پالپوتومی (عصب کشی دندان شیری)

آنچه در این مطلب میخوانید

پالپوتومی یک درمان دندانپزشکی است که در آن دندان پوسیده و عفونت کرده، نجات داده می شود. اگر کودک پوسیدگی شدید دندان و عفونت پالپ داشته باشد، ممکن است پالپوتومی توصیه شود.

همچنین زمانی که ترمیم سوراخ عمیق دندان باعث می شود پالپ نمایان شود و در مقابل عفونت آسیب پذیر گردد، عصب کشی دندان شیری توصیه می شود.

پالپوتومی چیست؟

پالپوتومی چیست

در این درمان دندانپزشکی، هسته دندان که پالپ نام دارد، از طریق ایجاد سوراخی در تاج دندان تخلیه می شود. تاج همان بخش سفید رنگ دندان است که از لثه بیرون زده است و با مینا محافظت می شود.

پالپ داخلی ترین بخش دندان است و از رگهای خونی، بافت همبند و عصب تشکیل شده است.

پالپوتومی در چه کسانی انجام می شود؟

این درمان عمدتا در دندانهای شیری کودکان انجام می شود که هنوز کامل رشد نکرده اند چرا که در این روش، ریشه دندان دست نخورده باقی می ماند تا دندان با تغذیه از طریق رگهای خونی بتواند رشد کند.

وجود دندانهای شیری تا زمانی که دندانهای دائمی به جای آنها در بیایند، لازم و ضروری است و زود کشیدن آن مشکلاتی ایجاد می کند. به همین علت حفظ دندان شیری با درمانهای دندانپزشکی، اهمیت دارد.

چندین پژوهش نشان داده اند که پالپوتومی را میتوان در دندانهای دائمی کودکان و بزرگسالان نیز انجام داد تا به این ترتیب بخشی از پالپ دندان سالم و زنده بماند و علائم حیاتی در دندان را حفظ کند.

پالپوتومی چگونه انجام می شود؟

دندانپزشک ابتدا عکس اشعه ایکس از دندان می گیرد تا وضعیت داخل دندان مشخص شود. بر اساس آن تعیین می شود چه درمانی مناسب تر است.

معمولا دندانپزشکان عمومی هم پالپوتومی یا عصب کشی را انجام می دهند اما اگر مورد پیچیده باشد، شما را به متخصص اندودنسی ارجاع می دهند. ممکن است سه یا چهار روز قبل پالپوتومی، آنتی بیوتیک تجویز شود و تا هفت روز پس از آن نیز لازم باشد مصرف ادامه پیدا کند.

مراحل پالپوتومی به صورت زیر است:

  • بی حسی یا بیهوشی

برخی کودکان کم سن ممکن است خیلی بیقراری کنند و نیاز به بیهوشی یا آرام بخش سبک داشته باشند. اما معمولا این درمان با بی حسی انجام می شود. گاز اکسید نیتروس که به گاز خنده مشهور است نیز ممکن است برای آرام کردن کودک استفاده شود.

در موارد بیهوشی، دستورالعمل لازم برای آمادگی قبل درمان به شما داده می شود که معمولا شامل زیر است:

بیمار ۶ الی ۸ ساعت پیش از درمان هیچ چیزی نخورد و نیاشامد.

  • آماده کردن کودک

مراحل انجام پالپوتومیاگر کودک نیاز به پالپوتومی دارد ممکن است پیش از این دندان درد تجربه کرده باشد. بنابراین برای آماده کردن او میتوانید به او قوت قلب بدهید که دندان دردش برطرف می شود. توضیح بدهید که در طول درمان هیچ دردی احساس نمی کند و کل درمان نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه طول می کشد.

اگر بیمار خودتان هستید و می خواهید این درمان را انجام بدهید، باید بدانید تحقیقات نشان می دهند پالپوتومی درمان موفقی در بزرگسالان است. اگر در حین درمان دندانپزشک متوجه شود عصب کشی گزینه بهتری است، ممکن است عصب کشی را بر پالپوتومی ترجیح دهد.

  • بی حس کردن دهان

در این مرحله با تزریق بی حسی، دهان بی حس می شود. تزریق درد ندارد اما ممکن است احساسی شبیه به نیشگون گرفتن ملایم تجربه شود.

  • برداشتن پوسیدگی

بخشهای پوسیده دندان با دریل دندانپزشکی برداشته می شود. دندانپزشک مینا و عاج را سوراخ می کند تا به پالپ برسد و مواد عفونی داخل پالپ را نیز بردارد.

  • پر کردن پالپ

فضای خالی داخل دندان با مواد پر کننده دندان پر شده و مهر و موم می شود.

  • روکش دندان

یک روکش استیل بر روی ساختار باقی مانده تاج، چسبانده می شود تا کودک بتواند از دندان برای جویدن استفاده کند و هم این که از دندان محافظت شود.

پالپوتومی و پالپکتومی چه تفاوتی با هم دارند؟

در پالپکتومی بر خلاف پالپوتومی، دندان زنده نگه داشته نمی شود بلکه همه پالپ و ریشه تخلیه می شوند. این درمان زمانی لازم است که عفونت فراتر از تاج دندان رفته باشد.

پس از تخلیه پالپ و ریشه، فضای خالی با مواد مخصوصی پر می شود که به مرور توسط بدن جذب می شود. تفاوت پالپکتومی و عصب کشی در همین است که در عصب کشی دندان با مواد دائمی پر می شود و سپس روکش می شود.

عوارض و مراقبت های پس از پالپوتومی چگونه است؟

به طور کلی این درمان دندانپزشکی بسیار ایمن و کم خطر است و عوارض جدی ندارد و فقط در دندانهایی انجام می شود که پالپ ریشه دندان هنوز زنده و سالم باشد.

دندان، لثه و بافتهای اطراف آن در طی این درمان بی حس شده اند بنابراین تا مدتی دردی احساس نمی شود.

گاهی اوقات ممکن است بی حسی یا آرام بخش سبک باعث حالت تهوع، خواب آلودگی و یا استفراغ شود.

پس از این درمان انتظار کمی خونریزی تا چند ساعت را باید داشته باشید.

تا زمانی که دهان بی حس است، از خوردن یا آشامیدن باید پرهیز شود چون ممکن است اشتباهی لب، زبان یا گونه را گاز بگیرید.

در ابتدا غذاهای نرم مانند سوپ و ماست مصرف کنید و از خوردن غذاهای سفت یا ترد پرهیز نمایید.

ممکن است پس از درمان، دهان کمی ورم کند که خیلی زود برطرف می شود.

چرا پوسیدگی دندان باید ترمیم شود؟

پوسیدگی عمیق دندان باعث التهاب، تحریک یا عفونت در پالپ می شود. این وضعیت میتواند دندان را به خطر انداخته و علاوه بر آن، بر لثه و استخوان اطراف دندان نیز تاثیر بگذارد.

اطلاعات بیشتر : بهترین راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان کودک

در چه صورت عصب کشی به جای پالپوتومی انجام می شود؟

اگر دندان عفونت عمیقی دارد که به نزدیک ریشه رسیده یا به آن سرایت کرده است، ممکن است به جای پالپوتومی، عصب کشی لازم باشد. در عصب کشی همه پالپ دندان و همچنین مواد داخل ریشه تخلیه می شوند.

از کجا بدانم فرزندم به پالپوتومی نیاز دارد؟

اگر درد او شدید است یا پس از چند روز هنوز برطرف نشده است، باید او را نزد دندانپزشک ببرید. درد شدید یا مداوم میتواند نشان دهنده نیاز به درمان عصب کشید دندان شیری یا پالپکتومی باشد.

پس از پالپکتومی مراقب چه مواردی باشم؟

کمی ورم یا خونریزی در چند ساعت اول پس از درمان طبیعی است.

اما اگر بعد از چند روز یا چند هفته ورم، قرمزی یا درد شروع شده است با دندانپزشک تماس بگیرید. ممکن است این علائم نشان دهنده عفونت باشد.

توضیح نحوه انجام عصب کشی دندان کودکان توسط دندانپزشک کودکان کلینیک بابکان

 

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم ش
مریم ش
1 سال قبل

سلام
دندان پسر ۴/۵ ساله ی من رو امروز پزشکی عصب کشی کردند در صورتیکه اصلا تا به حال درد دندان نداشته
ممکنه نیاز نبوده؟

زینب
زینب
2 سال قبل

سلام ۵ سال پیش دندان خودمو عصب کشی کردم ولی ۴ ساله همش دندونم آبسه میکنه

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x