اول جراحی فک و ارتودنسی انجام دهیم یا عمل بینی

آنچه در این مطلب میخوانید

برای برخی مشکلات از جمله ناهنجاری های دهان، دندان و فک، درمان های ویژه ماننده ارتودنسی دندان و جراحی فک وجود دارد. این درمان ها با بهترین نتایج ممکن، شرایط بهبودی فرد را فراهم می کنند. در مواردی فرد برای رسیدن به زیبایی بیشتر و یا درمان مشکلاتی مانند انحراف بینی، تصمیم به عمل جراحی بینی نیز دارد. در این شرایط سوالی که مطرح می شود این است که برای رسیدن به بهترین نتیجه در فرم صورت و چهره، بهتر است اول ارتودنسی و جراحی فک انجام دهیم یا عمل بینی؟ در ادامه با بررسی این درمان ها، دلایل اولویت یک درمان را نسبت به دیگری بیان خواهیم کرد.

معمولا ارتودنسی و جراحی فک نسبت به عمل بینی در اولویت است، زیرا فک و دندان ها تاثیر زیادی در شکل صورت و گونه ها و چانه دارند. تا زمانی که شکل گونه ها و چانه نهایی نشود نمی توان به بینی دست زد. در غیر این صورت نیاز به ترمیم عمل بینی و هزینه اضافی است.

اولویت جراحی فک نسبت به ارتودنسی و عمل بینی در چیست؟

اولویت جراحی فک نسبت به ارتودنسی و عمل بینی در چیست؟

جراحی فک در مورد ناهنجاری و انواع مشکلات دهان، دندان و … انجام می شود از جمله اینکه دو فک نسبت به هم عقب و جلو باشند، نسبت به هم انحراف داشته باشند و یا دندان ها روی هم قرار بگیرند. جراحی فک تغییرات زیادی را روی صورت فرد ایجاد می کند و ساختار دندان و فک را تغییر می دهد. بنابر این باید پیش از هر درمان دیگری بر روی صورت انجام شود. زمانی که جراحی فک انجام می شود، فک ها دچار حرکت در یک محدوده می شوند و ممکن است نسبت به بینی جلوتر یا عقب تر کشیده شوند در نتیجه چهره فرد کاملا متفاوت می شود و باید عمل بینی متناسب با چهره جدید و فرم فک ها انجام پذیرد.

جراحی فک بالا سبب ایجاد تغییر در فرم لب و بینی نیز می شود. این امکان هم وجود ندارد که فک را متناسب با بینی جراحی کرد. پس باید اول فک عمل شود و متناسب با تغییراتی که در فرم لب و صورت ایجاد می شود، بینی مورد جراحی قرار بگیرد.

تاثیر جراحی فک بر روی چهره

حجم تغییرات چهره در جراحی فک به مراتب از ارتودنسی بیشتر است و بعضا به مقدار زیادی فک عمل شده به سمت داخل یا بیرون حرکت داده می شود. حرکت فک پایین با تغییر در فرم چانه و گونه ها همراه خواهد شد و عمل فک بالا با تغییر فاصله بین لب با بینی، بالا پایین رفتن آن و جلو عقب آمدن آن همراه می شود. زمانی که به چهره فرد بعد از جراحی فک نگاه کنیم فرم بینی او بسیار متفاوت با فرم بینی قبل از جراحی فک است. همین سبب می شود که نیاز به تغییرات کمتر یا بیشتر در بینی باشد.

بیشتر بخوانید: سن مناسب برای جراحی فک و صورت

تاثیر جراحی فک بر روی فرم بینی

انجام جراحی فک با تغییر در زاویه فک ها، محل فک ها، شرایط آنها نسبت به یکدیگر و … همراه است. این تغییرات سبب می شود که عمل فک بیشترین تاثیر را بر روی فرم بینی داشته باشد. در برخی موارد بعد از جراحی فک با مواردی مانند تغییر زاویه بینی، افزایش نوک آن، تغییر جهت نوک بینی به سمت پایین یا بالا، ایجاد تغییر در فاصله لب تا بینی و … قابل مشاهده است که در عمل بینی رفع می گردند.

فاصله بین جراحی فک و عمل بینی

بعد از  انجام جراحی فک، حدود ۶ ماه زمان نیاز است که تغییرات کامل شود، ورم صورت بخوابد و نتیجه نهایی چهره فرد مشخص شود. از طرفی هر دو عمل جراحی فک و جراحی بینی نیاز به بیهوشی دارند که بهتر است بین دو بیهوشی نیز یک فاصله زمانی رعایت شود. با بهبود کامل شرایط جراحی فک، بدن توانایی بالاتری برای عبور از دوره نقاهت عمل بینی خواهد داشت. متخصص زیبایی و جراح بینی نیز می تواند با دقت بالاتری فرم بینی را متناسب با فک، لب ها و چانه فرد عمل کند. در نهایت ممکن است متخصص تجویز کند که زمان بیشتری بعد از جراحی فک برای عمل بینی صبر کنید و این زمان تا ۹ ماه نیز افزایش یابد.

اولویت ارتودنسی نسبت به عمل بینی در چیست؟

اولویت ارتودنسی نسبت به عمل بینی در چیست؟

اگر میزان ناهنجاری محدود به دندان ها باشد و فک ها نیاز به جراحی نداشته باشند، برای فرد ارتودنسی تجویز می شود. درمان ارتودنسی سبب می شود که با اعمال فشار، دندان ها از حالت غیر طبیعی به محل طبیعی و منظم خود حرکت کنند. طی این حرکت، لب ها نیز در مواردی به سمت داخل جمع می شوند. جمع شدن لب ها و تغییر فرم آنها نسبت به بینی سبب می شود که بینی فرد نسبت به قبل متفاوت دیده شود. حالا سطح ایجاد تغییر در بینی متفاوت می باشد. اگر بینی قبل از ارتودنسی عمل شود، ممکن است بخاطر جمع شدن لب ها بعد از ارتودنسی، فرد رضایت کاملی از بینی خود نداشته باشد.

به علت تغییری که ارتودنسی در ساختار لب ها و دندان ها ایجاد می کند، بهتر است عمل بینی بعد از آن انجام شود. موقعیت هایی وجود داشته است که برای افرادی با سابقه عمل بینی، ارتودنسی نیاز شده است. برخی از این افراد بعد از ارتودنسی به عمل مجدد بینی نیاز پیدا کرده اند.

تاثیر ارتودنسی بر فرم چهره و لب ها

تجهیزات متنوع ارتودنسی در دهان و بر روی دندان ها نصب می گردند. سپس با ایجاد فشار، تغییرات متوسط تا شدیدی را در دندان ها به وجود می آورند و آنها را نسبت به جای قبلی خود جابجا می کنند. حالا دندان جا به جا شده به سمت داخل یا بیرون، فرم گونه و لب را در همان جهت تغییر می دهد. اگر دندان به داخل جمع شده باشد، لب ها نیز از فشار خارج می شوند و به سمت داخل جمع می شوند و گونه ها جمع تر می شوند. اگر دندان به سمت بیرون جا به جا شود مقداری لب و گونه به سمت بیرون حرکت خواهند کرد. همه اینها چهره فرد را تغییر می دهند و سایر عمل های زیبایی باید متناسب با این تغییرات انجام شود.

بیشتر مطالعه کنید: آیا می توان حین ارتودنسی دندان را عصب کشی کرد؟

فاصله بین ارتودنسی و عمل بینی

سطح تغییرات ایجادی ناشی از ارتودنسی کم می باشد با این حال بر عمل بینی اولویت دارد. معمولا طول فرآیند ارتودنسی ممکن است بین یک و نیم تا نزدیک ۲ سال طول بکشد. خیلی افراد اینقدر صبور نیستند و نمی توانند به دلایل متفاوت دو سال منتظر باشند که ارتودنسی انجام شود. در این موارد با مشورت متخصص ارتودنسی و همچنین معاینات جراح بینی، می توان مدتی بعد از شروع ارتودنسی عمل بینی را نیز انجام داد.

سرعت تغییرات دندان ها، لب ها و فک ها در ۶ ماه تا یک سال اول ارتودنسی بسیار بیشتر است. اگر نمی توان تا آخر درمان ارتودنسی دست نگه داشت بهتر است بعد از این دوره ۶ ماهه تا یک ساله عمل بینی انجام شود.

کاهش هزینه با انجام جراحی فک و ارتودنسی بیش از عمل بینی

کاهش هزینه با انجام جراحی فک و ارتودنسی بیش از عمل بینی چگونه امکان پذیر است؟

اگر جراحی فک ابتدا انجام شود، فرم کلی صورت کامل مشخص است و با انجام یک عمل معمولی برای بینی، چهره فرد به بهترین شکل ممکن تغییر می کند. بنابر این نیاز به انجام درمان های مجدد وجود نخواهد داشت. افرادی که ابتدا عمل بینی را انجام می دهند، اگر بعد از جراحی فک نیاز به ترمیم مجدد بینی وجود داشته باشد، به مقدار زیادی هزینه های درمان افزایش پیدا می کند.

دو دسته درمان ارتودنسی و جراحی فک، ساختار صورت را تغییر می دهند. بعد از این درمان ها فرم فک و گونه ها دیگر ثابت است و می توان بینی را متناسب به آنها به عنوان آخرین درمان زیبایی چهره عمل کرد.

برای اطلاعات بیشتر: برای درمان ناهنجاری های فک ابتدا ارتودنسی کنیم یا جراحی

آیا بعد از عمل بینی می توان جراحی فک انجام داد؟

انجام جراحی فک ممکن است بعد از عمل بینی برای افراد نیاز شود. از جمله اینکه برخی دچار حادثه و مشکل می شوند و یا تغییراتی در چهره آنها ایجاد می شود. در این شرایط امکان انجام جراحی فک وجود دارد. روند درمان به صورت معمول صورت می گیرد و فرد با طی کردن معاینات زیر متخصص جراحی فک، برای انجام عمل آماده می شود. بعد از عمل در صورتی که فرم بینی فرد همخوانی با چهره نداشته باشد، ممکن است نیاز به انجام عمل مجدد بینی یا انجام ترمیم بینی وجود داشته باشد.

آیا بعد از عمل بینی می توان ارتودنسی انجام داد؟

محدودیت انجام ارتودنسی بعد از عمل بینی کمتر از جراحی فک است. چرا که سطح تغییرات در این درمان محدود تر می باشد. انجام ارتودنسی و استفاده از نتایج این درمان برای فردی که عمل بینی انجام داده است امکان پذیراست اما باید این مساله را در نظر گرفت که بعد از انجام ارتودنسی احتمال ایجاد نیاز به ترمیم یا عمل مجدد بینی وجود خواهد داشت.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید من بیماری شکاف کام و لب دارم واسه جراحی بینی باید جراحی فک انجام بدم

دکتر عطاللهی
پاسخ به  رضا
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر
باید از متخصص جراحتان سوال بپرسید که لازم هست یا خبر. این مورد به دندانپزشکی مرتبط نمی شود.

الهام
الهام
2 ماه قبل

سلام من قبلا عمل دماغ انجام دادم ولی الان میخوام ارتودنسی انجام بدم ممکنه مجبور بشم دوباره بعد از ارتودنسی دماغمو ترمیمی عمل کنم؟

دکتر عطاللهی
پاسخ به  الهام
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر
خیر تغییری ایجاد نمیکند.

سمیه
سمیه
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر من یک ساله ارتودنسی دارم و هفت هشت ماه دیگه بازشون میکنم اما میخوام تو این دو سه ماه عمل بینی انجام بدم ، دکترم گفته اشکال نداره اما خودم باز شک دارم، به نظرتون اشکال نداره عمل بینی انجام بدم ؟

دکتر عطاللهی
پاسخ به  سمیه
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر
باید با از پزشکتون سوال بپرسید و اینکه متخصص بینیتون تا کی بعد از عمل اجازه میدهند درمان برای دندانها انجام شود.

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x