روشهای جایگزینی دندانهای از دست رفته

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع راه های جایگزینی دندان از دست رفته

 

همه ما احتمالاً زمانی در طول زندگی خود از دست دادن دندان به دلیل پوسیدگی یا شکستگی را تجربه می کنیم. بنابراین دانستن انواع روش های جایگزینی دندان‌های از دست رفته به ما کمک می کند هنگام از دست دادن دندان، انتخاب بهتری برای پرکردن جای خالی آن داشته باشیم.

بهترین گزینه برای پر کردن جای خالی دندان در هر فردی بسته به شرایط او ممکن است متفاوت باشد. بنابراین باید در مورد هر روش و معایب و مزایای آن و شرایط لازم برای انجام آن درمان اطلاعاتی داشته باشید تا تصمیم درستی بگیرید. در اینجا این اطلاعات در اختیار شما قرار می گیرد.

همه چیز در مورد روشهای جایگزینی دندان از دست رفته

۱. ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک میله فلزی کوچک شبیه به پیچ است که به صورتی طراحی شده است که در داخل استخوان فک قرار گرفته و با استخوان آمیخته می شود تا پایه یا ریشه محکمی برای نگه داشتن تاج دندان ایجاد نماید. از ایمپلنت دندان میتوان به عنوان پایه ای برای تاج دندان مصنوعی، بریج و یا دندان مصنوعی استفاده کرد. برای کاشت آن باید عمل جراحی صورت بگیرد.

ایمپلنت یکی از روشهای جایگزینی دندانهای از دست رفته است

کاشت ایمپلنت دندان در حالت عادی از زمانی که اقدام می‌کنید تا زمانی که صاحب دندان می شوید، چند ماه طول می کشد. چرا که باید استخوان فرصت کافی برای جوش خوردن به ایمپلنت را داشته باشد. با این حال اگر مسئله زیبایی لبخند و جای خالی دندان در جلوی دهان برایتان اهمیت داشته باشد، می‌توانید در صورتی که شرایط لازم را دارید از روش کاشت ایمپلنت فوری بهره ببرید.

در کاشت ایمپلنت فوری در همان روز جایگذاری ایمپلنت، روکش دندان موقتی هم بر روی آن متصل می شود تا در این چند ماهی که منتظر التیام بافت ها هستید، جای دندان در دهانتان خالی نماند.

اولین شرط لازم برای کاشت ایمپلنت، مناسب بودن کیفیت استخوان و ابعاد آن است. با این وجود حتی اگر استخوان شرایط لازم برای نگه داشتن ایمپلنت را نداشته باشد باز هم می توانید با پیوند و تقویت استخوان، این درمان را انجام بدهید.

یکی دیگر از شرایط این است که برای انجام عمل جراحی آمادگی داشته باشید و از نظر سلامتی در وضعیت خوبی باشید. بنابراین کسانی که بیماری های خاصی دارند باید پیش از تصمیم گیری با متخصص ایمپلنت مشورت کنند.

ایمپلنت دندان از نظر هزینه گران ترین روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. با این حال با توجه به چند مرحله ‌ای بودن درمان می توانید هزینه را مرحله ‌ای پرداخت کنید و نیازی نیست همه آن را یکجا بپردازید. با توجه به طول عمر زیاد ایمپلنت هزینه در بلند مدت مقرون به صرفه تمام می‌شود چرا که این روش نیازی به تعویض ندارد.

اگر نیاز به پیوند استخوان داشته باشید، هزینه آن بر هزینه کاشت ایمپلنت افزوده می‌شود.

ایمپلنت دندان تنها روش دائمی جایگزین کردن دندان های از دست رفته است و در صورت مراقبت مناسب، ممکن است مادام العمر باشد. به طور متوسط عمر ایمپلنت بالای ۲۵ سال برآورد می شود.

  1. اگر از ایمپلنت دندان درست مراقبت کنید به ندرت دچار عوارض یا مشکلاتی در آینده می‌شود. بیشتر مشکلات ایمپلنت دندان مربوط به عمل جراحی و یا اندکی پس از آن است. اگر شرایط لازم برای کاشت را داشته ‌اید و متخصص مجرب برای این منظور انتخاب کرده‌اید، احتمال بروز مشکلات و عدم موفقیت درمان بسیار کم است.
  2. به طور کلی پس از عمل جراحی، کمی خونریزی، ورم، کبودی و درد خواهید داشت که ظرف چند روز تا چند هفته بهبود می یابد.
  3. یکی از مشکلات پس از کاشت ایمپلنت دندان، عدم جوش خوردن استخوان فک به آن است. در این صورت درمان با شکست مواجه می شود.
  4. همچنین در صورتی که بعداً به دلیلی لثه اطراف ایمپلنت عفونت کند و جلوی عفونت و پیشرفت آن گرفته نشود، ممکن است استخوان فک را درگیر کرده و باعث تحلیل رفتن آن شود. در نتیجه ایمپلنت لق شده و باید کشیده شود.

معایب و مزایای کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

مزیت

  • احتمال موفقیت این درمان بالای ۹۵ درصد است بنابراین یکی از موفق ترین درمان ها محسوب می شود.
  • ایمپلنت بسیار با دوام و مقاوم است.
  • ایمپلنت دندان بر خلاف روش‌های دیگر جایگزینی دندان‌های از دست رفته، نیازی به مراقبت ویژه و جداگانه ندارد بلکه همانند دندان‌های دیگرتان تنها کافیست که بهداشت دهان را درست رعایت کنید.
  • احساس راحتی ایمپلنت دندان درست همانند دندان خودتان است.
  • ایمپلنت از نظر زیبایی کاملاً طبیعی و شبیه دندان های واقعی است.
  • ایمپلنت تنها روشی است که از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می کند.
  • برای ثابت نگه داشتن اینپلنت نیازی به بهره‌ کشی از دندان های همسایه نیست و آسیبی به آنها وارد نمی شود.
  • در بلند مدت به دلیل عدم نیاز به تعویض ممکن است مقرون به صرفه تر از روشهای دیگر تمام شود.

معایب

  • این درمان تهاجمی تر از روش‌های دیگر است و برای انجام آن باید عمل جراحی صورت بگیرد.
  • دفعات نیاز به مراجعه به دندانپزشک بیشتر است و دوره درمان طولانی تر است یعنی مدت زمان بیشتری باید منتظر بمانید تا صاحب دندان شوید.
  • ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشید.
  • گرانتر از روش‌های دیگر است.

۲. دندان مصنوعی ۴ ایمپلنتی

دندان مصنوعی چهار ایمپلنتی روشی جدیدتر برای جایگزینی همه دندان های از دست رفته یک فک محسوب می شود. در این روش پروتز دندان مصنوعی کامل فک پایین بر روی چهار ایمپلنت دندان ثابت می‌شود و برای فک بالا شش ایمپلنت استفاده می شود.

جایگزینی دندانهای از دست رفته به روش دندان مصنوعی 4 ایمپلنتی

 برای این درمان در فک پایین دو ایمپلنت دندان در جلوی قوس دندانی جایگذاری می شود (همان جایی که قبلاً دندانهای جلویی قرار داشتند). دو ایمپلنت دیگر در دو طرف دهان با زاویه ۴۵ درجه به سمت عقب، جایگذاری می‌شوند. سپس دندان مصنوعی یا اوردنچر که ضمایم خاصی در زیر آن تعبیه شده است، بر روی ایمپلنت ها قرار گرفته و پیچ می‌شوند.

اولین شرط لازم برای این درمان این است که در محل کاشت ایمپلنت شرایط استخوان مناسب باشد. از آنجایی که معمولاً در جلوی دهان استخوان فک تراکم و حجم بهتری دارد معمولاً حتی در کسانی که استخوانهای فک شان تحلیل رفته است نیز می توان چنین درمانی را انجام داد.‌

همچنین باید بتوانید عمل جراحی کاشت ایمپلنت را پشت سر بگذارید.‌

برای دندان مصنوعی چهار ایمپلنتی باید همه دندانهای پایین را کشیده باشید و در مورد فک بالا هم که ۶ ایمپلنت استفاده می شود نیز باید همه دندان ها کشیده شده باشند.

محدودیتی در این درمان وجود ندارد تنها کافیست از نظر سلامتی در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشید.

این درمان برای بیشتر بیماران نیازی به پیوند استخوان ندارد بنابراین کل فرآیند درمان اوردنچر بر پایه چهار ایمپلنت در مدت زمان کوتاه تری نسبت به ایمپلنت معمولی انجام می شود و هزینه آن هم کمتر است. به طور کلی معمولاً جراحی برای هر قوس دندانی حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می کشد.

پس از جراحی جایگذاری ایمپلنت، مدتی به ایمپلنت فرصت داده می شود تا به استخوان جوش بخورد. بنابراین در این مدت دندان ‌مصنوعی اصلی استفاده نمی شود بلکه یک ست دندان مصنوعی موقتی روی آن متصل می‌شود تا زمانی که استخوان رشد کرده و به ایمپلنت جوش بخورد و ثبات کافی به دست بیاورد. این فرآیند معمولاً ۶ ماه پس از جراحی طول می کشد.

هزینه درمان بسیار کمتر از کاشت ایمپلنتهای تکی تمام می‌شود اما از دندان مصنوعی معمولی بیشتر است. به طور کلی هزینه این درمان شامل مجموع هزینه های چهار ایمپلنت, عمل جراحی جایگذاری ایمپلنت، دندان مصنوعی موقتی و دندان مصنوعی دائمی، هزینه های جانبی مانند تکنولوژی های به کار رفته و آزمایش ها و عکس هایی که پیش و پس از عمل لازم است و همچنین داروها و ویزیت هایی که در این مدت نیاز دارید می باشد.

طول عمر خود ایمپلنت دندان بسیار زیاد است و بیش از بیست سال عمر می‌کند اما پروتز مصنوعی که روی آن سوار می‌شود و ضمایم آن به مرور استهلاک پیدا می‌کند و ممکن است اتصال آنها به ایمپلنت شل یا تخریب شود و در نتیجه دندان مصنوعی لق شود. به طور معمول هر ۱۲ تا ۱۸ ماه ضمایم دندان مصنوعی تعویض می شوند.

  1. ممکن است در ابتدا که این دندان مصنوعی را استفاده می کنید در صحبت کردن دچار مشکل شوید. چون پروتز کمی حجیم است و ممکن است تلفظ حروف برای تان سخت باشد.
  2. حجیم بودن پروتز ممکن است کمی فرم دهان را تغییر بدهد.
  3. پروتز مصنوعی بر پایه ایمپلنت طول عمر مشخصی دارد و پس از مدت زمان نسبتاً کوتاهی باید برای ترمیم یا تعویض آن اقدام نمایید.

معایب و مزایای دندان مصنوعی چهار ایمپلنتی

معایب و مزایای دندان مصنوعی چهار ایمپلنتی

مزایا

  • برای کسانی که تعداد زیادی از دندان های پایین یا بالای خود را از دست داده اند، مقرون به صرفه و نسبتاً ارزان است چرا که با تعداد کمتری ایمپلنت می توانند دندان مصنوعی مطمئن داشته باشند و از تکان نخوردن آن خاطرشان آسوده باشد.‌
  • این پروتزها باثبات تر از دندان مصنوعی معمولی هستند و از جای خود تکان نمی خورند.
  • بر خلاف دندان مصنوعی معمولی، با این پروتز می توانید انواع مختلف غذاها را بجوید.
  • از آنجایی که برای ثابت نگه داشتن این دندان مصنوعی، شش ایمپلنت در فک بالا کار گذاشته شده است، نیازی به استفاده از مکش در سقف دهان (برای نگه داشتن دندان مصنوعی) نیست. از این رو می‌توان پروتز را با حجم کمتری ساخت. بنابراین بیمار با آن راحت تر است و راحت تر می تواند طعم غذاها را احساس کند.
  • درآوردن پروتز برای تمیز کردن آن راحت است.

معایب

  • این پروتز ثابت نیست و قابل درآوردن است بنابراین برخی افراد تمایل به آن ندارند.
  • هنگام خوردن باید مراقب باشید چیزهایی که ممکن است به دندان مصنوعی آسیب برسانند مانند خوراکی های سفت و ترد را نخورید.
  • ضمایم اتصال دندان مصنوعی به ایمپلنت باید مرتباً تعویض شوند تا پروتز لق نشود.

۳. بریج ثابت بر پایه ایمپلنت

در این روش دیگر نیاز نیست به جای تک تک دندان ها ایمپلنت بکارید بلکه به جای آن، چند دندان از دست رفته را با ایمپلنت جایگزین می کنید و چند دندان دیگر را با تاج دندان مصنوعی (پونتیک) که به ایمپلنت ها متصل هستند جایگزین می کنید. این روش را می توانید برای تمامی دندان های از دست رفته یک قوس دندانی استفاده کنید. تعداد ایمپلنت دندان مورد نیاز، بسته به نوع ایمپلنت مورد استفاده و تعداد دندان هایی که باید جایگزین شوند متفاوت است.

بریج ثابت بر پایه ایمپلنت جزء روشهای جایگزینی دندان از دست رفته

بریج بر پایه ایمپلنت بسیار شبیه بریج ثابت معمولی است که به دندان های دو طرف وصل می‌شود. اتصال بریج به ایمپلنت با چسب یا پیچ انجام می شود. گاهی اوقات ممکن است برای سهولت در آوردن پروتز، دندانپزشک ترجیح بدهد آن را پیچ کند. سوراخ پیچ در بریج با رزین کامپوزیت همرنگ دندان پوشانده می شود بنابراین دیده نمی شود.

برای این روش باید استخوان شرایط مناسبی برای کاشت ایمپلنت در محل های مورد نظر داشته باشد. همچنین از آن جایی که عمل جراحی برای کاشت ایمپلنت باید انجام شود از نظر وضعیت سلامتی باید در شرایط مساعدی باشید.

دوره این درمان همانند کاشت ایمپلنت است یعنی چند ماه طول می کشد تا استخوان رشد کرده و به ایمپلنت جوش بخورد. اما در مواردی می توان بریج موقتی روی ایمپلنت متصل کرد تا جای دندان ها خالی نماند.

هزینه این درمان بسته به تعداد ایمپلنت ها و تاجهای دندانی که قرار است استفاده شوند، متفاوت است. همچنین جنس پروتز و درمان های جانبی مانند درمان عفونت لثه یا پیوند استخوان نیز در هزینه نهایی تاثیر گذار هستند.

طول عمر بریج ثابت که معمولاً از جنس سرامیک است ۵ تا ۱۵ سال برآورد می شود و طول عمر ایمپلنت دندان که بریج به آن متصل شده است بیش از بیست سال می باشد.

این پروتز بسیار با دوام و مقاوم است و ظاهر آن بسیار شبیه دندان واقعی می باشد.

  1. از آنجایی که این پروتز بر پایه ایمپلنت دندان است، مشکلی از بابت پوسیدگی دندان زیر بریج وجود ندارد. تنها مشکلی که ممکن است به وجود بیاید مشکلات مربوط به ایمپلنت دندان است که ممکن است اتفاق بیفتد و همچنین مشکلاتی که در تمیز کردن پروتز وجود دارد و در صورت بی توجهی ممکن است باعث عفونت لثه زیر بریج شود.
  2. گاهی اوقات هم در صورتی که تعداد ایمپلنت متناسب با فشارهایی که قرار است وارد شود انتخاب نشود ممکن است فشار بیش از حد باعث شکستن روکش دندان شود.

معایب و مزایای بریج بر پایه ایمپلنت

معایب و مزایای بریج بر پایه ایمپلنت

مزایا

  • از نظر زیبایی بسیار مناسب بوده و شبیه دندان های واقعی به نظر می رسد
  • برای بیمار بسیار راحت بوده و هیچ مشکلی در صحبت کردن یا غذا خوردن به وجود نمی‌آید
  • مراقبت از آن کار ساده ای است ( مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همیشه باید انجام شود )
  • هزینه آن در مقایسه با ایمپلنت تکی بسیار کمتر تمام می شود.
  • در بین پروتزهای جایگزین دندان عمر خوبی دارد اگر چه عمر آن به پایه ایمپلنت تکی نمی رسد.
  • نیازی به تراشیدن دندان های سالم و طبیعی وجود ندارد چرا که این پروتز بر ایمپلنت متکی است.

معایب

  • تنها زمانی می توانید از این روش استفاده کنید که دندان‌های از دست رفته در کنار یکدیگر باشند
  • این روش نسبتاً گران است به خصوص اگر برای جایگزینی همه دندان‌های یک قوس دندانی استفاده شود
  • در مقایسه با دندان معمولی و دندان مصنوعی در این روش دفعات ویزیت بیشتر و دوره مدت درمان طولانی تر است
  • برای بریج بر پایه ایمپلنت نیاز به عمل جراحی وجود دارد.

بریج دندان

این روش راهکار بسیار متداول برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و جایگزین ارزان تری برای ترمیم هایی بر پایه ایمپلنت دندان است. بریج دندان پروتز ثابتی است که به دندانها چسبانده می شود.

یکی از روشهای جایگزینی دندان از دست رفته، بریج دندان است

این پروتز از دو روکش دندان در طرفین و یک یا چند تاج دندان مصنوعی که به آن پونتیک می‌گویند در وسط تشکیل شده است. تاج دندان مصنوعی یا پونتیک قرار است در جای خالی دندان قرار بگیرد و دو روکش دندانی که در دو طرف پروتز قرار دارد بر روی دندانهای طبیعی و سالم دو طرف جای خالی قرار میگیرد تا بتواند پونتیک را در جای خود ثابت نگه دارد. به نقش این دو روکش دندان دو طرف بریج ، اباتمنت و به دندان هایی که قرار است این روکش ها بر روی آنها چسبانده شوند دندان‌های اباتمنت گفته می شود.

بریج دندان به دندان ها چسبانده می شود بنابراین ثابت است و نمی توانید آن را در بیاورید . بریج ممکن است از سرامیک، آلیاژهای گرانبها، طلا یا ترکیبی از این مواد ساخته شود.

برای گذاشتن بریج دندان باید در دو طرف جای خالی، دندانهای سالمی داشته باشید که بتواند بریج را در جای خود نگه دارد. اگر این دندانها ضعیف باشند نمی توانند پروتز را پشتیبانی نمایند.‌ دندان های تکیه‌ گاه آن باید برای روکش شدن آماده شوند. آماده سازی به این صورت است که دندان ها باید تراشیده شوند.

با این روش می توان جای خالی یک یا چند دندان را پر کرد به شرطی که این دندان‌ها در مجاورت هم قرار داشته باشند.

این درمان بر خلاف ایمپلنت و درمانهای بر پایه ایمپلنت، چندان طول نمی کشد. پس از معاینه و قالب گیری از دندان ها یکی دو هفته باید صبر کنید تا ترمیم در آزمایشگاه ساخته شود سپس برای گذاشتن بریج در دهان مراجعه می کنید. بنابراین تنها ظرف یکی دو هفته صاحب دندان می شوید و اگر کلینیک دندانپزشکی مجهز به فناوری های جدید دیجیتال باشد این مدت کوتاه تر هم خواهد شد.

از نظر هزینه، بریج دندان از دندان مصنوعی گران تر است اما از ایمپلنت دندان و پروتز های بر پایه ایمپلنت خیلی ارزان تر تمام می شود. هر چه تعداد دندان هایی که می خواهید جایگزین کنید بیشتر باشد هزینه آن بیشتر می شود. به طور کلی هزینه بریج دندان با توجه به تعداد دندان ها و جنس پروتز متغیر است.

متوسط طول عمر بریج ۵ تا ۱۵ سال است و در صورتی که از آن به خوبی مراقبت کنید طول عمر آن بیشتر هم خواهد شد.

  1. برای گذاشتن بریج از دندانهای همسایه به عنوان تکیه گاه استفاده می شود و برای این منظور این دندان‌ها باید تراشیده شوند تا روکش بریج دندان بر روی آن ها قرار بگیرد. این به معنی کاهش ضخامت مینای دندان و آسیب پذیر شدن دندان های سالمتان است ‌.
  2. امکان پوسیدگی دندان زیر روکش وجود دارد. بنابراین باید بهداشت دهان را به دقت رعایت کنید و برای چکاپ هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز پوسیدگی، به موقع برای درمان آن اقدام شود. این مشکل برای ایمپلنت و بریج بر پایه ایمپلنت وجود ندارد.
  3. در هر پروتز جایگزین دندان به جز ایمپلنت، باید انتظار تحلیل رفتن استخوان فک را داشته باشید. به مرور زمان استخوان در محلی که دیگر دندان واقعی وجود ندارد باز جذب شده و کوچک می‌شود و بریج نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

معایب و مزایای بریج دندان

معایب و مزایای بریج دندان

مزیت های بریج دندان

  • احساس بیمار نسبت به این پروتز شبیه دندان واقعی است و شبیه دندان واقعی عمل می کند.
  • این درمان خیلی سریع تر و ساده تر از پروتز های بر پایه ایمپلنت است و تنها ظرف دو یا سه هفته، درمان تمام می شود.
  • هزینه آن نسبت به پروتز های بر پایه ایمپلنت خیلی کمتر است.
  • بریج از نظر مقاومت و دوام از دندان مصنوعی خیلی بهتر است.
  • برخلاف دندان مصنوعی معمولی، این پروتز در جای خود ثابت است بنابراین هیچ نگرانی از لحاظ تکان خوردن و لغزش‌های پروتز وجود ندارد.
  • برخلاف ایمپلنت این درمان نیازی به عمل جراحی ندارد.

معایب بریج دندان

  • از دندان مصنوعی معمولی گران تر است.
  • ممکن است سلامت دندان های اطراف جای خالی که تکیه گاه بریج هستند، به خطر بیفتد.
  • دندان های تکیه‌گاه بریج باید تراشیده شوند تا به عنوان تکیه گاه پروتز، روکش بر روی آنها قرار بگیرد بنابراین امکان پوسیدگی زیر روکش وجود دارد.
  • بهداشت دهان و مراقبت از پروتز نسبت به ایمپلنت تکی سخت تر است چرا که باید زیر بریج را خوب تمیز کنید تا ذرات غذا و پلاک در آن جا جمع نشود.
  • بریج برخلاف ایمپلنت از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری نمی کند.
  • دوام و طول عمر این پروتز به پای ایمپلنت نمی‌رسد.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی معمولی خود به دو صورت ست کامل دندان مصنوعی و دندان مصنوعی پارسیل تقسیم می‌شود. کسانی که همه یا بیشتر دندانهای یک قوس دندانی (فک بالا یا پایین) را از دست داده ‌اند از دندان مصنوعی کامل و کسانی که یک یا چند دندان یک فک را از دست داده ‌اند از دندان مصنوعی پارسیل می توانند استفاده کنند.

دندان مصنوعی مناسب برای جایگزینی دندانهای از دست رفته

این روش، پروتزی غیر ثابت است یعنی می توانید هر زمانی که می خواهید آن را در بیاورید و دوباره در دهان بگذارید. قاعده دندان مصنوعی از جنس اکریلیک و معمولاً صورتی رنگ (شبیه رنگ داخل دهان) است.

دندان مصنوعی پارسیل معمولاً قلابها یا گیره های فلزی در اطراف دارد که دور دندان های موجود، قلاب می شوند و به کمک آن پروتز در جای خود ثابت می‌ماند.

دندان مصنوعی کامل نیز قاعده آکریلیک صورتی رنگ دارد و روی لثه قرار می گیرد.

هر کسی که یک یا چند دندان و یا حتی همه دندان های بالا یا پایین خود را از دست داده است، میتواند از دندان مصنوعی معمولی استفاده کند. این پروتز شرایط خاصی ندارد و برای همه قابل استفاده است.

اینکه دقیقا چقدر طول می کشد تا بتوانید از دندان مصنوعی استفاده کنید بستگی به این دارد که برای گذاشتن آن چه تعدادی دندان کشیده اید. از این رو برای کسانی که یک یا چند دندان را با دندان مصنوعی پارسیل می خواهند جایگزین کنند خیلی زود درمان انجام می شود اما برای دندان مصنوعی کامل تقریباً بین ۶ هفته تا سه ماه ممکن است زمان لازم باشد چرا که باید پس از کشیدن دندان ها لثه و استخوان التیام پیدا کنند.

دندان مصنوعی معمولی ارزان ترین روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. به ویژه که تنها با یک پروتز همه دندان های خود را می توانید جایگزین کنید. با این حال هزینه بسته به جنس مواد به کار رفته در پروتز، نیاز به کشیدن دندانها، درمان‌های جانبی مانند عفونت لثه یا سایر عفونت‌های دهان ممکن است اندکی متفاوت باشد.

استفاده از آن به خصوص در مورد دندان مصنوعی کامل برای فرد راحت نیست چرا که پروتز تکان می خورد و ثابت نیست. با این حال می توان با چسب دندان پروتز را در جای خود ثابت کرد. جویدن غذا و صحبت کردن نیز تا حدی تحت تاثیر قرار می گیرد و ضعیفتر انجام می شود.

معایب و مزایای دندان مصنوعی

مزایا و معایب دندان مصنوعی

معایب

  • عملکرد دندان مصنوعی ضعیف تر از پروتزهای دیگر است و با آن نمی توانید هر غذایی را بجوید چرا که ممکن است پروتز آسیب ببیند.
  • از نظر زیبایی نیز دندان مصنوعی معمولی به پای روش‌های دیگر نمی رسد.
  • هر روز باید آن را در بیاورید و خوب تمیز کنید و در طول شب آن را کنار (مثلا داخل یک لیوان آب) بگذارید تا لثه فرصت ریکاوری و التیام داشته باشد.
  • مرتباً باید قاعده دندان مصنوعی ترمیم یا تعویض و یا کلا پروتز تعویض شود چرا که آن طول عمر کمی دارد و از طرفی با تحلیل رفتن استخوان فک، پروتز پس از مدتی دیگر اندازه نخواهد بود.
  • دندان مصنوعی معمولی، شکننده بوده و به راحتی ممکن است بشکند مگر این که از پروتزهای نایلونی که شکستنی نیستند استفاده کنید.
  • از آنجایی که پروتز ثابت نیست امکان گم کردن آن وجود دارد.
  • در دندان مصنوعی کامل، فرآیند تحلیل رفتن استخوان فک به علت فشار دندان مصنوعی بر روی لثه و استخوان سرعت می گیرد.
  • ممکن است بر حس چشایی تاثیر گذاشته و لذت بردن از غذا را کاهش بدهد.
  • دندان مصنوعی کامل به علت تکان خوردن به خصوص در هنگام جویدن غذا، ممکن است باعث درد گرفتن و زخم لثه شود. ار طرفی استفاده از چسب دندان چندان راحت و جالب نیست و راه حل بلند مدت محسوب نمی شود.
  • ممکن است هنگام صحبت کردن صدای تلک تلک بدهد و باعث خجالت کشیدن فرد شود.

مزایا

  • ظرف مدت کوتاهی زیبایی و شکل صورت دوباره جوان شده و اعتماد به نفس به بیمار برمی‌گردد.
  • پشتیبانی خوبی از عضلات گونه و چانه و لب ها ایجاد می‌شود و از چروک خوردن و جمع شدن آنها جلوگیری می شود. بنابراین ابعاد و ساختار صورت دوباره مثل قبل می شود.
  • تکلم و تلفظ کلمات بهتر می‌شود و فرد دوباره توانایی غذا جویدن پیدا می‌کند.
  • برای گذاشتن دندان مصنوعی هزینه زیادی لازم نیست بنابراین بیشتر مردم می توانند از آن استفاده کنند.
  • پس از مدتی که استخوان فک تحلیل رفت، می توان با تعویض قاعده، دوباره پروتز را اندازه کرد.

بریج دندان باله دار یا مریلند

بریج دندان باله دار

بریج باله دار یا مریلند، پروتزی است که تنها برای دندانهای جلو استفاده می شود. این پروتز به علت شکنندگی و عدم تحمل فشار فک در عقب دهان قابل استفاده نیست. بریج باله دار از یک تاج دندان (پونتیک) و دو باله در طرفین تشکیل شده است که باله ها به سطح پشتی دندانهای همسایه چسبانده می شوند و دندان پونتیک در جای خالی می نشیند.

دندانهای اباتمنت (تکیه گاه پروتز) باید سالم و قوی باشند تا فشاری که بر دندان پونتیک وارد می شود را تحمل کنند. معمولی برای چسباندن بریج باله دار نیازی به تراشیدن دندانهای تکیه گاه وجود ندارد. فقط گاهی کمی مینا خراشیده می شود تا سطح آن زبر شده و خوب به باله بچسبد.

اگر میخواهید جای خالی دندان جلویی تان را پر کنید، بریج باله دار روشی مقرون به صرفه و غیر تهاجمی است و نیازی به جراحی یا تراشیدن دندان ندارد. با این حال این راه حل را باید موقتی در نظر بگیرید. گاهی اوقات در مدت زمانی که منتظر جوش خوردن استخوان و ایمپلنت هستید، ممکن است برایتان بریج باله دار در جای خالی گذاشته شود.

در این روش لازم نیست زیاد منتظر بمانید. لبخندتان خیلی زود از بی دندانی در می آید چرا که این روش ساده بوده و پس از قالب گیری و ساخت ترمیم که ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد، می توانید آن را در دهان بگذارید.

پژوهشهای بازبینی اخیر نشان داده اند میزان موفقیت ۵ ساله بریج برای بریج باله دار ۸۷.۷ درصد و برای بریج معمولی بالای ۹۰ درصد است. بریج باله دار معمولا موقتی استفاده می شود اما در صورتی که به عنوان روش جایگزینی دندان از دست رفته این روش را انتخاب کرده باشید احتمالا ظرف ۵ تا ۷ سال باید آن را عوض کنید.

هزینه بریج مریلند شامل هزینه باله ها به اضافه دندان پونتیک و فرآیند چسباندن آن به دندانهاست. این روش از ایمپلنت، بریج بر پایه ایمپلنت و بریج معمولی ارزانتر است. برای براورد دقیق از هزینه درمان با دندانپزشک صحبت کنید.

عمده ترین مشکل این پروتزها، شکستن آن است که ۵۷.۶ درصد موارد شکست درمان را به خود اختصاص می دهد. علیرغم استفاده از سرامیکهای با مقاومت بالا، شکستگی مشکل اصلی بریج مریلند است. مشکل دیگر شل شدن یا جدا شدن باله ها از دندانهای تکیه گاه است. ممکن است باکتریها به زیر باله نفوذ کرده و در فضای امن پشت آن، فعالیت کنند و باعث پوسیدگی دندان شوند. همچنین در صورت جدا شدن باله باید ترمیم مجددا چسبانده شود.

معایب و مزایای بریج مریلند چیست؟

معایب و مزایای بریج مریلند

مزایا

  • ارزانتر و کم تهاجمی تر از بریج معمولی یا پروتزهای بر پایه ایمپلنت است.
  • زیبایی را به لبخند برمی گرداند.
  • صحبت کردن و غذا خوردن دوباره همانند قبل می شود.
  • به دلیل پشتیبانی دندان، فرم لبها دوباره پر می شود.
  • از کج شدن و انحراف دندانهای همسایه جلوگیری می شود.

معایب

  • مقاومت بالایی ندارد بنابراین فقط در دندانهای جلو استفاده می شود.
  • گاز زدن خوراکیهای سفتی مثل هویج ممکن است باعث جدا شدن باله ها از دندانها شود که در این صورت باید دوباره چسبانده شود.
  • نسبتا شکننده است بنابراین به عنوان راه حل بلند مدت، مطلوب نیست.

دندان مصنوعی فلیپر

دندان مصنوعی فلیپر یک دندان مصنوعی پارسیل موقتی است که برای ترمیم یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود. هدف از آن پر کردن موقتی جای خالی است تا اشکالی در زیبایی لبخند و همچنین تلفظ به وجود نیاید.

همه چیز در مورد دندان مصنوعی فلیپر

این پروتز خیلی زود آماده می شود. معمولا ظرف یکی دو روز دندانتان آماده شده و می توانید برای دریافت آن مراجعه کنید.

هزینه آن به تعداد دندانهایی که قرار است جایگزین شوند و همچنین جنس مواد بستگی دارد. مثلا فلیپر حاوی قلابهای سیمی (برای نگه داشت فلیپر) معمولا گرانتر هستند. اما در کل دندان مصنوعی فلیپر روشی ارزان برای جایگزینی دندانهای از دست رفته است.

این پروتز برای استفاده موقتی طراحی شده است و دوام چندانی ندارد. بنابراین میتوانید در مدت زمان محدود از آن استفاده کنید تا تصمیم بگیرید با چه روشی دندانهای از دست رفته تان را جایگزین کنید.

معایب و مزایای دندان مصنوعی فلیپر

مزیتهای دندان مصنوعی فلیپر

  • درمان بسیار ارزان تمام می شود.
  • میتوان آن را پیش از کشیدن دندان آماده کرد بنابراین بلافاصله جای خالی دندان پر می شود.
  • دفعات مراجعه به مطب دندانپزشک کمتر است.
  • این پروتز سبک است بنابراین تحمل آن برای بیمار راحت تر است.

معایب دندان مصنوعی فلیپر

  • مقاوم و محکم نیست.
  • ثبات کافی ندارد.
  • به راحتی میشکند استفاده از آن برای بیمار راحت نیست.

اگر قصد دارید دندانهای آسیب دیده تان را جایگزین کنید یا جای خالی دندانهایتان را با نوعی پروتز مصنوعی پر کنید، پیش از هر تصمیم گیری با دندانپزشک مشورت کنید. دندانپزشک شرایط شما را بررسی می کند و بر اساس نیازها، خواسته ها، وضعیت سلامتی، وضعیت مالی و معایب و مزایای هر روش، بهترین روش مناسب شما برای جایگزینی دندانهای از دست رفته را پیشنهاد می کند.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
139 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
وطن دوست
وطن دوست
1 ماه قبل

سلام من یکی از دندون هام افتاده اگه بخوام درست کنم چه روشی رو‌ باید انجام بدم دوتا دیگ هم از دندون هام خراب شدن بچه شیر میدم

منیژه
منیژه
2 ماه قبل

سلام. من فک بالام فقط ۳ تا دندون داره و خرابم هست. بقیه دندونام ریشه داره. فقط میخوام بدونم میشه یه قالب گذاشت که مهمونی بخوام برم خجالت نکشم. قیمتشو فک بالا چقد میشه

1 9 10 11
139
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x