دسته بندی سوالات

التهاب لثه

این ورم لثه نشانه ی بیماری و یا جرم زیاد در زیر لثه تون هست و باید به دندانپزشکی مراجعه کنید تا بررسی بشه و اگر صورت باد کرده باشد نشان دهنده ی این است که با درمان های خانگی حل نمیشود

باید به متخصص پریو مراجعه کنید تا وضعیت لثه تان را بررسی کنند. درد لثه میتونه بخاطر بیماری لثه، آبسه دندان، زخم های کانکر (آفتها) و … باشه که هر کدوم درمان خاص خودشون رو دارن. اول باید علت آن مشخص بشه و بعد برای درمان اقدام بشه

باید شربت دیفن هیدرامین و آلومینیوم ام جی از هر کدام یک قاشق یک ساعت قبل از غذا غرغره کنید تا دردتون آروم بشه. ۲ هفته طول درمان داره تا خوب بشه

بخاطر کش های ارتودنسی که بین دندان ها انداختن لثه واکنش نشان میدهد. باید بهداشت دهان و دندان خود را بیشتر کرده و از دهانشویه های طبیعی یا سرم شستشو استفاده کنید

باید به دندانپزشکی مراجعه کنید اگر نیاز بود بر اساس مقدار عفونت براتون قرص تجویز میکنند و اگر با قرص رفع نمیشد از راه های دیگر مثل درناژ آبسه استفاده کنند.

در حین انجام کار شما دردی احساس نخواهید کرد ولی بعدش بله کمی درد دارید ولی با مسکن میتوانید آن را کاهش دهید.

دهانشویه

مصرف زیاد دهانشویه توصیه نمیشه چون هم باعث زرد شدن دندان ها میشه و هم باعث بوجود اومدن قارچ دهانی میشه. شما میتونید از سرم شستشو استفاده کنید

بستگی به نوع دهانشویه دارد، اگر دهانشویه فلورایددار استفاده می کنید که باید نیم ساعت الی ۲ ساعت دهان خود را نشویید اما اگر از دهانشویه هایی که از الکل با غلظت زیاد و پراکسید هیدروژن استفاده می کنید باید دهانتون رو بشویید چون این مواد باعث خشکی دهان و مشکلات دیگری می شود.

استفاده از دهانشویه های طبیعی مثل آب نمک و یا سرکه سیب جایگزین مطمئن تری هستند

هانشویه های هیدروژن پراکسید ۳ درصد و یا دی اکسید کلر به دلیل خاصیت آنتی باکتریالی که دارند به درمان و همچنین پیشگیری از سنگ لوزه کمک می کنند البته این نوع دهانشویه ها حاوی الکل هستند و باید بعد از استفاده بلافاصله دهانتان را بشویید. الکل باعث خشک شدن دهان می شود و همین خشکی عامل اصلی تکثیر باکتری و ایجاد سنگ لوزه است. بهترین دهانشویه همان آب نمک است که هم برای درمان سنگ لوزه مناسب است و هم باکتری های موجود بر روی دندان و بوی بد دهان را از بین می برد

حساسیت دندان

باید به دندانپزشکی مراجعه کنید احتمالا عصب های دندانتون دچار آسیب شده اند. تا زمان مراجعه بهداشت دهان و دندانتون رو بیشتر کنید و قرقره آب نمک انجام دهید

ریشه ی دندانتون داره آسیب میبینه و خود به خود خوب نمیشه شاید از موارد دیگری مانند جرم زیاد هم باشه. در کل باید به دندانپزشکی مراجعه کنید تا بررسی بشه این درد و تیر کشیدن بخاطر چیست

روش درمان درد دندان در خانه

درد عصب کشی تا ۱۰ روز طبیعی است و اگر ادامه پیدا کرد باید به دندانپزشک مراجعه کنید

دندانی که به عصب رسیده با هیچ راهی دردش کاهش پیدا نمی کنه و باید سریع تر درمان بشه. فقط میتونید با مسکن های تزریقی که قوی تر هستند کمی دردش رو کاهش بدید ولی بهتره که به دندانپزشکی مراجعه کنید تا سریع تر به درمان آن پرداخته بشه. مصرف زیاد مسکن علاوه بر عوارض جانبی که داره باعث میشه که موقع درمان دندانتون دیرتر بی حس بشه

باید به دندانپزشکی مراجعه کنید و عکس opg بگیرید شاید عصب کشی به درستی انجام نشده باشه و یا دندان کناری آن دچار خرابی شده باشه.

پر کردن دندان

مواد سفید رنگی مانند سرامیک و کامپوزیت استفاده می شود تا ظاهر دندان طبیعی به نظر برسد.

بستگی به مقدار پر کردگی داره اگر زیاد باشه بله باید روکش کنید تا مواد داخل دندانتون نریزه و دندان دچار شکستگی نشه ولی اگر سطحی و کمه نه واجب نیست

اگر دندان عقلتون به باقی دندانها فشار وارد نمی کند و آسیبی به آنها نمی رساند بهتر است که ترمیم شود چون کشیدن آن باعث فاصله افتادن بین دندان ها می شود

برای اینکه بتونید دندانتون رو با کامپوزیت (مواد سفید رنگ) پر کنید باید کل مواد ترمیمی آمالگام رو تخلیه کنید و بعد، از کامپوزیت استفاده کنید کامپوزیت به آمالگام نمیچسبد

خیر درد نداره. در زمان انجام پر کردن دندان، اون ناحیه کاملا بی حس میشه و شما هیچی حس نمی کنید، بعد از اون هم بهتون مسکن میدن تا درد نکشید

تحلیل لثه

زمانی که بیماری لثه داشته باشید یا زمانی که لثه جرم بگیره و در زیر اون پلاک تشکیل بشه دچار ورم و التهاب میشه. در بعضی از مواقع هم به دلیل حساسیت زیاد لثه و ضربه خوردن بهش دچار ورم میشه

خیر مسواک برقی باعث تحلیل لثه نمیشه. ولی روش مسواک زدن و نوع فرچه خیلی مهم است بهتره که از فرچه ی نرم استفاده کنید و به طور صحیح مسواک بزنید. میتونید مقاله ی روش صحیح تمیز کردن دندان ها با مسواک رو مطالعه کنید. تو این مقاله درباره ی مسواک برقی هم توضیح داده

به دلیل بیماری های لثه ای و عدم جرمگیری به وجود میاید.