علت لق شدن دندان ها

آنچه در این مطلب میخوانید

بعضی از نشانه ها و علائم فیزیکی در دهان و دندان ها می  توانند به عنوان نشانه های هشدار دهنده ای از وجود مشکلات جدی تر و بزرگ تر در سلامت دهان و دندان یا سلامت عمومی شما باشند. یکی از این نشانه ها، لق بودن دندان است. در این مقاله، به علل لق شدن دندان، تاثیرات آن و همچنین اقداماتی که می توان در مورد رفع این مشکل انجام داد می پردازیم.

دلایل لق شدن دندان دائمی

فاکتورهای زیر اغلب مسئول شل شدن یک یا چند دندان در بزرگسالان هستند:

۱- بیماری لثه

بیماری های لثه از عوامل اصلی لق شدن دندان های دائمی هستند. بیماری هایی مانند آبسه لثه (جیوب لثه)، التهاب لثه و پیریودنتیت (التهاب بافت های حاشیه دندان و لثه) می توانند باعث تخریب بافت های حاشیه دندان ها شده و در نتیجه لثه ها را دچار ضعف کنند. ضعیف شدن لثه ها باعث لق شدن دندان ها خواهد شد. برخی از علایم شایع بیماری لثه عبارتند از:

  • قرمز، دردناک یا متورم شدن لثه ها
  • خونریزی از لثه حین مسواک زدن
  • عقب نشینی لثه ها
  • تغییر در نحوه قرار گیری و موقعیت دندان ها

بیشتر بخوانید: علت تلخی دهان چیست؟

۲- صدمه و آسیب به دندان

ضربه شدید به دندان ممکن است باعث شکستگی در ساختار دندان شود. در صورتی که شکستگی شدید باشد ممکن است دندان به طور کامل لق شده باشد. همچنین دندان قروچه در هنگام خواب نیز می تواند دلیلی دیگر برای وارد شدن آسیب به دندان‌ و سست شدن آن‌ باشد.

۳- بارداری

در دوران بارداری، سطح هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون افزایش می یابد. افزایش سطح هورمون ها پریودنشیوم (مجموعه ای از استخوان ها و رباط هایی است که از دندان ها محافظت می کند و آنها را در جای خود نگه می دارد) را تغییر می دهد. هنگامی که پریودنشیوم تحت تاثیر قرار می گیرد، یک یا چند دندان ممکن است لق شوند.

راه های پیشگیری از لق شدن دندان

راه های پیشگیری از لق شدن دندان

  • روزی دو بار مسواک بزنید.
  • یک بار در روز نخ دندان بزنید.
  • سیگار نکشید.
  • برای معاینه و جرم گیری دندان ها در فواصل زمانی کوتاه به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • هنگام بازی کردن و یا انجام برخی ورزش ها از گارد و محافظ دندان استفاده کنید.
  • برای پیشگیری از پوکی استخوان از پزشک خود مکمل کلسیم و ویتامین D دریافت کنید.
  • دیابت خود را کنترل کنید.
  • از مصرف کردن داروهایی که در لق شدن دندان موثر هستند خودداری کنید.

بیشتر مطالعه کنید: چه راه هایی برای تقویت مینای دندان وجود دارد؟

آیا دندان لق می تواند مجددا سفت شود؟

بله، دندان لق می تواند به مرور زمان سفت شود. اگر دندان شما به دلیل آسیب کمی شل شده باشد، پس از بهبودی ریشه و گذشت زمان به طور طبیعی سفت می شود. اما اگر دندان شما به شدت لق شده باشد و حتی با لمس کوچکی حرکت کند، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند بسته به میزان آسیب، از یک آتل موقت یا دائمی برای ثابت کردن دندان لق استفاده کند. سپس با استفاده از یک اسپلینت، دندان لق را به دندان های سالم در طرفین آن چسبانده تا به طور کامل سفت شود.

درمان های لق شدن دندان

راه های درمان لق شدن دندان چیست؟

دندانپزشکان چندین درمان جدید را برای جایگزینی دندان ها ارائه می دهند که عبارتند از:

۱- ایمپلنت:

از ایمپلنت دندان برای پر کردن جای خالی دندان لق شده  یا از دست رفته استفاده می شود. در این روش یک پیچ یا مهره فلزی (معمولا تیتانیوم) به عنوان ریشه دندان در استخوان فک گذاشته می شود. پس از گذشت مدت زمانی مشخص یک پروتز دندان به ایمپلنت متصل می شود و استحکام و عملکرد آن را بهبود می بخشد.

۲- دندان مصنوعی یا پروتز دندان:

دندان مصنوعی یا پروتز دندان به دندان های ساختگی اطلاق می شود که برای جایگزینی دندان های طبیعی که از بین رفته یا آسیب دیده اند استفاده می شود. این دندان ها از مواد مصنوعی مثل پلاستیک، سرامیک یا فلزات درجه یک ساخته می شوند. دندان های مصنوعی می توانند جزئی و جایگزین یک یا چند دندان باشند، یا کلی و جایگزین تمامی ردیف دندان ها باشند. هدف استفاده از دندان مصنوعی بهبود ظاهر و عملکرد دندان ها و همچنین حفظ سلامت دهان و فک است.

۳- بریج یا پل دندانی:

بریج دندانی نیز یک گزینه مناسب برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. بریج دندانی برای افرادی که امکان استفاده از ایمپلنت برای همه ی دندان ها را ندارند و یا برای آنهایی که توانایی مالی لازم را برای انجام ایمپلنت ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

لق شدن دندان

درمان های خانگی لق شدن دندان

برای سفت شدن دندان لق می توان از روش های درمانی که در ادامه پیشنهاد شده است استفاده کرد.

۱- روغن نارگیل:

روغن نارگیل دارای ویژگی های ضد قارچ و ضد التهاب است که می تواند به بهبود وضعیت دندان و لثه کمک کند.

یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را در دهانتان قرار دهید و به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه آن را قرقره کنید. توجه داشته باشید که روغن را در دهان نگه دارید و آن را نبلعید.

۲- پودر آملا:

یکی از روش های بسیار خوب برای درمان خانگی لق شدن دندان ها استفاده از پودر آملا می باشد. برای استفاده از این روش کافی است یک قاشق چایخوری از این پودر را در یک فنجان آب بریزید و آن را مانند دهان شویه استفاده کنید و تا زمانی که دندان های شما سفت شوند این کار را هر روز انجام بدهید.

۳- سیر:

سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و در کنترل عفونت های دهانی و درمان لق شدگی دندان ها مفید است. هر روز می توانید تعدادی حبه سیر را بر روی لثه و دندان های آسیب دیده خود قرار دهید.

۴- نمک و روغن خردل:

روغن خردل و نمک را به نسبت مناسبی با یکدیگر مخلوط کنید تا یک خمیر درست کنید. سپس این خمیر را بر روی لثه ها و دندان های آسیب دیده خود بمالید. در روزهای ابتدایی، می توانید دو تا سه بار در روز از این خمیر استفاده کنید و سپس تعداد دفعات استفاده را به مرور زمان کاهش دهید، تا به یک بار در روز برسانید.

۵- زردچوبه و فلفل:

استفاده از مخلوط زردچوبه و فلفل سیاه می تواند به تثبیت دندان های لق شما کمک کند. با مخلوط کردن مقدار مساوی از این دو ماده و مالیدن آن بر روی دندان هایتان، می توانید دندان هایتان را تقویت کرده و مشکلات لثه را بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی کودکان در شهریار

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دندان شما به خاطر وارد شدن ضربه لق شده یا دچار شکستگی شده است  یا به بیماری های لثه مانند التهاب لثه، خونریزی، التهاب بافت های اطراف دندان و پریودنتیت مبتلا هستید که باعث لق شدن دندان یا جا به جایی آن شده است، هرچه سریع تر به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

علت لق شدن دندان عصب کشی شده چیست؟

یکی از علائم متداول بعد از عصب کشی دندان، احساس حساسیت در دندان است. حساسیت دندان ممکن است باعث شود احساس کنید دندانتان لق شده است. این احساس نرمال است و نشان می دهد که اعصاب شما هنوز فعال هستند. این وضعیت معمولا چند روز تا چند هفته ادامه دارد. در این مدت توجه داشته باشید که از آن سمت دهانتان چیزی نجوید. همچنین، از جویدن آدامس، تافی و دیگر مواد چسبنده خودداری کنید. برای کاهش حساسیت دندان عصب کشی شده، می توانید دهانتان را با آب نمک غرغره کنید. اگر پس از گذشت مدت طولانی هنوز احساس می کنید دندانتان لق شده است، حتما به زودی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

علت لق شدن دندان شیری کودکان چیست؟

علت لق شدن دندان کودکان چیست؟

وقتی دندان دائمی در فک بالا بیاید در نهایت دندان شیری می افتد و دندان دائمی جایگزین آن می شود. گاهی دندان شیری به دلیل ضربه ای که به دندان کودک وارد شده لق می شود که در اینصورت، باید به دندانپزشک کودک مراجعه کنید. دندانپزشک دندان را معاینه کرده و از عفونت کردن یا آسیب دیدن دندان دائمی جلوگیری می کند.

علت لق شدن دندان دائمی کودکان چیست؟

لق شدن دندان های دائمی کودک ممکن است به دلایل متعددی اتفاق بیفتد:

  1. دندان قروچه: دندان قروچه زمانی اتفاق می افتد که دندان ها بدون وجود هیچ بیماری مشخصی در معرض نیروهای سایشی شدید قرار می گیرند. گاهی اوقات فشار بر دندان ها نرمال است اما دندان ها به دلیل ضعف استخوانی و جدا شدن از بافت لثه فشار و استرس زیادی را احساس کنند که روند آسیب دیدگی را تشدید می کنند.
  2. بیماری لثه: به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان به مرور زمان پلاک روی دندان جمع شده و روی سطح ریشه دندان جرم تشکیل می شود. در نهایت اتصال دندان به لثه را تضعیف می کند. لق شدن دندان آخرین نشانه‌ آسیب‌ دیدگی است.
مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

1.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Nassi
Nassi
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
ایا شل شدن دندان ها بعد از لیفت لثه که متورم شده، طبیعیه؟ و بعد از مدتی دندان ها سفت میشن؟
ممنون میشم جواب بدید

دکتر عطاللهی
پاسخ به  Nassi
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر
شاید بخاطر التهاب لثه تان احساس لقی در دندانها دارید. باید به پزشکتان اطلاع دهید و معاینه شوید.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x