ورم و التهاب لثه در بارداری

ورم و التهاب لثه در بارداری را جدی بگیرید

زنان باردار می دانند سبک زندگی سالم و تغذیه چه اهمیتی برای سلامتی خودشان و جنین در حال رشدشان دارد اما بسیاری از زنان از اهمیت سلامت دهان در بارداری خبر ندارند.

توصیه های جدید آکادمی پریودنتولوژی آمریکا و فدراسیون پریودنتولوژی اروپا زنان باردار را به حفظ سلامت پریودنتال (لثه و بافتهای نرم اطراف دندانها) دعوت می کند. تحقیقات نشان داده اند زنانی که بیماری لثه دارند بیشتر در خطر عوارض بارداری قرار دارند به طوری که بیشتر از زنان دیگر، دچار زایمان زودرس و وزن کم کودک در بدو تولد می شوند.

بیماری لثه یک بیماری التهابی مزمن ناشی از باکتری است که در آن باکتریها به بافتهای لثه حمله می کنند و به آنها آسیب وارد می کنند. در موارد شدید استخوان زیر لثه نیز تحت تاثیر عفونت قرار می گیرد و تحلیل می رود. در نهایت ممکن است فرد دندان خود را از دست بدهد. اما جدا از خرابی و لق شدن دندان، مشکلات دیگری هم برای بدن به وجود می آید. عفونت لثه با بیماریهای سیستمی دیگر مانند دیابت و بیماریهای قلبی عروقی ارتباط دارد.

چرا در بارداری التهاب و عفونت لثه ایجاد می شود؟

چرا در بارداری التهاب و ورم لثه بوجود می آید

در دوران بارداری تغییرات هورمونی در بدن زن ایجاد می شود تا به رشد جنین کمک شود. اما این تغییرات زمینه را برای برخی مشکلات دهان و دندان مانند ژنژیویت (التهاب یا عفونت خفیف لثه) و پریودنتیت (عفونت شدید لثه) فراهم می سازد.

در نتیجه تغییرات هورمونی، ۴۰ درصد از زنان زمانی در دوره بارداری خود دچار ژنژیویت می شوند که به آن ژنژیویت بارداری می گویند.

افزایش میزان پروژسترون در بارداری باعث می شود زمینه برای رشد باکتریهای عامل عفونت لثه فراهم شود و همچنین لثه به پلاک و فعالیت باکتریها حساس تر شود و واکنش بدن به سموم ناشی از آنها شدت بگیرد. اگر هم فرد پیش از بارداری دچار بیماری لثه بوده است در دوران بارداری وضعیت او بدتر می شود.

ارتباط عفونت لثه در بارداری با زایمان زودرس چیست؟

پژوهشهای متعددی تاکنون نشان داده اند بین التهاب یا عفونت لثه و زایمان زودرس در زنان باردار ارتباط وجود دارد. محققان یک پژوهش که در The Journal of the American Dental Association  منتشر شده است، نشان داده اند زنان باردار مبتلا به بیماری لثه مزمن چهار تا هفته برابر بیشتر از زنان بارداری که لثه سالم دارند، دچار زایمان زودرس (پیش از هفته ۳۷ بارداری) و پایین بودن وزن کودک در تولد می شوند.

مادرانی که عفونت شدید لثه دارند، زودتر (در هفته ۳۲ بارداری) زایمان داشته اند. هنوز مشخص نیست آیا درمان بیماری لثه خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد یا نه.

وزن کم کودک هنگام تولد چه ارتباطی با عفونت لثه دارد؟

پژوهشهای متعدد نشان داده اند زنانی که عفونت لثه دارند بیشتر دچار مشکل وزن کم کودک در هنگام تولد می شوند. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا، کودکانی که در زمان تولد وزن کمتر از ۲.۵ کیلوگرم دارند بیشتر دچار مشکلات پزشکی بلند مدت مانند تاخیر در مهارتهای حرکتی، رشد اجتماعی یا ناتوانیهای یادگیری می شوند. مشابه همین عوارض در کودکانی که حداقل سه هفته زودتر از تاریخ مورد نظر به دنیا می آیند صادق است.

مشکلات دیگر مربوط به تولد زودرس عبارتند از مشکلات ریوی، مشکلات بینایی یا شنوایی، مشکلات گوارشی و مشکل در شیر خوردن.

چرا در بارداری تومور لثه ایجاد می شود؟

تومور، التهاب و ورم لثه در بارداری

گاهی اوقات توده بزرگی با علائم مشخص قرمز تیره بر روی لثه ملتهب ایجاد می شود. معمولا این ضایعه ها نزدیک به مرز لثه فک بالا هستند. این توده برجسته قرمز رنگ براق ممکن است خونریزی کند، پوسته بدهد و برای غذا خوردن یا صحبت کردن مشکل ایجاد کند و آزار دهنده باشد. به این ضایعه های لثه، تومور بارداری می گویند. تومور بارداری در هر زمانی از بارداری ممکن است ایجاد شود اما معمولا در سه ماهه سوم بارداری ایجاد می شود.

اطلاعات بیشتر : چه عواملی باعث بیماری و خونریزی لثه می شود؟

البته نباید از واژه تومور بترسید. این توده ها سرطانی نیستند و به بخشهای دیگر گسترش پیدا نمی کنند. تومور بارداری یک واکنش التهابی شدید به تحریک موضعی مثلا ذرات غذا یا پلاک است. تومور بارداری در ۱۰ درصد از زنان باردار ایجاد می شود و اغلب در زنانی دیده می شود که ژنژیویت بارداری دارند.

پیشگیری از عوارض بیماری لثه در زنان باردار

پیشگیری از التهاب و ورم لثه در بارداری

بهترین کار این است که زمانی که قصد بارداری دارید معاینه دندانپزشکی انجام بدهید تا از هر گونه مشکل در سلامت دهان آگاه شوید و آن را درمان نمایید. اگر در بارداری متوجه التهاب یا عفونت لثه شدید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. موضوع بارداری خود را نیز به اطلاع او برسانید. با اقدامات به موقع میتوان از عوارض عفونت لثه در بارداری پیشگیری کرد.

بیشتر بخوانید: انواع التهاب و عفونت لثه