انواع ایمپلنت دندان

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع ایمپلنت دندان بر اساس نوع دسته بندی تفاوت دارد. ایمپلنت ها از نظر جایگاه نسبت به استخوان فک، از نظر طول و قطر، از نظرشکل و سطح بدنه ، از نظر پروتز ها بر پایه ایمپلنت و از نظر مراحل درمان به انواع مختلفی تقسسیم می شوند.

به طور کلی هنگامی که سخن از انواع ایمپلنت دندان به میان می آید، اولیه ترین تقسیم بندی انواع ایمپلنت مطرح می شود که به صورت زیر است:

انواع ایمپلنت بر اساس جایگاه آن نسبت به استخوان فک

انواع ایمپلنت بر اساس جایگاه آن در فک

  • اندواستیل یا داخل استخوانی

این انواع ایمپلنت در حال حاضر رایجترین و مطمئن ترین نوع محسوب می شوند. ایمپلنتهای اندو استیل یا داخل استخوانی، برای بیشتر افراد مناسبند. رایجترین نوع آن، ایمپلنت پیچی شکل است که امروزه به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد و به کمک دریل دندانپزشکی، در داخل استخوان فک فرو می رود. سپس استخوان به تدریج رشد کرده و به سطح ایمپلنت جوش می خورد و با آن یکپارچه می شود.

  • ایمپلنت روی استخوانی یا ساب پریو استیل

این نوع ایمپلنت به جای این که داخل استخوان فرو برود، بر روی استخوان (در زیر لثه) می نشیند. در ایمپلنت ساب پریواستیل، یک اسکلت فلزی در زیر لثه قرار داده می شود که حاوی یک یا چند میله می باشد. پس از جوش خوردن لثه، این پروتز در جای خود ثابت می ماند. دندانهای مصنوعی روی پایه هایی که از لثه بیرون زده اند، متصل می شوند.

تنها در صورتی از ایمپلنت ساب پریوستیل استفاده می شود که استخوان فک بیمار برای نگه داشتن ایمپلنت معمولی مناسب نیست یا فرد نمیخواهد پیوند استخوان دندان پیش از عمل جراحی جایگذاری ایمپلنت در فک را انجام بدهد.

  • ایمپلنت زیگوماتیک

این نوع ایمپلنت کمترین کاربرد را دارد و عمل آن پیچیده است. تنها در مواردی از این نوع ایمپلنت استفاده می شود که استخوان فک کافی برای ایمپلنت داخل استخوانی وجود ندارد. ایمپلنت زیگوماتیک در استخوان گونه، کار گذاشته می شود نه استخوان فک.

انواع ایمپلنت داخل استخوانی

انواع ایمپلنت داخل استخوانی

  1. ایمپلنت پیچی شکل (ایمپلنت دندان معمولی): ایمپلنت پیچی شکل محبوبترین و رایجترین نوع ایمپلنت در سرتاسر دنیاست. از آنجایی که این ایمپلنت همانند ریشه دندان عمل می کند و شکلی مشابه آن نیز دارد، به آن ایمپلنت ریشه ای هم می گویند. ایمپلنت پیچی شکل خود در اشکال مختلف طراحی می شود.
  2. ایمپلنت تیغه ای: یکی از اولین انواع ایمپلنت دندان که در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفت، ایمپلنت تیغه ای بود که اکنون به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. چون ایمپلنت پیچی مزیتهای بیشتری دارد، بیشتر شرکتهای سازنده ایمپلنت به ساخت آن روی آورده اند و دیگر ایمپلنت تیغه ای ارائه نمی کنند. در ایمپلنت تیغه ای کانالی در استخوان ایجاد می شد و تیغه ایمپلنت در آن قرار می گرفت و در مرحله آخر، روکش دندان بر روی آن متصل می شد. ایمپلنت تیغه ای تکی یا چندتایی میتواند باشد.
  3. ایمپلنت عرضی: ایمپلنت عرضی (transosseous dental implant) نوعی ایمپلنت بسیار باثبات است که همانند چهار ایمپلنت پیچی استاندارد، عمل می کند. این ایمپلنت از زیر فک جایگذاری می شود و از بخش بالای فک بیرون میزند. یک میله به آن نصب می شود تا دندان مصنوعی روی آن سوار شود. معدودی از دندانپزشکان این درمان را انجام می دهند چرا که بسیار مشکل است و نیاز به مهارت زیاد و در بیشتر موارد بستری شدن در بیمارستان دارد. با این حال در شرایطی که فک پایین بسیار تحلیل رفته و کوچک شده است یا بسیار نازک است این روش جایگزین خوبی برای ایمپلنت معمولی است.

انواع ایمپلنت از نظر طول و قطر

انواع ایمپلنت بر اساس اندازه ی قطر و طول

ایمپلنت را بر اساس اندازه آن نیز دسته بندی می کنند. بر این اساس انواع ایمپلنت عبارتند از:

  • ایمپلنت استاندارد یا معمولی: قطر آن بین ۳.۵ تا ۴.۲ میلی متر است. معمولا از این ایمپلنت برای جلوی دهان استفاده می شود.
  • ایمپلنت پهن: قطر این انواع ایمپلنت بین ۴.۵ تا ۶ میلی متر است و معمولا در عقب دهان جایگذاری می شوند (به جای دندانهای آسیاب بزرگ).
  • مینی ایمپلنت: قطر آن بین ۲ تا ۳.۵ میلی متر است و بیشتر در کسانی استفاده می شود که فضای کافی در دهان برای کاشت ایمپلنت معمولی ندارند. همچنین در مواردی که تراکم استخوان فک کافی نیست از مینی ایمپلنت استفاده می شود.

اطلاعات بیشتر : درصد موفقیت کاشت ایمپلنت دندان چقدر است ؟

انواع ایمپلنت از نظر سطح بدنه

ایمپلنت دندان های اولیه سطح تیتانیومی صاف و هموار داشتند ولی به مرور طراحی های متفاوتی اضافه شد. به طور کلی تلاش طراحان ایمپلنت بر این است که تا حد ممکن سطح بیشتری از ایمپلنت به استخوان بچسبد و محکم شود. زبر کردن سطح ایمپلنت سطح تماس ایمپلنت را افزایش می دهد بنابراین ثبات بهتری ایجاد می شود. افزودن یک لایه هیدروکسی آپاتیت باعث می شود اتصال استخوان به ایمپلنت بهتر صورت بگیرد چرا که استخوان نیز از همین مواد ساخته شده است.

اما زبری سطح ایمپلنت احتمال آلودگی و عفونت آن را نیز افزایش می دهد. به همین دلیل ایمپلنتهایی با سطح صاف و هموار نیز وجود دارند و برخی ایمپلنتها هم بخشهایی از سطحشان صاف و بخشهایی دیگر زبر است. یک شرکت سازنده ایمپلنت اقدام به ساخت ایمپلنتی با سطح زبر و نواحی گویچه مانند میکروسکوپی کرده که مساحت سطح ایمپلنت را تا حد چشمگیری افزایش می دهد. این باعث می شود بتوان از ایمپلنت های کوچکتری با ثبات بالاتر استفاده کرد (به خصوص در کسانی که حجم استخوانشان کم است).

انواع ایمپلنت بر اساس زبری سطح بدنه

شکل بالا ایمپلنت های مختلف از نظر زبری سطح بدنه را نشان می دهد. به ترتیب از راست به چپ: ایمپلنت با بافت سه بعدی، ایمپلنت زبر پولیش شده (قسمت پایینی)، ایمپلنت زبر پولیش شده (قسمت بالایی).

انواع ایمپلنت از نظر اتصال با اباتمنت

سر ایمپلنت دندان محلی است که باید به قطعه واسطه ای به نام اباتمنت وصل شود و بر روی اباتمنت هم روکش دندان نصب می شود. اباتمنت همانند تاج تراشیده شده دندانی که آماده روکش شده است، عمل می کند و تاج را نگه می دارد.

سر ایمپلنت از نظر اتصال به اباتمنت به سه دسته تقسیم می شود:

  • اتصال شش ضلعی داخلی: شکل شش ضلعی سر ایمپلنت به صورت سوراخی است که اباتمنت در داخل آن فرو می رود و پیچ می شود (اتصال مادگی).
  • اتصال شش ضلعی خارجی: شکل شش ضلعی سر ایمپلنت به صورت برآمدگی است که اباتمنت در آن پیچ می شود (اتصال نری).
  • اتصال هشت ضلعی داخلی: سوراخ سر ایمپلنت شکل هشت ضلعی دارد که اباتمنت در آن فرو می رود و پیچ می شود (اتصال مادگی).

انواع شکل بدنه ایمپلنت

انواع شکل بدنه ایمپلنت به ترتیب از سمت راست به چپ: پیچی مخروطی، پیچی مستقیم، استوانه ای

انواع ایمپلنت دندان از نظر شکل بدنه

  1. پیچی شکل مخروطی
  2. پیچی شکل صاف
  3. استوانه ای

اطلاعات بیشتر : چگونگی مراقبت از ایمپلنت دندان پس از جراحی

انواع ایمپلنت از نظر اتصال روکش به اباتمنت

  • چسبی: در این روش روکش با چسب به اباتمنت چسبانده می شود. دقیقا همان طور که هنگام روکش کردن دندان طبیعی، انجام می شود.
  • پیچی: در این روش، روکش با یک پیچ به اباتمنت متصل می شود. سپس محل پیچ در روی دندان، با یک پر کننده دندان مانند کامپوزیت، پر و صاف می شود.

انواع پروتزهای بر پایه ایمپلنت

انواع پروتزهای دندانی بر پایه ایمپلنت

ایمپلنت تکی: همان ایمپلنتهای معمولی است که بر روی هر یک پایه ایمپلنت، یک روکش دندان نصب می شود.

دندان مصنوعی بر پایه مینی ایمپلنت: یکی از پروتزهای ایمپلنتی است که در کسانی استفاده می شود که بیشتر دندانهای خود یا همه آنها را از دست داده اند. این روش ارزانتر از گذاشتن ایمپلنت های تکی است و کمتر نیاز به جراحی و برش دارد. همچنین به دلیل استفاده از مینی ایمپلنت به جای ایمپلنت، عمل جراحی ساده تر است و دوره نقاهت نیز کوتاهتر می باشد. با این حال باید حواستان باشد به دلیل نازکتر بودن مینی ایمپلنت، تحمل آن در مقابل فشار نیز کمتر می باشد.

دندان مصنوعی چهار ایمپلنتی: در این روش یک ست کامل دندان مصنوعی بالا یا پایین، بر روی چهار ایمپلنت ثابت می شود. مزیت این روش این است که نیاز به پیوند استخوان و جراحی های متعدد برای ایمپلنتهای زیاد، نیست و هزینه آن هم بسیار کمتر است. اما اشکال آن این است که در مدت زمانی که منتظر هستید تا استخوان جوش بخورد باید مراقب چیزهایی که می خورید باشید تا فشاری بر ایمپلنتها وارد نشود. پس از شش ماه که ایمپلنت سفت شد، دندان مصنوعی اصلی آماده می شود و روی ایمپلنت سوار می شود و محدودیت غذا خوردن تمام می شود.

بریج بر پایه ایمپلنت: پروتزی مشابه بریج معمولی است اما به جای استفاده از دندانهای طبیعی برای تکیه گاه بریج، از دندان های ایمپلنتی استفاده می شود.

برای اطلاعات بیشتر: انواع بهترین برندهای ایمپلنت دندان در ایران

انواع ایمپلنت دندان از نظر مراحل درمان

  • ایمپلنت فوری: در روش ایمپلنت فوری در همان جلسه ای که دندان آسیب دیده کشیده می شود، ایمپلنت در استخوان جایگذاری می شود و سپس روکش بر روی آن متصل می شود. البته این روکش موقتی است و قرار نیست با آن غذا بجوید چون نباید هیچ فشاری به ایمپلنت وارد شود. پس از چند ماه، روکش اصلی روی دندان متصل می شود.
  • ایمپلنت یک مرحله ای: در این روش پس از جراحی جایگذاری ایمپلنت، روی ایمپلنت با پیچ درپوش بسته می شود اما لثه روی آن کشیده نمی شود بلکه لثه اطراف ایمپلنت دوخته می شود. این کار برای این صورت می گیرد که چند ماه بعد هنگام اتصال روکش، نیاز به جراحی مجدد برای باز کردن روی ایمپلنت نباشد. در ایمپلنت یک مرحله ای، جای دندان تا چند ماه خالی می ماند تا استخوان به ایمپلنت جوش بخورد.
  • ایمپلنت دو مرحله ای: در این روش دو عمل جراحی نیاز است. یک مرتبه برای جایگذاری ایمپلنت و مرتبه دوم برای باز کردن لثه روی ایمپلنت و اتصال اباتمنت و روکش. با این حال جراحی دوم بسیار ساده است و دوره نقاهت کوتاهی دارد. مزیت آن در این است که ایمپلنت در زیر لثه بهتر محافظت می شود و خطر آلودگی یا وارد آمدن فشار به آن کمتر است.

ایمپلنت یک روزه چگونه است؟

سخن آخر

تمام توضیحاتی که در این مقاله داده شد را می توان هم به صورت سنتی و هم به صورت دیجیتالی انجام داد. ایمپلنت دیجیتالی یکی از روش های مدرن است که امروزه در بعضی از دندانپزشکی های پیشرفته انجام می شود. برای اطلاعات بیشتر درباره ی مزایا و چگونگی انجام ایمپلنت دیجیتال کلیک کنید.
مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدساطانی
محمدساطانی
10 ماه قبل

بسیار عالی

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x