التهاب لثه

ژنژیویت لثه (Gingivitis) یا التهاب لثه به حالتی گفته می شود که پلاک‌های دندانی در خط لثه تجمع پیدا می کند و باعث تحریک لثه و حساس شدن آن می شود که گاهی خونریزی هم پیدا می کند.

التهاب لثه چیست
اگر این پلاک‌ها را هر روز با مسواک یا نخ دندان پاک نکنید به مرور سفت‌تر شده و ماده‌ای غیرقابل برداشت به نام جرم (رسوب دندانی) ایجاد می کند. در صورتی که پلاک و جرم به زیر خط لثه گسترش پیدا کند، بیماری مزمن مانند انواع ورم لثه و التهاب لثه دندان عقل خواهد شد.
با تحریک مزمن باکتریایی، بافت لثه به تدریج از دندان‌ها جدا می شود و حفره‌هایی ایجاد می شود که در آنجا چرک تجمع پیدا می‌کند. با گسترش پلاک و جرم و تداوم تحریک بافت لثه، فرآیند کنده شدن لثه‌ها از دندان‌هایتان بیش از پیش ادامه پیدا می‌کند. به این حالت پریودونتیت لثه یا پیوره لثه می گویند.

علائم عفونت لثه

قرمزی، تورم و خونریزی در لثه برخی از نشانه‌هایی است که نشان دهنده عفونت لثه است. اگر این علائم همچنان ادامه داشته باشد، باید به دندانپزشک مراجعه شود. درمان سریع می‌تواند مانع پیشرفت بیماری لثه شود.

در اینجا به برخی از نشانه‌ها و علائم بیماری عفونت لثه اشاره می شود:

• تورم لثه
  • حساس شدن لثه
  • خونریزی در حال مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان
  • قرمزی
  • تغییر رنگ لثه به دلیل کمبود اکسیژن در خون
  • پس رفتن لثه ها
  • تنفس با بوی بد
  • طعم بد در دهان

التهاب یک بیماری جدی لثه است که در آن لثه ها از دندان‌ها دور می شوند، بنابراین منجر به تشکیل حفره‌های عمیقی می شود.
این حفره‌ها زمانی که باکتری‌ها بر‌ روی باقی مانده‌های مواد غذایی که ممکن است در اینجا جمع شوند، آلوده می شوند.

علائم التهاب لثه

علائم مشخصی از بیماری التهاب لثه عبارتند از:

• خط دندان را از بین می برد، باعث می‌شود دندان ها طویلتر بنظر برسند.
  • ایجاد حفره های بین دندان ها و لثه ها
  • حساسیت ریشه های دندان
  • پلاک در داخل و زیر خط دندان
  • زخم معده (زخم آفتاب)
  • تشکیل یک شکاف (شکاف باریک V شکل) بین دندان ها و لثه ها
  • از بین بردن دندان‌ها به علت آسیب به رباط پریودنتال و استخوان آلوئولار
  • تغییر در موقعیت یا تراز دندان‌ها که روی گاز گرفتن تاثیر می‌‌گذارد.

درمان التهاب لثه

اگر عفونت لثه در ابتدا درمان شود، از پیشرفت بیماری که در نهایت منجر به بیماری التهاب لثه دندان عقل یا پرودینال می‌شود جلوگیری می‌کند. بنابراین، اگر هر یک از علائم عفونت لثه ذکر شده را تجربه کردید، در اسرع وقت به دندانپزشک خوب مراجعه کنید.

درمان عفونت لثه شامل حذف پلاک است. یعنی جرمگیری و بروساژ بر روی دندان ها انجام می شود.

همچنین ممکن است استفاده از آنتی بیوتیک برای عفونت لثه به منظور جلوگیری از رشد باکتری‌ها و حتی خمیر دندان برای التهاب لثه توصیه شود.

اگر عفونت لثه به التهاب لثه پیشرفت کند، روش هایی نظیر تمیز کردن عمیق ریشه دندان، لکه برداری (حذف تارتار) و صاف کردن ریشه دندان ممکن است انجام شود. استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی و کاربرد ژل‌های موضعی آنتی بیوتیک نیز تجویز می شود.

در موارد شدید، جراحی فلپ (کاهش فاصله بین دندان ها و لثه ها)، پیوند بافت نرم و یا پیوند استخوان ممکن است لازم باشد.

عوارض عفونت لثه

1. آبسه دندان بدون درمان کردن، به خودی خود برطرف نخواهد شد. به گفته دکتر ایرج عطاالهی دندانپزشک عالی در کلینیک بابکان شهریار اگر آبسه یا همان کیسه حاوی چرک، پاره شود ممکن است درد ناشی از آن تا حد زیادی کاهش پیدا کند، اما باز هم نیاز به درمان دارد.
  2. اگر آبسه دندان تخلیه نشود، ممکن است عفونت به آرواره ها و سایر نقاط سر و گردن نیز گسترش پیدا کند.
  3. اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد و آبسه دندان را نیز درمان نکنید، خطر گسترش عفونت دندان به سایر نقاط بدن شما بسیار بیشتر از کسی است که سیستم ایمنی سالم و قوی دارد.
  4. همچنین عفونت لثه باعث تحلیل رفتن و پسروی لثه می شود که در این صورت نیاز به جراحی و پیوند لثه پیدا می کند.

بهترین دهانشویه برای التهاب لثه

بهتر است برای جلوگیری بیماری عفونت لثه ای و بیماری های دهان و دندان و انواع ورم لثه از دهان شویه استفاده کرد. چای یکی از گیاهان دارویی و پرخاصیت است و بهترین دهانشویه برای التهاب لثه که برای استفاده هر چه بهتر می توان از آن به عنوان یک دهانشویه گیاهی بهره برد.
پزشکان، چای ملایم کم رنگ و نیز آب نمک را از جمله دهانشویه های طبیعی و غیر مخرب برای حفظ سلامت دهان و دندان معرفی کرده اند که علاوه بر سازگاری با محیط دهان و دندان باعث نابودی باکتری های مفید نیز نمی شود.
در مهمانی ها و اماکنی که امکان مسواک زدن وجود ندارد، شست و شو و قرقره دهان با چای، به ویژه پس از مصرف شیرینی، شکلات، آبنبات و سایر شیرینی های سنتی که به ویژه حالت چسبندگی دارند، به عنوان یک راه حل پیشگیرانه از آسیب دیدگی دندان ها و التهاب لثه توصیه اکید می شود.

برای جلوگیری از التهاب لثه در کودکان ،قرقره کردن چای یا آب نمک و دهان شویه مخصوص کودکان را نیز به آنها باید آموزش داد.

اطلاعات بیشتر در مورد دندانپزشکی کودکان