طبیعی دندان هماهنگ کنید. سمان رزینی زیبایی با توجه به مقاومت بالایی که دارد برای ترمیم های غیرمستقیم و چسباندن ترمیم های کامپوزیت تمام سرامیک استفاده می شود.

چسب دندان چگونه کار می‌ کند؟

چسب دندان یک ماده افزودنی است که برای تثبیت و نگهداری روکش ‌ها و ترمیمات دندانی استفاده می ‌شود. با قرار دادن این چسب ‌ها بین دندان و روکش دندان و همچنین اعمال فشار به آن، پیوندهای شیمیایی بین چسب و دندان ایجاد می شود تا روکش به دندان متصل شود. این پیوندهای شیمیایی باعث افزایش استحکام روکش دندان و جلوگیری از جدا شدن روکش ‌ها می‌ شوند و آنها را برای مدت زمان بیشتری سالم نگه می‌ دارد. بنابراین استفاده از چسب دندان برای افرادی که عادت به دندان قروچه دارند بسیار مناسب است.

چه عواملی باعث افتادن روکش دندان و روکش ایمپلنت می شوند؟

شکستن یا افتادن لمینت دندان

در برخی موارد ممکن است روکش دندان یا روکش ایمپلنت از سطح دندان جدا شود و لق شود. برخی از عواملی که می ‌توانند باعث افتادن روکش دندان و روکش ایمپلنت شوند عبارتند از:

  • عمر طبیعی ونیرها: با گذشت زمان باندینگ شروع به شل شدن می ‌کند که باعث لق شدن ونیرها می ‌شود. این به این معنا است که آنها قدیمی شده و نیاز به تعویض دارند.
  • آسیب به روکش ها در اثر فشار زیاد: دندان قروچه و خوردن مواد سفت مانند یخ می ‌تواند باعث ضعیف شدن و لق شدن ونیرها شود.
  • پوسیدگی دندان: پوسیدگی دندانی (دلایل پوسیدگی دندان ها چیست؟) که روکش دارد یکی از علل رایج برای لق شدن و افتادن ونیر های دندانی است. زیرا سبب تضعیف پیوند بین دندان و روکش دندان می شود.
  • عدم مهارت و سهل انگاری دندانپزشک: اهمیت مهارت و نحوه استفاده از روکش توسط دندانپزشک برای پایداری و مدت زمان ماندگاری آنها بسیار حائز اهمیت است. عدم مهارت و تجربه کافی دندانپزشک و همچنین سهل ‌انگاری او در چسباندن روکش دندان می ‌تواند موجب کاهش ماندگاری روکش ‌ها شود.
  • عدم معاینه و نادیده گرفتن شرایط بیمار: قبل از برنامه ‌ریزی برای درمان، لازم است که دندانپزشک دندان‌ های فرد را معاینه کند و مشکلاتی مانند انواع بیماری ‌های لثه، پوسیدگی دندان، نامنظمی دندان‌ ها و حتی شکستگی آنها را بررسی نماید. در صورتی که قبل از نصب ونیر این بیماری ها درمان نشوند می ‌تواند منجر به چسبندگی ناکافی و در نتیجه لق شدن زودتر از موعد مورد انتظار ونیرها شود.

بیشتر مطالعه کنید: علت لق شدن دندان ها چیست؟

  • غفلت از مراقبت ‌های دندانی: عدم بهداشت و مراقبت صحیح از دندان می ‌تواند منجر به افتادن روکش ‌ها شود.
  • عدم تراز دندان ‌های بالا و پایین (اکلوژن): هرگونه ناهماهنگی در دندان ‌های بالا و پایین می‌ تواند باعث فشار نامتعادل روی دندان ها شود که درنهایت به افتادن روکش ‌ها منجر می شود.
  • داشتن روکش ‌های موقت: روکش ‌های موقت برای مدت زمان کوتاهی دوام می ‌آورند و لق می شوند.
  • فرآیند باندینگ: عدم استفاده از مواد باندینگ مناسب و عدم استفاده مقدار کافی از آنها می‌ تواند سبب لق شدن ونیرها و درنهایت افتادن روکش شود.
  • آمادگی تهاجمی: در هنگام آماده ‌سازی دندان برای نصب ونیرهای دندانی، دندانپزشک لایه‌ ای با ضخامت کمتر از یک میلی متر از مینای دندان را از بین می ‌برد. اگر مینای دندان بیش از حد ساییده شود، باعث لق شدن ونیرها و در نهایت جداشدن آنها می ‌شود.

از این رو مراقبت دقیق از دندان ‌ها و مراجعه به دندانپزشک برای ارزیابی منظم می‌ تواند در پیشگیری از افتادن روکش ‌ها و روکش ‌های ایمپلنت موثر باشد.

هزینه چسباندن روکش

هزینه چسباندن مجدد روکش دندان چقدر است؟

پیش از انجام هر کار، دندانپزشک نیاز دارد که وضعیت دندان ‌ها را بررسی کند تا ببیند آیا روکش قبلی همچنان مناسب است یا نیاز به تعویض دارد. اگر روکش فعلی هنوز قابل استفاده باشد، ممکن است بدون هزینه یا با هزینه اندکی آن را مجددا بچسباند. اما اگر نیاز به تعویض روکش فعلی باشد، شما باید هزینه چسباندن روکش جدید را پرداخت کنید.

هزینه چسباندن روکش ممکن است متفاوت باشد و بستگی به عوامل مختلفی دارد. این عوامل شامل محل قرارگیری کلینیک یا مطب دندانپزشکی، تخصص و تجربه دندانپزشک، مواد استفاده شده در روکش و تعداد دندان‌ هایی که نیاز به روکش دارند است. بنابراین قبل از اقدام به چسباندن روکش جدید بهتر است با دندانپزشک در مورد هزینه ‌ها و گزینه ‌های درمانی مشورت کنید تا اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنید و تصمیم مناسبی اتخاذ نمایید.

آیا می توان چسب دندانپزشکی را خودمان تهیه کنیم و روکش را در خانه بچسبانیم؟

چسب ‌های دندانپزشکی در واقع از سمان ‌های خاصی تشکیل شده‌ اند که بتوانند فضای بین روکش و دندان را به ‌خوبی پر کنند. این سمان ‌ها باید به طور کامل با روکش دندان هم‌ زیست و هماهنگ باشند تا اتصال محکمی بین آنها برقرار شود. بنابراین، باید توجه داشت که تهیه چسب روکش دندانپزشکی و اجرای روکش دندان در خانه بدون داشتن دانش و تجهیزات مناسب به هیچ‌ وجه توصیه نمی ‌شود. زیرا فرآیند ساخت و نصب روکش دندان در خانه، بهداشتی و علمی نیست و می ‌تواند به سلامتی فرد آسیب برساند.

بیشتر مطالعه کنید: علت دندان درد بعد از روکش چیست؟

از کجا باید چسب روکش را تهیه کرد؟

برای تهیه چسب روکش دندان، می‌ توانید از چندین منبع استفاده کنید. اولین منبعی که می ‌توانید به آن مراجعه کنید، دندانپزشک است. دندانپزشک بهترین فردی است که می‌ تواند چسب مناسب برای روکش دندان را توصیه کند. او با توجه به نیازهای خاص شما و نوع روکش دندانی که دارید، بهترین چسب روکش را انتخاب خواهد کرد. بعضی از دندانپزشکان ممکن است چسب را در مطب خود به فروش برسانند یا بتوانند آن را برای شما تهیه کنند.

گزینه دیگر برای تهیه چسب روکش دندان، فروشگاه ‌های لوازم دندانپزشکی هستند. این فروشگاه ‌ها معمولا برای متخصصان دندانپزشکی هستند، اما برخی از آنها ممکن است محصولات را به عموم مردم نیز عرضه کنند. آنها معمولا طیف وسیعی از چسب ‌ها را در اختیار دارند و می‌ توانند به شما در انتخاب چسب مناسب کمک کنند.

چسب روکش دندان را از فروشگاه ‌های آنلاین نیز می توانید تهیه کنید. این فروشگاه‌ ها اغلب انتخاب گسترده ‌تری از چسب‌ ها را دارند و ممکن است قیمت‌ های پایین ‌تری نسبت به فروشگاه‌ های دیگر ارائه کنند. با این حال باید مطمئن شوید که از یک فروشگاه آنلاین معتبر خرید می ‌کنید. قبل از خرید درباره فروشگاه تحقیق کنید و نظرات مشتریان را مطالعه کنید تا از کیفیت و اعتبار فروشگاه آنلاین مطمئن شوید.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

4 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مینو
مینو
1 ماه قبل

😘😘😘

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x