پر کردن دندان با لیزر

آنچه در این مطلب میخوانید

پیشرفت تکنولوژی دندانپزشکی انقلابی در بسیاری از جنبه های دندانپزشکی ایجاد کرده است، از روش جایگزینی دندانهای از دست رفته گرفته تا روشهایی که می توانیم حفره را تشخیص دهیم.

در دندانپزشکی از لیزر جهت درمانهای مختلف استفاده می شود. دندانپزشکی لیزری از سال ۱۹۸۹ شروع به گسترش کرد. در لیزر درمانی دندانپزشکی، مزیتهایی وجود دارد که در روشهای سنتی مرسوم وجود ندارد از جمله راحتی بیمار و دقت بالاتر درمان.

به طور کلی دو نوع درمان دندانپزشکی با لیزر وجود دارد: لیزر بافت نرم (مانند لثه) و بافت سخت (مانند دندان و استخوان).

کلمه لیزر (LASER) مخفف عبارت light amplification by the stimulated emission of radiation به معنی تقویت نور از طریق گسیل القایی است. دستگاه لیزر انرژی نور را به صورت یک پرتوی بسیار باریک و متمرکز در می آورد. دستگاههای نور لیزر هنگام برخورد با بافت، واکنشی در آن ایجاد می کنند که باعث شکل دهی یا بریدن بافت می شود.

چگونه از لیزر در دندانپزشکی استفاده می شود؟

چگونه از لیزر در دندانپزشکی استفاده می شود

همه لیزرها با ارسال انرژی به شکل نور کار می کنند. هنگامی که از لیزر برای درمانهای دندانپزشکی و جراحی استفاده می شود، لیزر به عنوان ابزاری برای بریدن یا تبخیر کردن بافتی که در تماس با آن قرار می گیرد عمل می کند. هنگامی که از آن برای سفید کردن دندان استفاده می شود، به عنوان یک منبع حرارتی عمل کرده و خاصیت عامل بلیچینگ را افزایش می دهد.

کاربردهای لیزر در دندانپزشکی چیست؟

دو نوع اصلی دندانپزشکی لیزری عبارت است از درمانهای بافت سخت و بافت نرم. منظور از درمانهای بافت سخت کلیه درمانهایی است که در آن بافتهای سخت مانند دندان باید دستکاری شوند.

درمانهای بافت سخت که با لیزر انجام می شوند عبارتند از:

  • شناسایی پوسیدگی دندان: از لیزر می توان برای تشخیص پوسیدگی ها استفاده کرد.
  • آماده کردن و پر کردن دندان: در پر کردن دندان با لیزر دیگر نیازی به استفاده از دریل دندانپزشکی و تحمل لرزش و صدای آن نیست بلکه بدون نیاز به بی حسی، دندان پر می شود.
  • درمان حساسیت دندان: دندانهایی که به سرما و گرما حساسیت پیدا کرده اند را می توان با لیزر و مهر و موم کردن توبولهای ریشه دندان، درمان کرد.
  • سفید کردن دندان : استفاده از لیزر در بلیچینگ عوارضی مانند حساسیت دندان، آسیب رسیدن به مینای دندان و گاها ترک های ریز دندانی را کاهش می دهد.
  • جراحی لثه : از لیزر می توان برای برش و جراحی لثه استفاده کرد. این روش درد و ناراحتی کمتری را برای بیمار بوجود می آورد و طول درمان را کوتاه تر می کند.

پر کردن دندان با لیزر

برای پر کردن دندان با لیزر، ممکن است نیازی به بی حسی نباشد. دندان با کمک دستگاه لیزر تراشیده می شود و بافتهای پوسیده و آلوده خارج می شوند. سپس دندانپزشک سوراخ را با مواد پر کننده دندان پر کرده و به آن شکل مناسب می دهد. در آخر دندان و پر کردگی آن تنظیم شده و پولیش می شود.

عصب کشی با لیزر

برای عصب کشی باید تاج دندان سوراخ شود تا دندانپزشک از طریق این سوراخ، ابزاری به نام فایل را وارد محفظه پالپ کرده و بافتهای آلوده را بردارد و پالپ را کامل تخلیه کند. در روش لیزری، نیازی نیست دندان با دریل سوراخ شود بلکه با لیزر می توان سوراخ دسترسی را در تاج به وجود آورد. به نظر می رسد استفاده از لیزر در عصب کشی احتمال باقی ماندن عفونت را کمتر می کند. از لیزر می توان برای شکل دهی و پاکسازی دیواره های پالپ نیز استفاده کرد.

سپس محفظه پالپ تمیز و پاکسازی و ضد عفونی می شود و با مواد مخصوصی (معمولا گاتا پِرچا) پر می شود. ممکن است از لیزر برای نرم کردن و شکل دادن به مواد پر کننده سیستم مجرای ریشه نیز استفاده شود.

مزیتهای پر کردن یا عصب کشی با لیزر در دندانپزشکی

مزیت های عصب کشی و پر کردن دندان با لیزر

لیزر باعث می شود درمان دقیق تر، مقرون به صرفه تر و راحت تر باشد. مزیتهای درمان لیزری به صورت زیر است:

  • کاهش نیاز به بخیه
  • کاهش خونریزی در بافتهای نرم (چون لیزر به منعقد شدن سریعتر خون کمک می کند)
  • گاهی اوقات رفع نیاز به بی حسی
  • کاهش احتمال عفونت باکتریایی به دلیل استریل کردن ناحیه تحت درمان
  • التیام سریعتر بافتها و امکان بیشتر بازسازی بافتها
  • کاهش صدمه دیدن بافتهای سالم اطراف (به دلیل دقت بالای نور لیزر)

لیزر بافت نرم از طریق آب و هموگلوبین جذب می شود. هموگلوبین پروتئین موجود در گلبولهای قرمز است. این لیزرها همزمان با نفوذ به داخل بافت نرم، پایانه های عصبی و رگهای خونی را می بندند و باعث می شوند احتمال خونریزی و عفونت کم شود و پس از درمان دردی احساس نشود.

معایب عصب کشی یا پر کردن دندان با لیزر در دندانپزشکی

معایب استفاده از لیزر در دندانپزشکی به صورت زیر است:

  • لیزر را نمی تواند برای دندانی که با آمالگام پر شده است به کار گرفت.
  • گاهی اوقات لیزر بافت سخت (که برای پر کردن دندان به کار می رود) باعث صدمه دیدن پالپ دندان می شود.
  • برخی از درمانهای لیزری نیاز به بی حسی دارند.
  • گاهی اوقات علیرغم استفاده از لیزر، باز هم نیاز به دریل وجود دارد تا پر کردن دندان تکمیل شود. مثلا برای شکل دهی، تنظیم سطح جونده و بایت دندان و پولیش پر کردگی نیاز به دریل وجود دارد.
  • برخی درمانها را بسته به بافتهای اطراف آن نمیتوان با لیزر انجام داد.
  • احتمال صدمه دیدن لثه وجود دارد.

تشخیص پوسیدگی دندان از طریق لیزر

پوسیدگی دندان یک مشکل اصلی بهداشت دندان در میان کودکان و همچنین بزرگسالان است. با استفاده از لیزر، اکنون می توان ناحیه ای از پوسیدگی را در اولین مراحل ممکن و قبل از اینکه حفره سطح سالم دندان را به خطر بیندازد، تشخیص داد. تشخیص پوسیدگی دندان از طریق لیزر، همچنین به عنوان فناوری DIAGNOdent شناخته می شود، ابزاری کاملاً پیچیده دستی است که به بیماران اجازه می دهد از ترمیم های دندانپزشکی پرهزینه جلوگیری کنند.

لیزر یک عصای قلمی مانند است که سطح دندان را برای هرگونه پوسیدگی پنهان اسکن می کند. این فناوری کاملا بی خطر و بدون درد است. همچنین در تشخیص پوسیدگی بسیار دقیق تر از اشعه ایکس و ابزارهای کاوش معمولی است. بر اساس اصل انعکاس موج نور، لیزر می تواند حفره های مخفی را از طریق بازتاب دندان نشان دهد. هنگامی که دندان سالم است، نور به راحتی و با کمترین شکست عبور می کند. اگر پوسیدگی و حفره ای وجود داشته باشد، نور منعکس می شود. مقدار انعکاس نور اغلب اندازه حفره را نشان می دهد. در این روش بافت سالم دندان هیچ آسیبی نمی بیند و درد و ناراحتی برای بیمار بسیار کمتر است.

آیا استفاده از لیزر برای پر کردن یا عصب کشی دندان عوارض یا خطراتی دارد؟

احتمال عارضه یا خطر در درمان لیزری در دندانپزشکی نسبتا کم است. مهم این است که نزد دندانپزشک باتجربه در زمینه کار با دستگاههای لیزری، درمان را انجام بدهید که از طول موج نامناسب یا قدرت نامناسب دستگاه استفاده نکند و به بافتها صدمه نرساند.

برای جلوگیری از آسیب دیدن چشمها، پیش از شروع درمان عینک محافظ به چشم می زنید بنابراین نگرانی از این بابت وجود دارد.

آیا عصب کشی با لیزر از روش سنتی بهتر است؟

پر کردن و عصب کشی به روش سنتی

یک پژوهش علمی کارایی شستشو و پاکسازی مجرای ریشه با لیزر و روش سنتی را مقایسه کرده و به این نتیجه رسیده است که تکنولوژی لیزر بهتر عمل می کند. پاکسازی پالپ دندان با لیزر موثرتر از روش سنتی باعث از بین رفتن باکتریها و جلوگیری از رشد مجدد باکتریها شده و امیدوار کننده است.

با این حال باید بدانید با وجود شواهدی از تاثیر ضد میکروبی نور پرانرژی لیزر، شواهد هنوز قاطع و مطمئن نیست و مشخص نیست آیا مهر و موم کردن و درمان مجرای ریشه دندان با لیزر بهتر است و در کل نرخ موفقیت این نوع درمان عصب کشی بالاتر است یا نه. تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوان درمان عصب کشی با لیزر را به عنوان روش برتر نسبت به عصب کشی معمولی معرفی کرد. به خصوص که عصب کشی غیر لیزری نیز درمان بسیار موفقی محسوب می شود.

برخی از دندانپزشکان روشهای سنتی و لیزری را در ترکیب با هم به کار می گیرند تا نتیجه بهتری کسب کنند.

دقت دندانپزشک در استفاده از لیزر چگونه است؟

دقت و دید دندانپزشک در زمان برش و برداشتن پوسیدگی دندان بسیار وسیع تر از روش معمولی است. با استفاده از لیزر دندانپزشک می تواند نواحی آسیب دیده را به راحتی تشخیص دهد و بدون آسیب دیدن سطح سالم، پوسیدگی های دندانی را بر دارد. همچنین مطالعات نشان می دهد که چسبندگی مواد پر کننده ی دندان به سطح سالم دندان در این روش بیشتر و استحکام بالاتری دارد.

چه کسانی می توانند از لیزر برای پر کردن دندان استفاده نمایند ؟

این روش برای تمام بیماران و افراد مناسب است البته با وجود اثر بخشی آن در دندانپزشکی برای بیمارانی که قبلا دندان های خود را ترمیم کرده اند، این روش مناسب نیست. در بعضی مواقع دندانپزشکان این روش را با روش سنتی ترکیب می کنند تا نتیجه ی بهتر و مطلوب تری دریافت کنند.

با استفاده از لیزر می توان ۹۰ درصد از پوسیدگی ها و خرابی های دندانی را بدون آسیب دیدن بافت سالم دندان از بین برد.

 

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نجفی
نجفی
7 ماه قبل

سلام چراشهریار،دکتر جان تهران عالیتر میشد ،❤

Wahid
Wahid
7 ماه قبل

سلام
من دندانم سوراخ شده ۳ تا هم کرم خورده هست چقد هزینه داره با لیزر درستش کنم؟

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x