درصد موفقیت کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان پروتزی است که آن را به جای دندان طبیعی می گذاریم تا دوباره بتوانیم غذا بجویم و جای خالی دندانمان را پر کنیم. برای جایگزینی دندانهای از دست رفته علاوه بر کاشت ایمپلنت دندان، روشهای دیگری مانند دندان مصنوعی و بریج دندان نیز وجود دارند.

درصد موفقیت درمان کاشت ایمپلنت دندان چقدر است؟

درصد موفقیت کاشت ایمپلنت دندان

درصد موفقیت کاشت ایمپلنت دندان بسته به این که در کجای فک جایگذاری می شود متفاوت است اما به طور کلی ایمپلنت تا ۹۸ درصد موفق است. با مراقبت مناسب میتوان آن را تا آخر عمر حفظ کرد.

چه عواملی بر موفقیت ایمپلنت دندان تاثیر می گذارند؟

عوامل متعددی بر عدم موفقیت ایمپلنت تاثیر می گذارند. این عوامل عبارتند از:

• عفونت لثه

سلامت لثه یک معیار مهم در جراحی کاشت ایمپلنت است و اگر بیماری فعال لثه داشته باشید، نمیتوان این درمان را انجام داد تا زمانی که لثه سلامت خود را به دست بیاورد.

• سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی از عواملی است که باعث می شود احتمال شکست درمان ایمپلنت افزایش یابد. چون سیگار موادی دارد که باعث محدود شدن گردش خون در لثه و کندی فرآیند التیام می شود. چندین پژوهش نشان داده اند که احتمال ناموفق شدن درمان کاشت ایمپلنت دندان در افراد سیگاری ۲۰ درصد است.

افراد سیگاری می توانند ایمپلنت بکارند

آیا افراد سیگاری نمیتوانند ایمپلنت دندان بکارند؟

چرا میتوانند. اگر سیگاری هستید باز هم میتوانید از درمان ایمپلنت بهره مند شوید به شرطی که از دو هفته قبل از جراحی سیگار را کنار بگذارید و تا حداقل دو ماه پس از آن، لب به سیگار نزنید. همچنین در حفظ بهداشت دهان دستور دکتر را درست و دقیق رعایت کنید.

• مناسب نبودن استخوان فک

موفقیت عمل کاشت ایمپلنت بستگی زیادی به کیفیت و مقدار تراکم استخوان در محل کاشت دارد. اگر استخوان سالم و کافی در محل درمان نداشته باشید، کاشت ایمپلنت ریسک زیادی خواهد داشت. علت نامناسب بودن استخوان فک ممکن است پوکی استخوان، عفونت پیشرفته لثه و یا سپری شدن مدت زمان زیاد از کشیدن دندان باشد.

آیا اگر استخوان کافی در محل کاشت ایمپلنت دندان نداشته باشم نمیتوانم ایمپلنت بگذارم؟

چرا میتوانید. با وجود کمبود استخوان باز هم روشهایی برای حل این مشکل و کاشت ایمپلنت وجود دارد. میتوانید با پیوند استخوان و افزودن مواد تحریک کننده رشد استخوان به این محل و در نتیجه بهبود وضعیت استخوان این عمل را پشت سر بگذارید. همچنین انواع مختلف مینی ایمپلنت و پروتزهای بر پایه ایمپلنت وجود دارند که بسته به شرایط، میتوانید از آنها استفاده کنید.

• بیماریهای زمینه ای و برخی داروها

در صورتی که یک بیماری خود ایمنی یا مشکلاتی مانند دیابت یا روماتیسم داشته باشید، درصد موفقیت ایمپلنت کمتر می شود چون در التیام بافتها مشکل ایجاد می شود. کند بودن التیام بافتها باعث می شود استخوان در جوش خوردن به ایمپلنت کند عمل نماید و دیرتر جوش بخورد در نتیجه احتمال عوارض بیشتر می شود.

همچنین مصرف برخی داروها میتواند منجر به شکست درمان شود. بنابراین اگر دارویی (خواه گیاهی یا شیمیایی) مصرف می کنید، پیش از برنامه ریزی برای کاشت ایمپلنت موضوع را به دکتر بگویید.

• عدم رعایت بهداشت درست دهان و دندان

توانایی حفظ بهداشت دهان به شکل مناسب پس از کاشت ایمپلنت تاثیر زیادی بر موفقیت درمان دارد. اگر محدودیتهایی دارید که بر حرکت دست جهت مسواک زدن یا به هر شکل بر توانایی تمیز کردن دندانها تاثیر می گذارد، ممکن است این درمان برای شما ریسک بیشتری داشته باشد.

• عدم دقت در انتخاب متخصص کاشت ایمپلنت

همه جراحان دهان و دندان تجربه و مهارت یکسانی ندارند و در صورتی که نزد جراح مجرب مراجعه نکنید احتمال عوارض مختلف در حین یا پس از کاشت ایمپلنت دندان بیشتر خواهد بود. یک جراح ماهر و با تجربه میداند چه تعداد ایمپلنت باید جایگذاری شود تا پشتیبانی کافی از دندان جایگزین به عمل بیاورد و چه مقدار استخوان برای این درمان کفایت می کند. محاسبه درست فشاری که بر هر ایمپلنت وارد می شود بسیار مهم است چون اگر فشار از حد تحمل بیشتر شود، ایمپلنت ناموفق می شود.

از طرفی یک جراح ایمپلنت باتجربه، میتواند از صدمه رساندن به بافتها و عصبهای اطراف پرهیز نماید و احتمال عوارض را کاهش دهد. بنابراین به دنبال متخصص کاشت ایمپلنت باشید که تجربه زیادی در این زمینه داشته باشد.

کاشت ایمپلنت دندان در چه کسانی موفق تر است؟

کسانی که شرایط زیر را دارند، احتمال موفقیت ایمپلنت دندان در آنها بیشتر است:

• مطلوب بودن وضعیت سلامتی
  • سلامت لثه
  • تراکم خوب استخوان
  • سلامت دهان و دندانها

چه چیزهایی باعث می شوند کاشت ایمپلنت دندان در همان اوایل کار، ناموفق شود؟

عواملی که باعث ناموفق شدن کاشت ایمپلنت می شود

مشکلات یا عوارض مربوط به جراحی کاشت ایمپلنت ممکن است اندکی پس از درمان یا سالها پس از آن بروز نماید. عوارض اولیه معمولا ظرف سه تا چهار ماه پس از عمل پدیدار می شوند.

اگر چه درد و ورم پس از عمل کاشت ایمپلنت کاملا طبیعی است، اما باید حواستان به شدت و طول مدت آن و یا هر علائم دیگری که ایجاد می شوند باشد تا اگر عوارضی ایجاد شده به موقع بتوانید آن را برطرف کنید.

• عفونت در محل کاشت ایمپلنت

عفونت ممکن است در حین جراحی یا پس از آن ایجاد شود. عواملی که احتمال عفونت را افزایش می دهند عبارتند از بیماریهای خود ایمنی، سیگار و ضعیف بودن بهداشت دهان.

• حرکات ریز ایمپلنت

حرکت کردن ایمپلنت حتی در مقیاس میکروسکوپی باعث می شود دیگر استخوان به ایمپلنت جوش نخورد. زمانی این اتفاق می افتد که ایمپلنت ثبات اولیه کافی ندارد یا فشاری بر آن وارد آمده است. این اتفاق در روش ایمپلنت فوری بیشتر رخ می دهد. معمولا تاج مصنوعی (مانند روکش دندان) پس از جوش خوردن ایمپلنت و استخوان، متصل می شود تا از نتیجه اطمینان حاصل شود. اما گاهی اوقات ممکن است روش ایمپلنت فوری به کار گرفته شود که در آن تاج مصنوعی دندان بلافاصله پس از جایگذاری پایه، روی آن سوار می شود. در این صورت ممکن است بر ایمپلنت فشار وارد بیاید و در نتیجه با شکست مواجه شود. دندانپزشک باید بتواند درست پیش بینی کند که ایمپلنت فوری برای بیمار مناسب است یا نه.

• کم بودن تراکم یا حجم استخوان

اگر علیرغم ناکافی بودن استخوان اقدام به کاشت ایمپلنت شده باشد، استخوان کافی برای پشتیبانی وجود ندارد در نتیجه ممکن است ایمپلنت به استخوان جوش نخورد و درمان ناموفق شود.

• آلرژی به ایمپلنت

در صورتی که به آلیاژ تیتانیوم آلرژی داشته باشید، اگر ایمپلنت تیتانیومی بگذارید درمان با شکست مواجه می شود. علائم آلرژی شامل ورم، از دست دادن یا کاهش حس چشایی و گاهی حس مورمور شدن یا گزگز می باشد. اگر به تیتانیوم آلرژی داشته باشید میتوانید از ایمپلنت زیرکونیا استفاده کنید.

• عدم رعایت توصیه های دکتر

کارهایی که انجام می دهید میتوانند بر درصد موفقیت کاشت ایمپلنت تاثیر بگذارند. اگر توصیه های دکتر خود را جدی نگیرید و رعایت نکنید مثلا زمانی که گفته است غذاهای سفت و جویدنی نخورید، این نکته را نادیده بگیرید، ممکن است نتیجه مطلوبی دریافت نکنید.

همچنین اگر از برندهای با کیفیت ایمپلنت دندان استفاده نشود ممکن است به زودی دچار شکست شود.

اگر نتیجه کاشت ایمپلنت دندان موفق باشد باز هم ممکن است بعدا با شکست مواجه شود؟

بله. عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان ممکن است در ابتدا موفق به نظر برسد و حتی تا چند سال همه چیز خوب باشد اما عوارضی در دراز مدت به وجود بیاید. از جمله عوارضی که ممکن است بعدها دیده شود عبارتند از:

• صدمه دیدن بافت ها یا عصبها که در زمان جراحی ممکن است اتفاق بیفتد. علائم صدمه دیدن عصب عبارتند از بی حسی و مورمور یا گزگز زبان، لبها، لثه یا صورت.
  • پس زدن بدن (بدن ایمپلنت را به عنوان شی خارجی و مهاجم در نظر گرفته و به آن حمله می کند) اتفاقی شایع نیست ولی ممکن است روی دهد. علائم پس زدن ایمپلنت توسط بدن عبارتند از افزایش درد در محل کاشت، ورم، تب و لرز.
  • سوراخ شدن سینوس (در ایمپلنتهایی که در فک بالا جایگذاری می شوند ممکن است روی دهد).
  • صدمه دیدن نواحی اطراف ایمپلنت که ممکن است باعث لق شدن آن شود.

چگونه از شکست درمان ایمپلنت دندان جلوگیری کنیم؟

برای به حداقل رساندن مشکلات بلند مدت پس از کاشت ایمپلنت، بهداشت دهان را درست رعایت کنید. شیوه صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید. هر روز نخ دندان بکشید و پس از هر بار غذا خوردن مسواک بزنید. هر شش ماه یک بار برای معاینه دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

از کجا بدانم ایمپلنت دندانم مشکل پیدا کرده است؟

در صورت تجربه علائم و نشانه های زیر به دندانپزشک مراجعه کنید:

• سخت شدن بلعیدن
  • ورم کردن یا التهاب لثه