لمینت دندان عصب کشی شده

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از روش های پر استفاده برای ایجاد زیبایی در سطح دندان ها لمینت دندان می باشد که با کمک لایه ای از مواد از جمله پورسلن یا رزین کامپوزیت بر روی دندان ایجاد می شود. لمینت ها از نظر معیارهای ظاهری مانند شکل، رنگ و ابعاد دندان، آنها را بهبود می هند. اما اینکه می توان از لمینت برای دندان عصب کشی شده نیز استفاده کرد، یک مساله مهم می باشد.

اکثر افراد از میان سالی به بعد دچار آسیب های دندانی می شوند و برای از بین رفتن درد دندان اقدام به عصب کشی می کنند. پس می توان گفت قشر زیادی از داوطلب های انجام لمینت دارای دندان عصب کشی شده هستند. انجام لمینت دندان عصب کشی شده غیر ممکن نیست و از طرفی به همان راحتی دندان های معمولی هم نمی باشد. نیاز به معاینه بیشتر و بررسی جزییات کاملی دارد. گاهی دیواره دندان بسیار ضعیف شده است و مقدار زیادی از تاج آن از بین رفته است و نیاز به درمان های مقدماتی خواهد بود.

آیا دندان عصب کشی شده را می توان لمینت کرد؟

جواب این سوال هم بله و هم خیر است. یک دندان عصب کشی شده فاقد هر گونه درد، احساس و … است و در صورت وجود عفونت و انواع حساسیت ممکن است به راحتی تشخیص داده نشود و وضعیت وخیم تر گردد. از طرفی لمینت قابلیت پوشاندن دندان در هر حالتی را ندارد به طوری که دندان های شکسته شده قابلیت انجام لمینت را نخواهند داشت.

اگر هم دندان به صورت جزیی آسیب دیده و بعد از عصب کشی میزان تغییر شکل ظاهری و از بین رفتگی دندان زیاد نیست می توانید بعد از ترمیم کامل وضعیت عصب کشی اقدام به لمینت کنید. حتما باید صبر کید تا التهاب، تورم و عفونت احتمالی در دندان عصب کشی شده به صورت کامل بهبود پیدا کند.

برای انجام لمینت دندان عصب کشی شده باید به متخصص با تجربه و توانمند مراجعه کنید. عدم تراش مناسب دندان باعث می گردد در ادامه لمینت نیز به درستی نصب نشود و بر روی دندان و لثه مشکلات زیادی از جمله تورم، درد، خراشیدگی و حساسیت ایجاد کند.

عصب کشی یک درمان تکمیلی نیست و فقط راه مقدماتی برای از بین بردن درد است. اگر متخصص تشخیص دهد که برای تکمیل درمان نیاز به پر کردن دندان وجود دارد باید قبل از لمینت اقدام شود.

مقایسه لمینت و روکش دندان عصب کشی شده

مقایسه لمینت و روکش دندان عصب کشی شده

دو روش معمولی که برای ایجاد زیبایی و برطرف کردن نواقص دندان ها استفاده می شود لمینت و روکش دندان هستند. این دو روش دارای ویژگی های منحصر به فرد و نتایج متفاوتی می باشند.

  • لمینت: چسباندن یک لایه نازک سرامیکی یا کامپوزیتی بر سطح دندان است که به باعث زیبایی، سفیدی و درخشندگی دندان ها خواهد شد. دندان های معیوب، دندان های شکسته، خراشیده یا لکه ‌دار توسط لمینت پوشانده می شود. در مورد دندان عصب کشی شده هم می توان از لمینت استفاده کرد به شرطی که ظاهر و ابعاد کلی دندان حفظ شده باشد.
  • روکش دندان: این پوشش از لمینت نازکتر می باشد و در تولید آن از مواد پلاستیکی یا مواد سرامیکی استفاده می شود. روکش ها نیز مانند لمینت بر سطح دندان چسبانده می شوند و قابلیت ایجاد پوشش دندان عصب کشی شده را نیز دارند. اما روش درمان تکمیلی و نهایی نیستند و به صورت موقت کار برد دارند. اگر نیاز به پر کردن دندان یا انجام کاشت دندان باشد، روکش کردن دندان عصب کشی شده اولویتی نخواهد داشت.

بیشتر بدانید: مقدار تراش دندان برای لمینت چقدر است؟

روکش دندان نسبت به لمینت نازکتر است و در مواردی که  نیاز به ترمیم جزیی دندان شکسته شده یا دارای آسیب باشد، لمینت بهتر عمل می کند. موارد مقایسه ای دیگر لمینت و روکش دندان شامل موارد زیر است:

  • عمر و ماندگاری روکش و لمینت تفاوتی باهم ندارند.
  • روکش دندان یک درمان موقتی برای پوشاندن دندان ها می باشد تا قبل از ترمیم نهایی.
  • زیبایی و طبیعی بودن لمینت بیشتر از روکش است.
  • در لمینت می توانید چندین دندان را درمان کنید و شکل ظاهری یکنواختی به آنها ببخشید اما برای روکش به این شکل نخواهد بود.
  • برای دندان های عقبی کاربرد روکش مناسب تر از لمینت است.

استفاده از لمینت برای دندان های عصب کشی شده عقب

میزان فشار بر روی دندان های عقب بسیار زیاد است و در معرض دید افراد نیز نمی باشند. این دو دلیل باعث می شود که درمان لمینت بر روی دندان های عصب کشی شده عقب استفاده نشود. لمینت با توجه به ترکیب خود و ساختاری که روی دندان قرار می گیرد در فشار های بسیار زیاد دچار آسیب، شکستگی و جدا شدن از سطح دندان خواهد شد. در دندان های انتهایی پر کردن دندان و استفاده از روکش در کنار تاج دندان رایج است و نتایج مناسب تری ایجاد می کند. مواد پر کننده دندان و تاج دندان از استحکام بالایی برخوردار می باشند.

آیا نصب لمینت بر روی دندان پر کرده امکان پذیر است؟

آیا نصب لمینت بر روی دندان پر کرده امکان پذیر است؟

انجام لمینت بر روی دندان های جلویی که مقدار بالایی از فضای داخلی آنها توسط مواد مخصوص پر شده است، امکان پذیر نمی باشد و معمولا انجام نمی شود چرا که نتایج مناسبی به همراه نخواهد داشت. قبل از انجام لمینت، معاینات تخصصی مراجعه کننده صورت می گیرد و عکس های رادیوگرافی بررسی می گردد. چنانچه در این معاینات متخصص هر گونه آسیب، عفونت و پر کردگی دندان در حجم بالا را مشاهده کند، درمان لمینت را مناسب نمی داند. برای نصب لمینت نیاز است دندان ها مقدار کمی برش بخورند و همسطح و هم ردیف باشند. زمانی که دندان پر کرده با حجم بالا وجود داشته باشد امکان زیر سازی قبل از لمینت وجود نخواهد داشت.

در مواردی که میزان پر کردن دندان بسیار جزیی باشد و امکان اصلاح دیواره دندان برای لمینت فراهم باشد، متخصص اجازه درمان لمینت را خواهد داد.

آیا لمینت می تواند جایگزین روکش در دندان های عصب کشی شده شود؟

بستگی به موقعیت دندان ها این امکان فراهم است که در برخی موارد لمینت جایگزینی مناسب به جای روکش دندان باشد. برای دندان های جلویی معمولا متخصصان در حد امکان از لمینت استفاده می کنند تا ظاهر مناسب و لبخندی درخشان داشته باشند. در مورد دندان های انتهایی که فشار زیادی روی آنها است لمینت بازدهی مناسبی نخواهد داشت. در این موارد متخصص از روکش های قوی یا همان کراون استفاده می کند.

در صورت برداشتن لمینت از روی دندان، پس از عصب کشی باید لمینت جدید نصب شود؟

لمینت اگر دچار آسیب ناشی از خرابی و پوسیدگی دندان نشده باشد، این قابلیت را دارد که به صورت مجدد استفاده شود. در مواردی این احتمال وجود دارد که بعد از عصب کشی شرایط کلی دندان دچار تغییر شود و فرم، ظاهر، ابعاد و … آن متفاوت شود. در این شرایط نیاز است که لمینت جدید بر روی دندان ها نصب شود.

در مواردی که لمینت بخاطر مشکلات ظاهری آن مانند شکستگی، تغییر رنگ، خراب شدن و … برداشته می شود باید از لمینت جدید استفاده شود.

گاهی ممکن است بعد از انجام عصب کشی متخصص به شما اعلام کند که بخاطر تغییرات ایجاد شده در دندان ها، دیگر امکان استفاده از لمینت برای دندان های شما وجود ندارد.

بیشتر بدانید: لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

آیا دندانی که بر اثر عصب کشی سیاه شده است را می توان لمینت کرد؟

در صورتی که یک دندان عصب کشی شده سایر شرایط انجام لمینت از جمله دیواره مناسب جهت اصلاح و … را داشته باشد، می توان آن را لمینت کرد و سیاه شدن رنگ آن مانعی برای انجام لمینت نمی باشد. در اصل لمینت یک روش زیبایی برای پوشاندن مواردی از قبیل همین سیاهی ها و تغییر رنگ ها می باشد. بعد از انجام لمینت در دندان های جلویی، ظاهر آنها سفید و درخشان می شود و به صورت یک دست در می آید که باعث می شود فرد احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. تصمیم نهایی در مورد انجام لمینت با متخصص می باشد.

آیا دندان های عصب کشی شده که لمینت شده اند نیاز به مراقبت ویژه ای دارند؟

میزان حساسیت و مراقبت در دندان هایی که بعد از عصب کشی تحت شرایط خاصی لمینت می شوند بسیار بالا است. با کمک این مراقبت ها طول عمر لمینت خود را افزایش می دهید و مانع از عفونت و حساسیت های ناشی از آن خواهند شد:

  • رعایت کامل بهداشت دهان و دندان با کمک مسواک، خمیر دندان و نخ دندان.
  • عدم استفاده از خوراکی ها و غذا های سفت و سخت.
  • عدم خوردن یا آشامیدن غذا یا نوشیدنی خیلی سرد یا خیلی داغ که موجب انقباض و انبساط لمینت می شوند.
  • مراجعه مکرر به متخصص به صورت منظم و تحت معاینه قرار داشتن و ترمیم احتمالی لمینت.
  • عدم مصرف غذاها و خوراکی های بسیار چسبنده مانند شکلات ها.

قیمت لمینت دندان عصب کشی شده چقدر است؟

انجام درمان هایی مانند لمینت گستردگی قیمت زیادی دارند. چرا که در آن نوع مواد استفاده شده، وضعیت دندان، تعداد واحدهای دندانی، هزینه متخصص دندانپزشک، هزینه های کلینیک و … متفاوت می باشد. برای تعیین قیمت نهایی لمینت دندان عصب کشی شده بهتر است به بهترین متخصص مراجعه کنید تا بعد از انجام معاینات اولیه از ریز قیمت هزینه های درمان خود آگاه شوید.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x