جراحی دندان عقل نهفته

آنچه در این مطلب میخوانید

آخرین دندانی که در دهان رشد می کند دندان عقل است که در سنین برزگسالی پدیدار می شود. در برخی موارد دندان عقل به طور کامل از لثه بیرون نمی زند یا کاملا درون لثه می ماند و در استخوان فک گیر می کند که به آن دندان عقل نهفته می گویند.

در حالت عادی همگی از مشکلات دندان عقل آگاه هستیم، اگر این دندان به صورت درونی و پنهانی باشد، به مراتب مشکلات و خطرات آن بیشتر می شود. پس علاوه بر اینکه در مورد نحوه تشخیص آن باید اطلاعات کاملی داشته باشیم، جهت درمان هرچه سریعتر نیز باید اقدام نماییم.

درد دندان عقل

علائم وجود دندان عقل نهفته

اگر فرد در قسمت انتهایی دهان خود با مشکلاتی مانند درد شدید، عفونت و تورم مواجه شود، در صورتی که دندان های او سالم است، می تواند عاملی برای وجود دندان عقل نهفته باشد. برای تشخیص دقیق در این مرحله باید به دندانپزشکی مراجعه کنید و معاینات اولیه و عکس برداری را انجام دهید.

مشکلات ناشی از دندان عقل نهفته

این دندان انتهایی در موقعیت بسیار حساسی قرار می گیرد که امکان نظافت آن وجود ندارد و از طرفی بخاطر اینکه درون لثه است به بافت لثه و نواحی اطراف فشار زیادی وارد می کند. این موقعیت سبب می شود مشکلات زیر برای فرد بوجود بیاید :

  • درد و ورم در لثه : با شروع رشد دندان این درد شروع می شود و مدتها با شما خواهد بود. خوردن و آشامیدن را سخت می کند و با کوچکترین فشاری درد آن افزایش پیدا می کند. رشد دندان به لثه و بافت آن فشار زیادی وارد می کند.
  • پوسیده شدن دندان : عدم امکان نظافت و مسواک لثه در قسمت انتهایی، فشار زیاد به بافت ها و .. از جمله عوامل ایجاد عفونت در این ناحیه می باشند که منجر به پوسیده شدن دندان عقل نهفته و دندان جانبی آن می شود.
  • اعمال فشار به سایر دندان ها از سمت دندان عقل نهفته بسیار بیشتر از حالت دیگر است. چرا که در این حالت دندان نزدیک به حالت افقی رشد می کند و به راستای عمودی دندان کناری نیرو وارد می کند. به همین شکل به صورت دومینو وار همه دندان ها را به هم فشار می دهد. اگر فضای بین دندان ها کم باشد دندان ها منحرف می شوند و روی هم قرار می گیرند که علاوه بر خراب شدن دندان ها ظاهر نامناسبی نیز به فضای دهان فرد می دهد.
  • ایجاد کیست در موارد محدود از دیگر مشکلات این دندان می باشد. عاملی که تخریب و پوسیدگی سایر دندان ها را به همراه خواهد داشت و انجام فرآیند درمانی را بسیار دشوار می کند.

مشکلات ناشی از جراحی دندان عقل نهفته

عمق دندان عقل نهفته

یک اصطلاح تخصصی است که بیشتر از اینکه مراجعه کننده به اطلاعات مربوط به آن نیاز داشته باشد، دندانپزشک با آن سر و کار دارد. این اطلاعات کمک می کند برای انجام درمان و فرآیند درمانی مسیر درست تری توسط دندانپزشک انتخاب شود. برای تعریف عمق دندان نهفته نسبت به پلان اکلوزال (cant occlusal )، آنها را در سه دسته بندی یا کلاس متفاوت به شرح زیر قرار می دهند :

  • کلاس A: حالت نرمالی که دندان محدود به استخوان نیست و پلان اکلوزال دندان نهفته با پلان اکلوزال دندان کناری هم سطح می باشد.
  • کلاس B : در این دسته دندان هایی قرار می گیرند که نه به طور کامل خارج از محدوده استخوانی هستند و نه به طور کامل محدود شده اند. فقط قسمتی از دندان پایین تر از محل اتصال CEJ است.
  • کلاس C : دندان های نهفته ای که در این کلاس قرار دارند به صورت کامل در محدوده استخوانی قرار می گیرند و هیچ بخشی از آن خارج نشده است. پلان اکلوزال این نوع از دندان ها با پلان اکلوزال دندان مجاور هم راستا نمی باشند.

با انجام معاینات و عکس برداری کامل از دندان، دندانپزشک تشخیص می دهد که وضعیت دندان بیمار در کدام کلاس قرار دارد و برای درمان آن کشیدن دندان مناسب است یا باید جراحی صورت بگیرد.

جراحی دندان عقل نهفته

علت دردناک بودن دندان عقل نهفته 

جدای اینکه دندان عقل از کدام دسته و نوع باشد، فرآیند در آمدن و رشد آن همراه با دردهای مختلفی است که شایع ترین آنها عبارتند از درد در لثه و فک، گوش درد، درد در زمان باز کردن دهان، عدم توانایی باز کردن کامل دهان، درد در هنگام خوردن و آشامیدن، درد در لثه و دیوار کناری دهان، درد در فک و …

موضوعی که باعث این دردها می شود از دو زاویه قابل بررسی است یکی خود فرآیند در آمدن دندان حتی دندان طبیعی همراه درد است. در کودکان نیز میبینم که در زمان دندان درآوردن بی تابی زیاد است. مورد بعدی که میزان درد درآمدن دندان عقل هفته را بیشتر می کند جهت رشد آن است که به فک، لثه، دندان های کناری و عصب فشار زیادی وارد می کند. این دندان برای رشد با دیواره دندان کناری محدود می شود و در ادامه به تمام جهات فشار وارد می کند. هم عصب آن درد می گیرد و هم محل سایر دندان ها.

چه زمانی جراحی دندان عقل نهفته الزامی است؟

برای درمان دندان عقل نهفته همیشه نیاز نیست فرد تحت جراحی قرار بگیرد و الزام جراحی توسط معاینات، عکس برداری ها و تصمیم نهایی دندانپزشک مشخص می شود. برخی از مواردی که معمولا دندانپزشک با توجه به آنها تصمیم به تجویز جراحی می گیرد عبارتند از :

  • درد شدید

اولین موری که با آن مواجه می شویم همان درد است که در خیلی موارد با درمان های مقدماتی برطرف نمی شود و زندگی عادی فرد را مختل می کند.

  • آسیب به سایر دندان ها

دندان عقل در جهت غیر معمولی رشد می کند و باعث به هم ریختن فرم و حالت سایر دندان ها می شود. در شرایطی که فشار ناشی از این دندان زیاد باشد، نیاز به جراحی وجود دارد.

  • عفونت لثه

عدم انجام بهداشت در این ناحیه سبب می شود که بستر عفونی شدن دندان فراهم باشد و بسیاری از افراد دچار این مشکل شوند. زمانی که عفونت لثه در اطراف دندان نهفته زیاد شود، نیاز به جراحی است.

  • عفونت استخوانی

عدم درمان به موقع عفونت لثه عاملی برای عفونت استخوان فک و سایر دندان ها می شود. در چنین شرایطی دندان عقل نهفته حتما باید عمل شود.

  • عفونی شدن سایر بدن

انتقال عفونت اطراف دندان عقل نهفته خطرات زیادی را برای فرد ممکن است ایجاد کند که همراه با نشانه هایی از جمله تب، تورم، خستگی شدید، بدن درد و … می شود.

الزام جراحی دندان عقل نهفته

جراحی دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته به دلیل شرایط دندان ها، کوچک بودن فک و جهت رویش نامناسب، نمی تواند از لثه خارج و به سمت بالا بیاید، پس باید تحت درمان قرار بگیرد که این درمان معمولا با جراحی همراه است که به آن جراحی دندان عقل نهفته می گویند.

جراحی دندان عقل نهفته اگرچه وحشتناک به نظر می‌رسد، اما درد و مشکلات ناشی از جراحی به مراتب کمتر از درد و مشکلات دندان عقل نهفته است. در حقیقت بیش از ۵۰% دندان های عقل به روش جراحی یا غیر جراحی کشیده می‌شوند. کشیدن دندان عقل و جراحی دندان عقل نهفته جزء وظایف دندانپزشکان عمومی و یا جراحان فک و صورت است.

نحوه انجام جراحی دندان عقل نهفته

پس از بی‌حسی با انجام یک برش به دندان عقل نهفته دسترسی ایجاد می شود. ممکن است لازم باشد استخوانی که بر روی دندان عقل نهفته قرار دارد با دستگاه برش برداشته شود.

وقتی جراح به دندان عقل دسترسی پیدا کرد تصمیم می گیرد که آیا باید دندان عقل را چند تکه کند یا نه. تقسیم دندان به چند بخش، باعث کاهش صدمات وارده به فک می شود.

بعد از خارج کردن دندان عقل در محل برش چند بخیه زده می‌شود. اگر از نوع غیرقابل جذب باشند لازم است بعد از یک هفته بخیه‌ها کشیده شوند. اما در صورتی که قابل جذب باشند نیازی به کشیدن ندارند و بعد از چند هفته محو می شوند.

قبل از انجام جراحی دندان عقل باید عکس رادیولوژی دهان و دندان داشته باشید.

جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد؟

یکی از نگرانی هایی که در مورد درمان دندان عقل وجود دارد، مدت زمان جراحی آن می باشد. این جراحی به صورت سرپایی و بدون نیاز به انجام بیهوشی صورت می گیرد. زمان معمول برای جراحی دندان عقل بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است که در برخی شرایط ویژه و وضعیت های خاص دندان عقل و شرایط دهان فرد، احتمال طولانی تر شدن آن نیز وجود دارد. بهبودی کامل فرد بعد از جراحی دندان عقل نیاز به و هفته زمان دارد. در روند بهبودی مواردی مانند لخته های خون در شبانه روز اول و ایجاد تورم در دهان و گونه برای سه روز بعد از عمل طبیعی است. بین ۷ تا ۱۰ روز بخیه ها کشیده می شود و در نهایت شرایط درد باقی مانده و ترمیم نهایی در انتهای ده روز باید تمام گردد.

البته باید مراقبت کاملی را در این دوران انجام داد تا از ایجاد عفونت در محل جراحی شده جلوگیری نماییم.

دندان عقل نهفته

پس از جراحی ممکن است خونریزی بند نیاید که در این صورت باید دندانپزشک خود را مطلع کنید. در صورتی که برای شما دارو تجویز شده باشد به موقع و سر وقت آن‌ها را مصرف کنید.

استفاده از کمپرس یخ در روز جراحی و کمپرس گرم در روزهای بعد به کاهش تورم و درد کمک می کند.در چند روز اول باید از رژیم غذایی نرم استفاده کنید تا به محل جراحی فشاری وارد نشود.

آیا جراحی دندان عقل نهفته درد دارد؟

یکی از مشکلات شایع در جامعه و بخصوص در کشور ما، اضطراب و استرس نسبت به درمان های دندان پزشکی است و زمانی که اسم جراحی دندان به میان آورده شود سطح نگرانی و استرس از درد آن به مراتب بیشتر می گردد. این شرایط سبب می شود که فرد برای درمان اقدامی نکند و همچنان وضعیت بیماری و مشکلات خود را بیشتر و بیشتر کند. در مورد دندان عقل دو حالت درمان انجام می شود که باید بدانیم کشیدن دندان عقل با درد همراه است و نگرانی فرد مسئله ای طبیعی می باشد، اما جراحی دندان عقل درد ندارد، چرا که از بی حسی موضعی برای محل دندان استفاده می شود و جراحی بعد از ایجاد بی حسی کامل انجام می شود. اگر فرد نسبت به درد بسیار حساس است می تواند قبل از تزریق آمپول بی حسی از خدمات ژل بی حسی که توسط دندانپزشک استفاده می شود بهره ببرد و محل زدن آمپول نیز نسبتا بی حس گردد

مراجعه به متخصص با تجربه و حرفه ای نیز کمک می کند احتمال درد بسیار پایین تر بیاید و جراحی با سرعت بالاتر و اصولی تری انجام شود.

برای اطلاعات بیشتر: علت و درمان درد بعد از کشیدن دندان

جراحی دندان عقل نهفته با لیزر

جراحی های معمولی به صورت تهاجمی همراه با ایجاد برش در محل لثه دندان انجام می گیرد که سبب می شود افراد نسبت به آن ترس اولیه داشته باشند به طوری که حاضر نشوند برای درمان اقدام کنند و ببینند که درمان با بی حسی انجام می شود. برای این مراجعین متخصص دندانپزشکی جراحی دندان عقل نهفته با لیزر را تجویز می کند.

لیزر مورد استفاده در جراحی دندان عقل سطح بالایی از انرژی را به صورت نور به محل درمان انتقال می دهد تا درمان صورت بگیرد. این نوع درمان هزینه بالاتری دارد و در کنار آن مزایایی مانند عدم درد ثانویه بعد از جراحی، استریل بودن شرایط درمان، ایمنی بالا، دوره نقاهت کوتاه تر بعد از درمان و … را به همراه دارد.

جراحی دندان عقل با بیهوشی

جراحی دندان عقل نهفته با بیهوشی

شرایط وخیم و پیچیده تری در مورد دندان عقل نهفته ممکن است وجود داشته باشد که در آن نیاز به برش عمیق تر لثه، جدا سازی قسمتی از استخوان، برداشتن و خارج کردن دندان عقل باشد. در این وضعیت بی حسی موضعی کاربردی ندارد چرا که هم زمان درمان طولانی تر می شود و هم اینکه سطح جراحی به مراتب حساس تر و شدید تر است. با توجه به این وضعیت برای فرد جراحی دندان عقل با بیهوشی تجویز می گردد که فرد به صورت کامل تحت بیهوشی قرار می گیرد و بدون احساس هیچ گونه دردی فرآیند درمان را طی می کند.

مراقبت ‌های قبل از جراحی دندان عقل

درمان دندان عقل چه به صورت بیهوشی انجام شود و چه با کمک بی حسی موضعی صورت بگیرد نیاز است فرد قبل از مراجعه و درمان نکات مراقبتی را رعایت نماید. مهمترین مراقبت ها قبل از جراحی دندان عقل عبارتند از :

افرادی که دارای بیماری زمینه ای و مشکلاتی مانند دیابت و … هستند قبل از جراحی دندان عقل باید به اطلاع متخصص دندانپزشک خود برسانند.

هرگونه مصرف دارویی و برنامه های مکملی و … را به دندانپزشک گزارش دهید و شرایط مصرف داروها را قبل از جراحی بپرسید.

در صورت تجویز جراحی با بیهوشی، شب قبل از عمل و یا در یک فاصله ۸ تا ۱۲ ساعته تا عمل غذا، خوراکی و نوشیدنی مصرف نکنید، چرا که بعد از اتمام بیهوشی ایجاد مشکل می کند.

افراد که سیگار می کشند باید از ۱۲ ساعت قبل از جراحی از کشید سیگار خودداری کنند.

مراجعینی که مصرف الکل و مواد مخدر دارند باید با متخصص جراحی صحبت کنند. سطح ایمنی بدن این افراد دارای ویژگی های متفاوتی است و ممکن است نسبت به بیهوشی مقاومت داشته باشند و در طی جراحی دچار مشکل گردند.

افرادی که دارای لنز هستند، در روز جراحی باید لنز خود را برداشته و از عینک استفاده کنند.

تمام طلا، جواهر آلات و … را قبل از مراجعه به کلینیک برای عمل جراحی، درآورده و در منزل بگذارید.

شرایط محل استراحت و مواد غذایی مورد نیاز بعد از جراحی را از قبل آماده کنید تا دوره نقاهت را با آرامش بعد از عمل طی نمایید.

مراقبت ‌های قبل از جراحی دندان عقل نهفته

رعایت بهداشت دهان و دندان پس از جراحی

از فردای جراحی می‌توانید از روش معمول بهداشت دهان خود استفاده کنید. مخصوصاً موقع مسواک زدن مراقب باشید زخم جراحی آسیب نبیند. از دستگاه‌های کمکی مانند آکواجت برای بالا بردن سطح بهداشت دهان و دندان خود می‌توانید استفاده کنید. با نشت خونابه از محل زخم، باکتری های دهان فعال شده، ترکیبات موجود در خونابه را به مواد بد بو تبدیل می کنند. همچنین ممکن است مزه بدی احساس کنید که برای برطرف کردن این دو مشکل، از دهانشویه دارای زینک و پراکسید هیدروژن می توانید کمک بگیرید.

عوارض جراحی دندان عقل نهفته

یکی از معمول ترین روش های درمان دندان عقل نهفته، انجام جراحی دندان است. این نوع جراحی خطرناک نیست اما عوارض جزئی را به همراه خواهد داشت که بین ۳ روز تا یک هفته بهبودی آنها طول می کشد. برخی از شایع ترین عوارض جراحی دندان عقل نهفته عبارتند از :

  • بی حسی موقت در لب ها و گونه ها : باید دقت داشته باشید که بخاطر بی حسی ایجاد شده برای جراحی، نواحی اطراف دندان نیز دچار بی حسی می شوند و مدتی طول می کشد به حالت قبل برگردند. پس مراقب باشید که لب و قسمت داخلی دیواره های دهان را گاز نگیرید.
  • بی حسی ماندگار : در موارد محدودی بخاطر جراحی دندان عقل نهفته ممکن است به عصب های لب پایین و یا زبان آسیب وارد شود و باعث شود برای مدت طولانی این دو قسمت حس خود را از دست بدهند.
  • عفونت و ورم : محل جراحی درون دهان است که طی خوردن و آشامیدن تحت فشار قرار می گیرد و سخت تر از خم های بیرونی بهبود پیدا می کند. همین موضوع امکان ایجاد عفونت را فراهم می کند. معمولا عفونت های جزئی و ورم های کوتاه مدت چند روزی برای برخی بیماران اتفاق می افتد.
  • ایجاد خشکی در دهان و اطراف لثه که باعث ایجاد محدودیت حرکت فک و دهان می شود.
مراقبت بعد از جراحی دندان عقل نهفته

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل نهفته

اولین اقدام بعد از انجام جراحی قرار دادن گاز در محل عمل است و به مدت یک تا دو ساعت آن را باید در حالت فشار نگه داشت. در ادامه و برای رسیدن به شرایط طبیعی باید نکات مراقبتی زیر را بعد از عمل رعایت کنید :

  • استفاده از داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک به صورت منظم و کامل، چه در زمینه درد و چه در زمینه تکمیل فرآیند درمان نسخه شده باشند.
  • عدم خوردن نوشیدنی های داغ در چند روز اول بعد از عمل
  • عدم فشار به دهان و تف کردن در یک شبانه روز اول
  • پرهیز از هرگونه فعالیت بدنی پر فشار چه امور کاری و چه امور ورزشی
  • شستشوی مرتب دهان با آب نمک
  • برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید.
  • برای استراحت کامل افقی نشوید و نیمه دراز باشید تا سر از سطح بدن بالا تر باشد.
  • غذا و خوراکی های سفت و خشک را در چند روز اول بعد از عمل استفاده نکنید.

برای اطلاعات بیشتر: مراقبت های بعد از جراحی و کشیدن دندان

بعد از جراحی دندان عقل چی بخوریم؟

برای بعد از جراحی دندان عقل نیاز است که فرد یک برنامه غذایی مشخص داشته باشد و از خوردن خوراکی های سفت و سخت، مواد غذایی و نوشیدنی های بسیار خنک و یا گرم و همچنین غذاهای تند و شور خود داری کند. برخی از غذاهای مناسب برای بعد از جراحی دندان عقل عبارتند از :

پوره سیب زمینی : سیب زمینی یکی از غذاهای کامل به حساب می آید که وقتی به صورت پوره تهیه شود، یک غذای نرم است که به راحتی قابل خوردن است. این غذا سطح بالایی از کالری، ویتامین و سایر مواد مغذی است.

تخم مرغ آب پز : توصیه می شود که از خوردن غذاهای سرخ کردنی خود داری کنید و بهتر است تخم مرغ را به صورت آب پز مصرف کنید. البته به صورت نیمرو هم این غذا نرم است و به راحتی خورده می شود. سطح پروتئین تخم مرغ بالا است.

انواع سوپ : از قدیم یک غذای ثابت و همیشگی برای دوران نقاهت افراد در بیماری های مختلف خانواده سوپ ها بودند. در مورد غذاهای بعد از جراحی دندان عقل، اهمیت سوپ ها چند برابر می شود، چرا که علاوه بر ارزش بالای غذایی که دارند، به راحتی قابل خوردن هستند و نیاز به جویدن و فشار آوردن به فک نیست. فقط سوپ را در حالت ولرم استفاده کنید و به هیچ عنوان غذای داغ نخورید. سوپ جو، سوپ گوجه فرنگی، سوپ سبزیجات و … از این خانواده غذایی می باشند.

مصرف انواع ماست : ماست در دسته لبنیات از اهمیت بالایی در سبد غذایی برخوردار است و به عنوان میان وعده نیز می توان از آن استفاده کرد. سطح کلسیم، زینک و پروتئین دریافتی از ماست بالاست و در روند بهبود بیماری کمک زیادی می کند.

با توجه به شرایط جغرافیایی و غذاهای بومی مختلفی که در هر منطقه هست، بیماران می توانند نوع مناسبی از غذا و خوراکی ها را که نیاز به جویدن و فشار زیاد به دندان ندارد استفاده کنند و انرژی مورد نیاز بدن را تامین نمایند.

هزینه جراحی دندان عقل نهفته

برخی شرایط و ویژگی های دندان عقل نهفته سبب می شود که هزینه جراحی دندان افزایش یابد و قیمت متفاوتی نسبت به افراد دیگر یا کلینیک های دیگر به فرد ارائه شود. عواملی مانند ساختار دندان عقل، شرایط دهان، نوع بافت لثه، وضعیت استخوان فک، میزان انحراف دندان عقل و … در افراد مختلف متفاوت است و هزینه را از یک فرد به فرد دیگری در یک کلینیک تغییر می دهد.

برخی دیگر از پارامترها مربوط به محل کلینیک، توانایی و تجربه جراح، سطح تجهیزات، ارائه خدمات جانبی و .. می باشد که بر هزینه نهایی می تواند اثر بگذارد. پس نیاز است که با انجام تحقیقات اولیه بهترین جراح و کلینیک را انتخاب کنید.

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری مطلب در :

آنچه در این مطلب میخوانید

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
19 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نادیا
نادیا
1 ماه قبل

با سلام من یک دندان عقل نهفته افقی در سمت چپ فک پایینم داشتم ک نزدیک ب عصب بوده و پس از جراحی لب و چانه لثثه و دندان های سمت چپم دچار بی حسی شدن میخواستم ببینم جراح میتونسته از روش کرونوکتمی استفاده کنه یا سایر روش ها یا اصلا نباید دست میزاشته خواهش میکنم جواب دهید لطفا

حسین اکبری
حسین اکبری
1 ماه قبل

فلج فک دائمی خواهد بود؟
و اینکه هزینه حدودا چقدره و چند ساعت زمان میبری؟

Mhi
Mhi
4 ماه قبل

سلام ۲۱ سالمه چند وقتیه شبا موقع خواب فک و دندون و لثه و مخصوصا گوشم تیر میکشه ایا بخاطر دندون عقله؟ و اینکه قبلا گفتن باید بکشم اما توی دندان پزشکی سایقه تشنج و نفس تنگی دارم خیلی میترسم ایا راهی هست که بیهوش بشم؟

یعقوبی
یعقوبی
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید پسرم ۱۸سالشه الان حدودا ۶ماهه دندون عقلش به شدت درد میکنه ولی درنمی‌آید البته بعضی وقتا همیشه گی نیست آیا نیاز به جراحی داره یا چند وقت طول میکشه دربیاد ممنون میشم جواب بدید

زهرا
زهرا
پاسخ به  یعقوبی
3 ماه قبل

سلام عزیزم دختر من هم توی همین شرایط بود اقای دکتر احسان نائینی زحمت جراحی دخترم رو کشیدن و اصلا درد نداشت متشکرم از ایشان.

19
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x